Sälja hojen till morsan på hösten?

Är det ok att skriva över hojen på nån annan på hösten?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
en tanke... om jag ej kan bryta min försäkring så säljer jag den till mamma för 1kr...sen har hon den avstäld..ingen försäkring altså...ingen premie...
hur kan då Lena få det till "försäkrat intresse"
hon är nog praktikant så släng det där brevet.
Då förutsätter du att motorcykeln är helt oförsäkrad under vinterhalvåret. Dvs även utan brand och stöld. Täcks MCn av någon form av försäkring så gäller det hon sade.

Haha..

Du har inte allt smör i kylen va?
han har inget smör i kylen...han har råd att äter ute för alla pengar ha sparar på sin premie.:D

Då förutsätter du att motorcykeln är helt oförsäkrad under vinterhalvåret. Dvs även utan brand och stöld. Täcks MCn av någon form av försäkring så gäller det hon sade.

antingen har man en premie"är försäkrad" eller inte"ej försäkrad"
läs vad hon skrev...ingen premie = försäkrat intresse...
om jag e har försäkring så ska ju lena skita i det kan jag tycka...
hur kan det bli försäkrat intressen när jag inte har den försäkrat.

Last edited:
Ni snackar alltså om att ha hojen helt oförsäkrad under vintern? Dvs om Adnan hämtar hojen eller den brinner upp så får ni ingen ersättning?

jupp, aldrig sagt något om att hojjen ska vara försäkrad på någon annan, det är ju olagligt!

Känns som att många här motiverar det att det är att fuska med försäkringen, men varför ska man betala för en försäkring som man inte använder. Om jag bara använder försäkringen maj-sep tänker jag inte betala för övriga månader BARA FÖR ATT bilsport och mc inte har någon kortare period än helår.

Och om jag säljer hojen och det står 3 ägare istället för 2 är det bara att förklara för nästa köpare att det var min morsa under vinterhalvåret. Big deal?

Något svinn kan det ju knappast bli för att premien är högre på sommaren när vi kör hojarna och markant lägre på vintern, som symbolisk summa.

Å andra sidan, om jag kört i 5 år och betalat försäkring och aldrig haft några olyckor på mig: då har ju jag bara gett, gett och gett pengar. I princip utan något i gengäld (utom den delen som går till vv). Då går ju faktiskt bolaget i plus pga mig...

Känns som att många här motiverar det att det är att fuska med försäkringen, men varför ska man betala för en försäkring som man inte använder. Om jag bara använder försäkringen maj-sep tänker jag inte betala för övriga månader BARA FÖR ATT bilsport och mc inte har någon kortare period än helår.

Och om jag säljer hojen och det står 3 ägare istället för 2 är det bara att förklara för nästa köpare att det var min morsa under vinterhalvåret. Big deal?

Något svinn kan det ju knappast bli för att premien är högre på sommaren när vi kör hojarna och markant lägre på vintern, som symbolisk summa.

Å andra sidan, om jag kört i 5 år och betalat försäkring och aldrig haft några olyckor på mig: då har ju jag bara gett, gett och gett pengar. I princip utan något i gengäld (utom den delen som går till vv). Då går ju faktiskt bolaget i plus pga mig...

brukar vara ganska lätt att förklara för köparen... oftast har mamma , pappa o du samma efternamn

en tanke... om jag ej kan bryta min försäkring så säljer jag den till mamma för 1kr...sen har hon den avstäld..ingen försäkring altså...ingen premie...
hur kan då Lena få det till "försäkrat intresse"
hon är nog praktikant så släng det där brevet.

I detta fallet är det ju inget problem då mc:n saknar försäkring.
Undrar vem som är praktikant????

ja det verkar vara du,....läs vad hon skrev i stället...

Nyss vaknat? Jag refererade till vad du skrev.

Alla fattar att Lena menar ekonomiskt intresse. Ska väl inte ens behövas nämnas. Bara du Invalido som inte snappade, men inte så svårt att fatta varför:D

Last edited:

Här är brevet igen.

Hej!

Tack för ditt e-brev. Att under vintern skriva över motorcykeln på annan person innebär i praktiken att du gör ett ägarbyte. Om ägarbytet görs som en skenmanöver i syfte att komma undan med lägre eller ingen premie alls så kallas det "försäkrat intresse". Det kan innebära att om skada inträffar och vi anser att du är brukaren men försäkringen och ägandet står på annan person, som dessutom inte tillhör ditt hushåll, så kan försäkringsersättning vid skada utebli.

Med vänlig hälsning

Lena Lundström

SalusAnsvar

Såååå sätt dig ner o läs igenom det igen och återkom sen :tummenupp

så här skrev hon... Om ägarbytet görs som en skenmanöver i syfte att komma undan med lägre eller ingen premie alls så kallas det "försäkrat intresse".

hur kan hon mena att det kallas försäkrat i intresse när man ej har någon premie....

kom in i matchen va.:krama

så här skrev hon... Om ägarbytet görs som en skenmanöver i syfte att komma undan med lägre eller ingen premie alls så kallas det "försäkrat intresse".

hur kan hon mena att det kallas försäkrat i intresse när man ej har någon premie....

kom in i matchen va.:krama

Läs inlägg nr 191 igen, va:krama

suck.....
JOJYE!
kan du förklara så att han fattar????
jag har inte tid då jag börjar jobba i morg kl 06.00.

Läs inlägg nr 191 igen, va:krama

Lena menar faktiskt Försäkrat intresse så hon skriver inte fel om du tror det

suck.....
JOJYE!
kan du förklara så att han fattar????
jag har inte tid då jag börjar jobba i morg kl 06.00.

Lessen han är lite trög försökt hela morgonen. Turligt nog sitter jag på jobbet o fördriver tiden så jag vill inte att han ska fatta på minst 2h till :D

Last edited:
jupp, aldrig sagt något om att hojjen ska vara försäkrad på någon annan, det är ju olagligt!
Då har inte jag så stora problem med att folk "säljer" hojen på hösten. Om man däremot säljer hojen och sedan tar en ny garageförsäkring över vintern börjar det bli gränsfall på vad som känns riktigt.

Enda problemet är om man tecknar en åretruntförsäkring fast man har för avsikt att bryta den till hösten. I princip är det ju ett avtalsbrott redan från start då man aldrig tänkt ha försäkringen så länge.

Min försäkring är en åretrunt och jag behåller den då jag vill ha hojen försäkrad (stöld/brand) även på vintern. Det är dessutom så att huvuddelen av premien tas ut över sommaren så jag tjänar inget på att sälja för att sedan ta en garageförsäkring eftersom det är i princip redan vad jag har genom åretruntförsäkringen.

Lena menar faktiskt Försäkrat intresse så hon skriver inte fel om du tror det

Eller hur???:tummenupp
Man försäkrar ett ekonomiskt intresse, inte att man försäkrar ett försäkrat intresse. Klart att man kan skriva/mena fel men om man har en gnutta koll så fattar man.
Ni e riktigt begåvade killar. Kul att ni funnit varandra!

Då har inte jag så stora problem med att folk "säljer" hojen på hösten. Om man däremot säljer hojen och sedan tar en ny garageförsäkring över vintern börjar det bli gränsfall på vad som känns riktigt.

Enda problemet är om man tecknar en åretruntförsäkring fast man har för avsikt att bryta den till hösten. I princip är det ju ett avtalsbrott redan från start då man aldrig tänkt ha försäkringen så länge.

Min försäkring är en åretrunt och jag behåller den då jag vill ha hojen försäkrad (stöld/brand) även på vintern. Det är dessutom så att huvuddelen av premien tas ut över sommaren så jag tjänar inget på att sälja för att sedan ta en garageförsäkring eftersom det är i princip redan vad jag har genom åretruntförsäkringen.

just det...o jag får väl sälja till vem jag vill???

Man försäkrar ett ekonomiskt intresse, inte att man försäkrar ett försäkrat intresse. Klart att man kan skriva/mena fel men om man har en gnutta koll så fattar man.
hjulet snurrar hamstern är död.

Last edited:

Försäkrat intresse Spännande att du verkar veta bättre än lena i detta fallet..måste vara första gången för dig...nej vänta du hade ju fel igen....

Inga civilare att debattera med direkt..

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back