Sälja en importerad hoj??

Kralle

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
ingen
Hur ställer ni er till importerade hojar vid köp?

Är det uteslutet pga någon tyske kanske har fifflat med den eller vad tycker ni?

Någon som har erfarenhet av att de är svårsålda när man väl har importerad en?

Tyskar och annat utländskt slödder är ökända för att fiffla mer varenda pryl det kommer i närheten av! Tacka vet jag våra stolta blåögda och ärliga landsmän till mc-handlare!

Ahum, rekommenderar att du söker lite. Finns ett antal trådar om just detta. Har för mig att det var en uppe så sent som för 2-3 dagar sedan.

Eftersom ze djörmanz har 25 grader och sol året om har hojarna ofta "gått" mycket längre.:rolleyes: Svenskasålt är såå mycket bättre.

Nämen allvar. MC kan jag tänka mig köp import. Bil kanske jag är lite motvilligare..

Edit: En poll kanske?

Jag har själv köp hoj från tyskland och usa och det är inte dåliga prylar alls. Iaf inte haft några problem. Det finns skumma folk överallt. Gäller bara att vara noga vid köp.

Jag har haft två tyskimporterade hojar, och jag kan bara säga att dem är samma hoj från början (i regel). Alltså upp till individen som äger den hur den mår! Min första var duktigt misshandlad och min andra var fin. Finns ju hojar i Sverige som våldas och vårdas på olika sätt...

Swedie skrev:
Jag har själv köp hoj från tyskland och usa och det är inte dåliga prylar alls. Iaf inte haft några problem. Det finns skumma folk överallt. Gäller bara att vara noga vid köp.

Lätt...

Själv köpt bil från Tyskland, skit bra... Precis som Sverige, kolla noga på det du ska köpa så blir allt bra.

Klart man vågar köpa hoj också... :tummenupp

kollar aldrig sånt utan skicket på grejerna..märks ganska snabbt på en hoj om den e risig o risigt skött :)

xyx skrev:
Tyskar och annat utländskt slödder är ökända för att fiffla mer varenda pryl det kommer i närheten av! Tacka vet jag våra stolta blåögda och ärliga landsmän till mc-handlare!

Ah, en frisk fläkt av ironi. :tummenupp

Många som rackar ner på importerat men jag har nog aldrig hört någon argumentera för svensksålt.

Någon som kan nämna ett annat land än Sverige där paniken för miltal och mätarfusk är lika utbredd? [Läs med lite eftersmak av ironi]

Hojen/bilen är byggda i samma fabrik, alltså spelar det ingen roll om du köper den i Sverige eller i Tyskland.
I Tyskland är det kriminellt att fuska med mätarställning, det är det inte i Sverige. Sen kanske det är vanligt att mindre seriösa importörer mixtrar och fifflar, men annars så tycker jag det är bättre med importhojar än svensksålda, dom är ju billigare :)

Har inget som helst problem med import. Skicket är det avgörande.

Har haft tysklands importerad hoj,aldrig haft nåra problem.Men jag kan oxå köpa en cykel utan service bok,vilket verkar ute slutet för många.

Per Fireblade skrev:
Har haft tysklands importerad hoj,aldrig haft nåra problem.Men jag kan oxå köpa en cykel utan service bok,vilket verkar ute slutet för många.

Precis, serviceboken är inte värd pappret den är tryckt på, när garantin har gått ut. Jag har aldrig lämnat in en hoj på service där garantin gått ut, eftersom jag själv gör det bättre/nogrannare/oftare än många mc handlare. Samt att betala 2000-4000 för en service som kanske kostar dig 500-800:- i material..nej, nej.

Själv har jag också en tyskimporterad hoj vilket inte har varit några problem (förutom manualen som är på tyska/franska/italienska/holländska =). Då är babelfish din vän.

Nuvarande hoj är en tyskimport....och inga problem vad jag vet.

Polaren har haft 2st Cbr900 som kommit över gränsen från Tyskland och han har heller inte haft några problem.

Det enda jag upplevt är att många väljer bort import när man spanar efter ny hoj. Jag tycker det är bara dumt.

Visst kan hojen varit misshandlad av tidigare ägare i Tyskland, men de kan dom ju även om de vore sv-sålda, eller? Det är ju ingen garanti att den är servad ordentligt bara för att en svensk handlare sålt den.

Har import hojen alla papper så bör det vara OK, lämna in den på service när det är dags och du får ett "kvitto" på att hojen är någorlunda OK från om med servicetillfället.

Jag skulle inte tveka att köpa en import igen om alla papper finns registrering, besiktning, ev. servicekvitton (med eller utan boken).

Det är ju som sagts tidigare samma fabrik som monterat hojarna. Sen vad kommande ägare gör kan ju ingen veta, oavsett vilket land de bor i.

Zilversurfer skrev:
Precis, serviceboken är inte värd pappret den är tryckt på, när garantin har gått ut. Jag har aldrig lämnat in en hoj på service där garantin gått ut, eftersom jag själv gör det bättre/nogrannare/oftare än många mc handlare. Samt att betala 2000-4000 för en service som kanske kostar dig 500-800:- i material..nej, nej.
Exakt...att lämna in en hoj för oljebyte och pynta en bit över tusenlappen känns enbart dumt.

Men de är klart känner man att de är värt det, så ska man såklart göra de. Hade jag en sprillans R1:a så kanske man hade gjort det just för att man inte vet om man skulle bli trodd vid ev. försäljning.

Men lämnar man in för större servicar, t ex. ventiljustering så tror jag att hojen mår minst lika bra om man nu sköter oljebytena själv.

Efter att ha bott i fatherland en längre tid skulle jag nog hellre köpa en tysk hoj. Dom tar hand om sina fordon :)

Inga problem att sälja importerat här hemma heller.

Jag skulle vilja påstå motsatsen. Tyskar tar hand om sina grejjer bättre, vägarna är bättre, inge salt och skit (rör kanske inte just alla mc).

Dem är alltid ärliga med defekter och sådant. Mycket vänliga och professionella. Inga överraskningar, ännu.

Skulle gärna dra ner och hämta fler hojjar om jag inte hade tillräckligt redan. :)

Hare
/a

Last edited:
har man tänkt att försäkra hojen så kan det blir lite värre att få ut bra pengar vid stöld osv... Vissa försäkringsbolag som inte försäkrar import.

majtii skrev:
Många som rackar ner på importerat men jag har nog aldrig hört någon argumentera för svensksålt.

[Läs med lite eftersmak av ironi]

köper du en nyare honda så har den längre garanti om den är svensksåld än tysksåld.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back