Rossi störst genom tiderna!

sandstream skrev:
Japp, cross-pojkarna är nog av lite segare virke än motoGP-pojkarna. :tummenupp
Eftersom spa-anläggningar har lerbad så måste ju det vara där det hänger.
Crossgrabbarna badar ju lera varje dag, där ligger banåkarna back tyvärr. :D

valmers skrev:
[Kent Andersson/Veiron i ottan-mode på]
Äsch, Rossi är bara en spoling med lite flax. 1935, på hösten, när jag åkte VM, var vi mycket bättre. Jag minns ett GP på Donington, då det snöade och haglade samtidigt. Trots det åkte vi fortare på den tiden, och då ska man komma ihåg att det var grusbana då.
[Kent Andersson/Veiron i ottan-mode av]

Tyckte han var skoj när han komenterade för några helger sedan, kanske inte så bra som kommentator men hans attityd var rätt skön...

Folk blir ju heller inte riktigt legendariska innan de lagt av.
Så han kanske anses störst av alla om 20 år.

No1 skrev:
Att tvivla på att Valentino Rossi faktiskt är den största talangen, stjärnan samt mesta mästaren genom tiderna inom roadracing är som att pissa i Östersjön och tro att sjön skall stiga... :7peta

Patrik,
SWT Racing...
Teoretiskt sett så stiger faktiskt östersjön även om det är vääääldigt lite..
Men visst är rossi störst.. Inget snack.

Poacher skrev:
Folk blir ju heller inte riktigt legendariska innan de lagt av.
Så han kanske anses störst av alla om 20 år.
Ligger en viss sanning i det men ta tex Tiger Woods och Annika Sörenstam, de räknas nog av de flesta som legender trots att det fortfarande är aktiva.
Eller Peter Forsberg, Mats Sundin, J-O.

Sen är det väl så att det som värnar mest om legenderna är dem som sett dem "in action".
Stenmark är stor för mig men jag tvivlar på att någon 15-åring tycker att han är något att hänga i granen.
Ungefär som att Agostini betyder nada för mig :)

sandstream skrev:
Stenmark är stor för mig men jag tvivlar på att någon 15-åring tycker att han är något att hänga i granen.
Det där är intressant för det fungerar ju minst sagt omvänt också. Det blir en oerhörd fokusering på nutiden, många har inte följt sporten mer än ett par år och har inget att jämföra med (om det nu går att jämföra förare som knappt mötts).

Gamla hjältar glöms bort, de flesta är väldigt flyktiga i sin idolisering. Själv såg jag inte en enda match från hockey-VM då "mina" spelare inte var med så jag har det omvända problemet.

Ninjaboy skrev:
Det där är intressant för det fungerar ju minst sagt omvänt också. Det blir en oerhörd fokusering på nutiden, många har inte följt sporten mer än ett par år och har inget att jämföra med (om det nu går att jämföra förare som knappt mötts).
WORD! :tummenupp

Ninjaboy skrev:

Gamla hjältar glöms bort, de flesta är väldigt flyktiga i sin idolisering. Själv såg jag inte en enda match från hockey-VM då "mina" spelare inte var med så jag har det omvända problemet.
Jag har en god vän som körde RR på sjuttitalet. Han hävdar med bestämdhet att Jarno Saarinen (som han körde mot ett par GP) är den störste någonsin. Jag som bara har tittat på GP i ca 10 år saknar fullständigt möjlighet att göra den jämförelsen.

När Doohan och repsol dominerade som mest i 500 ville man ju knappt titta på racen då var det 250 som var mest intressant. Det är inget kul att se någon dominera så mycket så att dom i princip varvar alla utom dom i sitt egna team.

Rossi är eller var iaf när han körde Honda lika överlägsen men han leker oftast med 2:an till det är 1 eller 2 varv kvar, sen kör han som en galning gör en massa misstag men vinner ändå. Det är i mitt tycke Rossis storhet han gör allt för att bjuda upp till en bra show. Han presterar oxå på beställning grabben kan inte ha några nerver över huvudtaget. Rossi är i mitt tycke en av dom största idrotts männen någonsin. :Bugar :Bugar

RedBaron skrev:
Jag har en god vän som körde RR på sjuttitalet. Han hävdar med bestämdhet att Jarno Saarinen (som han körde mot ett par GP) är den störste någonsin. Jag som bara har tittat på GP i ca 10 år saknar fullständigt möjlighet att göra den jämförelsen.

OM "Jarno" hade fått vara med ett tag till så hade nog de flesta som gillar RR
kommit ihåg honom. Den korta tid han fick vara med stod han i en klass för sig i 250cc, vann det mesta.
Jag har haft förmånen att se honom "live" på "Imatras" gamla "stadsbana",
den bestod av gator, rondeller och trottoarkanter.
Han och "Barry Shene" stod i en klass för sig, Jarno åkte om jag minns rätt,
bara 250cc, men Barry dubblade, 350cc och 500cc.

KentW

Kent W skrev:
kommit ihåg honom. Den korta tid han fick vara med stod han i en klass för sig i 250cc, vann det mesta.

KentW
Om jag inte minns fel så var det under ett GP just på Imatra min polare skaffade sig denna respekt för Jarno. Dessutom fick han respekt för feldoserade fullgasböjar...

Lite JS-länkar:
http://www.ozebook.com/jarno.htm
http://www.mcnews.com.au/ClassicsCustoms/Riders/classics_jarnos.htm

RedBaron skrev:
Om jag inte minns fel så var det under ett GP just på Imatra min polare skaffade sig denna respekt för Jarno. Dessutom fick han respekt för feldoserade fullgasböjar...

Lite JS-länkar:
http://www.ozebook.com/jarno.htm
http://www.mcnews.com.au/ClassicsCustoms/Riders/classics_jarnos.htm

Förstår honom.......
Tänk dig själv, ganska lång raksträcka, över en järnvägsviadukt med en rondell
efter som är doserad "inåt", med du åker direkt höger ut ur den, sen en längre
"nästan" raksträcka där det går fullt, bara det att den är kantad med trottoarkanter och träd som lindats med c:a 1dm "stoppning".

Inte underligt att det tyvärr gick bort ett antal RR åkare på den tiden.

KentW

Kent W skrev:

KentW

Saarinen vann 250 Vm 1972 och gick upp i 500 1973 där han det året hann vinna 2 gp innan han dog i krashen på Monza, i dagarna 32 år sedan.

Kent W skrev:
Förstår honom.......
Tänk dig själv, ganska lång raksträcka, över en järnvägsviadukt med en rondell
efter som är doserad "inåt", med du åker direkt höger ut ur den, sen en längre
"nästan" raksträcka där det går fullt, bara det att den är kantad med trottoarkanter och träd som lindats med c:a 1dm "stoppning".

Inte underligt att det tyvärr gick bort ett antal RR åkare på den tiden.

KentW
Kent A och Bosse G på Imatra

Bifogat

• WHO70(kake2).jpg
    WHO70(kake2).jpg
    33.3 KB · Visningar: 91
Jag har startat en ny tråd om Imatra, så trådkapningen är avslutad :D

Visst fasen är Rossi stor, men jag skulle nog inte räkna ut Doohan riktigt än.
Jag började följa rr cirkusen i mitten på 90-talet och säsongen -97 är ju svår att glömma. På 15 race tog Doohan 12 förstaplatser 2 andraplatser och bröt 1(tror det var hemmagp´t på Philip Island, men är inte helt säker).

Men som sagt...Vi har ju inte sett slutet på "the doctor´s" saga än... :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...