Rugga upp ytan på nya däck..?

Ok nu ska vi se om jag kommer ihåg detta rätt...
- Racedäck åldras snabbare för att de, till skillnad från gatdäck, innehåller en viss del naturgummi som åldras snabbare. det beror alltså inte på någon försegling.
- Att nya däck kan vara hala beror på att formarna som däcken gjuts/pressas i har en beläggning för att däcket ska släppa från formen.
- Om man vill köra bort det yttersta lagret snabbt så kan man köra grusväg om man vågar. Det är dessutom grymt underhållande även på "sport"hoj när man får kläm på det. :)

Amen, det på nya däck heter ju t o m "release agent" just för att de ska få ut de svarta älsklingarna ur formar.

Kör man ut på nya, kalla slicks så ska man vara bra säker för att hålla sig upprätt! Nya VARMA slicks har ett jäkla bett.

På tre framdäck och fyra bakdäck har inget vart mer halt än det gamla mer än första kurvan så min erfarenhet är att om det nu finns en beläggning så är den tunn som tusan och försvinner rätt fort.

....... :fakta

[YOUTUBE-ID]A7IAAnyVuGU[/YOUTUBE-ID]

Lägg märke till 140'krshojen, det matchande stället och handskarna med Sukaloggor....ultimate insult!!!!!!:banana

Gammal klassiker!

Dock så ser det ju ut som han får kärringstopp (å inte hinner dra in kopplingen) precis när han ska svänga och därför glider iväg med baken.. Om han inte låg på med bromsen ända tills han vurpade, precis innan han börjar kana slocknar ju baklampan... Men absolut, däcket var nog lätt halt.

Istället för att smyga omkring den/de första milen, kan man inte skrapa bort det, säg med t.ex. 80/120 sandpapper? Skulle ju ta ca en minut å så behöv man inte oroa sig.
Eller är det helt enkelt inte värt besväret?:)
Jag köpte nyligen nya pilot road, och har kört relativt lugnt, men inte i nåt skede märkt något av att de sku ha vari halt. Efter ca milen började jag ge på i kurvorna.

Har hört att man kan torka av däcket med en bensinindränkt trasa.
Jag provade det senast jag monterade nya däck och jag tyckte att jag fick bort hinnan på det viset. fungerade bra.

Last edited:
Har hört att man kan torka av däcket med en bensinindränkt trasa.
Jag provade det senast jag monterade nya däck och jag tyckte att jag fick bort hinnan på det viset. fungerade bra.

Herregud vem fan dränker däcket i bensin för att få bort hinnan (förutom du då) :va
Hur svårt kan det vara. Ta det lugnt första milen/kurvorna. Lyckas man vurpa pga nya däck så är det mer pga att man är så klantig än däckens fel.

\Masonit

Det där är lite av en myt, bara att gasa när dom fått lite värme.

INGEN MYT!!!!
Jag körde med pilote power 2ct på bana helt nya .
Stått med däcksvärmare på i 1 timma och han inte mera ÄN TILL FÖRSTA KURVAN SÅ SLÄPPTE DET ORENTLIGT!!!.
Körde sen mkt mkt lugnt i 4 varv innan jag gasade på.
Jag kan säga som vanlig lekman att man märkte hur däcket började att greppa mer ,mer,mer.

Herregud vem fan dränker däcket i bensin för att få bort hinnan (förutom du då) :va
Hur svårt kan det vara. Ta det lugnt första milen/kurvorna. Lyckas man vurpa pga nya däck så är det mer pga att man är så klantig än däckens fel.

\Masonit
Herregud.
Jag tipsade i första hand ts.
Du gör som du vill. (Vill du inte ta till dig ett bra tips som fungerar så är det ditt problem)
Hur svårt kan det vara.

Min erfarenhet under ca 12 år på hoj är att nya däck ÄR hala tills dess att man kört in dom och ruggat upp dom, kan vara lite svårt rugga just kanterna.

Har haft två släpp just på nya däck, känslan då är att dom är just hala. Kör in dom försiktigt och inte tokköra eller bryta ner den utan gradvis lägga ner däcken.

Torkar inte bensinen ut gummit?
Jag vet inte.
Det handlar ju inte om att låta däcket ligga nedsänkt flera timmar i bensin.
Jag tog bensin på en trasa och torkade av däcket.
Hinnan försvinner.
Problem solved.

Tipset har jag för övrigt snappat upp här så det är inget jag hittat på själv.
Jag bara förmedlar det jag provat och tyckte fungerade.:)

(edit: Jag har för mig att det var Jörgen Karlsson som kom med tipset, och eftersom han, efter ett tag;), inte verkar helt jävla bakom flötet så tog jag en rövare och testade bensintrasan)

Last edited:
Bensin funkar. Sandpapper funkar. Kör lugnt ett par mil funkar.
Använd din kreativitet, det är absolut ingen myt att nya däck e hala.

Är det inte så att det går bra att lägga ner max men att man inte pressar i några högre G-krafter?

Inte däcksrelaterat, men, den laterala (sid) G-kraften är analog med lutningsvinkeln, vid jämvikt i sväng. M.a.o har du fullt nedlägg så har du max G också. 45 grader ~ 1.2G, 60 grader ~1.4G om jag minns rätt (går att räkna ut, orkar inte leta rätt på formeln just nu).

Just detta pratade jag och min körskolelärare om häromdagen. Han hade precis satt på nytt bakdäck på övningshojjen innan min lektion. Så vi tog det lungt ner till första bästa grusplan i närheten och sick-sackade runt på gruset i knappt en minut. Enligt honom var det allt som behövdes för att få väck utskiktet.

Han hade tydligen valt att skita i detta en gång och det medförde till att fästet släppte totalt i en kurva ---> marksyning :yoparty

Han hade tydligen valt att skita i detta en gång och det medförde till att fästet släppte totalt i en kurva ---> marksyning :yoparty
Visst är det fantastiskt hur alla körskollärare alltid har en sedelärande anekdot på lager om hur de en gång slarvade med det ena eller andra, och genast gick det åt skogen. De måste vara de vita lögnernas mästare. :D

Säger inte att just den här läraren nödvändigtvis ljög i just det här fallet, det är mer en allmän observation. Plus att jag tror han ljög. :)

Jag tycker det märks ganska tydligt när man lägger på nya däck att de är aningen halare i början. Jag har testat greppet genom att bromsa i låg fart (snabb promenadtakt) och alla nya däck har tappat greppet väldigt lätt med framdäcket.

Därför har jag kört lungt och med mjuka nedlägg de första milen med nya däck. Jag har däremot aldrig upplevt att de skulle ha tendens till att släppa under körning, men som sagt, det går ju lungt i början.

Att få upp däcken till arbetstemperatur en gång bör nog ge tillräckligt för att ta bort det "halkiga".

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...