Fürstenhoff skrev:
2634760
Lös fälg, avmontering av däck, på montering av däck samt balansering av däck ca 20-25 minuter!!
/Fürstenhoff.
Ja några 20--25 minuter tar då inte en däckkrängning!
Jag har krängt ett antal hundra däck i min dag i olika maskiner, och att trycka loss däcket från fälgen runt om tar 20 sek. kasta upp hjulet i maskinen samt spänna fast det tar...10 sekunder.
Bort med gamla vikter (kan vara lite pill iofs om de är klistrade) säg tre minuter i enstaka fall så man inte repar fälgen, men normalt inte mer än en minut.
Ner med bommen, anpassa måttet till fälgkanten och lås.
Ner med järnet, upp med däcket och låt maskinen rotera ett halvt varv, ytterligare 20 sekunder har gått.
Upprepa med andra sidan däcket och däcket är loss.
Avkrängning - mindre än två minuter!
Påkrängning går i princip på en minut då fälgen redan sitter på plats i maskinen, men ok, vi säger två minuter.
Balansering ett par, max tre minuter.
Luftning och kontroll av tryck några sekunder.
Summa summarum runt 7 minuter. Men säg tio då.
En van kille som speedar på kan oxå halvera denna tid.
Allt utan att repa fälgarna då dagens maskiner är skonsamma och har inbyggda skydd.
Sen kan vi alltid diskutera detaljer, men såna påståenden som 20-25 minuter på ett sånt här forum där det finns folk som har hållit på med sånt här... då får man finna sig i att få kritik.
Ska man debitera kunden 2-2,5 gånger så mycket som det kostar som legio, då är man inte ärlig med tidsangivelsen.
Men det blir ju en lek med siffror: skenbart låg timtariff och saltade tidsangivelser eller en mer korrekt timtariff och sanna tidsangivelser. Oavsett vad man väljer så skall det hela gå ihop och firman gå med vinst, och det är väl lättare att få kunder om man har en låg taxa på jobben då kunden i gemen inte vet hur lång tid jobben tar.
Att firmor däremot MÅSTE tillåtas tjäna pengar ser även jag som en självklarhet. Jag betalar hellre lite mer än lägsta internetpriset där jag får bra service.
Så jag kommer nog gynna en alldeles nystartad firma i fortsättningen