Ryggskydd

Jepp, självklart, här kommer en bild på ryggskyddet...

3jwgkdefend.jpg

Få se en bild på dig med ryggskydd på då...endast :kär

Tack för all hjälp jag fick...! Efter att ha granskat ryggskydden valde jag ett Spidi Back Warrior, dels var det lätt och bekvämt, dels gav det Level 2 skydd och dessutom hade det bröstkorgsskydd framtill. Jag är hittills mycket nöjd med det! Det blev bekvämare på hojen och jag fick ökat skydd. UFO plast is history! :tummenupp
WTF !
Ur denna djupa källa av information lyckades du vaska fram ett skydd
vars ryggdel placerade sig bland de sämsta level 2-skydden i Bikes test.
Skyddet klarade inte ens kraven för att klassas som level 2 !
Dessutom dyrt som skam.

dådde', dådde', jag säger dådde' :va

Bwah.. min platemail ger mig lvl 4 skydd samt +2 charisma ... sug på den !

heh :D

WTF !
Ur denna djupa källa av information lyckades du vaska fram ett skydd
vars ryggdel placerade sig bland de sämsta level 2-skydden i Bikes test.
Skyddet klarade inte ens kraven för att klassas som level 2 !
Dessutom dyrt som skam.

dådde', dådde', jag säger dådde' :va

Vad är det du står och säger...! :mad: Vaskade i Bike men fann inte de där testen i senaste Bike...

Borde ha 7 dagars ångerrätt på detta... Hmm.... Försäljaren sade att det var det bästa han hade, att han hade insyn i vad de flesta i MotoGP använder osv... Han hade läst Bikes tester, hade Halvarsson Track också men menade att detta skydd är snäppet vassare. Behövde också ha ett som passade innuti helstället och att få bröstkorgsskydd. Har jag blivit förd bakom ljuset? :confused:

För övrigt var det en nyhet för mig att man kunde komplettera Halvarsson Track med bröstkorgsskydd... Undrar hur smidigt det är att få på sig i ett helställ...

Men dyrt vara Spidi, det var det... :mad:

Last edited:
Vad är det du står och säger...! :mad: Vaskade i Bike men fann inte de där testen i senaste Bike...

Borde ha 7 dagars ångerrätt på detta... Hmm.... Försäljaren sade att det var det bästa han hade, att han hade insyn i vad de flesta i MotoGP använder osv... Han hade läst Bikes tester, hade Halvarsson Track också men menade att detta skydd är snäppet vassare. Behövde också ha ett som passade innuti helstället och att få bröstkorgsskydd. Har jag blivit förd bakom ljuset? :confused:

För övrigt var det en nyhet för mig att man kunde komplettera Halvarsson Track med bröstkorgsskydd... Undrar hur smidigt det är att få på sig i ett helställ...

Klart som fan en säljare rekommenderar det dyrare ryggskyddet.

Klart som fan en säljare rekommenderar det dyrare ryggskyddet.

Jo, det kan man förstå, men och andra sidan har de ett rykte de borde vara angelägna om. Hursomhelst, hade nog det i baktankarna, men blev såld på att det faktiskt var märkt med L2 och hade en tillhörande bröstkorgsdel... När jag sedan satte det på mig innuti helstället så märkte jag genast att det var lätt och bekvämt, vilket var ett stort plus i kanten. Han visade mig Halvarsson Track skyddet och när jag kollade på tunnheten i skyddet osv var jag inte helt övertygad. Visst, det har fått jättebra betyg i testen, det kan man inte blunda för. Med andra ord, Halvarsson Track med bröstkorgsdel kanske vore det bästa iaf... Jag är inte helt övertygad... Försäljaren poängterade att han hade följt med utvecklingen och läst testet i Bike som ni refererar till och att över hälften av MotoGP förarna använder sig av just detta skydd. Spidi själva skryter med att den låga vikten och komforten bidrar till större koncentration hos föraren, vilket har en positiv inverkan på möjligheten att komma undan olyckor.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att idén med bröstkorgsskydd är bra, kommer alltid använda ett sådant framöver. Men det viktigaste är att det skyddar maximalt, Halvarsson Track med bröstkorgsskydd hade därför varit optimalt. Men tvingas jag välja mellan Halvarsson Track utan bröstkorgsskydd och Spidi Chest/Back Defender med bröstkorgsskydd, väljer jag det senare nämnda...

Last edited:
Varför bryr du dig?
Du har ju för fan läst instruktionsboken samt en hel bok om hur man framför en motorcykel o häver framhjulsläpp och allt, du kommer aldrig klota!

över hälften av MotoGP förarna använder sig av just detta skydd.
Sammanfattningsvis kan jag väl säga att idén med bröstkorgsskydd är bra, kommer alltid använda ett sådant framöver.
Nu har jag iofs inte samma insyn i MotoGP-cirkusen som din säljare har. Det man iaf kan se på bilder och på TV är att många förare har lösa bröstkorgsskydd som de trycker in innanför stället innan de drar upp dragkedjan.

Då kan man kombinera det bästa ryggskyddet med det bästa bröstkorgsskyddet och på så sätt våga aktivera effektläge A även på gata.

Hur man kan lita mer på en säljare/tillverkarinfo än oberoende tester är för mig en smula underligt...

PS. När får vi se bilder på din hoj och utrustning (kitet)? :)

PS. När får vi se bilder på din hoj och utrustning (kitet)? :)

2000-aldrig, på hösten då jag sätter min farmors gamla benrester på att inget av "hans utrustning" finns förutom i fantasin och i den lokala mcshoppen där säljarna är urtrötta på den 11 åriga lillkillen som springer där och brummar samt frågar dumma frågor hela eftermiddagarna när särskolan är slut för dagen.

Tack för tipset, att det är en testvinnare är inte en nackdel. Det skulle vara intressant att förstå vad som skiljer mitt rygg skydd och Halvarssons Track åt i utförande i fråga om energispridning...

Tack för tipset, väldigt värdefullt! :)

Då får du vända dig till ett test laboratorium och helt enkelt köpa några stycken av varje och börja montera ner och testa dem.

inte svårt, bara dyrt.

Då får du vända dig till ett test laboratorium och helt enkelt köpa några stycken av varje och börja montera ner och testa dem.

inte svårt, bara dyrt.
Nä, köp en jävla massa ägg bara, lägg ryggskyddet uppe på och dunka sen till med en slägga o räkna hur många ägg som är hela. :tummenupp

Köp ett bröstskydd oxå :) Alldeles för många kör helt utan skydd för bröst och revben.
Som de andra sa, biketestet är en bra guide till skydden.

Köp ett bröstskydd oxå :) Alldeles för många kör helt utan skydd för bröst och revben.
Som de andra sa, biketestet är en bra guide till skydden.

Tack igen för mer kommentarer kring detta... Varje gång jag köper något nytt till kittet ska det uppfylla kravet större skydd. Eftersom Spidi faktiskt är ett Level 2 skydd (9,2 Kn) och mitt gamla Ufo skydd var ett Level 1 skydd så har jag fått större skydd på ryggen. Tidigare hade jag inget bröstkorgsskydd, men Spidi Back Warrior gav mig även bröstkorgsskydd. Så sett ur det här perspektivet har jag gjort en bra affär, jag har fått ökat skydd. Frågan är om ökningen i skyddsgrad är tillräcklig... Det är en svår fråga. De test som utförs har sina styrkor och brister. Jag provade använda dubbla ryggskydd, då Spidi skyddet inte tar så mycket plats och det fick faktiskt plats i stället, lite trångt är det dock, men det gick. :D Halvarsson Track skyddet såg tunnare ut än UFO skyddet. Det optimala är kanske helt enkelt att lägga ett Halvarsson Track skydd ovanpå Spidi skyddet...! Undrar hur många Kn som slipper genom de två lagren... :tummenupp

Last edited:
Man kan i slutet bara skydda sig till en viss gräns. Min personliga utrustning ser ut såhär. Allt är daineese btw så nämner det direkt.
Helställ
handskar
ryggskydd
bröstskydd
skyddsbyxor. Dessa har mjuka skydd för svanskotan och sätesmuskulatur och som dom kallar det Femur skydd, alltså ett hårt skydd på sidan av låren, från höft och en bra bit ner (nästan till knät) Ger ett bra skydd mot lårkakor och slag (dock kanske inte direkt mot lårbensfrakturer) och slag mot svanskotan. Alla har en relativt bra utrustning (hoppas jag) som faktiskt hjälper men ingen som jag personligen känner använder eller har skyddsunderbyxor.

Kan inte låta bli att tänka på alla stuntvideos som läggs upp, svenska såväl som andra, där folk kör i jeans och t-shirt och ibland inte ens hjälm, och undrar hur man tänker när man rskerar sin hälsa på det viset. Oavsett hur duktig man e kan olyckan vara framme. Men antar att det ser coolt ut på film att vara seminaken när man kör hoj :yoparty

Last edited:
Man kan i slutet bara skydda sig till en viss gräns. Min personliga utrustning ser ut såhär. Allt är daineese btw så nämner det direkt. Helställ handskar och ryggskydd av bra modeller. Dessutom iår köpte jag bröstskydd och enl, mig viktigast av allt skyddsbyxor. Dessa har mjuka skydd för svanskotan och sätesmuskulatur och som dom kallar det Femur skydd, alltså ett hårt skydd på sidan av låren, från höft och en bra bit ner (nästan till knät) Ger ett bra skydd mot lårbensfrakturer och slag mot svanskotan.
Varför jag säger viktigast för mig är dels att jag har en skada som behöver skyddas men främst för att alla har en relativt bra utrustning som faktiskt hjälper men ingen som jag personligen känner använder eller har skyddsunderbyxor.

Tack för tipsen!! Jag har en del skydd kvar att investera i...! Jag kollade igår på ett BMW nackskydd, det var lite stort och klumpigt bara...

Jag provade använda dubbla ryggskydd, då Spidi skyddet inte tar så mycket plats och det fick faktiskt plats i stället
Glöm sedan inte dubbla ställ. Du vet väl att vi banrävar alltid kör med dubbla skinnställ. Dock med tunnare känguruskinn. Helst ska det vara olika färger på ställen. Fördelen är att man vid minsta lilla marksyning lätt ser om fullgott skydd fortfarande kan erhållas. Ser man färgen från det undre skinnstället någonstans så vet man säkert att det gått hål på det övre. Riktigt smart!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT