RSV Mille = klumpig traktor?

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Går och funderar vad man ska köra i framtiden. BOTT verkar vara en trevlig serie där man passar i både som långsam och snabb. Men hur är det att köra en rsv mille jämfört med en modern 600? Kommer jag tycka att det är en slö, klumpig, tung och svajig traktor? :va

(jag frågar inte i BOTT-forumet, risken för jäv är överhängande.... :D )
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Jag hade en Mille-R -01 som jag bytte bort mot en R1 -03 och jag tyckte att R1'an var rena minimoton i jämförelse, fast med massor av effekt. Varvtiderna sjönk drastiskt. Om du dessutom jämför med en modern 600 så skulle jag tro att du kommer uppleva den som en traktor. Jag vet inte om det skiljer mycket mellan nyare RSV och den gamla jag hade, men jag tror inte att det är någon större skillnad. Jag tror inte att en Mille kommer till sin rätt på de svenska småbanorna.

mina 2 cent
 

MC Doktorn

Guest
Millen har ett bra chassie i Factory utförande men saknar effekt. Faktum är att Millen är gammal trött och är inte konkurrenskraftig på bana om du ska kämpa i Eliten.

Millen har ett bra chassie i Factory utförande men saknar effekt. Faktum är att Millen är gammal trött och är inte konkurrenskraftig på bana om du ska kämpa i Eliten.

Men BOTT har väl ganska medioker konkurrans så en potent förare kan nog placera sig , men räkna med att 1098 orna lämnar dig ur böjarna och ut på rakorna.
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Min Mille -00:a (118 hästar) hänger inte med nyare 600:eek:r på rakorna. Den är tråkigt slö på Anderstorpsrakan. Dock är den ganska kvickstyrd och svänger dit man vill. Jag har vanliga snikmodellen inte R. Den ser ut att vara och är stor men mycket smidigare än vad man tror.
DQ har kört 1.42... med den på Anderstorp jag har kört 1.44.... så visst går det åka hyffsat fort men hade jag haft stålarna så hade jag bytt för länge sedan för att kunna slåss med dom snabba duccarna. R varianten går det säker köra ytterligare lite fortare med.
Men det är ganska skoj ändå :tummenupp .
 

-Anders-

Teamchef
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
KTM 65/85
Hmm, om du med kvickstyrd menar lätt att slänga från sida till sida så håller jag inte med. Jag tycker millen har alldeles för hög tyngdpunkt för att funka bra i tex en chikan.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Jag hade en Mille-R -01 som jag bytte bort mot en R1 -03 och jag tyckte att R1'an var rena minimoton i jämförelse, fast med massor av effekt. Varvtiderna sjönk drastiskt. Om du dessutom jämför med en modern 600 så skulle jag tro att du kommer uppleva den som en traktor. Jag vet inte om det skiljer mycket mellan nyare RSV och den gamla jag hade, men jag tror inte att det är någon större skillnad. Jag tror inte att en Mille kommer till sin rätt på de svenska småbanorna.

Ok. Men det kan ju förstås hänt en del under åren, tror t.o.m det är Öhlins original fram? Och då även på icke-factory:n.

Kolla med Fredde, han kör ju båda hojarna så han har nog lite tankar

Jo men han körde väl nån riktigt gammal häck va?

Men BOTT har väl ganska medioker konkurrans så en potent förare kan nog placera sig , men räkna med att 1098 orna lämnar dig ur böjarna och ut på rakorna.

Det är förstås trist. Men framförallt tänkte jag på körupplevelsen, jag har egentligen inga mål vad gäller resultat.
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
Hmm, om du med kvickstyrd menar lätt att slänga från sida till sida så håller jag inte med. Jag tycker millen har alldeles för hög tyngdpunkt för att funka bra i tex en chikan.

Visst jämför man med nyare hojar så är den ju inte mer kvickstyrd än dom, men den ser ju faktiskt mer klumpig ut än vad den är tycker jag. Men det kan ju självklart vara olika uppfattningar. Som sagt hade jag haft mer pengar hade jag ju inte haft kvar min för så jäkla kvickstyrd är den ju inte :) .
Sänka ner den lite fram och höja upp den lite bak så blir den lite bättre.
Det den saknar mest enligt mig är pulver i motorn. För mig har det inte gått mycket långsammare i kurvorna men jag tappar grymt på rakorna.
Jag har inte kört så mycket hojar i fullt racetempo så jag kanske inte riktigt fattar hur bra nyare hojar är :näsblod . Tänk va snabb jag skulle vara med en 1198S :) .

Jag vet inte om det skiljer mycket mellan nyare RSV och den gamla jag hade, men jag tror inte att det är någon större skillnad. Jag tror inte att en Mille kommer till sin rätt på de svenska småbanorna.

mina 2 cent

Jag tror det skiljer ganska mycket. Swedie var väll riktigt nöjd med chassit på sin RSV, och den passade väll ganska bra för dom små svenska banorna.

Kolla dessutom hur Lind körde med sin Tuono (vanliga R modellen inte Factory) i BoTT i år. Inte gick det så fort pga att han hade mycket mos i motorn iaf.
Det är faktiskt ett bra chassi, men visst Lind är ju säkerligen grymt snabb på det mesta.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Den går bättre än folk tror här... speciellt med ett helsystem på. Den vrider på ut ur kurvorna på ett helt annat sätt än en, iaf äldre, radfyra. Det är först på mitten av rakan som en radfyra kommer ifatt. Dock kommer den ifatt med 20-30km/h fortare än mig.

Jag saknar faktiskt min Aprilia. Var grymt rolig att köra. Låter definitivt bäst av alla mullermaskiner.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
När jag hade min standard r1 04'a så kändes r1'an som ett jäkla slagskepp i skillnad mot Freddes rsv.
Nu är ju Fredde rätt duktig på att få till chassin, så hur en aprulla hade vart utan hans touch har jag ingen aning om. Chassit trivdes iaf jag mycket bättre på än r1'an, även mot den 03'a r1 som var öhlinskittad jag sen körde på a-torp. Sen kan man ju vrida rullen i botten på aprilian ut ur böjen utan att man är särskilt skraj för att det ska släppa...
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
När jag hade min standard r1 04'a så kändes r1'an som ett jäkla slagskepp i skillnad mot Freddes rsv.
Nu är ju Fredde rätt duktig på att få till chassin, så hur en aprulla hade vart utan hans touch har jag ingen aning om. Chassit trivdes iaf jag mycket bättre på än r1'an, även mot den 03'a r1 som var öhlinskittad jag sen körde på a-torp. Sen kan man ju vrida rullen i botten på aprilian ut ur böjen utan att man är särskilt skraj för att det ska släppa...

Håller med fullständigt.

Angående effekten så går det ju att få ut bra effekt ur en Aprillia, har provat. :D
Dock inte tillåtet i BoTT.
1.39.446 har en Aprilia presterat runt Torpet förra året under ett BoTT-race. :Bugar

/R
 
Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Ort
Oskarshamn
Hoj
:)
När jag hade min standard r1 04'a så kändes r1'an som ett jäkla slagskepp i skillnad mot Freddes rsv.
Nu är ju Fredde rätt duktig på att få till chassin, så hur en aprulla hade vart utan hans touch har jag ingen aning om. Chassit trivdes iaf jag mycket bättre på än r1'an, även mot den 03'a r1 som var öhlinskittad jag sen körde på a-torp. Sen kan man ju vrida rullen i botten på aprilian ut ur böjen utan att man är särskilt skraj för att det ska släppa...

Freddes RSV är väll lite speciell, han har väll karvat lite här och där, hörde rykten om mindre än 170 kg i vikt. Har tänkt att jag ska försöka få kontakt med honom och höra om det är något man kan göra på min till nästa säsong :tummenupp .
Men jag håller med, tycker chassit faktiskt är bra, bättre än många tror.

Hva f....:mad: Takk skal du ha

Du är ju kung i klassen det vet ju alla :tummenupp .
Hur blir det nästa säsong? Har du något klart?
 
Last edited:

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Malmö
Hoj
Hojar
Millen har ett bra chassie i Factory utförande men saknar effekt. Faktum är att Millen är gammal trött och är inte konkurrenskraftig på bana om du ska kämpa i Eliten.

Millen har ett bra chassie i Factory utförande men saknar effekt. Faktum är att Millen är gammal trött och är inte konkurrenskraftig på bana om du ska kämpa i Eliten.

Men BOTT har väl ganska medioker konkurrans så en potent förare kan nog placera sig , men räkna med att 1098 orna lämnar dig ur böjarna och ut på rakorna.

DonQ kördde ganska fint med en gammal mille... eller har jag fel? :tungan
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top