Ryggskydd

sorry editade mitt under tiden du svarade :)

Man kan i slutet bara skydda sig till en viss gräns. Min personliga utrustning ser ut såhär. Allt är daineese btw så nämner det direkt.
Helställ
handskar
ryggskydd
bröstskydd
skyddsbyxor. Dessa har mjuka skydd för svanskotan och sätesmuskulatur och som dom kallar det Femur skydd, alltså ett hårt skydd på sidan av låren, från höft och en bra bit ner (nästan till knät) Ger ett bra skydd mot lårkakor och slag (dock kanske inte direkt mot lårbensfrakturer) och slag mot svanskotan. Alla har en relativt bra utrustning (hoppas jag) som faktiskt hjälper men ingen som jag personligen känner använder eller har skyddsunderbyxor.

Intressant det där med skyddsbyxorna, jag saknar skyddsbyxor som sagt. Skydd vid mellangärdet vore inte så dumt det heller... :) Har du titanium skydd på helstället? Jag valde ett helställ med titanium och det känns helrätt såhär efteråt...

Glöm sedan inte dubbla ställ. Du vet väl att vi banrävar alltid kör med dubbla skinnställ. Dock med tunnare känguruskinn. Helst ska det vara olika färger på ställen. Fördelen är att man vid minsta lilla marksyning lätt ser om fullgott skydd fortfarande kan erhållas. Ser man färgen från det undre skinnstället någonstans så vet man säkert att det gått hål på det övre. Riktigt smart!

Din hoj fick mig att tänka på snövit och de fyra dvärjarna! :D

Last edited:
Intressant det där med skyddsbyxorna, jag saknar skyddsbyxor som sagt. Skydd vid mellangärdet vore inte så dumt det heller... :) Har du titanium skydd på helstället? Jag valde ett helställ med titanium och det känns helrätt såhär efteråt...

Daineese KH-R Super Sport med inlägg av titan ja. Fast min prio var inte direkt titanet. Dom utan med andra lösningar är säkert lika bra annars skulle alla ställ enbart ha titan idag antar jag. Det satt riktigt bra och var öppningsbart vid vaden för skorna, mina går innanför. Tror dom heter Daineese Axial Race Carbon IN

Tack igen för mer kommentarer kring detta... Varje gång jag köper något nytt till kittet ska det uppfylla kravet större skydd. Eftersom Spidi faktiskt är ett Level 2 skydd (9,2 Kn) och mitt gamla Ufo skydd var ett Level 1 skydd så har jag fått större skydd på ryggen. Tidigare hade jag inget bröstkorgsskydd, men Spidi Back Warrior gav mig även bröstkorgsskydd. Så sett ur det här perspektivet har jag gjort en bra affär, jag har fått ökat skydd. Frågan är om ökningen i skyddsgrad är tillräcklig... Det är en svår fråga. De test som utförs har sina styrkor och brister. Jag provade använda dubbla ryggskydd, då Spidi skyddet inte tar så mycket plats och det fick faktiskt plats i stället, lite trångt är det dock, men det gick. :D Halvarsson Track skyddet såg tunnare ut än UFO skyddet. Det optimala är kanske helt enkelt att lägga ett Halvarsson Track skydd ovanpå Spidi skyddet...! Undrar hur många Kn som slipper genom de två lagren... :tummenupp
I ett antal år har biltellverkare jobbat för att få fram bränslesnålare motorer.
När det egentligen är körstilen som kommer spara bränsle.

Du jobbar på o täcka dig i skydd, gå en kurs i o ramla rätt istället.
Då räcker det med en hjälm o så tar man emot sig med pannan.

Kevlarkalsingar, någon!?

Hej, har ni något penisskydd på lager?! :D :D :D

I ett antal år har biltellverkare jobbat för att få fram bränslesnålare motorer.
När det egentligen är körstilen som kommer spara bränsle.

Du jobbar på o täcka dig i skydd, gå en kurs i o ramla rätt istället.
Då räcker det med en hjälm o så tar man emot sig med pannan.

Du har en poäng. Jag vill minnas att jag har hört att man ska göra sig så avslappnad i kroppen som möjligt och falla så naturligt som möjligt... Stämmer det?

Last edited:
Du har en poäng. Jag vill minnas att jag har hört att man ska göra sig så avslappnad i kroppen som möjligt och falla så naturligt som möjligt... Stämmer det?
Stämmer precis !:tummenupp
Bästa sättet att träna på är att först svepa ett stort glas sprit och
se'n springer man (så gott man kan), full fart in i närmsta vägg.
Om du är helt avslappnad så känns det inte ett dugg men om du
spänner dig så gör det ont som faan.

Om man inte lyckas på en gång är det bara att fortsätta träna tills det sitter instinktivt.
:tungan

Hej, har ni något penisskydd på lager?! :D :D :D
Jag kör med en budo susp, sån som används till olika kampsporter

susp.jpg

Klart man skall köra med susp. Här är nya stjärnskottet i MotoGP, just då han klivit av hojen efter ett kvalpass. Det är det senaste. Ser man inte ut så här så kan man lika gärna stanna hemma. Notera den motivlackade hjälmen och allt-i-ett-skyddet för strupe, bröstben och solar plexus.

gourd1.jpg

Klart man skall köra med susp. Här är nya stjärnskottet i MotoGP, just då han klivit av hojen efter ett kvalpass. Det är det senaste. Ser man inte ut så här så kan man lika gärna stanna hemma. Notera den motivlackade hjälmen och allt-i-ett-skyddet för strupe, bröstben och solar plexus.

gourd1.jpg

:skrattaåt :Rockbanan

Sjuka människa.... :)

Stämmer precis !:tummenupp
Bästa sättet att träna på är att först svepa ett stort glas sprit och
se'n springer man (så gott man kan), full fart in i närmsta vägg.
Om du är helt avslappnad så känns det inte ett dugg men om du
spänner dig så gör det ont som faan.

Om man inte lyckas på en gång är det bara att fortsätta träna tills det sitter instinktivt.
:tungan

Heh, det där stod det inget om i manualen, men jag testar iallafall...!!! :D :D :D

Jag har ett riktigt gott tips till dig för att bespara dig utgifter och utspårande tankegångar:tummenupp
Ha kvar dom skyddskläder du redan köpt och glöm alla nya skyddsprylar:tummenupp Sälj sedan din hoj för att sedan investera en mindre del av dessa pengar i ett Playstation 2 alt. 3 eller varför inte ett X box:)
Till dessa spelmoduler medföljer också handböcker som instruerar dig på ett utomordentligt teoretiskt sätt för att klara spelen och med den existerande skyddutrustningen du nu har så är du "supersäker" för allt som kan hända i ditt vardagsrum.
:tuttar

Tack för tipset, jag har en XBOX 360 och brukar lira Forza Motorsport 2. Det intressanta är att sedan jag fick hojen har jag blivit bättre och bättre förare i spelet!!! Jag tror det beror på att jag tar körlinjen på större allvar och det ger tydligen bättre resultat i spelet också! Utan hoj och har kört fast i Forza Motorsport 2an? Köp en hoj och kom loss på riktigt!!! :yoparty

Last edited:
För övrigt, körde större delen av dagen igår med mitt nya ryggskydd... Det andas bra och är bekvämt. Så jag är nöjd med min affär, tänker inte byta ryggskydd på ett tag nu...

Tack för tipset, jag har en XBOX 360 och brukar lira Forza Motorsport 2. Det intressanta är att sedan jag fick hojen har jag blivit bättre och bättre förare i spelet!!! Jag tror det beror på att jag tar körlinjen på större allvar och det ger tydligen bättre resultat i spelet också! Utan hoj och har kört fast i Forza Motorsport 2an? Köp en hoj och kom loss på riktigt!!! :yoparty

... Jag håller med dig. :gråta

Överjävligt bra spel när man kör R-klasserna utan några som helst assists.

Du tog orden ur min mun :tummenupp

Halvarsson Track är säkert ett bra ryggskydd det också... Hur blir det när man kombinerar helställ + Halvarsson Track + bröstkorgsskydd? Blir det en bra kombination till komforten? Vänligen ge exempel på bröstkorgsskydd man kan använda tillsammans med Halvarsson Track i ett helställ.

gourd1.jpg

Snyggt! Ska fråga efter ett penisskydd i stavformat, som går ut genom ett hål i stället och hänger på sidan av tanken och dinglar. :bow

"- Va är det där, vad fan är det där!! Är det ett penisskydd i stavformat?!"

... Jag håller med dig. :gråta

Överjävligt bra spel när man kör R-klasserna utan några som helst assists.

Håller med, verkligen ett kanonbra spel!!! :bow

Last edited:
Halvarsson Track är säkert ett bra ryggskydd det också... Hur blir det när man kombinerar helställ + Halvarsson Track + bröstkorgsskydd? Blir det en bra kombination till komforten? Vänligen ge exempel på bröstkorgsskydd man kan använda tillsammans med Halvarsson Track i ett helställ.

Har inte läst igenom hela tråden men varför behöver du bröstkorgsskydd? Visst det är inte fel att ha men svårare att få plats med allt i ett ställ.
Jag kör med ett Arlen Ness helställ och Halvarsson Track rygg skydd och tycker det känns så säkert som det kan bli. Är det så att du måste ha ett bröstkorgsskydd så tror jag du gör bäst i att köpa ett rygg/bröst skydd som är i ett, tror det blir för klumpigt med båda delarna för sig.

Här är iallafall bikes ryggskydds test:

Resultat(bäst till sämst):

Plats - Snitt kN - Märke Model - Listpris

Level 2

01 - 6,2 - Halvarsson Track - 1295
02 - 6,5 - Rukka Outlast - 895
03 - 7,0 - B-Square Backprotector( Lidl ) - 379
04 - 7,9 - BMW Back protector 2 - 1495
05 - 9,3 - Spidi Back warrior - 1595
06 - 9,8 - Knox Contour - 1840
07 - 10 - Alpinestars Bionic - 1295

Level 1

08 - 14,1 - Dainese Wave - 1295
09 - 15,9 - Sweep Evo safety - 899
10 - 17,1 - UFO Vector - 850
11 - 17,1 - Richa Team 10 - 695
12 - 18,3 - Biltema Back protector - 279

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184457&highlight=ryggskyddstest

Har inte läst igenom hela tråden men varför behöver du bröstkorgsskydd? Visst det är inte fel att ha men svårare att få plats med allt i ett ställ.
Jag kör med ett Arlen Ness helställ och Halvarsson Track rygg skydd och tycker det känns så säkert som det kan bli. Är det så att du måste ha ett bröstkorgsskydd så tror jag du gör bäst i att köpa ett rygg/bröst skydd som är i ett, tror det blir för klumpigt med båda delarna för sig
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=184457&highlight=ryggskyddstest

Nej ett löst bröstskydd är inte klumpigt utan faktiskt väldigt smidigt och sitter som berget när man knäppt stället då stället låser det riktigt bra. Men ett löst tar så lite plats att det inte bygger mycket alls och även ett tajt raceställ har plats. Ett kombinerat kan i vissa fall bli för stort då det även bygger ut på sidorna, men det e olika mellan ställ o storlekar självklart. Jag får inte plats med min väst t,ex.

Så länge man får plats med skydden, de inte hämmar körningen och sitter smidigt så anser jag att du inte kan skydda dig för mycket. Visst det kan vara dyrt som fan att köpa till alla skydden men kan vara väl värt det en dag.

Varför bröstskydd? Se ovan.

Bättre att ha skydd och inte behöva dom än att inte ha dom när det behövs...

Är det inte bättre att du skaffar dig ett sådant här istället?

rustningvasa200.jpg

Stoppa insidan ordentligt med mjukt material samt en smula elastiskt gummi, tänker då främst på den bakre delen av människokroppen som t.ex ryggen.

Där här du ett ultimat skydd mot regn, vind och hårda smällar. Ta med en lans på nästa körning och ta dig neråt landet så kanske du möter en like och kan disskutera diverse problem som inte står framskridet i utgivna/publicerade böcker för att dra olika paralleller om vad utgångar samt oförutspådda incidenter som kan ske under en liten körning.

Glöm för guds skull inte att olja in efter en dag då det kanske varit lite fukt i luften, det kan gnissla förskräckligt...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT