Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyteknik skrev:
2167716 Självklart har jag mycket att säga om säkerhet. Jag kan inte tänka mig något annat som är mer viktigt för oss som tävlar i roadracing. Att jag inte har engagerat mig preventivt i detta beror förstås på att jag varken har tid, kunskap eller ansvar. De som däremot har ansvar för säkerheten på Sviestad och valt att engagera sig i detta borde vara extra bedrövade en sådan här dag.

Chrille skrev:
Jag beundrar alla de människor som gör RR möjlig för oss, som aktiv eller åskådare. Att ge dem skit, speciellt i det här sammanhanget är osmakligt.

oFFkeFF skrev:
2168036
Det nyteknik gör här, är att lägga ansvaret på någon annan, det passar så väl in i hans ideologi.

Ja Nyteknik har en ideologi/mentalitet bestående av superJante, superKommunist och superEgoist.
:tomten
Att först skylla på att "man inte har tid" och/eller "ansvar" att hjälpa till för att förbättra bansäkerheten, och sedan slänga skit på dom som ideelt ställer upp på bandagar, och indirekt ge dom skulden för katastrofen, är som sagt, för att uttrycka sig milt, osmakligt.

Over & Out

Last edited by a moderator:
Webspy skrev:
2168243 Jo, det gör den. Men ditt vatten på kvarnen inlägg ang. inte prova banåkning för att det är farligt kändes lite fel i debatten. Misstolkade jag dig, så sorry!

Nej, du tolkade egentligen helt rätt och där får jag nog skicka tillbaka en ursäkt. Det blev ett lite väl tillspetsat resonemang från min sida.

EDIT: Poängen var dock som jag fortfarande står för att det är självklart att någon har huvudansvaret för säkerheten, detta oavsett om man är betald eller inte. Det är helt valfritt dessutom att ta på sig ett sådant uppdrag och man kan inte vara så naiv och tro att det inte medföljer massor av jobb i samband med det. Sen när det kommer till körningen är det upp till var och en att göra bedömningen om dom säkerhetsåtgärder som en viss bana har är tillräckliga för att man ska köra.

Last edited:
Magnus-Sthlm skrev:
2168153
Jag har alltid varit skeptisk till bankörning och det här ger syndafloder av vatten på min kvarn. Om inte arrangörer och förbund hur underbetalda dom än må vara har ansvar för säkerheten så har dom få procenten av argument som eventuellt kunde tala för att prova på bankörning reducerats till noll.

Nu framgår det inte explicit varför du "är skeptisk till bankörning", men eftersom du talar om säkerhet i nästa mening så tolkar jag det som att du inte tycker att det är säkrare att köra på bana än i trafiken.
Tyvärr, men där har du fel.
Det ÄR säkrare när alla kör åt samma håll, när du blir varnad för hinder bakom en skymd sväng, när det inte står träd jämte asfalten, osv.

Det som däremot verkar ha missuppfattats av många är att man FORTFARANDE HAR ANSVARET FÖR SIN EGEN OCH ANDRAS SÄKERHET även på bana!!
Man kan inte köra konstant över sin förmåga. Skulle man göra det nångång medan man testar gränserna så är det dock fortfarande säkrare på en bana än på landsvägen ...
Det verkar vara ett generellt samhällsproblem att ingen längre har ansvar för sina egna handlingar utan det är alltid "någon annans fel". Nåja, det var kanske ett utvik ...

Så, varför vara skeptisk till bankörning?

När det gäller säkerhetsarrangemang på sveriges banor så borde huvuddelen av det arbete som utförs vara koncentrerat till att eliminera föremål,byggnationer, vallar o dyl som står i vägen vid ev. avåkning. I andra hand borde raksträckor kortas för att få längre avåkningzoner och i tredje hand kommer sedan passiv skyddsutrustning såsom airfence, leca osv.

2ono skrev:
2167901 Tyckte jordvallen är för brant mer som en vägg kanske vore ide att plana ut den och flytta den 50 m bort så avvåkningszonen blir längre.
Svårt att flytta vallen 50 m när infarten till hela anläggningen ligger där bakom.
Då behöver det köpas till mark från åkern på andra sidan vägen så det kan byggas en ny infart.

Magnus-Sthlm skrev:
2168269 Nej, du tolkade egentligen helt rätt och där får jag nog skicka tillbaka en ursäkt. Det blev ett lite väl tillspetsat resonemang från min sida.

EDIT: Poängen var dock som jag fortfarande står för att det är självklart att någon har huvudansvaret för säkerheten, detta oavsett om man är betald eller inte. Det är helt valfritt dessutom att ta på sig ett sådant uppdrag och man kan inte vara så naiv och tro att det inte medföljer massor av jobb i samband med det. Sen när det kommer till körningen är det upp till var och en att göra bedömningen om dom säkerhetsåtgärder som en viss bana har är tillräckliga för att man ska köra.

Man kan inte vara så naiv att man tror att det går att ha personligt ansvar för hur alla kör? Självklart kommer ingen vilja ha det! Och då blir det inga bankörningar... kanske din poäng?

På en Fransk bana som heter Ledenon så har man på vissa ställen lagt ca 1-1,5 meter bred oljegrusbeläggning vid sidan av asfalten. Det går att köra upprätt på ifall man råkar komma utanför banan. Man kan alltså ganska snabbt styra in igen på banan eller använda bromsarna för att få ner farten med bra resultat ifall man gjort ett misstag. Man kan inte köra på det och sätta bra tider men det ligger utanför som en nödlösning som man kan köra på. När man kör på banan så ser det ut som att det är grus som ligger där. Jag vet inte exakt hur den funkar men jag tycker att det känns som att kanske en sån lösning skulle kunna passa vid snabbknicken. Gissar att det bromsar farten bra även om man vurpat i det utan att man får samma brännskador som om det var asfalt.

Ludde78 skrev:
2168252 Ja Nyteknik har en ideologi/mentalitet bestående av superJante, superKommunist och superEgoist.
:tomten
Att först skylla på att "man inte har tid" och/eller "ansvar" att hjälpa till för att förbättra bansäkerheten, och sedan slänga skit på dom som ideelt ställer upp på bandagar, och indirekt ge dom skulden för katastrofen, är som sagt, för att uttrycka sig milt, osmakligt.

Over & Out
Du vet om att man kan radera sina idiotiska inlägg i efterhand?

Edit: säkerheten på Sviestad har diskuterats vid upprepade tillfällen här. Senast gällde det något dike som någon kört ner i, om jag inte missminner mig.

Last edited by a moderator:
Har inte läst allt, men en tanke som slog mig direkt var att man bör kunna nyttja airfence på ett smart sett? Kanske skulle man kunna göra en mastodontmur av detta så det rent av blir "behagligt" att vurpa i bergskuran??? (det lär det aldrig bli men ändå...)
Men självklart är det bästa att ta bort allt vad berg och vall heter. Och det är inget snack om att banan är smal framför allt i kombination med farten, men det är väl samtidigt det som är en del av tjusningen. Jag menar om banan vore bred som en flygraka så skulle det ta bort en del av tjusningen, eller? Det är en farlig sport vi utövar men det är inget mot att vistas i trafiken.

Jag var på banan själv i går och kan inte mer än beklaga det som skedde, det är verkligen tragiskt, inte minst för de närmast annhöriga. Jag har grubblat på händelsen hela vägen hem till sängen och sedan har det funnits latent i bakhuvet hela dagen. Och jag tror det kommer att vara så ett tag till trotts att jag aldrig ens pratat med honom. En veckarklocka jag inte ville vakna av...

rust29 skrev:
2168319 Svårt att flytta vallen 50 m när infarten till hela anläggningen ligger där bakom.
Då behöver det köpas till mark från åkern på andra sidan vägen så det kan byggas en ny infart.
Men hur mycket nytta gör bullervallen precis framför Bergskurvan? I den riktningen man skulle behöva öppna den för att öka avåkningszonen finns ju ingenting annat än flera hundra meter åker innan vägen och på andra sidan den en flygplats. Vem skulle bli störd av det ljudfönstret? Jag skulle vilja schakta bort en lucka i den och bygga ut lecahavet.

HanneZ skrev:
2167935 Är det någon som kan rita på kartan och förklara vad som hände för den som inte vet?
Jag undrar också.

Vilken av strecken stämmer in bäst?

Bifogat

• sviestad.jpg
    sviestad.jpg
    113.7 KB · Visningar: 305
Bearing skrev:
2168523 Jag undrar också.

Vilken av strecken stämmer in bäst?

Från knicken och sen är det ut där den gula är ungefär. Såg bara var han landade så jag tror det var så ungefär.

Axxexs skrev:
2168347 På en Fransk bana som heter Ledenon så har man på vissa ställen lagt ca 1-1,5 meter bred oljegrusbeläggning vid sidan av asfalten. Det går att köra upprätt på ifall man råkar komma utanför banan. Man kan alltså ganska snabbt styra in igen på banan eller använda bromsarna för att få ner farten med bra resultat ifall man gjort ett misstag. Man kan inte köra på det och sätta bra tider men det ligger utanför som en nödlösning som man kan köra på. När man kör på banan så ser det ut som att det är grus som ligger där. Jag vet inte exakt hur den funkar men jag tycker att det känns som att kanske en sån lösning skulle kunna passa vid snabbknicken. Gissar att det bromsar farten bra även om man vurpat i det utan att man får samma brännskador som om det var asfalt.
Har varit inne på samma tankegångar.
Gräv bort all matjord från knixen och framåt, fyll sedan ut med fint grus
(heter 0/18 på fackspråk) jämna till med markvibrator.
Det blir så hård yta att man får möjlihet att bromsa ner farten innan leka-
havet börjar

Det krävs ibland att något händer för att någon ska lyssna. Säkert många som valt att inte officiellt lämna in krav eller önskemål om bättrad säkerhet på Sviestad och andra banor av just den anledningen. Istället muttrar om det i depån eller hemma. Det kommer iaf inte fram.

Min åsikt om åtgärder:
1) Den temporära lösningen inför SM tycker jag antingen är att dra in banläggningen genom rondellen och sen ut i sviestadböjen.

2) Den permanenta billigaste framtida lösningen för Lms, vore att helt enkelt ta bort knixen. Gör det till en raka där man SER inbromsningen. Jag illustrerar på bild (bifogad nedan).
Även möjligen då göra inbromsningen tidigare, att t.ex dra banstreckningen i rondellen. Skulle göra banan mer teknisk och inte så oerhört snabb.

Vad tycker ni?

Bifogat

• nyasviestad.jpg
    nyasviestad.jpg
    110.6 KB · Visningar: 208
Har ej orkat läst alla inlägg ännu men blir lite förundrad över att en del vill med hjälp av S-kurva eller liknande ....."rakan ska bort på Sviestad".......
Personligen anser jag att Sviesta inte är någon racerbana utan rakan med tillhörande knick.
Olyckan i tisdags är givetvis tragisk men det har nästan skapat hysteri angående säkerheten på Sviesta och ingen talar om de övriga banorna. Jag tycker att Anderstorp är den enda bana som håller shyssta mått av svenska banor.

Racing är fart och kurvor! Det medför givetvis potentiell fara och det ska mildras med avåkningszoner inte genom att bygga om våra mussepiggbanor till minimotobanor. Nästa steg är radiobilar......

Godnatt

JV skrev:
2168971 Har ej orkat läst alla inlägg ännu men blir lite förundrad över att en del vill med hjälp av S-kurva eller liknande ....."rakan ska bort på Sviestad".......
Personligen anser jag att Sviesta inte är någon racerbana utan rakan med tillhörande knick.
Olyckan i tisdags är givetvis tragisk men det har nästan skapat hysteri angående säkerheten på Sviesta och ingen talar om de övriga banorna. Jag tycker att Anderstorp är den enda bana som håller shyssta mått av svenska banor.

Racing är fart och kurvor! Det medför givetvis potentiell fara och det ska mildras med avåkningszoner inte genom att bygga om våra mussepiggbanor till minimotobanor. Nästa steg är radiobilar......

Godnatt

Beredd att hålla med, banan skulle tappa mycket av sin charm. Dock är det ohållbart i längden för alla banor att ha rakor med 90-graders kurvor efter utan gigantisk avåkningszon.
Men i just den här olyckan ser man också att ibland spelar det ingen roll, får man inte ner farten på ~3-400 meter spelar det ändå ingen roll.
Som någon annan nämnde, kanske någon sorts yta i yttern som man iaf kan bromsa ner farten på, gräs är mjukt, men omöjligt att bromsa på med våra däck.

JV skrev:
2168971 Har ej orkat läst alla inlägg ännu men blir lite förundrad över att en del vill med hjälp av S-kurva eller liknande ....."rakan ska bort på Sviestad".......

Godnatt

Words, JV.
Det finns redan gocartbanor för dem som föredrar det!

elwe skrev:
Det som däremot verkar ha missuppfattats av många är att man FORTFARANDE HAR ANSVARET FÖR SIN EGEN OCH ANDRAS SÄKERHET även på bana!!
Det är ingen som tagit miste på det. Det är så självklart att det bara är banalt att skriva så. Många tycker dock att det är något bra om konsekvenserna av ett misstag blir så små som möjligt och att det är dåligt om en enkel miss leder till lemlästning eller ännu värre. Den självklara ambitionen är att minska riskerna. Det gör man i alla andra sammanhang.

Håller annars med om att S-partier inte är vägen att gå. Falkenberg tycker jag är ett lite avskräckande exempel.

Knicken i dess nuvarande form är faktiskt trevlig, enligt min personliga åsikt. Att det däremot kan gå hejdlöst fel har jag insett (först nu) men att bygga bort farligheter är nog inte rätt väg att gå. Extra asfalt på vänstersidan eller något annat skulle kanske ge lite mera andrum om något går åt helvete.
Fast ska jag vara ärlig är jag mera nervös precis efter crossböjen om man ligger nära någon annan. Risken att kroka ihop med någon är större där utsidan ser "ovårdad" ut minst sagt.
Men personligen har jag alltid varit medveten om att jag kör på egen risk och skulle jag anse att det är för farligt så skulle jag avstå. Att olyckor är en väckarklocka för säkerhetstänkandet är inget nytt. Det är bara att hoppas på att man lär sig något som kan förbättra säkerheten.
Sen kan väl alla droppa de personliga angreppen och sarkasmerna för debattens skull?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey