Rostfria insexskruvar

Håller med Andersson, svammel att rostfria skruv skulle vara dåligt på nåt sätt. Värmeutvidgningskoefficienten är dessutom försumbar på allt under 1/2" gänga. Vilket innefattar 99% av alla skruvförband på en hoj.
 
Börjar skruvar att rosta på en mc så sköter man inte om den.:rolleyes: Verkar ganska onödigt att byta alla skruvar:confused: men alla gör väl som man vill
 
Håller med Andersson, svammel att rostfria skruv skulle vara dåligt på nåt sätt. Värmeutvidgningskoefficienten är dessutom försumbar på allt under 1/2" gänga. Vilket innefattar 99% av alla skruvförband på en hoj.

tja, rostfritt/ svart spelar nog inte så stor roll- viktigare är rätt moment samt låsning, #nordlock# brickor är suveräna- behövs ca 15/20% mer lossningskraft än spännkraft pga dessa brickors utformning och lite klet på rynkan oxo så att den glider lätt i motsvarande gänga (och tillför korrosionskydd= kopparpasta/ alupasta lr liknande)

//jj
 
Ser att du är från HBG. Kolla på http://www.hjertmans.se/search?q=insex. Dom har butik i Råå södra hamn. Kvalité A4. Fungerar bra i marin miljö, så varför inte på MC.
Dock ställer jag mig i skaran "undvik rostfritt". I min värld är risken för galvaniska strömmar det som brukar avgöra om man skall blanda material eller ej. Dessutom är A4 stål ganska stumt, vilket gör att dom lossnar lätt.
 
Last edited:
.... Dessutom är A4 stål ganska stumt, vilket gör att dom lossnar lätt.

A4 stål är inte stumt, alla normala austenitiska kvaliteer har en E-modul som ligger under kolstål upp till över 400 grader. OBS! En härdad skruv är inte heller stummare, den har samma E-modul, men har en högre sträckgräns dvs den beter sig likadant fjädringsmässigt så länge man befinner sig inom det elastiska området (dock är ju det området större för en skruv med högre sträckgräns).

Om dom lossnar lätt så är det förmodligen beroende på att dom har en lägre friktion än det du använt innan, eller att dom inte "rostar fast". Lossnar en skruv så är det oftast ett feldimensionerat/felkonstruerat förband

På gamla cyklar har jag definitivt haft större problem med att saker har rostat fast än att det har korroderat sönder pga. galvanisk korrosion. På motorcyklar tycker jag att det mesta funkar att ta isär, fast jag drar gärna ihop det med rostfritt om jag byter något.
 
rostfri A2. använd helst inte. Fick byta alla nitarna "inomhus" på en alubåt från Stena till A4... Något snille som försökt spara pengar på vägen... ajabaja.

A4, mindre galvaniska strömmar mot alu och oftast hållbarare. HEEEEELT ok!

Förvarar du hojen i varmgarage och inte bor på västkusten nära havet... troligtvis ett icke problem så länge du har lite fredagsmys på skruvarna innan du sätter in dem.

Jag har blandat friskt på bågen och ännu inte fått problem men hojen står mest inomhus när jag inte kör.
 
Last edited:
rostfri insex kan köpas hos

clas olsson

biltema
jag har rostfria bulter överallt på min Harley även på bromsoken, har suttit där i över 10 år... hmmm konstigt dom inte har ramlat av så farligt som det är :confused:
 
Last edited:
Jag har också rf skruvar/muttrar överallt på min hoj, dom äldsta 10 år gamla och hittills har jag inte upplevt några problem överhuvud taget. Rädslan för rf är klart överdriven!!
 
Ett tips är ju att köpa M6:or m.m. på valfri crossbutik.

Orginal skruv typ "japs-skruv". Alltså M6 med 8 mm skalle med krage. Sitter mycket såna skruvar till det mesta på japs. hojar.

Snygga, lätta att arbeta med och ger en orginal look.
 
Har köpt kompletta satser av addemoto för vad jag anser vara en högst försvarbar kostnad. Tror S-racing har också, ganska säker på att jag köpt därifrån men det kan ha varit så långt tillbaka som 90-talet. Det har gällt 80 och 90-talshojar.

Tyckte det vara skönt att få ett kit i rätt längder, gängat och blankt så mycket som det skall vara på de lite längre skruvarna. Minns inte om det medföljde brickor men swedol har varit till mycken hjälp.
 
Om man är orolig för att skruvarna ska rosta elelr få en ful beläggning så är ett enkelt tips att spraya lite 5-56 eller liknade på dom. Det blir som en skyddande hinna och så håller de sig fräscha längre. Vet inte hur mycket skruv jag bytt ut på mina hojar som varit alldeles vita av beläggning för att folk bara tvättar och inte efterbehandlar.
Finns ju massor att köpa på ebay om man vill, både kit med all skruvar till motorn eller löst i de storlekar man vill ha.
 
det blev till slut en runda till swedol

blandade skruvar, muttrar, brickor & bultar i rostfritt, vanlig, svart i alla möjliga längder & storlekar
blev några kilo :D till ett mycket bra pris tack vare en bekant som arbetar där.
 
Kan någon en gång för alla förklarna rostfria insex och hållfastheten på dessa. Kikar man så ser man ju beteckningen DIN 912 A2, osv.....Varför står inte beteckningen 8,8 och högre tex 12,9 ?

Och hur stark är en rostfri insex m8 med specifikation DIN 912 A2 jämfört mot en blankförzinkad insex märkt 8,8 ?
 
Hållfastheten på RF skruv är en djungel. Det går förmodligen att hitta klassade skruvar t.ex till flygplan eller för militära ändamål. Dom omärkta du hittar i vanliga affärer kan va vad som helst. Troligen sämre än vanlig 8.8 skruv. Kolla t.ex. på https://www.boltdepot.com/fastener-information/materials-and-grades/bolt-grade-chart.aspx
I samband med aluminium händer det att RF skruv skär fast. Undviks med t.ex. Loctite 8009, molyfett eller nått annat klet.
Rev en hoj häromdan som inte varit skruvad på dom sista 30 åren. Dom förzinkade skruvarna i motorkåporna var inga problem, men dom som var bytta till RF insex satt betydligt värre.
 
rostfri insex kan köpas hos

clas olsson

biltema
jag har rostfria bulter överallt på min Harley även på bromsoken, har suttit där i över 10 år... hmmm konstigt dom inte har ramlat av så farligt som det är :confused:

Dom har korroderat eller skurit fast. Bara bra på en Harley där stålskruv skulle vibrerat loss för länge sen.:tungan
 
Hållfastheten på RF skruv är en djungel. Det går förmodligen att hitta klassade skruvar t.ex till flygplan eller för militära ändamål. Dom omärkta du hittar i vanliga affärer kan va vad som helst. Troligen sämre än vanlig 8.8 skruv. Kolla t.ex. på https://www.boltdepot.com/fastener-information/materials-and-grades/bolt-grade-chart.aspx
I samband med aluminium händer det att RF skruv skär fast. Undviks med t.ex. Loctite 8009, molyfett eller nått annat klet.
Rev en hoj häromdan som inte varit skruvad på dom sista 30 åren. Dom förzinkade skruvarna i motorkåporna var inga problem, men dom som var bytta till RF insex satt betydligt värre.
Tack för svar. Noterat att rostfritt blir hett som h-lv-t-e när man sätter bågfilsbladet i det. Tycker de bultar och brickor i rostfritt jag hållt på med upplevs som starkare/hårdare än när man kapar en "vanlig" 8,8 skruv, men kanske är inbillning?

Förhållandevis dyra är rostfria skruv också, var är det man betalar för där?, motståndskraften eller hållfasthet? Djungel som du sa.
 
Last edited:
Man skall undvika rostfritt i bultar till drev med få punkter,bromsok,bromshandtag och liknande.

Dessa kanske inte har töjning utan kan gå av utan förvarning - i vissa fall kritiska lite beroende på förband
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top