rs eller nsr?

Guztavzzon

Wild Thing
Gick med
16 Jan 2007
Hoj
Cbr 125, NC30
Hej :) ska köpa 125 a och funderar mellan aprilia rs 125 och honda nsr .
vill gärna ha lite för/nackdelar med dom båda :) gärna mycke om hondan för rs har man ju läst lite om här endå;)
//otto

Kanske för att det är många som har RS jämfört med NSR?

Själv så tycker jag att RS är en bra hoj, stabilt chassi, med bra väghållning. Bra bromsar min gör 160 då är det bakom rödmarkering (tror jag har fel drevning)

NSR kan jag inte säga mycket om då jag inte kört en.

Men det beror på vad du är ute efter vill du ha lite mera fart, och spendera mera pengar på service osv så köp RS.

Annars NSR.

Annars finns mito också, som är snabbast i klassen. OM du nu är en speedfreak.

Vilken hoj du än väljer så kommer du knappast att bli besviken.

aa,har funderat på miton med,men har fattat de som att den går sönder ofta. men den e ju sjukligt snygg med :=)

aa,har funderat på miton med,men har fattat de som att den går sönder ofta. men den e ju sjukligt snygg med :=)

Den går sönder om du är puckad och kör som en idiot och aldrig tar hand om hojen.

Om en hoj går sönder brukar oftast inte vara hojens fel. Eftersom den inte kör av sig själv. :)

Haha, ja allt går ju sönder om man inte sköter det. Sen är det ju så att mito och rs är de värsta 125 sporthojjarna du kan hitta, så dem kräver lite mer service.
Det beror också helt klart hur du kör, ligger du och nöter till rödmarkeringen då slits det helt klart mer än om du kör lite lugnare... :tungan

hehe,mjo så e de klart att de är så.men en del saker går ju sönder lättare en andra om ni förstår :)

hehe,mjo så e de klart att de är så.men en del saker går ju sönder lättare en andra om ni förstår :)

Jo men om RS och mito är de bästa hojarna i klassen. Så äre ju knappast skit ;)
Fast jag tror själv inte på att en hoj skär lättare än en annan. (endast 2-takt då)

Har haft både nsr och rs och kan bara säga utifrån mina erfarenheter.

Både Rs och nsr känns som riktigt stabila hojar. Prillan är ju från grunden en tävlingshoj, så de har lite mer krut, och lite mer service.

Honda har ju länge blivit omtalade för sina hållbara motorer och detta är inget undantag. Min nsr var väldigt dragstark, men på högre varvtal var den inte så pigg. uppåt 7-8 000 varv börjar den vibrera så det börjar bli lite obehagligt att köra i höga hastigheter. Den var heller inte så snabb att axxa t.ex. från 90 och uppåt..

Prillan är tvärt om. Den är riktigt löjlig på låga varvtal.. Även nu när jag är van mcförare råkar jag ibland döda motorn när jag ska starta från noll, då man måste gasa på lite väl mycket för att börja rulla.. Detta kan dock berott på att min avgasport hade kleggat fast, så jag vågar inte påstå att alla rs är såhär.

Men RS blev klart min favorit när det gäller de mekaniska bitarna. Den är skönast att köra, mjuk i motorn, och riktigt bra drag på högre varvtal.

Nsr tycker jag är snyggare och har mycket bekvämare körställning. Men på sätt och vis föredrar jag ändå aprilians sportiga look.

Det är ju som sagt helt smaksak, och jag kan inte garantera att alla hojar beter sig såsom mina gjort. Men mitt beslut var i varje fall att bara behålla aprilian.

Låt oss gärna få veta när du bestämt dig och varför du valt det du valt :)

Last edited:
okej, de lutar åt aprilia eller mito. men ungeför va kostar de att hålla igång de hojjarna? inga svar som "för mycke" eller så nu :)

Allt jag gjort med min har varit att fylla på högkvalitetsolja, byta packningar som börjat läcka och regelbunder smörja rörliga delar. Kostar inte så mycket. Dock krasa kolven för några månader sen men det var för att kolvringen börjat snurra och det är inget som någon service kan rädda. Vill man vara riktigt noga så kan man ju plocka av tank och så, och kolla avgasporten, förgasare, packningar och så. det kostar inte mycket annat än tid, och kanske lite rengöring, nya packningar och så...

har aldrig haft några problem med min tills den "skar"..

Men fundera inte bara på rs för att jag och andra säger att de är bra. Jag hade nog gärna hellre haft en mito. Men man ska ju helst prova alla för att veta vilken som blir just ens egen favorit.

egentligen är ju ingen bättre än den andra.. de har bara olika egenskaper.

Åk och prova några olika modeller och känn vilken du trivs bäst med.
Jag har aldrig provat varken mito eller nsr men Aprilian jag har nu är jag då supernöjd med. Tror du kommer bli nöjd med vilken du än väljer:tummenupp

mjo,ja menade mera antingen mito eller rs.har länge vart inne på en men hur e de med reserv delar...har förstått att aprilian är en ren mardröm:/

Reservdelar beställer jag från geiwiz. Har beställt 3gånger därifrån och det har aldrig varit några problem. Dom har varenda liten skruv till RS:tummenupp

EDIT: Ser att dom har delar till miton där också:)

Det ända jag kan säga är att jag inte litar på aprilians fjädring. Jag hade en Nsr innan och åkte med på bana nåra gånger, den låg som slickad i kurvorna. Nu med Aprilian känner a ine samma sak. det känns som den ska trilla innåt eller nåt, men jalitar inte på den. Men det är ju som sagt en smaksak. Prova dej fram!

Som Farbror Barbro Säger: det finns inga genvägar till det perfekta resultatet:D

Hei hei norsk mc entusiast her.... skjønner problemet ditt, jeg ville også ha enten rs eller nsr... endte opp med en rs og det er jeg glad for, kompis kjøpte nsr, vi satt på orginal deler og kjørte om kapp og jeg vant satt på de trim-delene vi hadde og han hadde mer, jeg vant, rs er deiligere å kjøre syns jeg, tyngre sykkel og større, så hvis du er litt høy kjøp rs er du litt lavere kjøp nsr... må kjøpe sykkel etter størrelse

låter fint me reservdelarna,men vet ju endel som får vänta väääldigt länge på sina delar,vart får man delar till mito ifrån då? geiwiz då med eller?
myckefrågor ja vet,men vill ju inte göra fel:)

Det ända jag kan säga är att jag inte litar på aprilians fjädring. Jag hade en Nsr innan och åkte med på bana nåra gånger, den låg som slickad i kurvorna. Nu med Aprilian känner a ine samma sak. det känns som den ska trilla innåt eller nåt, men jalitar inte på den. Men det är ju som sagt en smaksak. Prova dej fram!

Som Farbror Barbro Säger: det finns inga genvägar till det perfekta resultatet:D

Det dära kan du ställa in själv tror jag. Har själv sänkt min fram 1,5 cm, blev både snyggare och skönare att ta kurvor.

låter fint me reservdelarna,men vet ju endel som får vänta väääldigt länge på sina delar,vart får man delar till mito ifrån då? geiwiz då med eller?
myckefrågor ja vet,men vill ju inte göra fel:)

Annars finns biscayna eller vad det heter fråga härnbrog eller twedie dom har erfarenheter där ifrån.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...