Ryggskott

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Knäckte till min rygg ganska ordentligt igår med följd att jag knappt kom ur sängen idag. Att gå upp och ner för tre trappor tog all ork ur mig. Har läst lite på nätet nu och det verkar som man tycker att man ska försöka röra på sig och jobba om det går, men hur gör man det när det känns som om ryggen ska gå av bara man anstränger den lite?

Kiropraktor har flera rekommenderat med för snabb lindring. Får väl kolla på det.

Jag drog på mig ryggskott i slutet på förra sommaren. Stapplade runt som ett miffo i ett par dagar innan jag ens kom på att försöka lösa det själv. Det som löste det för min del var en variant av sidovridningen han visar i denna video. Knäppte till och sen var man som en normal (?) människa igen.

http://www.youtube.com/watch?v=5iVZlpVc6G8

Rör på dig så mycket du kan, sålänge det inte är outhärdlig smärta

Promenader är kanon

Sittförbud dom närmaste dagarna!

Stå/gå/ligg

Kontakta en läkare i bekantskapskretsen och se till att du får lite riktiga värktabletter så att du kan röra dig som folk.

Jag käkar redan Pronaxen och panodil och smörjer med Orudis. Känner inte att de gör så mycket nytta.

Men tack Nollvision för den videon. Det gjorde verkligen susen. Jag har fortfarande ont men känner att jag fick mycket mer rörlighet i ryggen tillbaka. Ska köra den i fortsättningen.

Den första tiden då mina ryggskott har kommit har något annat än vila inte funnits på kartan. Blivit svimfärdig bara av att gå/stå på toa. Ligga ner o ha benen i vinkel (på samma sätt som när man sitter) har varit väldigt skönt för ryggen. Även värmedyna har hjälpt till en hel del. Detta är iaf mina guldtips för dom första 2-4 dagarna.

Jag anser mig vara ngt av en veteran i ämnet, får detta ca 4 ggr / år, har s.k "falsk ischias" dvs mina muskler drar ihop sig & klämmer på ischiasnerven, gör lika ont som riktig ischias...

ALLT handlar om dålig rörlighet i ryggen, videon ovan är utmärkt för alla med problem i nedre delen av ryggen.
Man ska defenitivt inte vila bort detta, man ska promenera, simma, samt gör övningar som mjukar upp ryggen.

Faktum är att experter anser att ridning är bra, då man använder nedre delen av ryggmuskulaturen, samma muskelgrupper används när man kör MC aktivt, så upp i sadeln när du känner att du orkar & försök arbeta med kroppen! :)

Mitt kom av att jag skulle lyfta upp en baslåda från golvet. Lyfte fel och det knickte till. Har haft problem med ryggen i många år men aldrig så här här illa.

Jag har också problem med ryggen, mitt råd är att vila i en position där det inte gör ont smörj med nåt antiinflamatoriskt typ voltaren kräm tills smärtan är så pass uthärdlig att du kan röra dig, gå osv, sen ringer du en kiropraktor, bor du nära lund så kan jag rekomendera thomas kiropraktik, dit brukade jag gå, nu har jag varit där ett par gånger o lärt mig vilka rörelser jag kan göra själv hemma för att skiten ska släppa.

lycka till det är fan hemskt när hela kroppen "låser sig"

Jag har lite besvärlig rygg med, men har lärt mig vrida den tillrätta själv. Ofta är musklerna lite tjuriga med...
Sedan jag började med styrketräning av ryggen så har ryggbesvären minskat markant däremot, så testa det?
(En bieffekt är ju att för att inte se helt mongo ut med kalaskula och vältränad rygg så tränar man ju hela kroppen, och mår bättre rent allmänt med)

Även jag hade problem med ryggen innan, jag bytte ut min säng mot en 10 cm tjock/smal madrass, och så sover jag på mina högra sida. Viktigt att röra på sig också.

Att smörja med voltaren gel och käka lite piller samtidigt är verkningslöst. Full dos av pillerna några dagar och inte hålla på och dutta när man får smärtgenombrott

Detta recept är da shit av receptfritt:
Paracetamol (Panodil och generika) 500mg x8
Diklofenak (Voltaren och generika) 50mg x3

Sen är det rörelseövningar och lagom aktivitet som gäller. Får du domningar eller utstrålande smärta till benen så sök vård annars avstå.

Så mycket? Kan man inte bara injicera morfin direkt?

Tradolan och alvedon is da Shijt !!!

Att smörja med voltaren gel och käka lite piller samtidigt är verkningslöst. Full dos av pillerna några dagar och inte hålla på och dutta när man får smärtgenombrott

Detta recept är da shit av receptfritt:
Paracetamol (Panodil och generika) 500mg x8
Diklofenak (Voltaren och generika) 50mg x3

Sen är det rörelseövningar och lagom aktivitet som gäller. Får du domningar eller utstrålande smärta till benen så sök vård annars avstå.

Är den dosen per dygn, timme eller ryggskott?

Litet tips till er andra, efter en rejäl kur Diklofenak känns det som att man skiter ut fullstora tegelstenar och ska spricka från svanken till pungen. Har jag hört... :rolleyes:

Dom där övningarna i videoklippet måste jag testa. Jag har problem med rörligheten i ländryggen och det brukar knaka rätt friskt när jag gör som den där rotationen, men jag brukar ligga på sida och vrida överkroppen, effekten är dock densamma.

Dom där övningarna i videoklippet måste jag testa. Jag har problem med rörligheten i ländryggen och det brukar knaka rätt friskt när jag gör som den där rotationen, men jag brukar ligga på sida och vrida överkroppen, effekten är dock densamma.

Bättre att röra höfterna med benen, så ryggmuskulaturen är avslappnad, har jag märkt på mg själv iaf. :)

Back