"Rutin" vid tankning?

Rutin vid tankning?

  • Sitter på hojen. Man ska vara snygg, även när man tankar

    Votes: 24 29.6%
  • Parkerar alltid så hojen lutar mot pumpen

    Votes: 31 38.3%
  • Parkerar alltid så hojen lutar från pumpen

    Votes: 2 2.5%
  • Har tjänare som fyller på åt mig

    Votes: 1 1.2%
  • Snabbtankningsgerät på rejshojen och endurancetank

    Votes: 0 0.0%
  • Ingen rutin, det blir som det blir. Yolo, osv.

    Votes: 23 28.4%

  • Antal röstningar
    81

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det finns ju många sätt att tanka på, som på den gamla goda tiden med trimmad jeepdunk och minutiös kirurgprecision för att inte spilla något i samband med de roliga ERF-loppen under förrförra årtiondet. Lyxåkarna hade snabbtankningsgerät och stooora tankar, och andra tog ännu lite mer tid på sig.

Vidare har man ju, i de eviga flödets moderna tidevarv sett allsköns (frekCa) bilder där folk sitter på sina gathojar och ser svåra ut, samtidigt som de håller i pistolmunstycket och fyller på glädejuicen. När man tankar själv numera är det ju en procedur med att ta av sig handskar, glasögon (helvete vad gammal man blivit), hjälm, fram med plånbok, som gärna ligger i en väska, längst ner, i med kort, klicka bort att man inte vill ha extra kaffe med bulle för 92 kronor och en sommarlott på köpet, sälja halva ISK-innehavet, och sedan hälla på några droppar utan att spilla på den übervaxade tanken.

Det slog mig då, har du någon speciellt rutin vid tankning? Sitter på hojen (förefaller sig hjärndött, tycker jag)? Ska hojen alltid luta från pumpen? Mot pumpen? Bor i Emiratet och en tjänare tankar hojen åt dig? Själv har jag nog ingen direkt rutin, att den måste stå åt ett visst håll, mer fokus på att få ordning på grejorna.

Hit me!

2021-07-14 11_29_42-Instagram.png
20210630_151224.jpg
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Svänger in var det är ledigt och tankar, typ. Sitta kvar känns jobbigt, skönare att få sträcka lite på sig.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 790 Duke och en Yamma
Beror på... Men kliver alltid av iom att det är svårt att nå slang och betalstation från samma position. Vad jag däremot är vaksam på, är omgivningen: finns det risk för rån tex? Om något inte ser bra ut, så kör jag vidare. Har alltid en plan för vad jag ska göra om det skiter sig...
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Svänger in vid tappen, stänger av motorn , tar av mig handskarna, öppnar dragkedjan i jackan, fiskar fram plånkan, tar fram kortet, stoppar in i automaten, knappar kod, får tillbaka kortet, stoppar tillbaka i plånkan, plånkan in i innerfickan, väljer 98, öppnar tanklocket, rycker åt mig pumphandtaget, tankar, sätter tillbaka pumphandtaget, stänger tanklocket, drar upp dragkedjan i jackan, tar på mig handskarna, startar motorn, åker iväg.

Lite olika förfarande beroende på betalningsautomat men om jag kan sitta kvar på hojen så gör jag det.
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Föredrar defenitivt att sitta kvar på hojen, dock är det ju inte överallt detta går pga upplägget med kortläsaren. Men på hemmplan tankar jag i princip bara där detta är tillämpligt, om inte, efter betalning sätter jag mig på cykeln när jag fyller upp, dom där extra dropparna man får i är guld värda?????
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du noterar väl antal liter, tidpunkt och mätarställning i körboken?

Nä. För mycket pill.

Med den gamla Zümo 660:in kan jag ta skärmbilder av färddatorn och bena isär platser, tider och kilometer efteråt.

Med annan navi igång så tar jag bilder av skärmen istället.

Papper, kulspetspenna och väta gifter sig dåligt.

BTDT - och missat tröjan på kuppen.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som Steffe fast jag tankar 95. Kan inte hålla på och kliva av varenda gång man tankar. Då kommer man ingenstans.
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Äsch, jag måste delge er en underbar tankrutin från Australien.

”One klick” betyder 1 kilometer”.

...I distracted myself from the slow pace by running through the stop sequence. 1 klick out, remove right glove and jam it under the Airhawk, 50 metres out, loosen the front fuel cap, 10 metres from the bowser engage neutral lower side stand, stop on the front brake only.

Off I got bowser on the left of me nozzle in the front tank filling it while the right hand removes the cap off the rear tank front tank full change hands left hand closing front tank right hand filling rear tank put the nozzle back in the bowser left hand closing rear tank all the time mumbling the milage under my breath into the servo pay cash write on the receipt stop thinking about the number start thinking about the startup and getting rolling again.( 4 min neat,37 litres


Japp, del av texten är skriven utan skiljetecken för att fånga det maniska när man tankar 37 liter på 4 minuter blankt.

Det är precis den diciplinen man måste ha om man skall hinna 3000 km på ett dygn.

300 mil
24 timmar
Lagligt

Hela långa ride-reporten, om någon är road:

 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kliver av med hojen lutande mot pumpen. Bor på landet, så att kolla efter om något känns skumt har aldrig slagit mig faktiskt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kliver av med hojen lutande mot pumpen. Bor på landet, så att kolla efter om något känns skumt har aldrig slagit mig faktiskt.
...lika här, står det någon redan på andra sidan pumpen är det farliga mig de spanar in - något som verkar gå över när man hej-hejar lite käckt istället för att kläcka ur sig "yo bro, wassup".
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Svänger in vid tappen, stänger av motorn , tar av mig handskarna, öppnar dragkedjan i jackan, fiskar fram plånkan, tar fram kortet, stoppar in i automaten, knappar kod, får tillbaka kortet, stoppar tillbaka i plånkan, plånkan in i innerfickan, väljer 98, öppnar tanklocket, rycker åt mig pumphandtaget, tankar, sätter tillbaka pumphandtaget, stänger tanklocket, drar upp dragkedjan i jackan, tar på mig handskarna, startar motorn, åker iväg.

Lite olika förfarande beroende på betalningsautomat men om jag kan sitta kvar på hojen så gör jag det.
Samma här förutom 98 och att jag har en liten tankväska som ska av. Sitter för att få i mer soppa, föredrar mackar med kortautomat vid pumpen. Nu saknas bara att kortläsaren tar blipp så kan jag betala med klockan.

Har inte bråttom, men det är ju så smidigt att tanka på hojen, och tanken blir fullast så. :)
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag är hjärndöd.

Skickat från min H8324 via Tapatalk
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Sitter givetvis kvar på hojen, dels för att spara värdefull körtid men också för att det går i så mycket mer i tanken när hojen är upprätt!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Har inget att tillföra diskussionen, utom att detta var en jävligt rolig poll. Lite som pth/ptv, kan verka oväsentligt men också vara helt avgörande i kritiska lägen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top