Rugga upp ytan på nya däck..?

Efter min förra volt, så kommer jag definitivt sandpappra nya däck. Så tar man bort en faktor iaf. Lite svårt att köra in till fegranden.
 
Informationen om Livslängd och arbetstemperatur var bra tycker jag.
Arbetstemperaturen för gatdäck är ju i alla fall typ 40°-60°.
Så, om man känner för det, så kan man värma däcken innan vanlig gatåka också, om man inte kan, eller vill, vänta tills de blir varma med vanlig körning.
Det kan ju i alla fall inte anses vara helt fel, eller larvigt, att göra det?
...

Nja, det flesta däcksvärmare värmer däcket till 80 grader, dvs 20 grader över maxtemp på ett gatdäck, om du inte har lite finare värmare med tempreglage och termostat?
Att börja dagen med ett överhettat PP 2CT är ju ingen hit direkt. Ett överhettat gatdäck släpper MYCKET plötsligt för att inte tala om att det troligtvis kommer att lossna gummibitar speciellt om du kör över några små stenar.
Dessutom så kommer temperaturen att sjunka drastiskt innan du ens hunnit ut på din favoritväg där temperaturen kan börja öka igen. Dina däck blir relativt kalla under transporten genom stan vilket gör det hela ganska meningslöst.
Däcksvärmare är i första hand till för att en tävlingsförare skall kunna ge fullt in i första böjen och i andra hand för att man skall kunna träna på racedäck på ett vettigt sätt dvs genom att undvika för många så kallade "Heatcycles" dvs uppvärmning och nedkylning om och om igen.

Så, om du bor bredvid en skitkurvig väg som du skall köra riktigt j-vla fort på så kan det ju vara vettigt men då skall du ha tävlingsdäck. I alla andra fall så är det meningslöst.

Som kuriosa; Vid tester under tävlingsförhållanden så kan däckstempen sjunka upp emot 8 grader bara mellan två svängar, dina däck är kalla innan du hunnit genom stan.
Dessutom finns det alltid en risk med värmare och det är om en värmetråd går av, vilket händer. Då smälter den in i däcket som bara är att slängas, jag har sett detta ett par gånger.

Summa summarum så får du överhettade gatdäck som ända blir kalla innan värmen behövs och dessutom risken att förstöra däcken med en trasig värmare...:)
 
Nja, det flesta däcksvärmare värmer däcket till 80 grader, dvs 20 grader över maxtemp på ett gatdäck, om du inte har lite finare värmare med tempreglage och termostat?
Att börja dagen med ett överhettat PP 2CT är ju ingen hit direkt. Ett överhettat gatdäck släpper MYCKET plötsligt för att inte tala om att det troligtvis kommer att lossna gummibitar speciellt om du kör över några små stenar.
Dessutom så kommer temperaturen att sjunka drastiskt innan du ens hunnit ut på din favoritväg där temperaturen kan börja öka igen. Dina däck blir relativt kalla under transporten genom stan vilket gör det hela ganska meningslöst.
Däcksvärmare är i första hand till för att en tävlingsförare skall kunna ge fullt in i första böjen och i andra hand för att man skall kunna träna på racedäck på ett vettigt sätt dvs genom att undvika för många så kallade "Heatcycles" dvs uppvärmning och nedkylning om och om igen.

Så, om du bor bredvid en skitkurvig väg som du skall köra riktigt j-vla fort på så kan det ju vara vettigt men då skall du ha tävlingsdäck. I alla andra fall så är det meningslöst.

Som kuriosa; Vid tester under tävlingsförhållanden så kan däckstempen sjunka upp emot 8 grader bara mellan två svängar, dina däck är kalla innan du hunnit genom stan.
Dessutom finns det alltid en risk med värmare och det är om en värmetråd går av, vilket händer. Då smälter den in i däcket som bara är att slängas, jag har sett detta ett par gånger.

Summa summarum så får du överhettade gatdäck som ända blir kalla innan värmen behövs och dessutom risken att förstöra däcken med en trasig värmare...:)
Jag har 50m accelerationssträcka från garaget till första i en serie sköna långkurvor.
Men jag hör vad du säger.
Tack för info.
 
Last edited:
Kör en bit grusväg om du är orolig, oftast är det en överdriven rädsla, har sett folk köra på bandagar med splitt nya däckk och laddat efter 2 mastervarv..gör du inget häftigt de första milen, eller kör där det är blött och ger på galet, så ÄR det ingen fara

Gör som Ping här i tråden säger, sandpappra lite:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top