Rulla igång en 1000cc?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Jag har "paddlat" igång min 748 ett par gånger när batteriet var påväg att ge upp.

Ettan och padla med fötterna medan man sitter i sadeln. In med startknappen och ut med kopplingen. Funkat varje gång hittils.

Glöm inte att slå av ev, lysen och liknande. Ofta så är det ju så att hojen startar precis när man släpper startknappen då spolarna får tillräckligt med spänning för att kunna generera gnista.

mts skrev:
2121045 Nä fy f-n, vi försökte få igång min Ducati efter vintern, två man sprang som dårar och i fyran kasade bara bakhjulet, så det var bara att hämta batteriladdaren och vänta.

Jag har startkablar i min kuts... :lol

Teo skrev:
2120860 Det beror ju på kompet, är man så dum så man köper en prestandastånka kan får man skylla sig själv. Tacka vet Jag old trusty XT, Den kan man leda igång med ettan i.

fuff........fluff...fluff-fluff-fluffuffuffuffuffuffuffuffuffuffuffuffuff. :banana

XT is the shit! Jag fick kabelbrand på min och kunde laga den med ett gem. Sen startade den igen utan problem.

En XT är som ett par träskor, slitstarka o livsfarliga.

Anledningen till frågan är att jag varit så snitsig och kört med popnitar på ett par ställen och för att komma åt batteriet måste dessa tas bort.
Inget jättejobb men går det att rulla igången så känns det enklare.
Har inte testat att start ännu så den kanske spinner igång som en katt om gud vill och byxorna håller :)

sandstream skrev:
2121106 Anledningen till frågan är att jag varit så snitsig och kört med popnitar på ett par ställen och för att komma åt batteriet måste dessa tas bort.
Har inte testat att start ännu så den kanske spinner igång som en katt om gud vill och byxorna håller :)

Popnitar? Prova borra. :D

sandstream skrev:
2121106 Anledningen till frågan är att jag varit så snitsig och kört med popnitar på ett par ställen och för att komma åt batteriet måste dessa tas bort.
Startkablar?

Ädit: Läs, för i helvete. :pangihuve

TwinSucker skrev:
2121097 Inte så dumt... men inte bra för viktoptimering :hihi

Sant sant, men jag viktoptimerade med att gå hem 1 mil i skinnställ, i 30 grader förra sommaren. Det måster kompensera för några hekto startkablar... :hihi :crash

Jo, jag ska köpa nytt batteri.... :rolleyes:

Min 600a springer jag igång i 2an eller 3an utan problem, startar alltid på detta sättet (har dåligt batteri och gör det just nu ganska ofta :) ). Så stor skillnad kan väl inte 400 kubik göra?

En helt annan grej, moderna hojar med slirkoppling för att förhindra bakhjulsstuds vid kraftig motorbroms (då bakhjul driver motor istället för tvärtom) går dom alls att springa igång eller kommer slirkopplingen att slira? Borde ju helt motsvara fallet med nerväxlingarna och då ska ju slirkopplingen slira...

... dagens i-landsproblem... :)

kan man springa igån en bil ska man väll kunna springa igång en hoj.
sprang igång en jävla 500cc stånka från indien i sommras o den e svår att kicka igång.

rallyfisken skrev:
2121236 kan man springa igån en bil ska man väll kunna springa igång en hoj.
sprang igång en jävla 500cc stånka från indien i sommras o den e svår att kicka igång.

gamla bilar och indiska mc med magnettändning känns inte så relevanta
i sammanhanget. Hur får man bensinpumpen att pumpa upp några Bar tryck
utan ström?

Lite ström måste man ha,
startmotorn drar mycket mer än bränslepumpen.

Man hör om systemet går igång när man slår på tändningen,
du det lyser lampor och bensinpumpen brummar lite så kan man
putta. Är det stendött är det ingen idé.

En gång i tiden åkte jag Bimota KB1.
Trimmade mer och mer för varje säsong, försökte naturligtvis att sänka vikten oxå. I min iver att sänka vikt så monterade jag bort startmotorn och körde med ett mindre batteri ( orginal på KB1 så var det två batterier har jag för mig). 1170CC hög komp utan startmotor var jävulskt jobbigt. Tack och lov så har jag alltid sysslat med multisport(framför allt längdskidor-löpning och cykel så jag var väl i hyfsad form, men att köra utan kick och startmotor, det är inget jag rekommenderar.
Jag minns särskilt en lerig campingplats utanför Halmstad som hade en grym backe upp till vägen. när vi kom dit på kvällen så var det soligt och bra fäste på den torra leran, men på morgonen var det stört omöjligt att få fäste för rullstart. Blev tvungen att släpa Butten upp för backen. Åkte genast hem och monterade kickstart, en stor fördel med 80-talsmotorer, att det gick att ha kick istället.

Den startade på ett kick efter en hel vinter i garaget utan laddare :)

Men nu har jag lärt mig, av era inlägg, att finns det lite kräm kvar så går det att rulla igång.
Tack :tummenupp

sandstream skrev:
2120846 Lite pinsamt att fråga detta eftersom jag antagligen borde veta men jag har haft "tur" och aldrig behövt rulla igång en hoj (peppar,peppar,ta i trä).

Är det enkelt att rulla igång en fyrtakts 1000 cc?
Ska man använda 1:an, 2:an?

Det kommer en förklaring till den här tråden så småningom :)

Har inte du slirkoppling på den där? Jag vet inte hur den funka men är det inte risk för att den ska slira?

Victor skrev:
2122031 Har inte du slirkoppling på den där? Jag vet inte hur den funka men är det inte risk för att den ska slira?
Mycket bra fråga!
När jag är pigg och kry kan jag testa.

Robban W skrev:
2121100 XT is the shit! Jag fick kabelbrand på min och kunde laga den med ett gem. Sen startade den igen utan problem.

En XT är som ett par träskor, slitstarka o livsfarliga.

Yes! Som tur är så står det en trött xt-motor hos mina päron Jag som Jag ska leka med i helgen. Join mmig och freddie och köp xt!

Back