Roliga saker bara väldigt sparsamma personer gör

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Glöm aldrig att det går fin-fint att plocka massor av fryspåsar på ICA som man sedan kan använda till allt möjligt i hushållet.

Berättade polarens farsa, och det hade kanske varit nästan ok om han var en fattiglapp men nu är gubben tvärtom rik med lyxigt hus i centrala Lund och fina bilar och skryter om hur många miljoner han har i aktier etc. Eller är det på plastpåsarna som man sparar in dom sista kronorna så man har råd att investera? :va

Ganska vanligt fenomen att förmögna snålar, vissa på det mest bisarra viset.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är ofta genom att vara sjukligt besatt av pengar (snål, närig etc) som man BLIR förmögen så det är ju inte direkt konstigt...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
När jag går ut i garaget händer det att jag ser en massa prylar jag sparat för att "dom kan vara bra att ha". När sjutton kommer jag att behöva t.ex. ett par framlysen till en Hanomag från -72? Verkar mer ekonomiskt att slänga gammal skit än att bygga ut garaget.
Sådan hade vi!
Skitdålig hjullastare.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
När jag går ut i garaget händer det att jag ser en massa prylar jag sparat för att "dom kan vara bra att ha".
Så brukade min fru också säga tills jag sålde ett rostigt 4-1 avgassystem från 1982 för ett antal tusenlappar.
Köparen som själv fick sätta det pris han tyckte det var värt var också nöjd, ett nytt från USA skulle kostat 7-8 tusen mer.
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ganska vanligt fenomen att förmögna snålar, vissa på det mest bisarra viset.

Precis. Har man mycket pengar ger man ogärna bort dom om man inte måste. Tyvärr är det ofta tvärt om när man aldrig haft pengar. Då är det inte lika noga för man är ju nästan van att vara utan dom:p
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Precis. Har man mycket pengar ger man ogärna bort dom om man inte måste. Tyvärr är det ofta tvärt om när man aldrig haft pengar. Då är det inte lika noga för man är ju nästan van att vara utan dom:p
Om man ogärna ger bort pengar så har man snart mycket.
Är man inte lika noga, så får man aldrig några pengar.
Ja: Jag är smålänning.
Och jude.
Och har pengar.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Om man ogärna ger bort pengar så har man snart mycket.
Är man inte lika noga, så får man aldrig några pengar.
Ja: Jag är smålänning.
Och jude.
Och har pengar.

Pengar är värdelösa tills dess att man använder dem.
Lösningen är att inkomsten behöver vara större än att man hinner göra av med skiten.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ett par jag umgicks med för många år sen var snåla. Jag tror det var han mest, men då hon aldrig verkade ifrågasätta beteendet så håller jag henne medskyldig.

De gifte sig, på annan ort och i hemlighet. Inga konstigheter.

Men så när de kom hem skulle de ha bröllopsfest då. På inbjudan framgick, att man fick ta med vad man ville lägga på grillen. Man fick gärna ta med present (såklart), och sen var det självkostnadspris i baren (där man uppmanades att lägga lite mer så de fick pengar till bröllopsresan). De bjöd i princip på lokalhyran. Flådigt!

Han var ingenjör på ett av landets största företag. Vad hon gjorde minns jag inte. Men vår relation slutade där och då (det var några grejer till som skedde på ovan nämnda fest som tippade bägaren).
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Det är ofta genom att vara sjukligt besatt av pengar (snål, närig etc) som man BLIR förmögen så det är ju inte direkt konstigt...
Dagens fördom från vänster?

De flesta förmögna är nog drivna människor som arbetat hårt på ett effektivt sätt. Vi ska vara glada att det finns de som skapar företag som kan anställa mindre ambitiösa individer.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dagens fördom från vänster?

De flesta förmögna är nog drivna människor som arbetat hårt på ett effektivt sätt. Vi ska vara glada att det finns de som skapar företag som kan anställa mindre ambitiösa individer.
Närå, nog finns det sådana också - min poäng är att man skall gilla att samla just pengar för att göra det...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Jag köpte en påsfri dammsugare. Den får leva ute i garaget nuförtiden (och ja, jag dammsuger garaget. :hihi) för att sambon inte tyckte om den.
Det är ju skitskönt att slippa få slut på påsar, och att dessutom inte behöva köpa dem heller! :fakta
Köpte en påslös dammsugare för några år sedan.
Högljudd SOM FAN men sög just ingenting.
Kommer dröja innan jag litar på de påslösa igen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köpte en påslös dammsugare för några år sedan.
Högljudd SOM FAN men sög just ingenting.
Kommer dröja innan jag litar på de påslösa igen.

Min låter som en vanlig dammsugare, och suger ungefär lika bra.
Däremot får man hålla på och vända på filtrena för att den ska fortsätta suga bra, för när de sätter igen blir den lika pigg som Axl Rose.
 

Jonte76

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2004
Ort
I hus
Hoj
Bara ex! XT350, KTM 525 exc, VTR1000f, VTR1000 SP-1
En fd chef's farsa var så snål att han körde in till jobbet ,7-8km enkel resa för att hämte gårdagens lokaltidning.
Dom hade julbord på jobbet, det blev mat över. Det kom han på efter några dagar men det var ju synd att slänga maten så den tog han med sig hem. Sen blev han sängliggandes:zpy
Priset var när dom sålde företaget, då bjöd dom på smörgåstårta. Dagen efter kommer gubbj*ävel och hämtar hem resterna....
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min låter som en vanlig dammsugare, och suger ungefär lika bra.
Däremot får man hålla på och vända på filtrena för att den ska fortsätta suga bra, för när de sätter igen blir den lika pigg som Axl Rose.

Dyson har inga filter och suger lika bra tills den är full.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Min faster och hennes man var på besök på sommarstället för ca 3 år sen. vi hade ingen plats i huset så dom kunde bo i en liten hyrstuga ett par meter därifrån. men det var "onödigt". så dom tältade utanför ytterdörren på gräsmattan.

Sen när det var dags att åka hem, en resa med båt från gotland till stockholm tog dom med sig halva kylen så dom skulle kunna äta frukost dagen efter hemma hos sig. tog allt smör, bröd, mjölk you name it. ja menar, det var ju inte så att vi som var kvar skulle äta frukost eller att det finns ca trettielva nattöppna kiosker/mackar på vägen hem där dom kunde handlat. Eller handlat dagen innan om nu det var så förbannat viktigt med att ha frukost dagen efter.

Sen har dom lånat våran båt i 10 år. inte betalat en spänn (styrpulpet med 30 hästare). Dom har kört den på grund, vi betalade. tappat motorkåpan, vi fick fixa en ny och betala såklart. Och nu när dom inte använder den och den har stått ett par år vill dom vi ska laga och renovera den. "Motorn är ju så gammal så det är ingen mening att köra längre".

Härligt med efterblivna kuksugare till släktingar va?

ps. det klassiska när man ses på stan med dom och man frågar lite sådär om vi ska ta varsin grogg och dom svarar att dom inte är sugna tills man frågar nästa gång om man kan bjuda på nån grogg i baren. jovisst, då är dom jävligt sugna, helst en 6a också.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Min faster och hennes man var på besök på sommarstället för ca 3 år sen. vi hade ingen plats i huset så dom kunde bo i en liten hyrstuga ett par meter därifrån. men det var "onödigt". så dom tältade utanför ytterdörren på gräsmattan.

Sen när det var dags att åka hem, en resa med båt från gotland till stockholm tog dom med sig halva kylen så dom skulle kunna äta frukost dagen efter hemma hos sig. tog allt smör, bröd, mjölk you name it. ja menar, det var ju inte så att vi som var kvar skulle äta frukost eller att det finns ca trettielva nattöppna kiosker/mackar på vägen hem där dom kunde handlat. Eller handlat dagen innan om nu det var så förbannat viktigt med att ha frukost dagen efter.

Sen har dom lånat våran båt i 10 år. inte betalat en spänn (styrpulpet med 30 hästare). Dom har kört den på grund, vi betalade. tappat motorkåpan, vi fick fixa en ny och betala såklart. Och nu när dom inte använder den och den har stått ett par år vill dom vi ska laga och renovera den. "Motorn är ju så gammal så det är ingen mening att köra längre".

Härligt med efterblivna kuksugare till släktingar va?

ps. det klassiska när man ses på stan med dom och man frågar lite sådär om vi ska ta varsin grogg och dom svarar att dom inte är sugna tills man frågar nästa gång om man kan bjuda på nån grogg i baren. jovisst, då är dom jävligt sugna, helst en 6a också.

Du borde steglas för att ha bidragit till att förstärka det beteendet.

Du verkar inte ha saknat tillfällen att praktisera karaktärsdanande konsekvenspedagogik.

(Mest lättad över att jag ännu inte känt igen mig i någon av berättelserna i tråden.)
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Snåla människor har ett märkligt förhållande till infravärme också. Vi har ett par gamla 1 kilowattsvärmare på altanen.

"De där är dyra, ujujuj!" har man hört ett par gånger.
"Ja, om du tänker att en kilowatt kostar en spänn i timmen ungefär så kostar det alltså 4 spänn att sitta här ute i 2 timmar med dom på. Tre gånger per år eller hur ofta det nu blir. Bäst att hålla i plånboken."

Det måste ju vara nån gammal rest från när el var monsterdyrt eller nåt sånt?

Bara man inte glömmer dem på. Det gjorde en bekant på sista utkvällen för hösten och märkte det inte förrän elräkningen kom ett kvartal senare...

Då önskade de att de hade monterat en timer!

Mvh,
Ingvar
 

Smagatusk

Guest
Ahhh hahahaha!!!

Snälla berätta mer!

Låter som en "rolig" människa

Vid ett tillfälle var vi sex personer som på mitt förslag hade hyrt en Chrysler Voyager för att ta en roadtrip till Paris med omnejd. När det bara var några dagar kvar till avfärd var det ett par som fick ställa in. Tråkigt, men inget som skulle hindra resan från att bli av. Detta kom till snålparets kännedom varpå tjejen ringde upp mig och meddelade deras intresse. Kul tyckte jag, och berättade vad det skulle kosta med hotell, hyrbil och bensin. Hennes reaktion på det var att hon tyckte det var konstigt att hon skulle behöva betala för bil och bensin eftersom vi ändå skulle genomfört resan oavsett. Hon ville alltså lifta till Paris med oss...

När jag förklarat lite grundläggande saker såsom vett och vanligt jävla bondhyfs, gick hon med på att betala. Jag ringde upp en av de andra som skulle med och berättade varpå han skrek rätt ut "hon ska fan inte med och fördärva min semester!" Jag gissar att han har liknande historier att berätta.

I alla fall sa jag till dem att paret som ställde in trots allt kunde hänga med. Den lögnen avslöjades sedermera av Facebook.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
En klasskompis pappa sparade på Bigpack-lådor när vi var små, envist övertygad om att det skulle bli pant på dessa lådor... Det stod staplat i garaget minns jag och alla lock låg snyggt paketerat bredvid :D
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top