rs eller nsr?


Annars finns biscayna eller vad det heter fråga härnbrog eller twedie dom har erfarenheter där ifrån.

Jepp, Biscaya är bra, dom skickar grejerna direkt och man får dom i brevlådan 1-2 dagar efteråt.
Annars Geiwiz, dom är också bra, leveranstid på en vecka. Men jag fick mina grejer på 2 dagar. Dom har allt, medans Biscaya har originaldelar. :)
 
Det dära kan du ställa in själv tror jag. Har själv sänkt min fram 1,5 cm, blev både snyggare och skönare att ta kurvor.


Det vore ju kalas. Men nu är det ju mest bak som är värst. och vad jag kan se så är den inte ställbar. rätta mej om jag har fel.

Sorry om jag ånar tråden lite:tungan
 
Jo men om RS och mito är de bästa hojarna i klassen. Så äre ju knappast skit ;)
Fast jag tror själv inte på att en hoj skär lättare än en annan. (endast 2-takt då)

öhhh, bara för att de är dom snabbaste hojarna så behöver dom inte vara "bäst":va

Det är upp till var och en vad man vill ha för egenskaper oss en hoj.

Ne fan, varför skulle de inte kunna göra det? Det beror helt på konstruktion.

Vi tar som exempel att jag våldtar en cylinder på valfri 2-taktare med en rasp, du tror inte att min bonntrimmning har större benägenhet att skära?

Förklara dig nu genast:mad:
 
södergren_:klart du kan låna tråden:)
tror han menar att de e dom "finare" hojjarna i klassen. att om man vill ha de värsta e de nån av dom man ska ha gämfört me derbin,hondorna å så :):rolleyes:
 
öhhh, bara för att de är dom snabbaste hojarna så behöver dom inte vara "bäst":va

Det är upp till var och en vad man vill ha för egenskaper oss en hoj.

Ne fan, varför skulle de inte kunna göra det? Det beror helt på konstruktion.

Vi tar som exempel att jag våldtar en cylinder på valfri 2-taktare med en rasp, du tror inte att min bonntrimmning har större benägenhet att skära?

Förklara dig nu genast:mad:

Jag menar i sporthojs klassen för det är de vi pratar om, 1 Aprilia leder i GP klassen vilket måste ju betyda att det är en bra hoj annars skulle man inte köra med den, isf varför använder man inte en honda NSR?. Dock har ju hondan också en banhoj RS125.

Miton är lite mera exklusivare med brembo bromsar styrdamäpar osv och med en ruskigt grym motor.

Fast har inte sagt att en NSR är dålig heller dem har ett mycket bättre botten vrid och honda är kända för sin kvalitet.

Men till trådskaparen gå efter utseendet det gjorde jag. För alla hojar är bra på sitt sätt. Och du kommer inte bli besviken.

Det dära kan du ställa in själv tror jag. Har själv sänkt min fram 1,5 cm, blev både snyggare och skönare att ta kurvor.


Det vore ju kalas. Men nu är det ju mest bak som är värst. och vad jag kan se så är den inte ställbar. rätta mej om jag har fel.

Sorry om jag ånar tråden lite:tungan

Jo den ska vara ställbar står så i verkstads manualen lägger upp en bild, tiitta under suspension. Dock vet jag inte hur man ställer in sånt.

pstevc5.jpg
 
Last edited:
okej,men har sökt å sökt men inte hittat så mycke vettigt om vart strypningarna är i varken mito eller rs, alla säger olika:S nån kunning som vet?:)
 
Mito håller inte sämmre än RS, möjligtvis kan den ha lite dyrare reservdelar, men RS:en rasar minst lika mycket som mito, om inte mer.

Har du en kännslig plånbok ska du nog sattsa på hondan, är billigare att köpa, köra och skruva på.

däremot kan jag intyga att mito/RS är roligare, och lite italiensk design är väl alldrig fel.

Kolla ingåenda på allt du kan tänka dig, och provkör så många du bara får chansen, sen vet du skälv vad just du vill ha, ingen här kan tala om det för dig.

okej,men har sökt å sökt men inte hittat så mycke vettigt om vart strypningarna är i varken mito eller rs, alla säger olika:S nån kunning som vet?:)

RS har en platta vär "rave" avgasventilen skall sitta, plocka i en ventil + styrnign för denna.

Mito har blindtarm på orginal röret, köp ett effekt system kan få användning av ett lagligt originalsystem + det blir mer åka och bättre ljud så.
 
Last edited:




ja, men då om man vill köra fortast så skall man juh göra mito om du säger. men däremot såär dom mer benägen att skära om jag har fattat det rätt(jag hatar när grejjor skär), sen är ju aprilian rätt så högeffektiv, mrn också enägen att skära, så.
Ommna vill ha ebn hoj som går frammåt ska man ha en aprilia rs eller mito, om man vill ha en som inte går lika fort men h¨åller bätre, köp en nsr.::
 
ja, men då om man vill köra fortast så skall man juh göra mito om du säger. men däremot såär dom mer benägen att skära om jag har fattat det rätt(jag hatar när grejjor skär), sen är ju aprilian rätt så högeffektiv, mrn också enägen att skära, så.
Ommna vill ha ebn hoj som går frammåt ska man ha en aprilia rs eller mito, om man vill ha en som inte går lika fort men h¨åller bätre, köp en nsr.::

Det är ju det jag har sagt -_-'

Sen bara för att det är en högeffekts maskin så behöver den inte skära så fort du kör den, det klart den åller om du gör kolv byten som man ska. Det kostar att köra en RS och om man inte lägger ut de pengar på service vilket den behöver så skär den ju det gäller ju samma sak med en EXC 125.
 
ja, men då om man vill köra fortast så skall man juh göra mito om du säger. men däremot såär dom mer benägen att skära om jag har fattat det rätt(jag hatar när grejjor skär), sen är ju aprilian rätt så högeffektiv, mrn också enägen att skära, så.
Ommna vill ha ebn hoj som går frammåt ska man ha en aprilia rs eller mito, om man vill ha en som inte går lika fort men h¨åller bätre, köp en nsr.::

ja jävlar, tangenterna stter inte riktigt på rätt ställe ikväl va? :D

Men ja, mito ooch RS är det inte någon större skillnad på, när det gäller prestanda/driftsäkerhet, men NSR håller väl lite bättre, då dom plockat ut ca:5 hk mindre ur en lika stor motor, sen gäller det ju och prioritera...
 
ja jävlar, tangenterna stter inte riktigt på rätt ställe ikväl va? :D

Men ja, mito ooch RS är det inte någon större skillnad på, när det gäller prestanda/driftsäkerhet, men NSR håller väl lite bättre, då dom plockat ut ca:5 hk mindre ur en lika stor motor, sen gäller det ju och prioritera...

Ne, jag hade lite svårt att hitta rätt:fyllisar :D

"prioriteringar" var precis det ordet jag sökte.
 
And comes my version...

Som alla sagt bör du satsa på en NSR om plånboken/orken tryter. Den lär gå för det mesta utan särskilda utgifter. Dock har den inte varken samma kapacitet eller (i mina ögon) fina utseende som de andra två.

Men dom som säger att Miton inte håller lika bra som RS:en kan jag fan inte hålla med, enligt mig pajjar RS:en isåfall lättare... MEN det är som med allting annat, omsorg är A och O.

För att berätta om hojen jag kan tar jag som exempel mig själv som exempel. Förra året cruisade jag ensam runder i mycket lugnt tempo, varmkörde alltid osv. Sen tog jag mig i kragen och bytade kolv i vintras. Jag träffade under våren fler kompisar som körde och turerna gick allt snabbare, och att ligga och pressa med 2-t är inte att rekommendera, den skar. Nu är hon hel igen och jag vet inte om felet var en tillfällighet (skum på oljepumpen...) eller om det var rent slitage.

Vad jag ville ha sagt är att det går att köra en Mito utan större problem, men kör man på det viset kunde man rent effektmässigt "klarat" sig med en NSR.

Summan av kardemumman: Köp det du vill ha. Har du råd med ny kolv? Bra däck? Utrustining? Har du pengar för att klara ett eventuellt ras? För de slutgiltiga faktorn är nästan alltid pengar, tänk på att allt du gör och ska ha kostar. Och finns det inte pengar kan hojen inte användas, vad har man då för glädje av den... Gällande Mito och RS är det jämt skägg, och inte fan är det ett billigt ett. :hihi NSR:en däremot kan du få och använda betydligt billigare...

Satan i gatan vad långt det blev. :näsblod
 
And comes my version...

Som alla sagt bör du satsa på en NSR om plånboken/orken tryter. Den lär gå för det mesta utan särskilda utgifter. Dock har den inte varken samma kapacitet eller (i mina ögon) fina utseende som de andra två.

Men dom som säger att Miton inte håller lika bra som RS:en kan jag fan inte hålla med, enligt mig pajjar RS:en isåfall lättare... MEN det är som med allting annat, omsorg är A och O.

För att berätta om hojen jag kan tar jag som exempel mig själv som exempel. Förra året cruisade jag ensam runder i mycket lugnt tempo, varmkörde alltid osv. Sen tog jag mig i kragen och bytade kolv i vintras. Jag träffade under våren fler kompisar som körde och turerna gick allt snabbare, och att ligga och pressa med 2-t är inte att rekommendera, den skar. Nu är hon hel igen och jag vet inte om felet var en tillfällighet (skum på oljepumpen...) eller om det var rent slitage.

Vad jag ville ha sagt är att det går att köra en Mito utan större problem, men kör man på det viset kunde man rent effektmässigt "klarat" sig med en NSR.

Summan av kardemumman: Köp det du vill ha. Har du råd med ny kolv? Bra däck? Utrustining? Har du pengar för att klara ett eventuellt ras? För de slutgiltiga faktorn är nästan alltid pengar, tänk på att allt du gör och ska ha kostar. Och finns det inte pengar kan hojen inte användas, vad har man då för glädje av den... Gällande Mito och RS är det jämt skägg, och inte fan är det ett billigt ett. :hihi NSR:en däremot kan du få och använda betydligt billigare...

Satan i gatan vad långt det blev. :näsblod

Det var precis det jag ville få sagt. :tummenupp

Smakar det så kostar det. :) (:gnissla)
 
men man är ju orolig att nått ska rasa,sen så står man där å de tar 3 månader att få grejjer..då e ju hela sesongen förstörd:/som de ofta kan bli me aprilia. hur e de me mito?nån som blivit stående länge för att de inte finns delar?
 
men man är ju orolig att nått ska rasa,sen så står man där å de tar 3 månader att få grejjer..då e ju hela sesongen förstörd:/som de ofta kan bli me aprilia. hur e de me mito?nån som blivit stående länge för att de inte finns delar?

MEN LÄS:mad:

Dom har ju nyss skrivit att det tar 2-3 dagar eller max en vecka
 
Men de va fan va du va tjurig...fick inget igår eller? om de nu bara tar en vecka,varför står endel 3 månader då?
 
Funderar också lite om dessa modeller. I info tråden om varje MC så står det att RS går 160-170 ca och det måste ju vara ostrypt, eller hur?

Hur går Aprilia RS och Honda NSR _STRYPTA_ egentligen? Om man vill satsa på att ha den strypt, hur går dom då?

MVH
 
Funderar också lite om dessa modeller. I info tråden om varje MC så står det att RS går 160-170 ca och det måste ju vara ostrypt, eller hur?

Hur går Aprilia RS och Honda NSR _STRYPTA_ egentligen? Om man vill satsa på att ha den strypt, hur går dom då?

MVH
...och det måste ju vara ostrypt, eller hur?
Japp

...ha den strypt, hur går dom då?
Aprilian kan jag uttala mig om då jag körde min RS strypt tills jag hade kortet.
Om den är fullt strypt, alltså inte ens cdi-boxen är ostrypt, så går den lite halvdant. Blir mkt växlande när du får minsta motlut om du ligger i exempelvis 80-90 på 6:an. Då ligger du på varvtal runt 5,5k och där är orken i princip ingenting just pga. cdi-boxen.
Om du plockar CDI-strypningen ska du inte få fler hästar, så du ska fortfarande vara på dina lagliga 11kw, men cykeln blir helt annorlunda och därmed mycket roligare att köra.

Strypt RS går endå ganska bra på höga varv trots att den är strypt. Den gör väll 0-100 på nånstans mellan 10-12s och toppar runt 120-130km/h.
Dock går den bättre än en CBR eller dyl. fyrtaktare, även om det nu finns dem som absolut inte håller med. Jag har kört båda och jag tycker det jag tycker.

EDIT: Bör tilläggas att jag inte hade något trottelstopp på min om det nu gör såpass stor skillnad.
 
Last edited:
...och det måste ju vara ostrypt, eller hur?
Japp

...ha den strypt, hur går dom då?
Aprilian kan jag uttala mig om då jag körde min RS strypt tills jag hade kortet.
Om den är fullt strypt, alltså inte ens cdi-boxen är ostrypt, så går den lite halvdant. Blir mkt växlande när du får minsta motlut om du ligger i exempelvis 80-90 på 6:an. Då ligger du på varvtal runt 5,5k och där är orken i princip ingenting just pga. cdi-boxen.
Om du plockar CDI-strypningen ska du inte få fler hästar, så du ska fortfarande vara på dina lagliga 11kw, men cykeln blir helt annorlunda och därmed mycket roligare att köra.

Strypt RS går endå ganska bra på höga varv trots att den är strypt. Den gör väll 0-100 på nånstans mellan 10-12s och toppar runt 120-130km/h.
Dock går den bättre än en CBR eller dyl. fyrtaktare, även om det nu finns dem som absolut inte håller med. Jag har kört båda och jag tycker det jag tycker.

EDIT: Bör tilläggas att jag inte hade något trottelstopp på min om det nu gör såpass stor skillnad.


Tackar för bra och seriöst svar!
Jag kikar runt på lite hojar och där i bland NSR och RS. Pengar är "inget problem" om man säger så, därför känns en RS bättre då de finns nya sådana. Att ha den strypt till en början är väl ganska smart. Och skönt att höra att de inte går ALLT för dåligt. 120-130 räcker gott och väl till en början. Sen ska man givetvis strypa av dom.

Men hur är det när man trimmar en 125a egentligen, är det ens någon som åkt fast för det? Åkte så jävla oturligt nog fast på moped när snuten visade sig för första gången, och enda gången, i stan på det året. Så är halvt skraj att trimma nu, men utan trimningen är det ju inte allt för kul.

Är det stor risk att åka fast?
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top