Rossi och halshuggning

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Halshuggning på torget. Är faktiskt förvånad att Rossi – som jag inte har speciellt höga tankar om – gladligen har en regim som hugger huvudet av folk som ny huvudsponsor. Bara man får köra motorcykel spelar det ingen roll vem som betalar och drar nytta av det? Tanal Entertainment Sport & Media ägs helt av den saudiska staten.


 

Bifogat

  • 62751_execution_by_beheading_in_saudi_arabia.jpg
    62751_execution_by_beheading_in_saudi_arabia.jpg
    122.8 KB · Visningar: 102

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Det är alltid problematiskt med Saudi. Samma diskussion förs i F1, Aramco är en stor sponsor i F1.

Jag skulle dock noga faktakolla något Amnesty skriver. Det är helt sanslöst att den organisationen anses rumsren, samma som Greenpeace. Men det är en annan sak. :tungan
 

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Det är alltid problematiskt med Saudi. Samma diskussion förs i F1, Aramco är en stor sponsor i F1.

Jag skulle dock noga faktakolla något Amnesty skriver. Det är helt sanslöst att den organisationen anses rumsren, samma som Greenpeace. Men det är en annan sak. :tungan
Saudi är egentligen en demokrati där man inte halshugger folk på torget?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Saudi är egentligen en demokrati där man inte halshugger folk på torget?
Det var inte det jag skrev, eller menade heller.

Dessutom är det jävligt enkelt för oss här i väst att peka finger, samtidigt som oljan från Saudi är det som är det bokstavliga bränslet i vår hobby.

Jag hör ingen klaga över eventuella halshuggningar annars när det gäller drivmedel, så varför är det ett problem just vid en sponsring?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Klosse är väl mer inne på skillnaden i valmöjlighet i viss mån? Kan man tacka nej till bensin med saudiskt ursprung av råoljan, finns den valmöjligheten? Kan man tacka nej till någon som önskar sponsra en?

Hade man fått ett erbjudande om att tanka saudifri bensin och tackat nej och sen nästa sekund tackat ja still spons från Saudi AB så hade jag i större utsträckning sett dubbelmoralen.

Svår fråga och jag ser det inte svartvitt och jag säger inte vad som är rätt/fel men jag personligen ser det iaf som en viss skillnad mellan att tanka bilen och aktivt tacka ja till spons från en specifik sponsor.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Frågan om sponsringens moral kan dras ganska långt. Är det rätt att ha en arabisk sponsor som skiter fullständigt i mänskliga rättigheter...? Är det rätt att motorsport överhuvudtaget besöker sådana länder...? Är det rätt att motorsport sedan urminnes tider sponsrats av brännvin och cigaretter, med de problem och sjukdomar de båda orsakar...? Är det rätt att nutidens motorsport till stora delar sponsras av diverse energidrycker som inget hellre vill än att ungarna skippar skollunchen...? Var drar vi gränsen...?

Jag uppskattar att min egen lön under de sista tjugofem åren till stor del har betalats ganska lika av brännvin, cigaretter och energidrycker. Är jag då skyldig till X antal fall av skrumplever, lungcancer och ätstörningar...?
 

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Saudiarabiens styre sponsrar terrorgrupper, halshugger sina medborgare, styckar o löser upp i syra kritisk journalist och tvingar kvinnor i landet att leva som andra klassens medborgare. Den dag Saudiarabien inte har sin olja kommer den regimen behandlas som den förtjänar.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Men pojkar, grejen är ju att så länge dom gör skiten på sin hemmaplan, och inte här där jag bor, är det OK med mig. Det är därför vi har gränser. Gränsen finns där för att hindra skit vi inte vill ha, från att komma hit. Vi säger "här går gränsen" och pekar på linjen, båda sidor respekterar förhoppningsvis "gränsen". Det är vad vi kallar "fred". Vad dom gör på sin halva av jordklotet skiter jag i, så länge vi har fred. Men vill dom *gå över gränsen* med sitt skit, ja då kallas det "krig". Och det vill väl ingen här ha, ... eller?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men pojkar, grejen är ju att så länge dom gör skiten på sin hemmaplan, och inte här där jag bor, är det OK med mig. Det är därför vi har gränser. Gränsen finns där för att hindra skit vi inte vill ha, från att komma hit. Vi säger "här går gränsen" och pekar på linjen, båda sidor respekterar förhoppningsvis "gränsen". Det är vad vi kallar "fred". Vad dom gör på sin halva av jordklotet skiter jag i, så länge vi har fred. Men vill dom *gå över gränsen* med sitt skit, ja då kallas det "krig". Och det vill väl ingen här ha, ... eller?

Pratar du om olje-skiten nu eller eller sponsorpengarna?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Men pojkar, grejen är ju att så länge dom gör skiten på sin hemmaplan, och inte här där jag bor, är det OK med mig. Det är därför vi har gränser. Gränsen finns där för att hindra skit vi inte vill ha, från att komma hit. Vi säger "här går gränsen" och pekar på linjen, båda sidor respekterar förhoppningsvis "gränsen". Det är vad vi kallar "fred". Vad dom gör på sin halva av jordklotet skiter jag i, så länge vi har fred. Men vill dom *gå över gränsen* med sitt skit, ja då kallas det "krig". Och det vill väl ingen här ha, ... eller?

Du är såklart också OK med konsekvenserna av att. Saudiarabien utbildar/uppmuntrar radikala islamister och terrorister, så länge som utbildningen sker i något annat land än vårt?
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Arabländernas styre är en av många anledningar till att jag vill ha en elbil.
Tyvärr skickar det makten till Kina istället så frågan är om det är värt det.

Är det så? Största reserverna av t.ex. litium finns i Chile, Australien och Argentina. Batteriproduktionen är ju inte begränsad till något enskilt land.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Då ska vi se...

"Jamal Khashoggi mördades inne i Saudiarabiens konsulat i Istanbul"

- Precis. Och det är inte här där jag bor. Det var i Istanbul. Detta är tydligen fortfarande Sverige, med gränser mot ett antal länder, som i sin tur har vidare gränser mot andra länder. Jag blandar mig inte i deras politik, och dom blandar sig inte i min politik. Mord förekommer överallt och av olika orsaker. Inget jag har med att göra, jag sköter mitt så sköter dom sitt. Hur dom gör det är deras sak, inte min. Jag behöver inte acceptera det, bara *respektera*. Jamal var enligt wiki tydligen journalist och politisk författare. Han visste precis vad han gjorde och kände till riskerna. Hans död kom inte som en överraskning.

Och;
"... olje-skiten nu eller eller sponsorpengarna?"
- Helbilden. Om min hobby blir sponsrad av ekorrvänliga aktivister eller anitvegan-terrorister är inte relevant. Sverige har, och har alltid haft, affärer med andra länder över gränserna. Det ena utesluter aldrig det andra. Båda har ett positivt utbyte. Jag får deras bensin, dom får mina pengar. Jag lägger mig inte i varken deras sexliv eller strafflagar.

Och!
"... OK med konsekvenserna av att. Saudiarabien utbildar/uppmuntrar radikala islamister och terrorister, så länge som utbildningen sker i något annat land än vårt"

- Nej, inte konsekvenserna liksom Drottninggatan 2017, det inte OK, det är ett hemskt brott, och det hände i princip mitt framför näsan på många av oss. Dra inte saken så långt. Jag nämnde något om *gränser* tidigare, eller hur? Tänk efter vad det betyder, varför man har gränser mellan länder. Radikala terrorister får gärna härja i andra länder, så länge jag inte upplever ett hot har jag inget med saken att göra annat än att sitta och glo på hemskheterna på internet. Men det är inget jag förkovrar mig i, utan jag fokuserar på mitt liv här i Sverige, där jag betalar skatt och gärna inbillar mig att vår polismyndighet och vårt försvar är tillräckligt för att jag ska slippa magsår över alla hemskheter som eventuellt händer *utanför mitt land*.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Precis som Alatalo skrev så har ju motorsport och kontroversiella sponsorer gått hand i hand sedan tidernas begynnelse.
Ducati/Ferrari har ju fortfarande spons från Marlboro fast i skepnad av ett skenföretag som Mission/Winnow mm
Svårt att veta var man drar gränsen.
Flertalet(alla?) motorsporter har ju någon sorts oljebolagssponsring vilkas historia är långt ifrån oblodig.

Känns inte som det är ett steg åt sidan av Rossi utan mer att det är en till sponsor med tveksam bakgrund i en redan ganska tveksam skara....
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
En sak till vi bör beakta är att samtliga tillverkare av maskinerier av olika slag har en blodig historia, överhuvudtaget. Till exempel låt mig nämna Pearl Harbor, hur japanarna effektivt gjorde slut på amerikanska styrkor i sina kvalitetsmaskiner, allting "made in Japan" med omsorg och hämd i tankarna. Trodde ni att skära huvet av folk var något nytt, eller ens extremt? Sånt är 'sport' i Japan, landet där självmord och avrättningar fortfarande är på tapeten.

.. lyckligtvis är min Kawasaki KLX230 tillverkad i Indonesien. Whew! Vilken lättnad.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top