"Rutin" vid tankning?

Rutin vid tankning?

  • Sitter på hojen. Man ska vara snygg, även när man tankar

    Votes: 24 29.6%
  • Parkerar alltid så hojen lutar mot pumpen

    Votes: 31 38.3%
  • Parkerar alltid så hojen lutar från pumpen

    Votes: 2 2.5%
  • Har tjänare som fyller på åt mig

    Votes: 1 1.2%
  • Snabbtankningsgerät på rejshojen och endurancetank

    Votes: 0 0.0%
  • Ingen rutin, det blir som det blir. Yolo, osv.

    Votes: 23 28.4%

  • Antal röstningar
    81

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det finns ju många sätt att tanka på, som på den gamla goda tiden med trimmad jeepdunk och minutiös kirurgprecision för att inte spilla något i samband med de roliga ERF-loppen under förrförra årtiondet. Lyxåkarna hade snabbtankningsgerät och stooora tankar, och andra tog ännu lite mer tid på sig.

Vidare har man ju, i de eviga flödets moderna tidevarv sett allsköns (frekCa) bilder där folk sitter på sina gathojar och ser svåra ut, samtidigt som de håller i pistolmunstycket och fyller på glädejuicen. När man tankar själv numera är det ju en procedur med att ta av sig handskar, glasögon (helvete vad gammal man blivit), hjälm, fram med plånbok, som gärna ligger i en väska, längst ner, i med kort, klicka bort att man inte vill ha extra kaffe med bulle för 92 kronor och en sommarlott på köpet, sälja halva ISK-innehavet, och sedan hälla på några droppar utan att spilla på den übervaxade tanken.

Det slog mig då, har du någon speciellt rutin vid tankning? Sitter på hojen (förefaller sig hjärndött, tycker jag)? Ska hojen alltid luta från pumpen? Mot pumpen? Bor i Emiratet och en tjänare tankar hojen åt dig? Själv har jag nog ingen direkt rutin, att den måste stå åt ett visst håll, mer fokus på att få ordning på grejorna.

Hit me!

2021-07-14 11_29_42-Instagram.png
20210630_151224.jpg
 
Last edited:
Svänger in var det är ledigt och tankar, typ. Sitta kvar känns jobbigt, skönare att få sträcka lite på sig.
 
Beror på... Men kliver alltid av iom att det är svårt att nå slang och betalstation från samma position. Vad jag däremot är vaksam på, är omgivningen: finns det risk för rån tex? Om något inte ser bra ut, så kör jag vidare. Har alltid en plan för vad jag ska göra om det skiter sig...
 
Svänger in vid tappen, stänger av motorn , tar av mig handskarna, öppnar dragkedjan i jackan, fiskar fram plånkan, tar fram kortet, stoppar in i automaten, knappar kod, får tillbaka kortet, stoppar tillbaka i plånkan, plånkan in i innerfickan, väljer 98, öppnar tanklocket, rycker åt mig pumphandtaget, tankar, sätter tillbaka pumphandtaget, stänger tanklocket, drar upp dragkedjan i jackan, tar på mig handskarna, startar motorn, åker iväg.

Lite olika förfarande beroende på betalningsautomat men om jag kan sitta kvar på hojen så gör jag det.
 
Föredrar defenitivt att sitta kvar på hojen, dock är det ju inte överallt detta går pga upplägget med kortläsaren. Men på hemmplan tankar jag i princip bara där detta är tillämpligt, om inte, efter betalning sätter jag mig på cykeln när jag fyller upp, dom där extra dropparna man får i är guld värda?????
 
Du noterar väl antal liter, tidpunkt och mätarställning i körboken?

Nä. För mycket pill.

Med den gamla Zümo 660:in kan jag ta skärmbilder av färddatorn och bena isär platser, tider och kilometer efteråt.

Med annan navi igång så tar jag bilder av skärmen istället.

Papper, kulspetspenna och väta gifter sig dåligt.

BTDT - och missat tröjan på kuppen.
 
Som Steffe fast jag tankar 95. Kan inte hålla på och kliva av varenda gång man tankar. Då kommer man ingenstans.
 
Äsch, jag måste delge er en underbar tankrutin från Australien.

”One klick” betyder 1 kilometer”.

...I distracted myself from the slow pace by running through the stop sequence. 1 klick out, remove right glove and jam it under the Airhawk, 50 metres out, loosen the front fuel cap, 10 metres from the bowser engage neutral lower side stand, stop on the front brake only.

Off I got bowser on the left of me nozzle in the front tank filling it while the right hand removes the cap off the rear tank front tank full change hands left hand closing front tank right hand filling rear tank put the nozzle back in the bowser left hand closing rear tank all the time mumbling the milage under my breath into the servo pay cash write on the receipt stop thinking about the number start thinking about the startup and getting rolling again.( 4 min neat,37 litres


Japp, del av texten är skriven utan skiljetecken för att fånga det maniska när man tankar 37 liter på 4 minuter blankt.

Det är precis den diciplinen man måste ha om man skall hinna 3000 km på ett dygn.

300 mil
24 timmar
Lagligt

Hela långa ride-reporten, om någon är road:

 
Kliver av med hojen lutande mot pumpen. Bor på landet, så att kolla efter om något känns skumt har aldrig slagit mig faktiskt.
 
Kliver av med hojen lutande mot pumpen. Bor på landet, så att kolla efter om något känns skumt har aldrig slagit mig faktiskt.
...lika här, står det någon redan på andra sidan pumpen är det farliga mig de spanar in - något som verkar gå över när man hej-hejar lite käckt istället för att kläcka ur sig "yo bro, wassup".
 
Svänger in vid tappen, stänger av motorn , tar av mig handskarna, öppnar dragkedjan i jackan, fiskar fram plånkan, tar fram kortet, stoppar in i automaten, knappar kod, får tillbaka kortet, stoppar tillbaka i plånkan, plånkan in i innerfickan, väljer 98, öppnar tanklocket, rycker åt mig pumphandtaget, tankar, sätter tillbaka pumphandtaget, stänger tanklocket, drar upp dragkedjan i jackan, tar på mig handskarna, startar motorn, åker iväg.

Lite olika förfarande beroende på betalningsautomat men om jag kan sitta kvar på hojen så gör jag det.
Samma här förutom 98 och att jag har en liten tankväska som ska av. Sitter för att få i mer soppa, föredrar mackar med kortautomat vid pumpen. Nu saknas bara att kortläsaren tar blipp så kan jag betala med klockan.

Har inte bråttom, men det är ju så smidigt att tanka på hojen, och tanken blir fullast så. :)
 
Sitter givetvis kvar på hojen, dels för att spara värdefull körtid men också för att det går i så mycket mer i tanken när hojen är upprätt!
 
Har inget att tillföra diskussionen, utom att detta var en jävligt rolig poll. Lite som pth/ptv, kan verka oväsentligt men också vara helt avgörande i kritiska lägen
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top