Rugga upp ytan på nya däck..?

Tackar för alla svar.
Verkar som om det finns en hel del åsikter och förslag i ämnet, men jag tror endå jag tar det lungnt ett par mil och försöker gnussa bort den "hala" ytan sakta men säkert på hela däcket innan jag vågar ge på..

:tummenupp
 
Tackar för alla svar.
Verkar som om det finns en hel del åsikter och förslag i ämnet, men jag tror endå jag tar det lungnt ett par mil och försöker gnussa bort den "hala" ytan sakta men säkert på hela däcket innan jag vågar ge på..

:tummenupp

:tummenupp Gör det. kommer funka kanonbra. Haka på ikväll från upplandsväsby kl 18 så kommer du inte ha någon hinna kvar när vi är framme i Norrtälje.
 
Last edited:
Är du orolig så kör en liten bit på grusväg... Annars är det bara att ta det lite lugnare precis efter du har bytt.

Har själv kört omkull med nytt bakdäck när jag skulle smita ut framför en bil, då var det dock på blöt asfalt som i sig var extremt hal. :)
 
Har kört med nya däck många gånger förut utan att fundera så mycket på det.
Men nu har det satt sig på hjärnan.
Blir en lugn tur ikväll så däcken är redo för fotpinnaskrap i helgen..:tummenupp
 
Bensin funkar. Sandpapper funkar. Kör lugnt ett par mil funkar.
Använd din kreativitet, det är absolut ingen myt att nya däck e hala.

Precis. Nya däck är hala och det finns tre metoder att använda.

Sandpapper skulle jag inte garantera att det funkar då det som är på däcken är någon form av siliconolja som gör att det släpper från formarna. Att slipa olja är inte säkert att det lyckas riktigt. Det kan mycket väl hända att man bara ruggar upp ytan men oljan är kvar.

Bensin kan nog funka då det löser upp oljan så man kan torka bort det. Det kan iofs påverka gummit också men är exponeringen relativt kort så blir det inte någon nämvärd påverkan.

Köra lite lugnare första milen funkar garanterat varje gång.

Att sandpappra däcken ordentligt gissar jag tar ca 10-15 minuter.
Att torka av däcken ordentligt med bensin gissar jag också tar närmare 10 minuter.
Att köra någon mil tar också kanske 10 minuter.

Vilket är roligast? Sandpapper, bensintrasa eller köra.
Dessutom finns ju risken att man inte får bort allt med sandpapper eller bensin och då kan man plötsligt ligga där i diket.

Jag har hojen för att köra och inte för att få sandpappra och bensintorka. Så jag kör bort beläggningen och jag har inte upplevt några problem med det. Bara man är medveten om att man måste hålla igen dom första milen och öka gradvis.
 
Eller 30 sekunder grus/sand så är det borta.

Fast sen får man ju städa hojen i 9.5 minuter sen....fan.
 
Amen, det på nya däck heter ju t o m "release agent" just för att de ska få ut de svarta älsklingarna ur formar.

På svenska heter det dessutom "släppmedel".

Ut på närmsta gräsmatta/grusplan och gör en moppefuckoburnout tills däcket har grävt ner sig till fälgkanten så bör det vara bortslipat.
 
Jag har precis slängt på nya Metzeler M3 fram/bak. Tog det lugnt dom första kurvorna. Försvinner väldigt fort.
När det gäller lugnt tempo så menas inte cykelfart som jag sett vissa kört i när dom ska köra in däcken. Och det tar dessutom inte en hel dag.
 
Eftersom detta är en tråd om att få bra grepp med nya däck tänkte jag passa på att fråga:
Behöver man köra in de nya däcken som man gör med R-däck på sportbil?
dvs först ta det lungt så att hinnan försvinner, sen ta lite kurvor för att få upp värmen i hela däcket inkl stommen o sen låta däcken vila 24timmar?
(på r-däck till sportbil ökar detta både grepp o minskar slitning. Tippset har jag fått från rajsa.nu där de kör mycket bana)
 
INGEN MYT!!!!
Jag körde med pilote power 2ct på bana helt nya .
Stått med däcksvärmare på i 1 timma och han inte mera ÄN TILL FÖRSTA KURVAN SÅ SLÄPPTE DET ORENTLIGT!!!.
Ursäkta, men Pilot Power är ett gatdäck. Ett gatdäck ska man inte använda däcksvärmare på. I synnerhet inte på Pilot Power som överhettar vid inspirerad bankörning utan däcksvärmare.

Däcksvärmare är till för race-däck med en helt annan arbetstemperatur än gatdäck. Om du använder däcksvärmare till Pilot Power förklarar det dina släpp.

/A
 
Är väl inte fel att ha varma däck även om det inte är racedäck?
 
Är väl inte fel att ha varma däck även om det inte är racedäck?

Just Pilot Power kan tydligen börja smälta och "rinna" vi hård bankörning. Kör själv på PP, men dock 99% inspirerad gatåka :tummenupp
 
Eftersom detta är en tråd om att få bra grepp med nya däck tänkte jag passa på att fråga:
Behöver man köra in de nya däcken som man gör med R-däck på sportbil?
dvs först ta det lungt så att hinnan försvinner, sen ta lite kurvor för att få upp värmen i hela däcket inkl stommen o sen låta däcken vila 24timmar?
(på r-däck till sportbil ökar detta både grepp o minskar slitning. Tippset har jag fått från rajsa.nu där de kör mycket bana)

Nej, något sådant har jag aldrig hört talas om för hojdäck. Vila i 24 timmar låter nästan lite hokus pokus tycker jag. :)
 
Nej, något sådant har jag aldrig hört talas om för hojdäck. Vila i 24 timmar låter nästan lite hokus pokus tycker jag. :)

oki tack då vet jag:)
Om jag förstog det rätt hade det med härdning/vulcning av gummit i stommen att göra o att däcket skulle härda utan att bli ojämt. Sen om det vekligen fungerar eller inte lämnar jag osagt.
 
Just Pilot Power kan tydligen börja smälta och "rinna" vi hård bankörning. Kör själv på PP, men dock 99% inspirerad gatåka :tummenupp
Okej. Jag förstår att det finns vissa gatdäck som inte lämpar sig för hård bankörning (typ pp mf.) och att det därför, vid hård bankörning, är onödigt/dumt med däckvärmare om man kör på just den typen av gatdäck. Detta förstår jag.

Men annars då, vid vanlig gatkörning, med vanliga gatdäck. Är det då dumt/overkill/onödigt att, innan man ger sig av, värma däcken med däckvärmare?
Är det någon här som gör så eller anses det vara larvigt/onödigt med däckvärmare innan vanlig gatåka?
 
Däcksvärmare är väl för att få upp tempen i racedäck och kunna ha optimalt fäste från första metern... anser man att det behövs på gatan med gatdäck (som inte alls kräver samma temp) så vetesjutton om man faktiskt har på gatan att göra...
 
Däcksvärmare är väl för att få upp tempen i racedäck och kunna ha optimalt fäste från första metern... anser man att det behövs på gatan med gatdäck (som inte alls kräver samma temp) så vetesjutton om man faktiskt har på gatan att göra...
Ja du kanske har rätt.
Däckvärmare är för bankörning och racedäck eftersom racedäck måste vara varma för att fästa bra. Punkt.
Vid gatåka med gatdäck använder man inte däckvärmare eftersom det inte behövs. Punkt.

Är det den allmänna uppfattningen?
 
Last edited:
Läs Däckskolan på Hojdäck.se:s hemsida så kanske det klarnar...

http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36
Tack!:Bugar




Informationen om Livslängd och arbetstemperatur var bra tycker jag.
Arbetstemperaturen för gatdäck är ju i alla fall typ 40°-60°.
Så, om man känner för det, så kan man värma däcken innan vanlig gatåka också, om man inte kan, eller vill, vänta tills de blir varma med vanlig körning.
Det kan ju i alla fall inte anses vara helt fel, eller larvigt, att göra det?

Jag menar, i alla fall jag kan tycka att det kan känns säkrare och skönare att starta på redan uppvärmda däck.
Då slipper man fundera på att däcken fortfarande är kalla och därmed låta kurva efter kurva passivt passeras innan man tillsist, oroligt, försiktigt, vågar börja trycka på.
Det kanske är psykologiskt riktigt att veta att däcken, redan från start, är varma.
Antagligen leder det till säkrare körning av två anledningar. Den ena anledningen är att däcken faktiskt är varma. Den andra anledningen är att du vet om det.

Ungefär samma känsla som att slippa fundera på om hinnan på nya däcket har hunnit försvinna?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top