En blogg? Varför länkar du till en intill döden enfaldig blogg? Nä fan, ft, det duger inte. Saliga försvarsfrämjandet existerar tyvärr inte längre och deras hemsida funkar bara periodvis. Synd, för där kunde man läsa en del insiktsfulla saker. Som t ex att JAS, det är det bara skit med. Dyrt och omodernt, ingen mening me'att. Piloterna och flygvapenofficerarna är vår tids kavallerister. De tycker så mycket om sina hä... flygplan, menar jag, sina fina uniformer, sitt schangdobla vapenslag och sina ädla traditioner. De är vår tids kavallerister. Luftens riddare! Precis som kavalleriet kunde leva i nästan 100 år på att Napoleons kyrrasiärer sprängde de österikiska linjerna vid Marengo lever det svenska jaktflyget på traditionen från 1940 - oförmögna att inse att de är har ungefär lika mycket att komma med som en Suzuki GS400E i ett R1000-lopp på Anderstorp. Sen kvittar det egentligen om ryssarna rustar upp eller rustar ner, JAS är lika meningslöst i bägge fallen. Fast luftens riddares fixering vid sina hästar och deras förmåga att, i samverkan med det linköpingska militärindustriella komplexet, förbruka de till buds stående medlen så till den milda grad att när de har snott åt sig så att de har nog för att kunna utöva sitt paradrytteri så finns inte nog kvar så att det räcker till ett anständigt värn för riket. Tack för det! Skrota JAS. Spräng Linköping i luften, tutta på! Hell yeah