jais
Medlem
Hej alla!
Säker körning behöver inte vara trist och jag tänkte i detta inlägg slå ett slag för några som jag tycker grundläggande principer när det gäller säker körning. Jag har kört hoj sedan 16 och är idag över 50 men har aldrig kört så snabbt och säkert som idag. Säker hojåkning handlar om några få men oerhört viktiga principer:
- Håll avstånd och tumma aldrig på 3 sekunders regeln annat än i mycket låga farter
- Tävla _bara_ med dig själv när du är utanför banan
- Läs konstant av trafiken, framåt, sidorna och så långt fram
- Håll dig borta från klungor, bussar och lastbilar
- Ta kontrollen, håll i gasen och sitt inte ständigt med fingrarna på handbromsen
Om du kör i bussfilen vilket vi alla gör ibland. Var _extra_ noga med bilarna på vänstersidan, vem som helst kan plötsligt svänga in på bussfilen. Jag brukar ligga i spåret ganska nära räcket och ha konstant överblick åt vänster. Har du en buss framför, ligg inte för nära, bussen kan enkelt passera en vass metallbit eller däckrester som för dig kan bli fatalt.
Det är mycket testosteron i trafiken idag och både bilister och motorcyklister lockas ofta in i race som ibland kan gå snett. Detta beror ofta på att du inte kör efter din egen förmåga utan någon annans vilket ofelbart resulterar i en krasch i närmaste räcke eller dike. Ta istället ut hojen lite senare på kvällen och kör de där mysiga svängarna och utmana dig själv stegvis men behåll hela tiden kontrollen.
Och så slutligen. Kör regelbundet på SMC's kurser, det är väldigt lärorikt och väldigt kul.
Nu önskar jag alla där ute en riktigt fin hojåkningssommar!
//Janne
ps kör idag z750, 2008
Säker körning behöver inte vara trist och jag tänkte i detta inlägg slå ett slag för några som jag tycker grundläggande principer när det gäller säker körning. Jag har kört hoj sedan 16 och är idag över 50 men har aldrig kört så snabbt och säkert som idag. Säker hojåkning handlar om några få men oerhört viktiga principer:
- Håll avstånd och tumma aldrig på 3 sekunders regeln annat än i mycket låga farter
- Tävla _bara_ med dig själv när du är utanför banan
- Läs konstant av trafiken, framåt, sidorna och så långt fram
- Håll dig borta från klungor, bussar och lastbilar
- Ta kontrollen, håll i gasen och sitt inte ständigt med fingrarna på handbromsen
Om du kör i bussfilen vilket vi alla gör ibland. Var _extra_ noga med bilarna på vänstersidan, vem som helst kan plötsligt svänga in på bussfilen. Jag brukar ligga i spåret ganska nära räcket och ha konstant överblick åt vänster. Har du en buss framför, ligg inte för nära, bussen kan enkelt passera en vass metallbit eller däckrester som för dig kan bli fatalt.
Det är mycket testosteron i trafiken idag och både bilister och motorcyklister lockas ofta in i race som ibland kan gå snett. Detta beror ofta på att du inte kör efter din egen förmåga utan någon annans vilket ofelbart resulterar i en krasch i närmaste räcke eller dike. Ta istället ut hojen lite senare på kvällen och kör de där mysiga svängarna och utmana dig själv stegvis men behåll hela tiden kontrollen.
Och så slutligen. Kör regelbundet på SMC's kurser, det är väldigt lärorikt och väldigt kul.
Nu önskar jag alla där ute en riktigt fin hojåkningssommar!
//Janne
ps kör idag z750, 2008