Säker körning behöver inte vara trist

Blandade reaktioner på tråden minst sagt. Tänker inte kommentera något av dessa, var och en tycker olika. Anledningen till tråden som någon undrade över var helt enkelt att jag varje dag ser hojåkare som kör 130 km i tim med 5 meters lucka till bilen framför i vänsterfilen och så vidare. Ha en bra sommar
 
Blandade reaktioner på tråden minst sagt. Tänker inte kommentera något av dessa, var och en tycker olika. Anledningen till tråden som någon undrade över var helt enkelt att jag varje dag ser hojåkare som kör 130 km i tim med 5 meters lucka till bilen framför i vänsterfilen och så vidare. Ha en bra sommar

Detsamma på dig "jais".
 
För mig är en av grejerna med hojåka den totala koncentrationen på vad som händer och kommer att hända, antingen det är på bana eller väg. Att hela tiden analysera och planera. Glömma allt annat och leva i nuet. Kanske därför jag börjat närma mig den tid då jag statistiskt sett ska kola. Till skillnad mot dom kompisar som blivit jordgubbar eller kör rullstol.
 
För mig är en av grejerna med hojåka den totala koncentrationen på vad som händer och kommer att hända, antingen det är på bana eller väg. Att hela tiden analysera och planera. Glömma allt annat och leva i nuet.

Det där kan jag skriva under på rakt av och fullt ut. Från dag 1 och framåt.
Hade vi inte en allergitråd här nyligen?

Första gången jag körde motorcykel genom växter jag inte tål, och INTE fick någon allergireaktion - det var en verklig AHA-upplevelse. Rekylen kom visserligen när jag var framme, och tog av mig hjälmen.
Då var jag utslagen en timme - men inte medans jag körde: då var man så inne i det som skedde så allt annat fick stå tillbaka.
 
Blandade reaktioner på tråden minst sagt. Tänker inte kommentera något av dessa, var och en tycker olika. Anledningen till tråden som någon undrade över var helt enkelt att jag varje dag ser hojåkare som kör 130 km i tim med 5 meters lucka till bilen framför i vänsterfilen och så vidare. Ha en bra sommar
Äh, det är en bra tråd, skapat i ett vällovligt syfte och det är bara att bortse från de som bryter ihop :)

Om vi kikar på statistiken är det egentligen ingen Rocket Science vi pratar om, det finns några oerhört tydliga indikatorer att lära sig av:

1 - Kör med ett körkort, kör nykter, kör med skyddsutrustning och kör på en hoj Du äger (och har ägt i minst ett år). Minns jag rätt är det ca 4 av 10 av de som omkommer på MC som inte uppfyller dessa kriterier.

2 - Vi ska lära oss hantera kurvor och se till att kunna stanna eller närapå stanna längs den siktsträcka vi har tillgänglig. Ca hälften av de som omkommer gör det i kurvor, framför allt dominerar singelolyckor. Sen svängpunkt och "skär inte kurvan" förrän vi ser utgången är ett gott råd (förr hette det "SMC-svängen" men skriver jag det lär Hr Balle få en hjärtinfarkt :) ) En konsekvens av detta är att vi inte heller kör i warp speed in och genom kurvor på landsväg utan väljer istället lugnt in - snyggt ut.

3 - Vi ska framföra vår hoj med förutsättningen att samtliga medtrafikanter är lika dumma, envisa och oberäkneliga som renkalvar - detta gäller framför allt i vägkorsningar och i tät trafik! Det finns ingen hejd på vilka dumheter som inträffar och i minst 7 av 10 korsningsolyckor är det bil eller lastbil som vållat händelsen. Tyvärr framhålls allt som oftast att mc-föraren i nästan samtliga fall bedömts köra för fort vilket leder till att Trafikverket i praktiken inte prioriterar denna iakttagelse. För oss gäller samma konsekvens som ovan - Vi håller inte warp speed inför eller genom korsningar - det kan komma en jubelidiot på fyra hjul med bredställ ut framför oss.

Ungefär så - lär vi oss denna enkla läxa har vi eliminerat de absolut viktigaste indikatorerna för döda eller svårt skadade motorcyklister. Sedan kan vi naturligtvis råka illa ut trots detta, statistik säger inget om enskilda isolerade händelser. Men sannolikheten för ett gott, långt och trivsamt leverne har i vart fall kraftigt förbättrats.

Så - kör snyggt och ha en fantastisk hojsommar Du också :)
 
Last edited:
* Kör inte om du tagit heroin

* Undvik att slanga nära skolor och dagis, man vet aldrig när ett barn kan springa ut

* Gör ej burnouts i vardagsrummet

:dummer
 
Tänk på att det är jätte jätte jätte viktigt att ha nyckeln i motorcykeln när man kör, för man vet aldrig om man måste starta den igen :rodnar
 
Blandade reaktioner på tråden minst sagt. Tänker inte kommentera något av dessa, var och en tycker olika. Anledningen till tråden som någon undrade över var helt enkelt att jag varje dag ser hojåkare som kör 130 km i tim med 5 meters lucka till bilen framför i vänsterfilen och så vidare. Ha en bra sommar

Välkommen till SportHoj! Här får man inte ta allting för allvarligt. Trevligt att du gläds åt det som är bra och inte bry dig om dumheterna. :)

Det du skriver är, som sagt, självklarheter ändå ser vi alldeles för ofta hojåkare som inte kör så snyggt. Som nybörjare sa jag till en kamrat och gammal hojåkare, när jag blivit frånåkt på en krokig väg, något i stil med
-När jag lärt mig köra... Då sa den gamla gubben, över 40:D,
- Du blir aldrig fullärd, du kommer alltid lära dig något nytt!

Inte jag! Man vill ju vara som alla andra: individualist!

https://www.youtube.com/watch?v=jVygqjyS4CA

För mig är en av grejerna med hojåka den totala koncentrationen på vad som händer och kommer att hända, antingen det är på bana eller väg. Att hela tiden analysera och planera. Glömma allt annat och leva i nuet. Kanske därför jag börjat närma mig den tid då jag statistiskt sett ska kola. Till skillnad mot dom kompisar som blivit jordgubbar eller kör rullstol.

Så har jag kört i över 30 år. Då kan jag hälsa i den där goa kurvan med gott nerlägg och ändå köra säkert.

Jag läste någonstans för länge sedan...

Vad gör jag?
Vad får det för konsekvenser?
Vad finns det för alternativ?

Passar i sadeln men också framför tangentbordet! :D
 
Är det bara jag som är rädd för att köra in i en häst med horn när man kör på härliga vägar som går genom skogar? Även rådjur, vildsvin och grävlingar kan ju inte vara så kul att köra på! Hur skyddar man sig mot det?
 
Är det bara jag som är rädd för att köra in i en häst med horn när man kör på härliga vägar som går genom skogar? Även rådjur, vildsvin och grävlingar kan ju inte vara så kul att köra på! Hur skyddar man sig mot det?
Följ inlägg #24 & #26.
 
Är det bara jag som är rädd för att köra in i en häst med horn när man kör på härliga vägar som går genom skogar? Även rådjur, vildsvin och grävlingar kan ju inte vara så kul att köra på! Hur skyddar man sig mot det?

Förutom att köra med framförhållning och se till att ha lite marginaler kvar för oförutsedda saker så kan man undvika att köra i skymning och gryning. Det är då dom är ute och rör på sig mest.
 
Allt i TS inlägg är ganska bra att tänka på men det känns väldigt basic och kan du inte det ska du inte köra...
I övrigt tycker jag det för mig beskriver otroligt tråkig körning. Det enda som lockat mig med mc har varit fart, kurvor, adrenalin osv vilket efter två barn och flertalet bandagar mynnat ut i att jag slutat köra på gatan.
Att köra på gatan efter man kommit igång på bana är som att åka lössnö i Chamonix och sen åka i Sälen....
 
Är det bara jag som är rädd för att köra in i en häst med horn när man kör på härliga vägar som går genom skogar? Även rådjur, vildsvin och grävlingar kan ju inte vara så kul att köra på! Hur skyddar man sig mot det?

Följ inlägg #24 & #26.

Det kan man inte...:(

Inlägg #24 & #26 hjälper dig att bli en säkrare förare men skyddar dig inte. Du kan försöka gissa var det troligtvis kan kliva ut något och hålla en låg hastighet så du inte dör eller blir invalid när det smäller men en säker hastighet är som en långsam moped. Och det blir många gissningar innan det kliver ut något.
Ikväll sprang ett rådjur över vägen 20 meter framför mig. Inte där jag skulle gissat. Jag bromsade eftersom det inte är ovanligt att det kommer flera men den här var ensam. 20 meter senare och ni hade inte läst detta inlägg. :)

En snabb sökning och två exempel.

https://www.youtube.com/watch?v=IvCOiFcWNHE

https://www.youtube.com/watch?v=v2790VQ9czI
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top