"Rullstolsbunden" lurade till sig över 13 miljoner

En annan sak jag undrat över: Var går gränsen för när fusk och mygel är ok? Att inte betala tv-licens ses ju som något man bör vara stolt över, att fuska lite med svartjobb eller lägga till några km på resorna till jobbet verkar också vara allmänt accepterade. För hojåkare har vi skenförsäkringar och i samhället är det ju rätt mycket småmygel på många håll. (Typ att jag surfar på arbetstid...)
Var går egentligen gränsen?

För övrigt vet jag inte om jag hade avstått 13 miljoner extra om jag fick chansen...

Där den stora skaran drar gränsen, brukar ändras över åren.

Ja, det var det iofs då det inte var det ordet jag sökte.... Men personen jag söker är ofta rättshaverist utöver att vara det jag egentligen hade velat kalla honom så det skulle inte förvåna mig om du även är rättshaverist.:näsblod:tungan

Ärlig i den frågan, men i övrigt sannolikt rättshaverist som Korvis påstår!
Själv betalar jag tv-avgift men har ingen tv. :yoparty

Ponera att vårt rättssystem verkligen är att anse som havererat...är vi inte då alla haverister? :sjunkandebåt

En god och driven advokat påtalade härförleden hur gynnsam denna omständighet var för honom, med ett beklagande rent generellt.

Jag kallar mig ibland på raljant 60-talistmanér för rättshaverist, då givetvis med rejäl distans. Den rätten kan jag förbehålla mig.

Nu frågade jag iofs hippiepsykologen, (men fick tillmälen kastade efter mig av pölsemannen). Detta för att den förstnämnde brukar ha en något mer verklighetsförankrad syn på saker. Brukar ofta humma instämmande när jag läser bådas inlägg men nu blir det inga fler "gilla" från mig....om ni inte skriver nåt bra förstås.

Har inget emot att få dessa edra föga smickrande synpunkter på min ringa person något utvecklade. Använden eder gärna utav den förnämliga PM-funktionen.

Last edited:
Vi är från början ett flockdjur, som är beroende av gruppen för jakt, skydd, barnpassning och omsorg. Hur kan man då vara en evolutionär förebild genom att snylta på sin flock? Det man gör då är ju att utarma sin egen trygghet.

Vi är från början ett flockdjur, som är beroende av gruppen för jakt, skydd, barnpassning och omsorg. Hur kan man då vara en evolutionär förebild genom att snylta på sin flock? Det man gör då är ju att utarma sin egen trygghet.

Vårt flockbeteende är ju inte riktigt applicerbart på hela samhället eftersom jag tror få har svårt att inkludera fler än familj och vänner i "flocken"..
De flesta som fuskar och fifflar gör det ju utanför sin egna flock. Man blåser inte mormor på pensionen men man fuskar gärna till sig ett extra bostadsbidrag eller köper svart arbetskraft när man skall ha ett nytt träddäck runt villan...
Däremot är det väl så att samhället i mångt och mycket byggt upp skyddsnät för de som saknar "flock".
Även en väldigt gammal gubbe utan släkt & vänner skall bli omhändertagen. ÄVen en ensam mammas barn skall kunna ha barnpassning medan mamman jobbar o.s.v.

Last edited:
Man är nog rätt dum som går och jobbar varje dag.Man kunde ju lätt mygla till sej pengar i stället

Jag förstår inte, det finns ju inga bidragssnyltare enligt Måna, Ljugholt med flera?

Det nya tuffa Sverige. :rolleyes:

Jag utgår iofs ifrån att din kommentar är menad som lustig snarare än en beskrivning av hur du tror att evolutionen fungerar fast en liten kommentar har jag ändå.
Ur evolutionär synvinkel är det ju han, inte du, som är smart och bra anpassad. Strategier som får andra att ta ansvar för "tråkiga saker" medan du gör lustfyllda är ju "kostnadseffektiv" och det finns gott om exempel inom djurvärlden. Tänk gökungar, parasiter eller, för den delen, manlig otrohet. Dina gener lever vidare, någon annan betalar för det...

Så evolutionärt är han en förebild!

Du har delvis rätt, men bara delvis. Vad jag menade var att problem i stil med dessa uppkommer tack vare att vi serverar det ljuva livet på silverfat åt folk som av en eller annan orsak inte kan skaffa sig det själva. Ett lejon med obrukbara bakben blir utan mat, eftersom det inte kan skaffa mat själv. En människa med obrukbara bakben får maten serverad av samhället, eftersom han inte kan skaffa mat själv. Klart fasen då att det finns folk som listar ut att "Vänta nu, om jag säger att jag saknar bakben så blir jag matad gratis...". Ett Lejon med obrukbara bakben överlever inte, ty han är dåligt anpassad för det liv han lever. En människa med obrukbara bakben överlever, eftersom de bättre anpassade ser till att han får mat. Därav har vi avskaffat evolutionen, vi ser till att de som naturen i normala fall rensar bort överlever trots sina brister och bristerna förs därför vidare till kommande generationer. Vi förfinas inte på samma sätt som djuren, som ju anpassar sig genom att just utvecklas. Människan kommer aldrig (inte ens över jävligt lång tid) utveckla vingar till följd av sitt behov att flyga, eftersom vi uppfann flyget istället. Vi har avskaffat evolutionen.

Last edited:
Du har delvis rätt, men bara delvis. Vad jag menade var att problem i stil med dessa uppkommer tack vare att vi serverar det ljuva livet på silverfat åt folk som av en eller annan orsak inte kan skaffa sig det själva. Ett lejon med obrukbara bakben blir utan mat, eftersom det inte kan skaffa mat själv. En människa med obrukbara bakben får maten serverad av samhället, eftersom han inte kan skaffa mat själv. Klart fasen då att det finns folk som listar ut att "Vänta nu, om jag säger att jag saknar bakben så blir jag matad gratis...". Ett Lejon med obrukbara bakben överlever inte, ty han är dåligt anpassad för det liv han lever. En människa med obrukbara bakben överlever, eftersom de bättre anpassade ser till att han får mat. Därav har vi avskaffat evolutionen, vi ser till att de som naturen i normala fall rensar bort överlever trots sina brister och bristerna förs därför vidare till kommande generationer. Vi förfinas inte på samma sätt som djuren, som ju anpassar sig genom att just utvecklas. Människan kommer aldrig (inte ens över jävligt lång tid) utveckla vingar till följd av sitt behov att flyga, eftersom vi uppfann flyget istället. Vi har avskaffat evolutionen.

Sedan har ju människan i princip satt det naturliga urvalet ur spel sedan vi började tillverka redskap... Iaf på det viset.

Du har delvis rätt, men bara delvis. ...Därav har vi avskaffat evolutionen, vi ser till att de som naturen i normala fall rensar bort överlever trots sina brister ...

Det är snarare Bonny som har helt rätt om man nu skall se det hela som någon form av tävling.

Evolutionen handlar ju just om att anpassa sig när förutsättningarna förändras och det är ju det denna uppenbarligen har gjort. Han har kommit på ett sätt att utnyttja nya förutsättningar till sin fördel.
Enligt evolutionen kan man inte leva på gamla meriter, den som var framgångsrik igår kan vara dåligt anpassad till dagens förutsättningar.

Att sedan prata om evolution när det handlar om ett par årtionden känns ju rätt meningslöst men det är ju en helt annan diskussion.

Jävlar han var ingen utlänning .Hur kommer detta sig :)

Sedan har ju människan i princip satt det naturliga urvalet ur spel sedan vi började tillverka redskap... Iaf på det viset.

Exakt, men än mer genom att förhindra det naturliga urvalet om du frågar mig.

Det är snarare Bonny som har helt rätt om man nu skall se det hela som någon form av tävling.

Evolutionen handlar ju just om att anpassa sig när förutsättningarna förändras och det är ju det denna uppenbarligen har gjort. Han har kommit på ett sätt att utnyttja nya förutsättningar till sin fördel.
Enligt evolutionen kan man inte leva på gamla meriter, den som var framgångsrik igår kan vara dåligt anpassad till dagens förutsättningar.

Att sedan prata om evolution när det handlar om ett par årtionden känns ju rätt meningslöst men det är ju en helt annan diskussion.

Jag tävlar inte, mitt "delvis rätt" baserades på hans uttalande om huruvida mitt inlägg var humoristiskt menat eller ej:)

Nja, jag skulle vilja säga att evolution handlar om fysiologiska förändringar över tid till följd av behov och naturligt urval. Vi utvecklar nya förmågor, färdigheter och kroppsdelar, det är evolution. Vår förmåga att anpassa oss är således en produkt av evolutionen, och inte evolution i sig. Men det är väl en definitionsfråga antar jag...

True, men principen är ju densamma. Ville bara komma med ett exempel.

Last edited:
Det hade varit lite kul att se folk spela ut evolutionskortet just om en handikappad!

Så din lösning är att jag ska sälja min tv för att andra inte vill betala??

Din definition av vad som är "kul" avviker tydligt från min egen. Intressant ur ett beteendevetenskapligt perspektiv, möjligen. På sin höjd..

Min lösning på dina tv-problem känns irrelevant i sammanhanget då du tidigare deklarerat att du inte innehar någon sådan apparatur...

Han har kanske gått en kurs?

Vad grundar du det på?

Jag vara lite sarkastisk ,

Det finns en och en annan på detta forum som menar på att Svenskar aldrig gör något brott.

Och att det är bara invandrare som står för all brott som sker i Sveriges rike.

Men vad vet jag :krama

Jag vara lite sarkastisk ,

Det finns en och en annan på detta forum som menar på att Svenskar aldrig gör något brott.

Och att det är bara invandrare som står för all brott som sker i Sveriges rike.

Men vad vet jag :krama

Men hur "vet" du att han inte är invandrare?

Var går egentligen gränsen?

För övrigt vet jag inte om jag hade avstått 13 miljoner extra om jag fick chansen...

För mig går gränsen vid fängelsestraff. Jag bryter mot lagen var dag men skulle bara få påföljder som böter.
Exempelvis så kör jag för fort, kör med obesiktigade fordon (lathet), jag kör mot enkelriktat (också lathet och det är en rejäl genväg), betalar inte tv-licens, har snyltat en hel del milersättning genom åren (18,50:- är ju för fan pinsamt) osv.
Och visst gör jag några svartjobb åt kompisar då och då, det lider ingen av.

Så för mig personligen går gränsen vid fängelsestraff, jag skulle således inte göra något av ovanstående om det var hårdare straff.

Skulle jag däremot lura till mig 13 miljoner om jag slapp fängelsestraff? När det väl kommer till kritan så skulle jag säkert göra det om ingen enskild person blev drabbad och sen skulle jag fly landet och leva gott resten av livet med få och små utgifter och lite investeringar.
Varför inte liksom, jag är ingen man av moral av etik och är mån om mig själv så fick jag chansen skulle jag nog göra det.
Men jag skulle inte palla med att fejka invaliditet, det låter alldeles för jobbigt :(
Men om det skulle råka föras över 13 miljoner till mitt bankkonto av misstag så vore det en annan femma...

Nä utlänning är mer rak på sak , upp med pickadollen och så tar de pengarna.

Svensken myglar bakom ryggen när man inte ser. Man bara märker att plånboken är tom när man ska betala.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026