Axxexs skrev:2168347På en Fransk bana som heter Ledenon så har man på vissa ställen lagt ca 1-1,5 meter bred oljegrusbeläggning vid sidan av asfalten. Det går att köra upprätt på ifall man råkar komma utanför banan. Man kan alltså ganska snabbt styra in igen på banan eller använda bromsarna för att få ner farten med bra resultat ifall man gjort ett misstag. Man kan inte köra på det och sätta bra tider men det ligger utanför som en nödlösning som man kan köra på. När man kör på banan så ser det ut som att det är grus som ligger där. Jag vet inte exakt hur den funkar men jag tycker att det känns som att kanske en sån lösning skulle kunna passa vid snabbknicken. Gissar att det bromsar farten bra även om man vurpat i det utan att man får samma brännskador som om det var asfalt.
Jag tror det är på LeMans (eller Boldor någon av de franska 24H banorna ivf) där man har någon asfaltgrus som första avåkningszon där det går riktigt undan, duger som sagt inte att köra i annat än för nödbromsningsyfte men bromsar inte så snabbt som Leca så man riskerar framåtvolt om man går i det i hög fart.
Låter som den optimala lösningen efter knicken på sviestad då vi är ute efter en avägning mellan stoppförmåga i materialet och möjlighet att bromsa då man gått av.
Vi närmar oss (och har i en del fall uppnått) gränsen för vad våra banor klarar av i säkerhetshänseende, Sviestad är byggd sent 60-tal när toppfarter på en bra bit över 200 inte var aktuellt och banan hade knappt (troligen inte alls) blivit godkänd vid ett nybygge. Visst är knicken på rakan fräck (helst av allt skulle jag vilja åka gamla sträckningen på Spa) men någon gång börjar mängden tillbud bli väl högt.