Rulla igång en 1000cc?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Lite pinsamt att fråga detta eftersom jag antagligen borde veta men jag har haft "tur" och aldrig behövt rulla igång en hoj (peppar,peppar,ta i trä).

Är det enkelt att rulla igång en fyrtakts 1000 cc?
Ska man använda 1:an, 2:an?

Det kommer en förklaring till den här tråden så småningom :)

Nemas problemas, finn en nedförsbacke, spring ordentligt o ro i 2:an. Är den fräsch så startar den inom 1/5:e dels sekund. 600cc stonka däremot :mad: Dom låser bakhjulet på 6:an med 3 pers på sadeln typ.

Enkelt är det inte, men det går. Ha en kompis som skjuter på, det blir lätt vingligt när du kastar dig upp. Alternativt ta det i nerförsbacke.
Annars finns starthjälp.....

Det kanske är nu man ska slå till o skicka iväg ett skambud på sandstreams plats på kullen imorrn :hihi

HanneZ skrev:
2120848 Nemas problemas, finn en nedförsbacke, spring ordentligt o ro i 2:an. Är den fräsch så startar den inom 1/5:e dels sekund. 600cc stonka däremot :mad: Dom låser bakhjulet på 6:an med 3 pers på sadeln typ.

Det beror ju på kompet, är man så dum så man köper en prestandastånka kan får man skylla sig själv. Tacka vet Jag old trusty XT, Den kan man leda igång med ettan i.

fuff........fluff...fluff-fluff-fluffuffuffuffuffuffuffuffuffuffuffuffuff. :banana

jag springer nästan alltid igång min r1 a. 2 ans växel släpp upp kopplingen precis när du hoppar på, jag brukar trycka på startknappen samtidigt, precis som om startmotorn hjälper till på något vis. sprang igång den när den stått stilla i 3 veckor och det var 2 grader ute. tips är att inte ha skinnställ... då blir det varmt....

Om du ska rulla igång den nerför en backe så ska du helst vara ganska säker på att den kommer att starta. Kan bli riktigt jobbigt annars. :gnissla

sandstream skrev:
2120846 Lite pinsamt att fråga detta eftersom jag antagligen borde veta men jag har haft "tur" och aldrig behövt rulla igång en hoj (peppar,peppar,ta i trä).

Det kommer en förklaring till den här tråden så småningom :)

Min 938 cc , radfyra(rf 900)rullar man lätt igång på plan mark om någon puttar, även 1:ans växel!!

Har rullat igång min ett par gånger, man behöver inte någon backe eller en polare för att få ingång den... inte så mycket fart heller för den delen.

Brukar köra på 1:an eller 2:an båda fungerar lika bra.

Lycka till!
/J

Nu tänker jag toppa era bud med att ha rullat igång min blade på 2:an på lösgrus i trätofflor med bara en hand på styret då jag har dragit sönder chokereglaget och därmed måste hålla chokewiren i vänsterhanden ;)

RR_Jonas skrev:
2120898 Har rullat igång min ett par gånger, man behöver inte någon backe eller en polare för att få ingång den... inte så mycket fart heller för den delen.

Brukar köra på 1:an eller 2:an båda fungerar lika bra.

Lycka till!
/J
Förknasare VS insprutning...

prexis,

på en modern spruthoj
måste ha ström i batteriet för att driva
- styrdatorn
- tändningen
- bränslepumpen
annars är det kört
speciellt om man har växelströmsgenerator

gthyni skrev:
2121014 prexis,

på en modern spruthoj
måste ha ström i batteriet för att driva
- styrdatorn
- tändningen
- bränslepumpen
annars är det kört
speciellt om man har växelströmsgenerator
Dom där grejjerna kräver väl ganska lite ström? Så så länge de finns lite kräm så går det väl?

Edit: pumpen kanske drar en del föresten.

sandstream skrev:
2120846

En 1000 cc Twin är inte lätt att rulla igång... :hihi

Men, som flera tidigare sagt, rad4:orna verkar relativt enkla.

Väntar med spänning på den där kuliga historien som är utlåvad.
:hej

PutteLiten skrev:
2121028 En 1000 cc Twin är inte lätt att rulla igång... :hihi

Min 650-twin höll på att bli ett inlägg i "pinsammaste hojminnena" när jag skulle försöka mig på rullstart då batteriet var i vinterkoma i våras. Som sagt, när kommer förklaringen...?

Shit grabbar vad d¨liga ni ehehe jag sitter på hojjen springer o drar igång den på ettan hoppa på och starta shit vila cirkus kosnter Mit ästt kräver dok en liten nedförsbacke yttersrt liten bara ngn lutingn

navid.sedighi skrev:
2121041 Shit grabbar vad d¨liga ni ehehe jag sitter på hojjen springer o drar igång den på ettan hoppa på och starta shit vila cirkus kosnter Mit ästt kräver dok en liten nedförsbacke yttersrt liten bara ngn lutingn
Du bryter mot forumets regler!! :fakta

"Inlägg ska helst vara på svenska. I speciella fall går det bra med engelska, norska och danska."

PutteLiten skrev:
2121028 En 1000 cc Twin är inte lätt att rulla igång... :hihi

Nä fy f-n, vi försökte få igång min Ducati efter vintern, två man sprang som dårar och i fyran kasade bara bakhjulet, så det var bara att hämta batteriladdaren och vänta.

Back