Ryckig motorbroms på ny hoj?!

Tyvärt inte så insatt. Men går det att koppla ur tc. Och testa. Kanske nåt sådant som spökar

Ah det är ju något helt annat än mina härken helt utan sådan elektronik. Låter i så fall onekligen som elektroniken överkompenserar på något vis. Testa att åka till verkstad och kolla om det finns någon mjukvaruuppdatering för den?

Ska prova att sänka TC ytterligare för att se om det gör nån skillnad, TC1 är för aggressivare körning. Går att stänga av den helt också. Borde dock inte vara TC då man gubbkör...
 
Låt någon annan provköra den och se vad han tycker. Du skrev själv att du precis tagit körkortet och har inte så mycket erfarenhet.
Kan vara något problem med din motorcykel men kan mycket väl vara körteknik också.
Eller åk till en handlare och provkör en likadan och se om det är någon skillnad.
 
Det låter som det är Suzukis "Low RPM assist" som orsakar den upplevda ryckningen och skillnaden mot körskolans hojar.
Funktionen är aktiverad både från stillastående och vid motorbroms ned till tomgång (för att motverka motorstopp vid ex. kökörning).
 
Riktigt jobbigt idag på vägen hem från jobbet, riktig snigelkörning på ettan samt tvåan. Smågasar lite för att hänga på raddan med bilar framför och sedan släpper av försiktigt, rycker som attan.

Känns inte som att man ska behöva köra med kopplingen hela tiden? (mellan tomgång och 30)

Typ gasa lite på tvåan och varje gång man behöver släppa av lilla minsta så får man trycka in kopplingen nästan helt för att inte känna av rycken. Har testat på något högre varv på ettan istället för tvåan, men samma sak.
 
Hade det varit en förgasar hoj så kunde det ha varit för små lågfart munstycken. Nu e väll din insprutat men be firman du köpt den på provköra.

Iomed att alla hojar har ett slack på kedjan så är det i princip alltid lite ryck på låg växel i låg fart.

Men som sagt be dom provköra o kanske går det att feta på bränslet på låga rpm.
 
Men som sagt be dom provköra o kanske går det att feta på bränslet på låga rpm.
Det är lte väl många mil dit jag köpte den nu när man är tillbaka på jobbet, men har mailat en lokal auktoriserad ÅF om dom kan provköra den, de har flera på lager de kan jämföra med.
 
Motorn är nog inte optimerad för att köras i intervallet promenad-till cykelfart med låg belastning. Blir det lika ryckigt om du kör på 3an?

Trean går rätt bra, likaså de högre växlarna. Brukar köra trean till tomgång, sedan i med koppling och broms och stannar sedan. Dock klarar inte trean de låga hastigheterna så ska man iväg vid krypfart, då blir det ettan eller tvåan och sedan börjar eländet om man behöver släppa av igen...
 
slirkoppling på Suzuki GSX-S750Z.:fakta:fakta:fakta:tummenupp:tummenupp:tummenupp

därför blir det så....

mvh

Fast slirkopplingen är väll bara aktiv när man växlar ner?
Nu spelar det ingen roll om du kör två timmar på tvåan :3freak

I vilket fall va jag ute en timma nu i mörkret, rödljus i hela stan som vanligt så vart en hel del motorbromsningar. Känns som jag börjar få lite häng på det hela. Om jag ger lite lite gas så går den jämnare när man motorbromsar, inte lika effektivt så klart men va fan. Matchar man varvtalet så går den lite renare.

Kanske är lite skillnad för att det är en starkare motor än de jag kört tidigare, men nog hade känslan varit bättre om dom vridit upp grund gasen/soppan något. Behövs bara en millimeter eller två på gasen så blir det betydligt bättre, inte bra men...
 
Last edited:
Låt någon annan provköra den och se vad han tycker. Du skrev själv att du precis tagit körkortet och har inte så mycket erfarenhet.
Kan vara något problem med din motorcykel men kan mycket väl vara körteknik också.
Eller åk till en handlare och provkör en likadan och se om det är någon skillnad.

Bästa svaret hitills! :fakta
 
Fast slirkopplingen är väll bara aktiv när man växlar ner?
Nu spelar det ingen roll om du kör två timmar på tvåan :3freak

I vilket fall va jag ute en timma nu i mörkret, rödljus i hela stan som vanligt så vart en hel del motorbromsningar. Känns som jag börjar få lite häng på det hela. Om jag ger lite lite gas så går den jämnare när man motorbromsar, inte lika effektivt så klart men va fan. Matchar man varvtalet så går den lite renare.

Kanske är lite skillnad för att det är en starkare motor än de jag kört tidigare, men nog hade känslan varit bättre om dom vridit upp grund gasen/soppan något. Behövs bara en millimeter eller två på gasen så blir det betydligt bättre, inte bra men...

”Gaskontroll” är ordet du söker.

Gå en SMC-kurs!


Buy quality, cry once
 
”Gaskontroll” är ordet du söker.

Gå en SMC-kurs!


Buy quality, cry once

Jag tänkte det nästa år, fick förfrågan av en körskollärare innan jag hade kortet, men jag hade annan körning den dagen. Var å brassade på motorstadion med Hondan CB (650cc) med både en och två händer runt banan, med och utan folk bakpå, gick hur bra som helst. Därav är jag lite skeptisk att denna sprillans nya Suzuki går så som den gör...
 
Jag tänkte det nästa år, fick förfrågan av en körskollärare innan jag hade kortet, men jag hade annan körning den dagen. Var å brassade på motorstadion med Hondan CB (650cc) med både en och två händer runt banan, med och utan folk bakpå, gick hur bra som helst. Därav är jag lite skeptisk att denna sprillans nya Suzuki går så som den gör...

Du verkar ju vara en ren naturbegåvning gällande hojåkning enligt din beskrivning...:va:va

Men det bästa tycker jag är att du verkar vara så ödmjuk... speciellt när folk som kört hoj i 10-20 år skriver så känner man att du verkligen tar till dig av vad de skriver...:huvet:huvet

Men visst känner man igen sig lite.... det var ju ibörjan av hoj-karriären som man var som bäst... Dra upp hojen på slangen och mata växlar.... grym som fan... problemet är ju bara att utan rutin så går det åt helvete den dagen det väl händer nåt... :fakta

mvh
 
Du verkar ju vara en ren naturbegåvning gällande hojåkning enligt din beskrivning...:va:va

Men det bästa tycker jag är att du verkar vara så ödmjuk... speciellt när folk som kört hoj i 10-20 år skriver så känner man att du verkligen tar till dig av vad de skriver...:huvet:huvet

Men visst känner man igen sig lite.... det var ju ibörjan av hoj-karriären som man var som bäst... Dra upp hojen på slangen och mata växlar.... grym som fan... problemet är ju bara att utan rutin så går det åt helvete den dagen det väl händer nåt... :fakta

mvh

Det är inte så jag menar, jag har nog bara förutsatt att ni förstår min beskrivning av problemet, vilket ni kanske inte gör. Visst lyssnar jag på er :yoparty, men som oerfaren är det rätt svårt att lägga fram en bra beskrivning på problemet. Det känns definitivt inte som nybörjarryck, men vad vet jag.
 
Det är inte så jag menar, jag har nog bara förutsatt att ni förstår min beskrivning av problemet, vilket ni kanske inte gör. Visst lyssnar jag på er :yoparty, men som oerfaren är det rätt svårt att lägga fram en bra beskrivning på problemet. Det känns definitivt inte som nybörjarryck, men vad vet jag.

Du har bara råkat ut för ny på forumet sporthojs-grillningen. Tonen är rätt hård, men hjärtlig. Bara att rida ut stormen. Kan trösta dig med att vi alla suttit i den stolen. Samt att jag är på din sida. Förstod inte riktigt vad han eggade upp sig på i din beskrivning. Glöm inte uppdatera oss om framstegen.
 
Du har bara råkat ut för ny på forumet sporthojs-grillningen. Tonen är rätt hård, men hjärtlig. Bara att rida ut stormen. Kan trösta dig med att vi alla suttit i den stolen. Samt att jag är på din sida. Förstod inte riktigt vad han eggade upp sig på i din beskrivning. Glöm inte uppdatera oss om framstegen.

Citat Ursprungligen postat av Dalton Sleeper Visa inlägg
Jag tänkte det nästa år, fick förfrågan av en körskollärare innan jag hade kortet, men jag hade annan körning den dagen. Var å brassade på motorstadion med Hondan CB (650cc) med både en och två händer runt banan, med och utan folk bakpå, gick hur bra som helst. Därav är jag lite skeptisk att denna sprillans nya Suzuki går så som den gör...


DALTON kan ju för fan brassa helvete på en motorstadium med både en och två händer med skjuts så jag för nog ge mig....

mvh:dummer:dummer:dummer
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top