Rugga upp ytan på nya däck..?

Hinken

Hellre fotsvamp än ärtsoppa..!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Yamaha XSR900
Har just satt på nya däck på min triple och om man läser här på forumet så är däcken "snorhala" innan man har kört bort någon form av beläggning på dom.

Så till frågan:
Hur hala är igentligen däcken?
Man ser ju aldrig en raceåkare smyga runt banan ett par varv och lägga ner försiktigt mer och mer tills dom blivit uppruggade.

Är det inte så att det går bra att lägga ner max men att man inte pressar i några högre G-krafter?







Har ingen lust att prova så några sånna komenterer vänligen undanbedes..:näsblod






.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Du har väl säkrat hojen? Står den bara på stödet kan den lämske jäkeln halka omkull!

Min senaste bandag susade jag ut med sprittans däck, inga problem :)
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Kör normalt (lugnt) den första milen typ så är det lugnt sen, är bara ett tunt waxskikt som man vill köra bort.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Med slicks brukar jag inte bry mig, men med gatdäck hasar det omkring rätt friskt i början, dessutom ska dom väl köras in om jag inte missminner mig. När du känner att du har bra fäste kan du luta 5 grader till, å nöta bort vaxet där, och när fästet är bra så, ja, du fattar. När fotpinnarna skrapar i och du har bra fäste har du gjort rätt, skrapar styrvikterna i har du gjort fel nånstans...
 

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda cbr1000rr 06
Det där är lite av en myt, bara att gasa när dom fått lite värme.

det är ingen myt.. hade en kund på jobbet som satta på nya däck kom 2 kurvor å sen låg han på backen.. så nån myt e det inte.. det är halare.. men räcker att köra några mil å bara ha det i´tanken att man har nya däck..
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Som jag har förstått det så gäller det att köra de varma innan du börjar med några avancerade nedlägg.
 

Snoopy

Tutlurad..
Gick med
9 Aug 2008
Ort
Uppsala-ish
Hoj
1989 Yamaha FZR1000, 1998 Ducati 916 BP
....... :fakta

[YOUTUBE-ID]A7IAAnyVuGU[/YOUTUBE-ID]

Lägg märke till 140'krshojen, det matchande stället och handskarna med Sukaloggor....ultimate insult!!!!!!:banana
 

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Norr om stan
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Nu är jag som vanligt ingen expert men beläggningen på ytan på nya däck är väl till för att bevara dem så de inte åldras för mycket när de ligger på lager. Detta försvinner när däcket fått lite temperatur. Huruvida racedäck levereras utan denna beläggning eller inte vet jag ej men livstiden på såna däck är ju något mer begränsad. Dessutom kanske man på ett fiffigt sätt kan få bort beläggningen med däcksvärmare?

Jag brukar ligga lågt dom första tre-fyra milen och bara jobba upp temperatur på motorväg typ. Sedan kan man börja svänga lite när man känner att däcket fått upp schysst arbetstemp.
 

Slarvar

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Mariestad
Hoj
XR650R SM (Såld)
Jobbade förut på en däckfirma och det hände faktiskt en eller tom 2 ggr att cyklar gick omkull i rondellen som låg 500m från våran port så får jag lägga ett tips så lyder det som följande, ta det jävligt passivt dom första milen!!

Samma gäller givetvis bildäck, fast det märks givetvis inte alls på samma sätt.

Alla däck ska egentligen köras lite lugnt o fint ett tag, dom ska sätta sig ordentligt på fälgen och sen ska ju som sagt skinnet bort från anläggningsytan.

Är däcket direkt från pressen är det givetvis inte så farligt men har det legar 2 kanske 3 år så tar det en liten stund att nöta bort.

Tänk tillbaka på det gammla suddgummit ni hade i skolan. Låg det ett tag så fick man gnugga som fan för att det skulle börja ta lite!
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
du ser när det översta lagret "vad det nu är" är bortslitet ta säkert flera hundra meter eller så, passa på o burna blir lättare iom att hjulet glider lättare!
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Har blivit lite försiktig med nya däck efter den gången en moped med nya däck gjorde en 180-gradersvändning när jag bara försökte göra en 90-graderssväng i en korsning. :näsblod Farten var så låg att jag höll mig på hjulen, t.o.m. stillastående när hojen snurrat klart, vänd mot det håll jag alltså kom ifrån från början.

Sedan dess brukar jag försöka inviga däck med en tur på grusväg, har inte råkat ut för något liknande fler gånger.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja. Nya däck kan vara ganska hala i början. Det är åtminstone min upplevelse. Men att säga att dom är snorhala är väl en överdrift. Åtminstone inte i torrt väglag. I vått kan dom vara duktigt hala.

Men det är inte värre än att du tar det lite lugnt dom första 5 milen och successivt ökar på.
Det är ett tunt skikt av silikon eller något som däcken är täckta med och det har till uppgift att skydda däcken så dom inte åldras när dom förvaras innan man använt dom första gången.
Det nöter man snabbt bort om man bara är lite sansad.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ok nu ska vi se om jag kommer ihåg detta rätt...
- Racedäck åldras snabbare för att de, till skillnad från gatdäck, innehåller en viss del naturgummi som åldras snabbare. det beror alltså inte på någon försegling.
- Att nya däck kan vara hala beror på att formarna som däcken gjuts/pressas i har en beläggning för att däcket ska släppa från formen.
- Om man vill köra bort det yttersta lagret snabbt så kan man köra grusväg om man vågar. Det är dessutom grymt underhållande även på "sport"hoj när man får kläm på det. :)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Hinken skrev:
Har just satt på nya däck på min triple och om man läser här på forumet så är däcken "snorhala" innan man har kört bort någon form av beläggning på dom.

Jag hade också hört skräckhistorier om nya hala däck. Så jag tog lite sandpapper och slipade bort nydäcksnojan. :glömdet
 

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
Kör bara lugnt första rundan du åker med nya däck så är de inga problem. Nya gatdäck är hala. Slicks har ett jävla bett nya. Så förväxla inte nya racedäck med nya gatdäck, helt olika.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top