Rossi till Ducati

Snarare 2010 eftersom Rossis kontrakt går ut efter säsongen 2010 så lär han ju bestämma sig vad han ska göra 2011 innan nästa år går ut. :)
Har du rätt i.

:rodnar

Det vore såklart det bästa som kunde hända och egentligen borde det hända. Rossi kommer vinna sin sjunde 500/MotoGP-titel i år. Den fjärde med Yamaha. Som jag ser det drivs han att ändå fortsätta köra MotoGP av två motiv:

• Att slå Agostinis rekord i antal GP-segrar (122 st), Rossi har 103 st.
• Att bli MotoGP-mästare också på Ducati (ingen annan har varit 500/MotoGP-mästare på tre olika märken, däremot på två olika).

Jag har alltså svårt att se varför han skulle fortsätta mot det första av dessa två mål i sadeln på Yamaha istället för hos Ducati. Visst, han trivs tydligen jättebra hos Yamaha, men han kommer aldrig bli den första att bli mästare på tre olika märken så länge han fortsätter hos Yamaha och ärligt talat är det väl ingen som tror att Rossi inte tänker på vilket rus det skulle vara att ta sin första MotoGP-seger i sadeln på Ducati. För att inte tala om hur det skulle kännas attt göra det på Mugello...

Så jag tror vi kan räkna med att han under nästa sommar meddelar att han har kommit överens med Ducati inför 2011. Frågan är om det också skulle innebära slutet på samarbetet med Burgess, jag skulle tro det.

Last edited:
Rossi är iofs smart nog att inse att om JB inte följer med så ska han inte flytta. Dessutom måste ju Ducati ändra hela sin approach till balansen mellan förarens input/ingenjörens makt över hur motorcykeln sak utformas. Deras sätt attarbeta har ju Rossi uttryckligen sagt att han inte gillar så vi får väl se.
Masao Furusawa har ju pratat med Rossi om framtiden sedan Misano då Rossi första gången uttrykcte tankar om att flytta och hur missnöjd han var med Lorenzos nya kontrakt.

Ska bli intressant att se hur det går. Jag tror han lägger av eller stannar två år till hos Yamaha.

Jag tror han lägger av eller stannar två år till hos Yamaha.
Tror du verkligen att han lägger av utan att först ha uppnått något av de två mål som jag listade? Det tror inte jag. Däremot finns förstås ett frågetecken kring ett byte till Ducati av de skäl du själv anför, det håller jag med om. Hoppas att han har tillräckligt med mod för att riskera att inte avsluta karriären med flaggan i topp.

Vad gäller Burgess så har ju Stoner klarat av att bli mästare med enbart Ducatis egen personal i ryggen, det borde betyda en del för Rossi om han skulle behöva välja mellan Burgess och Ducati.

Last edited:
finns ett flertal intervjuer där rossi säger att det enda som driver honom just nu är att slå rekord=agostini. Han har vad jag vet aldrig sagt att det måste vara på tre olika märken men det förefaller logiskt att det finns med i planerna då han enligt egen utsago bara jagar rekord.

Sen är jag övertygad om att rossi gärna hade vunnit utan JB för det har dragits många paralleller mellan JB/rossi och brawn/schumi. Båda är ju stigmatiserade av dessa två genier. Snacka om splittrade känslor.

Detta kommer alltid att följa dessa två herrar så rossi borde nog testa sina vingar utanför boet om han vill slippa det snacket i framtiden.

Sen tror jag personligen att det stör honom att han inte vågar köra IOM som ago vunnit ett flertal ggr. Rossi låg ju bakom Ago ett varv på R1an i år. Ago körde 1098. Rossi sa dom la ett hyffsat snabbt varv på strax över 100 i snitt men ago tyckte de turistade fram och vinkade på publiken.

Guy martin frågade om han skulle köra IOM men Rossi sa att han håller sig till mugello med ett väldigt ansträngt, påmålat leende. Inget snack om att
Rossi känner sig som en gipskatt i de där herrarnas umgänge.

finns ett flertal intervjuer där rossi säger att det enda som driver honom just nu är att slå rekord=agostini. Han har vad jag vet aldrig sagt att det måste vara på tre olika märken men det förefaller logiskt att det finns med i planerna då han enligt egen utsago bara jagar rekord.

Sen är jag övertygad om att rossi gärna hade vunnit utan JB för det har dragits många paralleller mellan JB/rossi och brawn/schumi. Båda är ju stigmatiserade av dessa två genier. Snacka om splittrade känslor.

Detta kommer alltid att följa dessa två herrar så rossi borde nog testa sina vingar utanför boet om han vill slippa det snacket i framtiden.

Sen tror jag personligen att det stör honom att han inte vågar köra IOM som ago vunnit ett flertal ggr. Rossi låg ju bakom Ago ett varv på R1an i år. Ago körde 1098. Rossi sa dom la ett hyffsat snabbt varv på strax över 100 i snitt men ago tyckte de turistade fram och vinkade på publiken.

Guy martin frågade om han skulle köra IOM men Rossi sa att han håller sig till mugello med ett väldigt ansträngt, påmålat leende. Inget snack om att
Rossi känner sig som en gipskatt i de där herrarnas umgänge.

Agostini körde en MV Agusta. Tror knappast att Rossi tyckte att det gick jättefort om han körde strax över 100km/h i snitt. Även om han kanske inte är någon realroadracingförare så kan han säkert köra snabbare än 100km/h i snitt på en racerbana där rekordet är strax över 210km/h i snitt.

De kanske körde på i vissa partier, men annars var det ett paradvarv för publik och media.

Vad gäller Burgess så har ju Stoner klarat av att bli mästare med enbart Ducatis egen personal i ryggen, det borde betyda en del för Rossi om han skulle behöva välja mellan Burgess och Ducati.

JB behöver väl också se sig om efter en "ny" förare snart om han inte planerar att sluta när Rossi lägger av? Då klaffar det ju rätt bra om Rossi drar till Ducce och JB stannar hos Yamaha och tar sig an Jorge. Win - win - win; JB får en ny minst sagt lovande förare, Jorge får tillgång till bevisad kunskap, erfarenhet och vana att vinna samt att Rossi, Ducati och det italienska folket äntligen får varandra.

Jag tror att både JB och Rossi är gamla nog att skiljas som vänner och att de förstår bägge två att Rossis karriär som förare kommer att vara över innan JB's och det förr eller senare innebär att JB kommer att hitta en ny föraren.

Frågan är väl vad som händer med Stoner? Accepterar han att stanna hos Ducce tillsammans med Rossi eller ser han sig om efter något annat, och i så fall vad? I dagsläget vore väl Yamaha det naturliga valet men frågan är väl hur det går tillsammans med Jorge, om Jorge stannar vill säga.

Vad gäller anpassbarhet till ett team så är min personliga uppfattning att det är lite skillnad att komma in i ett team/fabrikat som relativt formbar 20-åring med en säsongs erfarenhet från en hyfsad första säsong hos Honda eller att komma in med mångfaldigt fler titlar, fler racevinster och fler år av erfarenhet än märket som helhet har sedan återkomsten till den aktuella klassen. Jag tror helt enkelt att han inte är lika formbar mentalt längre.

Rossi sa dom la ett hyffsat snabbt varv på strax över 100 i snitt...
mph?

...Rossi sa att han håller sig till mugello med ett väldigt ansträngt, påmålat leende.
Eftersom Rossi har Steve McQueen som en av sina stora förebilder kan man tänka sig att han vill vidga den mediala bilden av sig själv. Att vinna IOM skulle onekligen göra honom mindre pojkaktig och mer... lik Steve McQueen.

Bifogat

• stevemqueen.jpg
    stevemqueen.jpg
    27.1 KB · Visningar: 47
  • 320x396_steve-mcqueen-le-mans1.jpg
    320x396_steve-mcqueen-le-mans1.jpg
    30.9 KB · Visningar: 50
  • steve_mcqueen_bullit.jpg
    steve_mcqueen_bullit.jpg
    34.7 KB · Visningar: 43
  • steve-mcqueen-mugshot.jpg
    steve-mcqueen-mugshot.jpg
    36.8 KB · Visningar: 50
JB behöver väl också se sig om efter en "ny" förare snart om han inte planerar att sluta när Rossi lägger av?
JB sade i samband med flytten till Yamaha att det blir det sista han gör, alltså rent arbetsmässigt, att chefa åt Rossi hos Yamaha. Ingen ny arbetsgivare, ingen ny förare, bara pension. JB börjar ju bli till åren och att leva sitt liv i hotellrum, på flygplatser och i taxibilar, på ständigt resande fot, långt borta från familjen och hemmet är nog inte så glammigt som många tror. När man kan börja räkna sina kvarvarande år och redan har gjort både Doohan och Rossi finns det nog helt andra saker än racing som lockar. Fast sen är det just det där med att lägga av på topp, det är nog något som många tänker och säger men aldrig gör.

"Va fan, spela roll, jag kör ett år till..."

Dom brukar mäta hastigheter i miles på Ön...

Agostini körde en MV Agusta. Tror knappast att Rossi tyckte att det gick jättefort om han körde strax över 100km/h i snitt. Även om han kanske inte är någon realroadracingförare så kan han säkert köra snabbare än 100km/h i snitt på en racerbana där rekordet är strax över 210km/h i snitt.

De kanske körde på i vissa partier, men annars var det ett paradvarv för publik och media.

Snittfart på IOM mäts såklart alltid i mph! Och ett drygt 100mph-varv är inte direkt långsamt...

Sen tror jag personligen att det stör honom att han inte vågar köra IOM som ago vunnit ett flertal ggr.
Det tror inte jag. Ago var ju en av dem som såg till att IoM försvann från VM-kalendern.

En sak som är lite intressant och som ingen nämnt, vad jag har sett, är att Ducati troligtvis har depåns största ekonomiska muskler bakom sig i form av Marlboro. Marlboro är missnöjda med Stoner vid sidan av banan och skulle garanterat signa Rossi alla dagar i veckan. Att bryta kontrakt är inget ovanligt och Marlboro kan säkert enkelt kompensera Yamaha för Rossis redan påskrivna kontrakt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman