"Rullstolsbunden" lurade till sig över 13 miljoner

Ja jävlar...

Sen har vi en svensk motorcyklist som har pantsatt hela sitt liv och tiggt ihop pengar för att kunna åka till USA och operera sig för att eventuellt bli av med sin kroniska smärta...

Han skulle behöva lite av dom 13 miljonerna.

Nu frågade jag iofs hippiepsykologen, (men fick tillmälen kastade efter mig av pölsemannen). Detta för att den förstnämnde brukar ha en något mer verklighetsförankrad syn på saker. Brukar ofta humma instämmande när jag läser bådas inlägg men nu blir det inga fler "gilla" från mig....om ni inte skriver nåt bra förstås.

Har inget emot att få dessa edra föga smickrande synpunkter på min ringa person något utvecklade. Använden eder gärna utav den förnämliga PM-funktionen.
Skam fungerar bäst i offentligt ljus så jag ber om ursäkt om jag har skrivit något dumt! Har stor respekt för dig och skrev ett dåligt inlägg.

Jag ska dock inte vila förrän jag åter har fått ett "gilla" från dig. Samlar "gilla" med samma frenesi som jag jagar trophies när jag spelar PS3!

Vi har en vinnare! Fy fan

"Från sju års ålder fram till i fjol höstas har den nu 18-åriga flickan isolerats i hemmet, inte fått gå i skola och förklarats infantil utan förmåga att uttrycka sig på annat sätt än med ljud- och kroppsspråk. För att vårda henne har hennes pappa fått ut över 25 000 kronor - i veckan."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pappa-tvingade-dotter-spela-psyksjuk_6585922.svd

Vi har en vinnare! Fy fan

"Från sju års ålder fram till i fjol höstas har den nu 18-åriga flickan isolerats i hemmet, inte fått gå i skola och förklarats infantil utan förmåga att uttrycka sig på annat sätt än med ljud- och kroppsspråk. För att vårda henne har hennes pappa fått ut över 25 000 kronor - i veckan."
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/pappa-tvingade-dotter-spela-psyksjuk_6585922.svd

Kan inte låta bli att tycka oerhört synd om flickan som tvingats växa upp under de förhållandena. Inte gå i skola etc. Vilket umgänge hade hon under sin uppväxt?

Vilket är värst att pappan tagit ut 100 000 kr eller isolerat sin dotter i alla år. Fy fan vilket svin i dubbel bemärkelse!

Vilket är värst att pappan tagit ut 100 000 kr eller isolerat sin dotter i alla år. Fy fan vilket svin i dubbel bemärkelse!

Det är snarare så att helheten är värre än summan av delarna.
Det som gör det extra vidrigt är att han isolerat sin dotter FÖR att lura till sig pengar.
Det är illa att isolera sin dotter.
Det är illa att lura till sig pengar.
Men att isolera sin dotter för att lura till sig pengar är fan värre än summan av de båda företeelserna.

Folk som isolerar sina döttrar kan man ibland ha någon form av "förståelse" för av hänsyn till att de är uppenbart sjuka i huvudet.

Folk som lurar till sig pengar är giriga djävla bedragare som man på något sätt kan förstå även om man givetvis inte ursäktar dem.

Men när den girige djävla bedragaren är så skrupelfri att han gör det på dotterns bekostnad är det fan svårt att ens komma i närheten av att förstå.

Det är snarare så att helheten är värre än summan av delarna.

Instämmer helt.

Man sitter och läser om Fritz eller vad han nu hette i Schweiz och tänker på inaveln i bergsdalarna som förr måste varit omöjliga att nå under vinterhalvåret innan vägar, tunnlar och tågbanorna byggdes. Så läser man om sådant här i Sverige :mad:

Synd om dottern men 100 000 Kr i månaden är ju ett skämt. Vad gör dem då?

Man kan nog inte förutsätta att det var en lön utan skulle täcka kostnader som hade med det påstådda handikappet att göra.

Igår läste jag i tidningen om en rörelseförhindrad person som bara hade råd att komma ut en gång om dagen från sin lägenhet. Han hade önskat att han skulle kunna komma ut två gånger om dagen, men till det räckte inte pengarna.

Man får onekligen ett nytt perspektiv på saker och ting när man ser hur beroende många av de här personerna är av personlig hjälp för att klara sin vardag. Sådant kostar pengar och någon ska stå för notan. I slutändan skattebetalare och försäkringstagare. Lägger ingen värdering i det bara ett konstaterande.

Ja, det förstår jag oxå men 100000:- i månaden är väldigt mycket. Det är svårt att i den vildaste fantasin få ihop att en psykisk sjuk dotter som vårdas i hemmet skulle kräva så mycket pengar. Den rörelsehindrade personen som ville komma ut 2 ggr om dagen kostade ca 17500:- per år eller ca 1500:- per månad.

Ja, det förstår jag oxå men 100000:- i månaden är väldigt mycket. Det är svårt att i den vildaste fantasin få ihop att en psykisk sjuk dotter som vårdas i hemmet skulle kräva så mycket pengar. Den rörelsehindrade personen som ville komma ut 2 ggr om dagen kostade ca 17500:- per år eller ca 1500:- per månad.

Jag tror inte att någon som väljer att vårda en anhörig får 100 000 kr i månaden för besväret. Det måste finnas andra faktorer bakom som gör att summan blev så hög även om allt baserades på en lögn. Man lär väl ha undvikit kontakt med berörda vårdinstanser så mycket so möjligt. Annars har jag svårt att se hur det här skulle fortgå utan att någon utomstående avslöjat bluffen. Hoppas mer kommer ut om det här ärendet. Det är inget annat än en stor skandal för alla inblandade myndigheter. Kontrollen måste ha varit näst intill obefintlig och kompetensen hos de so haft med tjejen att göra under all kritik. Det ska inte gå att bluffa sig till något sådant här. Men detta är varken första eller sista gången något liknande sker. Jag var lite ironisk när jag skrev om Fritz ovan. Det skulle inte förvåna mig om något liknande sker någonstans i det här landet. Vi är väldigt snabba att klappa oss på bröstet i Sverige när vi fasansfullt läser om saker som sker i andra länder utan att se vad som sker mitt framför ögonen på oss här hemma.

Bra att de jagar den här typen av bidragsfuskare. Jag tycker att den här typen av fusk är mer omoraliskt och gör mig mer ilsken än någon som lurar till sig lite extra i bostadsbidrag tex.

Harmon: självklart ska det täcka kostnader för vård och inte för besvär. Du har rätt, bluffen skulle då ha avslöjats. Det jag kan tänka mig är någon otroligt dyr medicin som de själva får betala för stödet de får, inget jag iof tror på. Så speciellt är det inte att vårda en psyksjuk, särskilt inte om det kan göras av familjen i hemmet. Hoppas bara flickan kan komma tillbaka till ett någorlunda normalt liv.

Last edited:
Jag tror inte att någon som väljer att vårda en anhörig får 100 000 kr i månaden för besväret. Det måste finnas andra faktorer bakom som gör att summan blev så hög även om allt baserades på en lögn. Man lär väl ha undvikit kontakt med berörda vårdinstanser så mycket so möjligt. Annars har jag svårt att se hur det här skulle fortgå utan att någon utomstående avslöjat bluffen. Hoppas mer kommer ut om det här ärendet. Det är inget annat än en stor skandal för alla inblandade myndigheter. Kontrollen måste ha varit näst intill obefintlig och kompetensen hos de so haft med tjejen att göra under all kritik. Det ska inte gå att bluffa sig till något sådant här. Men detta är varken första eller sista gången något liknande sker. Jag var lite ironisk när jag skrev om Fritz ovan. Det skulle inte förvåna mig om något liknande sker någonstans i det här landet. Vi är väldigt snabba att klappa oss på bröstet i Sverige när vi fasansfullt läser om saker som sker i andra länder utan att se vad som sker mitt framför ögonen på oss här hemma.

Det är garanterat för dygnet runt vård.

Han själv har väl lön för att vårda + 2 släktingar.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026