Säker körning behöver inte vara trist

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Hej alla!

Säker körning behöver inte vara trist och jag tänkte i detta inlägg slå ett slag för några som jag tycker grundläggande principer när det gäller säker körning. Jag har kört hoj sedan 16 och är idag över 50 men har aldrig kört så snabbt och säkert som idag. Säker hojåkning handlar om några få men oerhört viktiga principer:

- Håll avstånd och tumma aldrig på 3 sekunders regeln annat än i mycket låga farter
- Tävla _bara_ med dig själv när du är utanför banan
- Läs konstant av trafiken, framåt, sidorna och så långt fram
- Håll dig borta från klungor, bussar och lastbilar
- Ta kontrollen, håll i gasen och sitt inte ständigt med fingrarna på handbromsen

Om du kör i bussfilen vilket vi alla gör ibland. Var _extra_ noga med bilarna på vänstersidan, vem som helst kan plötsligt svänga in på bussfilen. Jag brukar ligga i spåret ganska nära räcket och ha konstant överblick åt vänster. Har du en buss framför, ligg inte för nära, bussen kan enkelt passera en vass metallbit eller däckrester som för dig kan bli fatalt.

Det är mycket testosteron i trafiken idag och både bilister och motorcyklister lockas ofta in i race som ibland kan gå snett. Detta beror ofta på att du inte kör efter din egen förmåga utan någon annans vilket ofelbart resulterar i en krasch i närmaste räcke eller dike. Ta istället ut hojen lite senare på kvällen och kör de där mysiga svängarna och utmana dig själv stegvis men behåll hela tiden kontrollen.

Och så slutligen. Kör regelbundet på SMC's kurser, det är väldigt lärorikt och väldigt kul.

Nu önskar jag alla där ute en riktigt fin hojåkningssommar!

//Janne

ps kör idag z750, 2008
 
Sköt dig själv!

Förresten, om du konstant glor vänster i bussfilen så kan du missa någon idiot från höger som ska springa ut och stanna bussen eller något.


Varför får vuxna människor för sig att göra en tråd som denna?
Har du fått en uppenbarelse, eller har du inte fått va lekledare sen dagis och känner att du behöver peka med hela näven lite extra idag?
 
Jag tar gärna emot tips på saker att tänka på när man är ute och åker och jag tar inte illa vid på samma sätt som Herr Balle. Däremot känns det som en lite konstig trådstart. Jag vet inte hur det menar att det här ska få säker körning att låta rolig? Det är ganska grundläggande saker du lyfter? Övervaka trafiken, well duh.

Jag tror tanken var god men utförandet sådär.
 
Är väl inget att uppröras över? Inlägget höll väl en trevlig ton och även om det mesta är sådant som rutinerade hojförare redan vet och som man lär ut på riskutbildningarna finns det säkert vissa, i synnerhet nybörjare, som kan ha nytta av tipsen. För alla andra är det väl bara att bläddra vidare till nästa tråd eller att dela med sig av sina egna, ännu bättre, tips.
 
Last edited by a moderator:
Tycker det ser ut som en bra tråd för nybörjare i trafiken, ingen skada skedd. Ungefär samma råd som jag envetet försöker hamra in i de bekanta jag har som är nya på hojkörning.
 
Enda problemet som jag ser är att det ÄR INTE KUL att åka runt och göra riskanalys HELA tiden när man är ute och kör! Just därför tycker jag det är rätt så tråkigt att köra gata nu när jag vet hur roligt det är att köra bana.
 
Jag tar gärna emot tips på saker att tänka på när man är ute och åker och jag tar inte illa vid på samma sätt som Herr Balle. Däremot känns det som en lite konstig trådstart. Jag vet inte hur det menar att det här ska få säker körning att låta rolig? Det är ganska grundläggande saker du lyfter? Övervaka trafiken, well duh.

Jag tror tanken var god men utförandet sådär.

Lyssna på dom som vet något om livet, snorvalp.
 
Enda problemet som jag ser är att det ÄR INTE KUL att åka runt och göra riskanalys HELA tiden när man är ute och kör! Just därför tycker jag det är rätt så tråkigt att köra gata nu när jag vet hur roligt det är att köra bana.

Sant!

Tar man körningen till den nivån där det är kul i/på trafik/gata är riskerna så stora att det inte är värt det samt att man förmodligen betett sig som ett huligansvin.

Men det är bra att vi tycker olika & att alla inte vill åka bana, för attans va trångt de skulle bli på banorna då
 
Ett tips att tillägga

Klicka inte i 3'an med quickshiftern runt maxvarv på en motorvägspåfart , dels kan det bli otrevligt kast och ofrivilligt hjullyft samt att bilen framför kör antagligen bara i runt 80-90 även om den är lååångt borta .

ABS är bra
 
Nu tycker jag ni är lite otrevliga här, farbrorn ville ju bara visa lite omtanke.. själv vet jag inte hur jag kombinerar obefintligt närminne med bokning av kurser och bandagar å annat skit så jag får hålla mig till vägen där andra mobildrullar med uppmärksamhetsnivå som fjärilar fladdrar runt med dregel i mungiporna.
 
Nu tycker jag ni är lite otrevliga här, farbrorn ville ju bara visa lite omtanke.. själv vet jag inte hur jag kombinerar obefintligt närminne med bokning av kurser och bandagar å annat skit så jag får hålla mig till vägen där andra mobildrullar med uppmärksamhetsnivå som fjärilar fladdrar runt med dregel i mungiporna.

Om farbrorn inte är mentalt efterbliven så förstår jag inte varför vi skulle uppmuntra hans tråd.
Detta är på nivån som om någon sätter sig mitt emot dig på lunchen och förklarar för dig hur du ska öppna mjölkpaketet.
 
Om farbrorn inte är mentalt efterbliven så förstår jag inte varför vi skulle uppmuntra hans tråd.
Detta är på nivån som om någon sätter sig mitt emot dig på lunchen och förklarar för dig hur du ska öppna mjölkpaketet.

Nej, varför skall vi uppmuntra någon som vill starta en positiv tråd.
Nästa gång det sker tycker jag att alla skall svara något riktigt otrevligt så vi blir av med den typen av trådar här på SH. :dummer
Man behöver inte gilla allt men förmågan att hålla tyst kan vara bra att ha ibland.
 
TS och Ankan1 är säkert jämngamla men vi har lite olika sätt att se på det här med mc körning men eftersom ts säkert menar väl från början till slut av sitt inlägg så accepterar jag även hans syn på mc körning utan att behöva håna personen ifråga med "gubbe" och "farbror" när han kört hoj långt innan många andra här på forumet.
 
För det mesta bra tankar i tråden.

Jag kör ju inte på helspänn utan relativt avslappnat, Det har blivit lite muskelminne och det undermedvetna sköter riskanalyserna vädligt bra nuförtiden. Det handlar mycket om att förutse folks beteenden i trafiken.
Jag vill tyvärr dock påstå, och detta är min personliga uppfattning att många hojåkare kör förjävla dåligt, dåligt tajmade omkörningar, ligger alldeles för nära, ingen hänsyn till att det även är övriga trafikanter på vägarna och är allmäna d-bags.

Det handlar om att köra smart helt enkelt.
 
Om farbrorn inte är mentalt efterbliven så förstår jag inte varför vi skulle uppmuntra hans tråd.
Detta är på nivån som om någon sätter sig mitt emot dig på lunchen och förklarar för dig hur du ska öppna mjölkpaketet.

Men ibland behövs ju faktiskt det...

 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top