Rollers däck öppnad

sandstream skrev:
2633356 Bara för att förtydliga så menade jag inte att du for med osanning utan jag ville bara berätta vart det aktuella däcket var köpt.

Jag har för övrigt fått svar från Michelin i Sverige angående frågorna om vart däcken är tillverkade osv och så fort jag har fått svar på två st följd frågor så kommer jag att lägga ut svaret antingen här eller i en egen tråd (känns lite fel att diskutera däcken i den här tråden då den borde handla om Rollers Däck).

Nå kläm fram sanningen herr sann stream

Jag har inte tolkat nåt som att du menat att jag for med osanning. Jag vet faktiskt inte ens vad du syftar på. :va

Men men.... Jag ringde till Michelin och pratade med dom direkt och fick såklart svar på exakt hur det låg till. Men det är en alldeles för lång historia för att orka skriva ner allt här.

Vi tar det i din nya tråd ist Sandström! :tummenupp

Summa summarum kan man nog säga att dom absolut bästa däcken går raka spåret till RoLLERs Däck! :pussa

sandstream skrev:
2633356 Bara för att förtydliga så menade jag inte att du for med osanning utan jag ville bara berätta vart det aktuella däcket var köpt.

Jag har för övrigt fått svar från Michelin i Sverige angående frågorna om vart däcken är tillverkade osv och så fort jag har fått svar på två st följd frågor så kommer jag att lägga ut svaret antingen här eller i en egen tråd (känns lite fel att diskutera däcken i den här tråden då den borde handla om Rollers Däck).

Nr:18 skrev:
2633376 Tjänsten är inkluderad i priset på däcken för det mesta. Skulle du kunna tänka dej att arbeta gratis? Tror knappast att däckverkstäder vill det iaf....

Absolut inte arbeta gratis men om jag kommer in till närmsta däckshop med två lösa fälgar och två däck så vill de ha 6 - 700 kr / fälg medan om jag kommer med min hoj själv, tjackar däcken där så tar de kanske 200 kr / fälg INKL. av- och påmontering av fälgarna. Jag förstår logiken i det hela från deras håll, det gör jag MEN det är ju inte marknadsföringsmässigt bra nu när det går att handla däck till underpriser från Deutschland.

Tänk dig killen på hörnet som är fattig student, han köper en uppsättning däck från Reifenversand för, säg, två tusingar mindre än lokala däckfirman. Han går sen dit och vill få dem krängda. Grabbarna på firman säger "1500 kr om du kommer med lösa fälgar". Då hittar han nån som svart gör det för 150, kanske 200 kr per fälg. Nästa gång går han inte ens till däckfirman.

Om firman istället säger "400 spänn så fixar vi det" så kanske killen kommer tillbaka och tredje gången kanske han t.o.m. är beredd att betala de extra slantarna för att slippa allt med fraktfirmor och internetbetalningar.

F.ö. har jag aldrig stött på att tjänsten är inkluderad i priset... ;)

Roller är ofta fräck
när han säljer däck

Mattias däcken ska kränga
de gamla kan du slänga

Om de ej kan hålla rätt pris
kan butiken hamna i kris

Leka affär är ett slit
vi säljer inget skit

Efter en bombrepa på bulten
Mattias är lite svulten

Roller steker på bogan
kanske en ny slogan

.... nu ska jag kanske jobba lite... :yoparty

imaster skrev:
2633485 Absolut inte arbeta gratis men om jag kommer in till närmsta däckshop med två lösa fälgar och två däck så vill de ha 6 - 700 kr / fälg medan om jag kommer med min hoj själv, tjackar däcken där så tar de kanske 200 kr / fälg INKL. av- och påmontering av fälgarna. Jag förstår logiken i det hela från deras håll, det gör jag MEN det är ju inte marknadsföringsmässigt bra nu när det går att handla däck till underpriser från Deutschland.

Taskig däckverkstad du besöker, på Plåtis Däck, här i lilla Katrineholm tar han 50:-/däck att skifta.. Å då är vi inte "kompisar", jag har aldrig köpt däck där.

MatteKholm skrev:
2634210 Taskig däckverkstad du besöker, på Plåtis Däck, här i lilla Katrineholm tar han 50:-/däck att skifta.. Å då är vi inte "kompisar", jag har aldrig köpt däck där.

50:-/hjul tar killen hemma oxå.
Gammalt däck av, Nytt däck på osv.

imaster skrev:
2633485 Absolut inte arbeta gratis men om jag kommer in till närmsta däckshop med två lösa fälgar och två däck så vill de ha 6 - 700 kr / fälg medan om jag kommer med min hoj själv, tjackar däcken där så tar de kanske 200 kr / fälg INKL. av- och påmontering av fälgarna. Jag förstår logiken i det hela från deras håll, det gör jag MEN det är ju inte marknadsföringsmässigt bra nu när det går att handla däck till underpriser från Deutschland.

Tänk dig killen på hörnet som är fattig student, han köper en uppsättning däck från Reifenversand för, säg, två tusingar mindre än lokala däckfirman. Han går sen dit och vill få dem krängda. Grabbarna på firman säger "1500 kr om du kommer med lösa fälgar". Då hittar han nån som svart gör det för 150, kanske 200 kr per fälg. Nästa gång går han inte ens till däckfirman.

Om firman istället säger "400 spänn så fixar vi det" så kanske killen kommer tillbaka och tredje gången kanske han t.o.m. är beredd att betala de extra slantarna för att slippa allt med fraktfirmor och internetbetalningar.

F.ö. har jag aldrig stött på att tjänsten är inkluderad i priset... ;)
Har köpt en hel del däck i mina dar, och omläggning ingår i stort sett alltid om man handlar däcken där. Kommer jag med lösa däck har det aldrig kostat några 700/fälg, snarare 2-300 totalt. Prisskillnaden är åtminstone här i halland inte 2K för ett set däck, 800-1000 kr i skillnad beroende på däckmodell.

Mr Magsnus skrev:
2633422 Är väl bara att ta en avgift.:confused:
Precis det dom gör ju.... bara det att folk tycker att den avgiften är för hög.

Last edited:
2634455
Precis det dom gör ju.... bara det att folk tycker att den avgiften är för hög.

Isåfall är den väl för hög eftersom folk hittar andra ställen där det är billigare att byta däck. Men vill man inte ha dessa kunder så är det väl jättebra att sätta ett jättehögt pris.

Tror de flesta kunder förstår att det kostar lite mer om man kommer med egna däck, men om firman ska ha 450 spänn per däck så blir det ju bara löjligt.

Mr Magsnus skrev:
2634557 Isåfall är den väl för hög eftersom folk hittar andra ställen där det är billigare att byta däck. Men vill man inte ha dessa kunder så är det väl jättebra att sätta ett jättehögt pris.

Tror de flesta kunder förstår att det kostar lite mer om man kommer med egna däck, men om firman ska ha 450 spänn per däck så blir det ju bara löjligt.
Så dom ska först tappa vinsten för försäljningen och sedan serva kunden med billig omläggning? Lysande, sickan....

SÅ!

Nu kan vi erbjuda omläggning på lösa hjul!

Att vi kan göra det i ett så tidigt skede är tack vare att bra samarbete med en företagsgranne.

Det tar ca 2 veckor innan jag kan säga exakt vad det kommer att kosta.

Vi håller även på att kika på detta med att lämna hela mc'n.

Stay tuned for more important RoLLER info!

Tanken e att du i framtiden ska kunna lämna ett löst hjul. Så bygger vi en MC runt det.

RoLLER skrev:
Tanken e att du i framtiden ska kunna lämna ett löst hjul. Så bygger vi en MC runt det.

Bra... leta genast reda på valfri pryl i mina lådor som ligger hos dig o bygg en Polka-R1:a taakk

Webspy skrev:
2634752 Bra... leta genast reda på valfri pryl i mina lådor som ligger hos dig o bygg en Polka-R1:a taakk

Shit mannen! Till och med JAG blev generad när jag såg vad du hade i dina lådor :rodnar Du har varit runt och upplevt lite kan man ju säga. Utan att lova för mycket.

Men det blir inget av det. Vi har kvinnliga kunder också! :mad:

RoLLER skrev:
2634765 Shit mannen! Till och med JAG blev generad när jag såg vad du hade i dina lådor :rodnar Du har varit runt och upplevt lite kan man ju säga. Utan att lova för mycket.

Men det blir inget av det. Vi har kvinnliga kunder också! :mad:

Jahaja... det e så det låter nu.... oki - en Rosa susp räcker:D

Edit: Vill minnas att "en hel del" av innehållet i mina lådor har hittat hem till RoLLER själv för "ensamma hemmakvällar"

Prexist! Köper alla däck utomlands kommer det inte att finnas nån lokal däckhandlare kvar :( Som tur är gör inte alla det.

Angående dina kostnader där så har du bara skrapat lite på ytan. Den går att göra en A4 lång. :(

Fürstenhoff skrev:
2634760 Jag kan självklart förstå att folk strävar efter billiga priser, men någonstans måste man sätta sig ned och bromsa detta begär och inse att allting INTE kan vara gratis då verksamheter kommer att få slå igen!!

*Lokalhyra!!
*Elkostnader!!
*Försäkringar!!
*Löner!!
*Maskiner!!
*Balanserings vikter!!

/Fürstenhoff.

Fürstenhoff skrev:
2634760 Fundera nu grabbar och jämför tex med vad tex 1 timmas service på en mc verkstad kostar så ser ni ganska snabbt att 150kr resp 400kr är ett mycket skäligt pris för dessa arbeten - så vida inte ni anser att däckhandlarna skall arbeta gratis :va - för det gör ni väl själva på er arbetsplats!! ;)

Bara en liten tanke..........

/Fürstenhoff.

Jag jobbar på en liten verktygsverkstad och våran maskinpark kostar måånga miljoner..........timpengen är mellan 550-800kr/h + moms......oxå en liten tanke.

Lycka till med däck firman! ! !

/Joakim

2634560 Så dom ska först tappa vinsten för försäljningen och sedan serva kunden med billig omläggning? Lysande, sickan....

och ditt förslag till däckhandlaren att hantera kunder som kommer med däck från Tyskland är vad?

alternativ:

1) be dem dra åt helvete

2) lägga en avgift som är så löjligt hög att det är tydligt att den ligger långt över särkostnaden (tiden det tar att byta däck då antar jag, balanseringsvikter etc) och det kostnadspålägg som behövs för en normallönsam verksamhet med normal omsättning.

3) lägga en avgift som är lite högre än för de som köpt däcken i butik, och på så sätt få in ett täckningsbidrag från kunder som annars inte skulle genererat nån intäkt överhuvudtaget.

Fürstenhoff skrev:
2634760 Jag kan självklart förstå att folk strävar efter billiga priser, men någonstans måste man sätta sig ned och bromsa detta begär och inse att allting INTE kan vara gratis då verksamheter kommer att få slå igen!!

Som No:18 skriver, ni kommer med egna däck till en däckverkstad och kräver att dom där skall arbeta i det närmaste gratis för att ni skall bli nöjda med priset?? :va - JA, allt under 150kr per däck på lös fälg är GRATIS, allt under 400kr per däck på fälg på mc är GRATIS och inser man inte detta så berätta gärna för mig hur ni tänker då däckhandlarna "bara" måste betala följande för att kunna serva ert behov:
*Lokalhyra!!
*Elkostnader!!
*Försäkringar!!
*Löner!!
*Maskiner!!
*Balanserings vikter!!

Lös fälg, avmontering av däck, på montering av däck samt balansering av däck ca 20-25 minuter!! (Går säkert att göra fortare med risk att repa era värdefulla fälgar vilket ni självklart :rolleyes: skulle uppskatta)

Som ovan fast demontering av fälg i från mc samt montering av fälg på mc ca 40 minuter!! (Går säkert att göra fortare med risk att repa era värdefulla fälgar/mc vilket ni självklart :rolleyes: skulle upskatta)

Fundera nu grabbar och jämför tex med vad tex 1 timmas service på en mc verkstad kostar så ser ni ganska snabbt att 150kr resp 400kr är ett mycket skäligt pris för dessa arbeten - så vida inte ni anser att däckhandlarna skall arbeta gratis :va - för det gör ni väl själva på er arbetsplats!! ;)

Bara en liten tanke..........

/Fürstenhoff.

Fråga: Hur stort täckningsbidrag brukar däckkrängaren få av en person som handlar ett bakdäck och byter det? Brukar det inte vara en kostnad för köp av däcket och en annan för däcksbyte?

Last edited:
Fürstenhoff skrev:
2634760
Lös fälg, avmontering av däck, på montering av däck samt balansering av däck ca 20-25 minuter!!
/Fürstenhoff.

Ja några 20--25 minuter tar då inte en däckkrängning!
Jag har krängt ett antal hundra däck i min dag i olika maskiner, och att trycka loss däcket från fälgen runt om tar 20 sek. kasta upp hjulet i maskinen samt spänna fast det tar...10 sekunder.
Bort med gamla vikter (kan vara lite pill iofs om de är klistrade) säg tre minuter i enstaka fall så man inte repar fälgen, men normalt inte mer än en minut.
Ner med bommen, anpassa måttet till fälgkanten och lås.
Ner med järnet, upp med däcket och låt maskinen rotera ett halvt varv, ytterligare 20 sekunder har gått.
Upprepa med andra sidan däcket och däcket är loss.

Avkrängning - mindre än två minuter!

Påkrängning går i princip på en minut då fälgen redan sitter på plats i maskinen, men ok, vi säger två minuter.

Balansering ett par, max tre minuter.

Luftning och kontroll av tryck några sekunder.

Summa summarum runt 7 minuter. Men säg tio då.
En van kille som speedar på kan oxå halvera denna tid.

Allt utan att repa fälgarna då dagens maskiner är skonsamma och har inbyggda skydd.

Sen kan vi alltid diskutera detaljer, men såna påståenden som 20-25 minuter på ett sånt här forum där det finns folk som har hållit på med sånt här... då får man finna sig i att få kritik.
Ska man debitera kunden 2-2,5 gånger så mycket som det kostar som legio, då är man inte ärlig med tidsangivelsen.

Men det blir ju en lek med siffror: skenbart låg timtariff och saltade tidsangivelser eller en mer korrekt timtariff och sanna tidsangivelser. Oavsett vad man väljer så skall det hela gå ihop och firman gå med vinst, och det är väl lättare att få kunder om man har en låg taxa på jobben då kunden i gemen inte vet hur lång tid jobben tar.

Att firmor däremot MÅSTE tillåtas tjäna pengar ser även jag som en självklarhet. Jag betalar hellre lite mer än lägsta internetpriset där jag får bra service.
Så jag kommer nog gynna en alldeles nystartad firma i fortsättningen :tummenupp

Fürstenhoff skrev:
2634849 Vet inte hur andra gör men SWT Racing kommer att lägga om däcken gratis vid köp av däck/lös fälg - en liten xtra kostnad när personen kommer med hel moppe/mc!!

/Fürstenhoff.

Oki, antar att marginalen på era däck då kommer motsvara vad det skulle kosta att byta ett däck från Tyskland hos er. Hur stor är marginalen på t.ex. ett bakdäck för 2000kr ?

Mr Magsnus skrev:
2634828 och ditt förslag till däckhandlaren att hantera kunder som kommer med däck från Tyskland är vad?

alternativ:

1) be dem dra åt helvete

2) lägga en avgift som är så löjligt hög att det är tydligt att den ligger långt över särkostnaden (tiden det tar att byta däck då antar jag, balanseringsvikter etc) och det kostnadspålägg som behövs för en normallönsam verksamhet med normal omsättning.

3) lägga en avgift som är lite högre än för de som köpt däcken i butik, och på så sätt få in ett täckningsbidrag från kunder som annars inte skulle genererat nån intäkt överhuvudtaget.

Fråga: Hur stort täckningsbidrag brukar däckkrängaren få av en person som handlar ett bakdäck och byter det? Brukar det inte vara en kostnad för köp av däcket och en annan för däcksbyte?
Alternativ 3 känns ganska rätt. Sen att majoriteten här på forumet tycker att alternativ 3 innebär en vetelängd till fikat är en helt annan diskussion. Hur mycket tycker du att skulle vara rimligt att betala för tjänsten att slippa smutsa ner sina fingrar med lite däckkrängning?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back