Sälja KTM 660, köpa KTM 525 exc ????????

Supemote

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen för tillfället !! känns förjävligt !!
Hej Vänner !!

Jag stod i valet o kvalet om jag skulle köpa en 660 eller en 525:a..... jag köpte en 660 -04 och har kört ca: 10 timmar.
Hojen går något helt brutalt och jag är super nöjd, men jag undrar fortfarande om jag inte skulle haft en 525:a.

Jag skulle även vilja köra lite cross o enduro och hoppa lite, det är inte 660´n byggd för.

Har du något att tillägga eller bara e sugen o köpa hojen så e de bara o svara på denna tråden.

Mvh Supemote
 
Supemote skrev:
Hej Vänner !!

Jag stod i valet o kvalet om jag skulle köpa en 660 eller en 525:a..... jag köpte en 660 -04 och har kört ca: 10 timmar.
Hojen går något helt brutalt och jag är super nöjd, men jag undrar fortfarande om jag inte skulle haft en 525:a.

Jag skulle även vilja köra lite cross o enduro och hoppa lite, det är inte 660´n byggd för.

Har du något att tillägga eller bara e sugen o köpa hojen så e de bara o svara på denna tråden.

Mvh Supemote


Jag skall köpa i vår men vill bara se att konjunkturen vänder innan jag köper...

///M
 
Jag har funderat mycket på vilken motard jag ska köpa och för mig blir det en ktm 525. Valet stod mellan 525, 660,625, husa 650 och vertimati 570.
Detta hjälper kanske inte dig. Men jag väljer 525:an för den är väldigt härlig att köra (har bara testat den i enduro version). Jag hade en 640 innan som jag tyckte vibrera för mycket och den var lite klumpig enligt mig. Jag servar mer än gärna om det innebär att jag får en maskin som jag tycker om. Har två kompisar som har 525 resp. 520 som ska visa mig hur man kontrollerar och justerar ventilerna.
Jag kommer nästan bara köra på väg med min men lite bana blir det också.
Jag har bestämt mig till 100% och det kommer krävas väldigt mycket för att jag ska ändra mig.

/ Mheel
 
Det är för lite vibrationer i en 525!! :) Jag skulle kunna tänka mig ett sådant chassi med min nya 658LC4-motor - då jäklar! :D
 
Va själv å bytte in min klumpiga jäkla 660 -03 som gått 50h timmar i dag.. nu väntar jag bara på att jag ska få min 525exc eller 525mxc i vår. :yoparty :yoparty
 
660:n är ju en skitfin hoj men det är och förblir en relativt gammal konstruktion, lite som att borsta en gris, det är fortfarande en gris:-)))
Jag vet inte hur länge som KTM skall kunna producera fler modeller baserade på LC4:motorn, personligen tror jag att det kommer en ny modell snart, en 650 baserad på 525 motorn i ett moddat cross/enduro chassi, eller en variant på Husamotorn kanske, KTM har ju problem där eftersom en ny 650 skulle konkurera direkt med Husaberg som ju är KTM:s eget märke... jag tror att det snackas ganska mycket just nu på KTM:s utvecklingsavdelning om vad dom skall hitta på i framtiden.
Annars så är ju det här jämförelsesnacket ganska förlegat vid det här laget, vi som håller på med motardåkning vet ju ganska väl att det inte är någon vits att jämföra äpplen och päron längre, man kan inte jämföra en landsvägsmotard som 625/660 med rejshojar som 525 eller motsvarande trimmade 450 kubikare, det handlar ju alltid bara om en sak, skall man offra smidigheten och punchen i en rejshoj och välja en segare landsvägsbaserad hoj som man slipper göra service på hela tiden, det finns inga genvägar tyvärr. Sen att jag trivs alldeles utmärkt med min CRF450 även på gatan är en helt annan sak...
Märk väl att detta gäller hojarna rent tekniskt, inte förarprestation, jag vet mycket väl att det finns folk som kör cirklar runt "rejshojsförare" med sina gamla LC4:or...och i USA finns det fortfarande proffspiloter som kör gamla trimmade XR400 och vinner tävlingar. Hojåkning är 80 procent förare, 20 procent hoj, hela vägen från glad amatör upp till Rossi...
 
Niklasinorr skrev:
Jag vet inte hur länge som KTM skall kunna producera fler modeller baserade på LC4:motorn, personligen tror jag att det kommer en ny modell snart, en 650 baserad på 525 motorn i ett moddat cross/enduro chassi, eller en variant på Husamotorn kanske, KTM har ju problem där eftersom en ny 650 skulle konkurera direkt med Husaberg ...

Troligtvis kommer 525 att utgå och ersättas med en 650 till hösten.
Hittade detta på DEPs sida:
 
Är det stor skillnad mellan crossmotorer och enduromotorer? ex. 525exc vs 525sx?
 
Lithium skrev:
Är det stor skillnad mellan crossmotorer och enduromotorer? ex. 525exc vs 525sx?

SX:
41mm förgasare
Vass kamaxel
Öppnare ljuddämpare (mer effekt) :tummenupp
4-växlad

EXC:
39mm förgasare
Mild kamaxel
Tystare ljuddämpare (mindre effekt)
6-växlad
Elstart
 
Magnus J. skrev:
Ifall man lägger in MXC:n där hur är den gentemot SX och EXC?

MXC och EXC har mig veterligt samma motor dock skiljer sig växellådan litegrann.

Edit: 1,2,3 :an är något lägre på MXC:n (samma som SX) 4:an är densamma och 5, 6:an är något högre
 
Last edited:
större tank å kylfläkt är väl det enda (av andra saker) :va
lite ot men jag kände för att spamma lite....... :)

Honken skrev:
MXC och EXC har mig veterligt samma motor dock skiljer sig växellådan litegrann.

Edit: 1,2,3 :an är något lägre på MXC:n (samma som SX) 4:an är densamma och 5, 6:an är något högre
 
Tom Byron skrev:
större tank å kylfläkt är väl det enda (av andra saker) :va
lite ot men jag kände för att spamma lite....... :)

japp! men kylfläkt och 13 liters tank syns ju utanpå! Dock verkar det som dom allra flesta har bytt till 8 liters EXC tank (även jag) och plockat bort kylfläkten....
(Sådärja nu fick jag också spamma lite :D )
 
Jo även jag har ju 8 liters tanken.

Det jag tänkte mer på skillnader var; förgasare, ljuddämpare och kamaxel.
Är det som på EXC eller SX?
 
Magnus J. skrev:
Jo även jag har ju 8 liters tanken.

Det jag tänkte mer på skillnader var; förgasare, ljuddämpare och kamaxel.
Är det som på EXC eller SX?

det är samma på EXC:n som på MXC:n
 
D-MAN 660 skrev:
Va själv å bytte in min klumpiga jäkla 660 -03 som gått 50h timmar i dag.. nu väntar jag bara på att jag ska få min 525exc eller 525mxc i vår. :yoparty :yoparty


Är själv på väg att beställa en 660 -04, för att främst pendla till jobbet med.
Menar du att 660 är klumpig på bana eller gäller det även landsvägsåka?
 
Jag kör 525SX...

.. skulle rekommendera den mycket främre än EXC. Av många anledningar! Sen kan du e-regga den på en kväll för 3000-4000:- tot. Inget du drar på 30mils touring med, men fan så kul!!
Kompisen kör Husaberg 650 -03 han tyckte myn var mycket smidigare och vassare (hmm, motser mig viss opposition från vissa ang sista meningen, det var dovk vad han tyckte).
Smaksak!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top