Läs Däckskolan på Hojdäck.se:s hemsida så kanske det klarnar...
http://hojdack.se/wpage.aspx?pageno=36
Tack!
Informationen om Livslängd och arbetstemperatur var bra tycker jag.
Arbetstemperaturen för gatdäck är ju i alla fall typ 40°-60°.
Så, om man känner för det, så kan man värma däcken innan vanlig gatåka också, om man inte kan, eller vill, vänta tills de blir varma med vanlig körning.
Det kan ju i alla fall inte anses vara helt fel, eller larvigt, att göra det?
Jag menar, i alla fall jag kan tycka att det kan känns säkrare och skönare att starta på redan uppvärmda däck.
Då slipper man fundera på att däcken fortfarande är kalla och därmed låta kurva efter kurva passivt passeras innan man tillsist, oroligt, försiktigt, vågar börja trycka på.
Det kanske är psykologiskt riktigt att veta att däcken, redan från start, är varma.
Antagligen leder det till säkrare körning av två anledningar. Den ena anledningen är att däcken faktiskt är varma. Den andra anledningen är att du vet om det.
Ungefär samma känsla som att slippa fundera på om hinnan på nya däcket har hunnit försvinna?