Sälja hojen till morsan på hösten?

Är det ok att skriva över hojen på nån annan på hösten?

• Antal röstningar
    0
Status
Ej öppen för fler svar.
kan jag genom att fuska göra så att jag får tillbaka skita mycket på skatten eller få en skita billig försäkring utan att jag blir lidande av det eller riskerar åka fast så är det klart som fan att jag skulle göra det!
ni andra hycklande messvenskar som inte skulle göra det får skylla er själva.

nu blir jag poppis men det skiter jag i... vågar vara ärlig:D

kan inget annat än o hålla med dig!

Vem är värsta myglaren? Folksam som sänker ersättning för pensionärer vid begravning? När de betalat i flera år om att få full ersättning vid bortgång till begravning och plötsligt måste de hiva fram halva summan ur egen ficka.:rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes:

Tycker det är intressant att ordet moral kommer upp så ofta så fort det diskuteras FB..

Varför händer det aldrig telia, EON eller Öhlins?

Kanske för att vi just nu inte diskuterade Telia, EON eller Öhlins?

Företag har moral och uppför sig antingen etiskt eller oetiskt. I mina ögon är Telia i samma klubb som FB, de har inga skrupler för att på ett rått och öppet sätt utnyttja monopolsituationen med master och annan fast utrustning.

EON jobbar hårt med sina etiska värderingar, de har ju varit i blåsväder men bättrat sig. Öhlins har ju ett väldigt gott marknadsrykte så de vårdar sitt namn. De har ju en konkurrensutsatt marknad att agera på...

Försäkringsbolagen är duktiga på att gå ihop och styra marknaden, de saknar i många frågor moral överhuvudtaget. Det är ju så jag uppfattar det, och många med mig.

Om Fb skulle tänka som du skulle det ju funka men nu är det ju så att den försäkingen jagh ar nu kunde inte ens TF matcha

Mitt försäkringsbolag tänker så. Sen är mina siffror bara exempel så de kan jag inte stå för helt. Men egentligen handlar det om att du delar upp dina farliga 6månader på hela året, och gör du inte det så måste dom ändå få in den premien + garageförsäkring då. Detta är ju mest för att de vill att folk ska helårsförsäkra, dels för att vi har en sån säsong i sverige, sen är det en trygghet för dem, och sen är det en fördel för oss konsumenter att veta exakt vad det kostar hela året och slippa krångla med av och påställning, samt få mindre månadskostnad. Precis som när man köpen en Tv på avbetalning :)
De hade ju problem med att folk ringer och ställde på hojen på fredan, och ställde av den på söndag och så höll de på så. Kostnaden rent admistrativt höll ju inte.

Vad har du för blås på din hoj? Har du miniblinkers kör du för snabbt?

Vad har det med saken att göra?
Håll dig till ämnet om du vill ha någon liten chans att få gehör för din idé, vad det nu är. Du har ju inte perciserat vad du verkligen vill ha. Gör det!

en hoj kan man köra säkert 8 mån iaf men nu här dom även börjat med att man inte får ställa av snöskotern. jag kan köra ca 3 mån om året.. de e faen stöld asså!!!! :mad:

För övrigt kan vi ju bara torrt konstatera att märkesförsäkringar är som företeelse ett tydligt tecken på att man kan bryta monopolställningar.

En stor motorcykeltillverkare har ju mer att säga till om än en enskild nybliven hojägare. Försäkringsbolagen måste återgå mer till grundtanken att sprida risken över fler brukare. Det är aldrig meningen att en enskild brukare skulle kunna bära risken för sig själv. Skulle det vara en giltig idé så skulle man ha laglig möjlighet att välja bort försäkring och betala allt själv ur egen ficka...

Moraliskt och matematiskt är ju tanken med en försäkring att många ska vara med och bära riskerna.

De här godtyckliga reglerna som finns nu om hur man beräknar premier måste omvärderas eller styras av lag.

• Gilla
Reaktioner: tcg
Det som är dumt är att man blir kategoriserad i huvudsak ålder, typ av hoj och geografiskt läge där man bor och räknas då som hög risk och därmed dyrare premie. Jag har haft 7-8 hojar i ålder ca 20-30 och aldrig hittils haft någon skada men får betala dyrt ändå - det är lite som att döma någon för t.ex ett bilinbrott bara för man råkar bo i ett område där det inträffar mkt sådant. Försäkringarna borde grundas på betydligt mer än typ av hoj, ålder och geografikskt läge, oavsett hur jävla hög risk det teoretiskt är att jag totalkvaddar min hoj har ingen rätt att döma mig för det förrän det i så fall verkligen har hänt!

Då skulle man kunna göra så här, att alla som tar en ny försäkring betalar 1000:- hel/hel, oavsett hoj, om det sen händer en olycka så har men en självrisk på vad som är genomsnittet året innan för en skada. Lika för alla.:Bugar

Vad har det med saken att göra?
Håll dig till ämnet om du vill ha någon liten chans att få gehör för din idé, vad det nu är. Du har ju inte perciserat vad du verkligen vill ha. Gör det!

nej nej nej han skrev Respekt- och ansvar den är inte respektfullt mot din omgivning att föra massa oljud med en efterhands slipon det är absolut inte ansvarsfullt att köra för snabbt. Han som tog upp det.

Det som är dumt är att man blir kategoriserad i huvudsak ålder, typ av hoj och geografiskt läge där man bor och räknas då som hög risk och därmed dyrare premie. Jag har haft 7-8 hojar i ålder ca 20-30 och aldrig hittils haft någon skada men får betala dyrt ändå - det är lite som att döma någon för t.ex ett bilinbrott bara för man råkar bo i ett område där det inträffar mkt sådant. Försäkringarna borde grundas på betydligt mer än typ av hoj, ålder och geografikskt läge, oavsett hur jävla hög risk det teoretiskt är att jag totalkvaddar min hoj har ingen rätt att döma mig för det förrän det i så fall verkligen har hänt!

Och eftersom du då är så säker så utgår jag ifrån att du endast har trafikförs?

En försäkrings syfte är att man kan dela risken med många andra så att konsekvenserna av en miss inte blir så stora. Vem tycker du att du ska dela risk med? Kepsgubbar på Viragos?

nej nej nej han skrev Respekt- och ansvar den är inte respektfullt mot din omgivning att föra massa oljud med en efterhands slipon det är absolut inte ansvarsfullt att köra för snabbt. Han som tog upp det.

Även det inte spelar nån som helst roll i sammanhanget! Men...

Jag kör 100% original.
Jag kör till 80% lagligt i städer, samhällen osv
Jag undviker vågade omköringar om det kan skrämma en bilist osv
Jag kör som en gris på småvägar där jag förmodligen utsätter mig själv för onödiga risker
Jag betalat min premie och delar risken med andra som kör på samma sätt!

Last edited:
Och eftersom du då är så säker så utgår jag ifrån att du endast har trafikförs?

En försäkrings syfte är att man kan dela risken med många andra så att konsekvenserna av en miss inte blir så stora. Vem tycker du att du ska dela risk med? Kepsgubbar på Viragos?

Även det inte spelar nån som helst roll i sammanhanget! Men...

Jag kör 100% original.
Jag kör till 80% lagligt i städer, samhällen osv
Jag undviker vågade omköringar om det kan skrämma en bilist osv
Jag kör som en gris på småvägar där jag förmodligen utsätter mig själv för onödiga risker
Jag betalat min premie och delar risken med andra som kör på samma sätt!

Så du kör iaf oansvarigt kan vi konstatera....så tack vara folk som dig som kör på ditt sätt så ligger premierna där de ligger. Hade folk som du inte kört som svin på småvägar eller 20% olagligt i städerna hade vi inte ens behöva ha denna diskussion

Hej!

Tack för ditt e-brev. Att under vintern skriva över motorcykeln på annan person innebär i praktiken att du gör ett ägarbyte. Om ägarbytet görs som en skenmanöver i syfte att komma undan med lägre eller ingen premie alls så kallas det "försäkrat intresse". Det kan innebära att om skada inträffar och vi anser att du är brukaren men försäkringen och ägandet står på annan person, som dessutom inte tillhör ditt hushåll, så kan försäkringsersättning vid skada utebli.

Med vänlig hälsning

Lena Lundström

SalusAnsvar

Så du kör iaf oansvarigt kan vi konstatera....så tack vara folk som dig som kör på ditt sätt så ligger premierna där de ligger. Hade folk som du inte kört som svin på småvägar eller 20% olagligt i städerna hade vi inte ens behöva ha denna diskussion

Sett många noobs som inte kan hålla sig på vägen i 50 trota att skyltad hastighet är 70km/h. Inte enbart hastighet som är avgörande även om det styr utgången av en olycka till stor del.

Helt seriöst..

Gå en retorikkurs!

Då skulle man kunna göra så här, att alla som tar en ny försäkring betalar 1000:- hel/hel, oavsett hoj, om det sen händer en olycka så har men en självrisk på vad som är genomsnittet året innan för en skada. Lika för alla.:Bugar

Skulle exempelvis kanske kunna vara så här: Man är kund ett antal år hos ett försäkringsbolag som man skriver avtal med och får en premie grundad på t.ex ålder, var man bor och vilken hoj man har. Visar det säg att man kanske efter 3 år inte varit någon belastning för bolaget skulle man kunna få en kickback i form av ett vettigt belopp pengar som man får tillbaka. Precis som vilken affärsverksamhet som helst som sysslar med provision - säljer man t.ex ett teliaabonnemang tillsammans med en ny mobiltelefon får butiken en provis på det från telia. Jag menar inte att man ska få tillbaka lika mkt man betalat eller mer på sin försäkring men en rimlig del på det man betalt in vore en idé!

Hej!

Tack för ditt e-brev. Att under vintern skriva över motorcykeln på annan person innebär i praktiken att du gör ett ägarbyte. Om ägarbytet görs som en skenmanöver i syfte att komma undan med lägre eller ingen premie alls så kallas det "försäkrat intresse". Det kan innebära att om skada inträffar och vi anser att du är brukaren men försäkringen och ägandet står på annan person, som dessutom inte tillhör ditt hushåll, så kan försäkringsersättning vid skada utebli.

Med vänlig hälsning

Lena Lundström

SalusAnsvar

Mao skenförsäkring. helt annan femma vi snackar här

Helt seriöst..

Gå en retorikkurs!

Helt seriöst

Tänk dig för innan du ska leka duktig, så du får inte va med o leka här mer för du sabba det för din sida.

Last edited:
Hej!

Med vänlig hälsning

Lena Lundström

SalusAnsvar
en tanke... om jag ej kan bryta min försäkring så säljer jag den till mamma för 1kr...sen har hon den avstäld..ingen försäkring altså...ingen premie...
hur kan då Lena få det till "försäkrat intresse"
hon är nog praktikant så släng det där brevet.

Status
Ej öppen för fler svar.
*/ ?>
Nyheter
KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back