RR Enkät

Status
Ej öppen för fler svar.
svar.

1. Fler SM del tävlingar.
NEJ
2. Färre klasser per helg.
NEJ
3. Mer träningstid per klass.
JA
4. Tror du att kvallitén höjs på förarna om kvallitén höjs på tävlingarna.
JA
5. Vill vi ha A samt B- förare i samma race.
NEJ
6. Är sponsorer viktiga.
JA
7. Hanterar vi sponsorer riktigt, alltså får dem den fokus dem förväntar sig.
NEJ
8. Skall publik bekosta tävlingarna till större del.
JA!!
9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer.
JA
10. Skall vi ha prispengar på SM- tävlingarna.
NEJ
11. Vill vi ha TV- bevakning.
JA
12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet, som inte har ekonomiska intressen.
NEJ

1. Ja

2. ja.

3. ja

4. ja

5. ja, men med tex 110%

6. ja

7. nej

8. ja

9. ja

10. ja

11. ja

12. ja

RR enkät

1, NEJ
2, JA
3, JA
4, JA
5, NEJ
6, JA
7, NEJ
8, NEJ
9, JA
10, JA
11, JA
12, JA

TILLÄGG:
Om vi som alltid gör som vi brukar komer aldrig ngn förändring att ske - så är det! Det behövs EN organisation (ungf som SO) för att dra runt en SM serie inte idag 4-5 olika klubbars intresse...

Pengar,
Finns det alltid för lite utav men ideer poppar upp jämt. Lek m tanken att lägga ut bidragsjagandet på de som har det som brödföda mot procent på summan. SKIPPA publikinträde och få en bra påannonsering av resp SM race.

/Eric Hulth

1. Fler SM del tävlingar. ja

2. Färre klasser per helg. nej

3. Mer träningstid per klass. ja

4. Tror du att kvallitén höjs på förarna om kvallitén höjs på tävlingarna. ja

5. Vill vi ha A samt B- förare i samma race. nej

6. Är sponsorer viktiga. ja

7. Hanterar vi sponsorer riktigt, alltså får dem den fokus dem förväntar sig.nej

8. Skall publik bekosta tävlingarna till större del.nej

9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer.ja

10. Skall vi ha prispengar på SM- tävlingarna.ja

11. Vill vi ha TV- bevakning.ja

12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet, som inte har ekonomiska intressen. ja

När det gäller om publiken ska bekosta tävlingarna tycker jag att det ska vara billigt att gå på rr. Om vi får stor publik får vi också enklare att få sponsorer.

-JA

-JA (tex 125j, 125r, 250r för sig och 600B, 1000B, SBK, STD för sig)

-JA (sker med automatik om man separerar de olika klasserna)

-JA

-NEJ

6. Är sponsorer viktiga.
-JA

-NEJ

-NEJ

9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer.
-JA

-NEJ

-JA/NEJ (inte på beskostnad av dyrare tävlingar för arrangörer och de tävlande då jag tycker att det skall vara förhållandevis billigt att tävla på amatör niva, för det är vad SM är i 600B och 1000B)

12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet, som inte har ekonomiska intressen.
-JA

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja, i de klasser underlaget inte räcker, kanske dock med en %-gräns.

6. Är sponsorer viktiga.

Ja

Nej

Nej

JA

Ja, men bara om det är sponsorer som står för pengarna

JA

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Ja, i de klasser underlaget inte räcker (B-förarna drar in pengar)

6. Är sponsorer viktiga.

Ja

Nej det sköts ganska dåligt

Nej det ska inte kosta skjortan att kolla på RR, redan nu svårt att få publik

JA samt en bättre framförhållning/planering

Ja, men bara om det är sponsorer som står för pengarna

JA men då i TV4 eller liknande, inte någon obskyr udda kanal

Ja det vore bra

1. nej

2. nja

3. ja

4. ja och tvärtom

5. nej

6. ja

7. nej

8. ja

9. ja

10. NEEJ

11. ja

12. ja

1. Fler SM del tävlingar. = JA

2. Färre klasser per helg. = JA

3. Mer träningstid per klass. = JA

4. Tror du att kvallitén höjs på förarna om kvallitén höjs på tävlingarna. = JA

5. Vill vi ha A samt B- förare i samma race. = NEJ

6. Är sponsorer viktiga. = JA

7. Hanterar vi sponsorer riktigt, alltså får dem den fokus dem förväntar sig. = NEJ

8. Skall publik bekosta tävlingarna till större del. = JA, med att få dit mer publik men inte dyrare biljetter.

9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer. = JA. även att det genom för tävlingen mer proffsigt.

10. Skall vi ha prispengar på SM- tävlingarna. = JA, när vi har gått ifrån kalle anka cupen och fått glamour.

11. Vill vi ha TV- bevakning. = JA

12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet, som inte har ekonomiska intressen. = JA

[
1. Fler SM del tävlingar. -ja

2. Färre klasser per helg. -ja

3. Mer träningstid per klass. -ja

4. Tror du att kvallitén höjs på förarna om kvallitén höjs på tävlingarna. -ja

5. Vill vi ha A samt B- förare i samma race. -nej

6. Är sponsorer viktiga. -ja

7. Hanterar vi sponsorer riktigt, alltså får dem den fokus dem förväntar sig. - nej

8. Skall publik bekosta tävlingarna till större del. - ja

9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer. - JA

10. Skall vi ha prispengar på SM- tävlingarna. -ja

11. Vill vi ha TV- bevakning. -ja

12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet, som inte har ekonomiska intressen. -JA

1. Fler SM deltävlingar. Ja

2. Färre klasser per helg. Ja

3. Mer träningstid per klass. Ja

4. Tror du att kvallitén höjs på förarna om kvallitén höjs på tävlingarna. Ja

5. Vill vi ha A samt B- förare i samma race. Nej helst inte men om alternativet är att inte B-förarna får köra race så tycker jag att det är ok att de åker med A-förarna

6. Är sponsorer viktiga. Ja, självklart

7. Hanterar vi sponsorer riktigt, alltså får dem den fokus dem förväntar sig. Ja mina sponsorer får vad jag bedömmer det mycket tillbake i förhållande till vad de betalt

8. Skall publik bekosta tävlingarna till större del. Nej jag tycker inte att publiken skall betala mer, men däremot vill jag förstås att det kommer mer publik till tävlingarna och det på så sätt kommer mer pengar från puplikintäkter

9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer. Ja marknadsföring är viktigt men det har visat sig att för små idrotter/evenemang är det viktigaste att de är bra så att folk berättar för sina bekanta och att de vill komma tillbaka nästa år. Där har vi förare ju en stor möjlighet att hjälpa till genom att uppträde proffsigt både på banan och i depån

10. Skall vi ha prispengar på SM- tävlingarna. Ja när pengarna kommer från publikintäkter/sponsorer men inte när de kommer från andra förare

11. Vill vi ha TV- bevakning. Ja det vill jag självklart annars hade jag inte jobbat som en idiot med det och försakat min egen racing

12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet, som inte har ekonomiska intressen. Nja jag är ingen fackmänniska men en förarförening skulle vara bra

Jag gjorde en förarenkät 2002 och 2003 men dessvärre var intresset dåligt. 2003 var det ungefär 50% a förarna som svarade och 2003 mindre än 30% vilket gjorde att jag slutade med det. Det är förstås viktigt med förarnas åsikter och att så många som möjligt är med.

När det gäller marknadsföring har jag gjort bike RR-bilagan/SM-programmet i tre år. Fixade radioreklam 2003 & 2004 dock ej i år eftersom tv-satsningen behövde pengarna i stället. Jag har också sett till så att arrangörerna har fått affischer. I år har jag fått hjälp att få dem uppsatta av Gustav Ohlanders team (tack alla er för hjälpen)

Jag har under de åren som rr-förare och nu de senaste åren som förarrepresentant i Svemos rr-sektion lärt mig att det är inte idéerna som saknas utan möjligheten att genom föra idéerna. Det är alltid pengar och tid som saknas.

Tjena!

Kan vi inte kalla till förarmöte i samband med MC-mässan? egentligen borde vi väl ha ett i höst, men vid vilket tillfälle i sådana fall?

Jörgen

1. Fler SM del tävlingar. Ja. Vi måste få köra på Mantorp och Midlanda också!

2. Färre klasser per helg. Nja, lite trångt är det allt men om alternativet är att inte få någon tävling alls för "ickehuvudklasserna" så svarar jag nej.

3. Mer träningstid per klass. Ja, hur det nu ska kombineras med ovanstående svar...

4. Tror du att kvallitén höjs på förarna om kvallitén höjs på tävlingarna. Ja

5. Vill vi ha A samt B- förare i samma race. Ja men inte i huvudklasserna 250cc och Superbike.

6. Är sponsorer viktiga. Jovars

7. Hanterar vi sponsorer riktigt, alltså får dem den fokus dem förväntar sig. Nej, se t.ex på hur pass bra banderollerna har synts på TV-sändningarna

8. Skall publik bekosta tävlingarna till större del. Ja men inte genom att höja avgifterna utan genom att få större publik.

9. Skall vi ställa högre krav på arrangörerna att marknadsföra tävlingarna så publiken kommer. Ja

10. Skall vi ha prispengar på SM-tävlingarna. Osäker, något pris förutom äran och pokalen känns som en självklarhet men rena pengar är nog svårt. Sikta på att få olika klassponsorer kanske som kan ge saker som olja, däck mm?

11. Vill vi ha TV- bevakning. Ja, ett par inslag i vanliga TV-sporten tror jag personligen lockar mer publik till tävlingarna (huvudsyftet väl förutom sponsorexponering?) än ett halvtimmes program från varje race i en kanal som inte alla har tillgång till.

12. Vill vi ha en typ fackombudsman som för förarnas talan så vi får lite tryck på arrangörerna samt förbundet, som inte har ekonomiska intressen. Tveksam om det behövs, jag tror att arrangörerna är minst lika medvetna om problemet som förarna är. Mer snack är inte vad vi behöver utan mer action! In med en heltidsanställd eventmarknadsförare/sponsorraggare så händer det grejor.

Jag gjorde lite snabba uträkningar angående införande av 107, 110 eller 115 regel i de klasser där det är både A och B förare.

125 R

Falkenberg
107%. 18 förare som klarade. 3 B-förare som inte klarade.
110% 18 förare som klarade. 3 B-förare som inte klarade.
115% alla klarade
Sviestad
110% En B-förare som inte klarade
115% All förare klarade
Gelleråsen
107% 18 förare som klarade och fyra B-förare som inte klarade.
110% 20 förare som klarade och två B-förare som inte klarade
115% Alla
Knutstorp
107% 11 förare som klarade och 8 B-förare som inte klarade
110% 17 förare som klarade och 2 B-förare som inte klarade
115% Alla

250R
Falkenberg

107% 12 förare som klarade, 4 A samt 6 B-förare som inte klarade
110% 20 förare som klarade, 1 A samt 1 b-förare som inte klarade
115% Alla klarade
Sviestad
107% 16 förare som klarade, 5 A samt 6B-förare som inte klarade
110% 23 förare som klarade samt 4 B-förare som inte klarade
115%. En förare som inte klarade
Gelleråsen
107% 20 förare som klarade, 6 A samt 7 B-förare som inte klarade
110% 27 förare som klarade, 2 A samt 4 B-förare som inte klarade
115% 32 förare som klarade och 1 B-förare som inte klarade :gråta
Knutstorp
107% 24 förare som klarade, 3 A samt 2 B-förare som inte klarade
110% 26 förare som klarade, 1 A samt 2 B-förare som inte klarade
115% Alla förare klarade.

Goodstuff skrev:
Jag gjorde lite snabba uträkningar angående införande av 107, 110 eller 115 regel i de klasser där det är både A och B förare.
klipp!
Du glömde 250SP... :fatta!

Vad gäller kvalgränser i A+B klasser så tycker jag 107% är på tok för tufft vilket säkert en hel del A-förare också håller med om........

110% kommer att motsvara kvalgränsen på ett EM om tex Watz,Cajback eller Mårtensson är med, ska det vara lika svårt att kvala till ett SM?

115% kör man med i tex Holland och Tyskland och är en rimlig gräns. Det skulle innebära att man blir utkvalad på Knutstorp om man inte kör fortare än ca 1.11.5 i 125 och 1.10 i 250.

Visst vore det fint att separera A+B-förare helt men det måste finnas tillräckligt med förare för det för att det inte ska bli kontraproduktivt. I tex 125 Racer finns inte förarunderlaget idag.

Goodstuff skrev:
....
....

Anledningen till att man har en kvalgräns på vissa race är för att det inte ska bli för stor fartskilnad och då för många varvningar som kan ställa till besvär för dom som gör upp om topplaceringarna.

I GP-VM kör man ca 12 mil som tar ca 40-45 min att genomföra. Där har man valt en 107% gräns som passar deras längd på racen då man då inte får alldeles för många varvningar.

I EM kör man ca 8 mil vilket ger ca 30 min race. Där har man valt en 110% gräns.

I Sverige där vi kör race som oftast är max ca 4 mil vilket tar ca 20 minuter så hinner man inte få så många varvningar även om det är betydligt långsammare förare som kör. En 115% gräns känns isf mest aktuell.

I Hollänska mästerskapet kör man med 115% och där har man race som är ca 6 mil långa och det är då bara A-förare som får köra där.

En kvalgräns kan få vissa att ta i lite mer för att kvala in iof..

Jag är medveten om poängen med en kvalgräns och anledningen att jag gjorde uträkningen var att det kommit förslag om att ha kvalgräns i främst 250R eftersom det är störst spridning på förarna där. I 250SP har man väl knappast problemet att de snabbaste A-förarna störs av B-förarna eller?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey