Sälja en importerad hoj??

-dB_mike skrev:
köper du en nyare honda så har den längre garanti om den är svensksåld än tysksåld.

Och hur mycket har du fått betala för service under dom fem åren för att garantin ska gälla? Jag tycker bara att det är lurendrejeri från handlaren dvs dom ska tjäna ännu mera stålar.

Gixxer Rolle skrev:
Och hur mycket har du fått betala för service under dom fem åren för att garantin ska gälla? Jag tycker bara att det är lurendrejeri från handlaren dvs dom ska tjäna ännu mera stålar.
Jupp.
Skrev inte sandstream någon grej om vilket rån Honda och Suzukis 5årsgarantier egentligen var?
En massa finstilt som negerade garantin och hur det mest betyder garanterade serviceintäkter i 5 år för generalimportörerna.

-dB_mike skrev:
köper du en nyare honda så har den längre garanti om den är svensksåld än tysksåld.
När man ändå behöver göra anspråk på garanti är den inte mycket värt.
Stora recalls, tex framhjulet på ZX10an, fixas var du än köpt hojen.

5 års garantierna kräver att man servar hos auktoriserade verkstäder. Servar man hojen hos den lilla firman eller själv så har man råd att laga vissa prylar ur egen ficka.

Hur ofta har man inte hört att packboxar inte går på garanti för att man har wheelat? Var ju någon här på SH som inte fick ett nytt överfall till kamaxeln bara för det satt ett slip-on på hojen.

Garantin är inte mycket värd i mina ögon.

Kralle skrev:
Hur ställer ni er till importerade hojar vid köp?

Är det uteslutet pga någon tyske kanske har fifflat med den eller vad tycker ni?

Någon som har erfarenhet av att de är svårsålda när man väl har importerad en?
Har själv hämtat flera hojar från Tyskland, inget problem.

FUBAR skrev:
... I Tyskland är det kriminellt att fuska med mätarställning, det är det inte i Sverige. ...
Jo, det är visst kriminellt att fuska med mätarställning i Sverige.

Gixxer Rolle (och ni andra):
Jag kan berätta om ett "fiffel" med en knarr, troligen ett fiffel som skett i Sverige. Det handlar om identitetsbyten, något som jag varnat för tidigare.
Jag bytte koppling på en FZR1000 åt en lirare här i stan, han hade tidigare köpt knarren av en lirare i Köping, då med tyska papper och sen fått rega in den själv. Prylen var den att ramnumret (råkade titta på styrhuvudet medan det var sim tråkigast att pilla med lamellerna) var krokigt instämplat, tecknena hade uppenbarligen olika instansningsdjup och de hade olika teckenavstånd. Ingen maskin kan göra ett så dåligt jobb. I mina ögon en stulen knarr som försetts med nya papper här i Sverige. Man skulle kunna säga att det var en knarr som kommit till Sverige "i ett kuvert".

Man kan ju undra hur många hojar Köpingssnubben hade sålt?

Om jag anmälde? Nej, jag kanske borde ha gjort det men det var ju faktiskt inte nuvarande ägaren som gjort det egentliga felet, han hade ju bara varit godtrogen och Köpingssnubben är ju kanske inte så lätt att få tag på. Och om bylingen väl får tag på honom så kommer ju bara han att neka. "Nej, jag har aldrig haft nån FZR". Och det stämmer ju eftersom han aldrig var den registrerade köparen.

Sålunda:
Man kan säkert hitta fina hojar på import, liksom man kan hitta fina hojar här hemma (även lik för den delen) men man ska nog se upp med vad man gör. Och lämna godtrogenheten hemma.

Återigen ett fiffel som hänt efter att hojen lämnat ursprungslandet.
Skål & Gott Nytt på er..!

Jag har köpt en importerad R1a dessutom importerade jag en Honda X11 själv nu i somras inga problem med nån av hojarna

majtii skrev:
När man ändå behöver göra anspråk på garanti är den inte mycket värt.
Stora recalls, tex framhjulet på ZX10an, fixas var du än köpt hojen.

5 års garantierna kräver att man servar hos auktoriserade verkstäder. Servar man hojen hos den lilla firman eller själv så har man råd att laga vissa prylar ur egen ficka.

Hur ofta har man inte hört att packboxar inte går på garanti för att man har wheelat? Var ju någon här på SH som inte fick ett nytt överfall till kamaxeln bara för det satt ett slip-on på hojen.

Garantin är inte mycket värd i mina ögon.

det var väl en vtr om jag inte minns fel som ansågs som trimmad iom slip-on. kan iof hålla med om att den är inte orginal längre o varför skall fabriken stå för saker som går snett som inte dom har något att göra med.
dock så är det ju bara att sätta på orginal när man lämnar in den.
hur man värderar dom 5 extra åren är väl upp till var o en, men jag ser det som en extra säkerhet iaf.

Robban_C skrev:
Jo, det är visst kriminellt att fuska med mätarställning i Sverige.

Ok, det kanske det är, jag hade läst att det inte var så här på SH. I stand corrected
:)

ozto skrev:
har man tänkt att försäkra hojen så kan det blir lite värre att få ut bra pengar vid stöld osv... Vissa försäkringsbolag som inte försäkrar import.
Min kompis fick sin R1 -01 stulen i somras, han fick iaf ut 70000:- för den, och det var en importerad hoj. Sen har iaf inte något bolag nekat mig, när jag ringt runt och kollat premier.

Robban_C skrev:
Man kan ju undra hur många hojar Köpingssnubben hade sålt?

Om jag anmälde? Nej, jag kanske borde ha gjort det men det var ju faktiskt inte nuvarande ägaren som gjort det egentliga felet, han hade ju bara varit godtrogen och Köpingssnubben är ju kanske inte så lätt att få tag på. Och om bylingen väl får tag på honom så kommer ju bara han att neka. "Nej, jag har aldrig haft nån FZR". Och det stämmer ju eftersom han aldrig var den registrerade köparen.

Sålunda:
Man kan säkert hitta fina hojar på import, liksom man kan hitta fina hojar här hemma (även lik för den delen) men man ska nog se upp med vad man gör. Och lämna godtrogenheten hemma.

Precis!
Man får allt vara lite vaksam när det ploppar upp såna här "kontoret på fickan"typer.
Råkade själv ut för en typ i Skåne då jag köpte en Ducati 900ss.
Allt verkade toppen tills man kom hem,parkerade den hos en kompis som har hoj-verkstad och nyfiken som han var så kollade han ju upp hojen lite.
Skoja att man tappade hakan när han ringde och sa att det inte fanns en enda del som egentligen var en -92 som nu detta skulle vara. Förmodligen krockad,maskinhaveri m.m.
Att inte snubben hade vetat det är lika sant som att Elvis skulle visa sig bo i Motala och vara bi-odlare!
Tyvärr var man restrött,85 mil enkel resa nonstop är inte bra när man gör affärer,sen var jag inte alls hemma på Ducati iaf då,annars kanske man hade sett att det inte stod riktigt till.
Nu slutade allt lyckligt iaf,inget fel på själva hojen,sålde den med förtjänst sen till en farbror som jag ytterst noga förklarade hur det låg till med hojen.
Hade nu snubben i Skåne gjort likadant vid köpet så hade det inte vart ngt problem,men vetskapen att han höll inne med det gjorde mig minst sagt förbannad.
Tyskhojar är det knappast fel på,är bara det att mindre nogräknade nissar tar hit vilket skrot somhelst och sen kränger dom vidare fort som attan.
Tänk med det stora huvudet så går det bra!! :tungan

njelger skrev:
Det absolut mesta fifflet med importhojar sker efter import.

Håller med dig fullständigt. De mätare och dylikt som det trixas med, det görs nog efter hojen/bilen passerat svenska gränsen...

Har själv ägt hoj importerad från tyskland och bil som jag själv hämtade hem. Tvekar inte en sekund för att göra det igen.

Last edited:
Snorfen skrev:
... Tyskhojar är det knappast fel på,är bara det att mindre nogräknade nissar tar hit vilket skrot somhelst och sen kränger dom vidare fort som attan. ...
Så är det nog oftast och det är nog som majtii säger, det är nog vanligast att fifflet sker här i Sverige men hur man än vänder och vrider på saken så finns det en aspekt som gäller även om man själv åker och hämtar en hoj för eget bruk: Diskussioner och ev lägre värde den dan man ska sälja hojen, något som ju ex vis denna tråden är bevis på.
Nu köper man ju inte knarr primärt för att sälja den men det ska ändå tas med i beräkningen eftersom det eventuellt kan påverka värdet den dan den ska säljas och det är ju inte fel att ha koll på totalbilden.
Alltså: Säkrare att ta hem en knarr själv eller att köpa en importknarr som importören själv har hunnit ha i drift under några år än att köpa nyimporterat av okänd säljare. Så kan man väl säga?

En annan kort historia om import:
Hade en Chrysler Voyager (skitbil!!) för 5-6 år sen. Fick den stulen och slaktad. Motorer och lådor har ju strykande åtgång på de där och det var just detta som stulits ur bilfan.
Hursomhelst så skambjöd skadereglaren med motivet att den var privatimporterad. "I Canada kostar dom inte mer än XX XXX:- och mer än så kan vi ju inte betala". :va Sicken dåre, vem fan har tid att åka till Canada för att köpa bil? Jaja, jag protesterade och fick i alla fall hygglig ersättning till slut.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back