Roliga saker bara väldigt sparsamma personer gör

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag är uppvuxen i ett vedeldarhushåll och det är inget jag skulle låta mina barn genomlida... Försök att ta en dusch på morgonen, icke! Vänta en timme innan vattnet har blivit varmt om det har slocknat under natten.
Ge sig ut på vintern för att dra hem träden du får kapa samtidigt, bara för att markerna inte håller för traktorn om det inte är tjäle.
Sen stå och hugga skiten i flera veckor, stapla minst en vecka och sedan köra in det i huset.
För att inte tala om hur mycket rök det luktade om alla kläder då tvättstugan låg vägg i vägg med pannrummet...

Jag har fjärrvärme. Det är dyrt men jag har inte gjort något åt det sedan jag flyttade in mer än att justera upp och ned kurvan litegrann.
Jag har två kaminer varav en är installerad och det har inte eldats många kg björk i den än, jag har dock några kubik liggandes som väntar på att klyvas. Det känns som att jag har vettigare saker att göra på den tiden det tar att klyva skiten och bära in den.

Haha känner igen det där! Flyttade in i första egna huset för 3 år sen, med vedpanna, kommer aldrig mer i hela mitt liv bo i bostad där det behövs eldas för att få värme. Nu står det en ståtlig jordvärmepanna där förra äckelpannan stod. Enda som eldas nu är pengar. :lol

Gamla pannan var inget att ha kvar, så ser man till mellanskillnaden mellan ny vedpanna och jordvärme var det värt varenda krona. Driftskostnaden per månad är förvånande låg ändå faktiskt. Har en vedspis i köket kvar och en kamin i vardagsrummet, används bara för mysfaktorns skull på vintern. Spar så lite om man ska snåla med att stödvärma med dessa som många gör...

Men lite kul är det och se på kompisens fader, som spenderar många kvällar och helger för att köra timmer i skogen. Allt ska tas hand om, kapas, klyvas, ställas iordning. Så mycket tid som går åt så förstår jag inte hur folk orkar fortsätta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du menar att folk i regel får dessa genom lottovinster?

är nog drivna människor som arbetat hårt på ett effektivt sätt. Vi ska vara glada att det finns de som skapar företag som kan anställa mindre ambitiösa individer.

Det är alltså antingen eller?

När vårat gemensamma ska säljas ut är det bra att det finns drivna människor som kan tjäna pengar. :tummenupp
Annars skulle ju vinsterna gå tillbaka till skattebetalarna... :(

Dunning–Kruger-effekten känner många mindre ambitiösa individer till! :D
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Dagens fördom från höger?

Tveksamt. Däremot är det du säger dagens fördom från vänster. Vi har världens fittigaste företagsklimat, SÄRSKILT mot småföretagare som oftare än ej får arbeta arslet av sig. Att gnöla över deras framgångar är bara äckligt avundsjukt kommunistpack som ägnar sig åt. Rullar dreads och önskar andras pengar med klarar inte av att släpa röven ur soffan genom haschdimman...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag är också uppvuxen med vedpanna, man lärde sig att duscha på kvällen innan man gick isäng, den som var sist i säng packade pannan full, den som var uppe först gjorde det samma, sist iväg hemifrån drog igen draget, först hemma laddade pannan full.

Inga som helst konstigheter.

Föräldrarna bor i dag i ett hus som vedeldas, men där är det installerat dubbla acctankar, när det är som kallast kanske dom eldar varje dag, sommartid räcker det med en gång i veckan för varmvattnets skull, och då eldas mest brännbara hushållssopor som förpackningar.
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag är också uppvuxen med vedpanna, man lärde sig att duscha på kvällen innan man gick isäng, den som var sist i säng packade pannan full, den som var uppe först gjorde det samma, sist iväg hemifrån drog igen draget, först hemma laddade pannan full.
Ungefär så var det också i mitt föräldrahem, elda morgon och kväll vid kyla annars då och då. Panna med plats för bortåt meterlång ved minimerade sågande/klyvande, automatik skötte gasreglaget och varmvatten fanns alltid.

Inga konstigheter alls som sagt och både jag och katten älskade pannrummet där jag kunde grisa ner med diverse utan större protester. Katten sov mest, varmt och gott.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
är nog drivna människor som arbetat hårt på ett effektivt sätt. Vi ska vara glada att det finns de som skapar företag som kan anställa mindre ambitiösa individer.

Det är alltså antingen eller?

När vårat gemensamma ska säljas ut är det bra att det finns drivna människor som kan tjäna pengar. :tummenupp
Annars skulle ju vinsterna gå tillbaka till skattebetalarna... :(

Dunning–Kruger-effekten känner många mindre ambitiösa individer till! :D

Du menar att en hop apatiska latmaskar lyckades sko sig på kommuners inkompetens?:va

Eller så kan du ju skriva vad du egentligen menar, för inte tror du väl att precis alla förmögna människor har skapat sin inkomst på skattefinansierade områden, hoppas jag.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vad nu vinster i kommunala bolag som säljs ut har med snålhet och roliga saker snåla personer har för sig!

Ni får skapa en egen tråd om hårklyveri eller dredlocks. Annars modererar jag.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag gör ju ofta mycket saker själv, istället för att köpa rätt pryl så tillverkar jag!!
I långa loppet är jag säker på att min snålhet mot att köpa rätt sak kostar mej mera i långa loppet. I många falla slutar det med att frugan köper den prylen jag ska ha ändå åt mej när hon sett mej gno i dagar för att tillverka den där prylen som kostar 49kr.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag gör ju ofta mycket saker själv, istället för att köpa rätt pryl så tillverkar jag!!
I långa loppet är jag säker på att min snålhet mot att köpa rätt sak kostar mej mera i långa loppet. I många falla slutar det med att frugan köper den prylen jag ska ha ändå åt mej när hon sett mej gno i dagar för att tillverka den där prylen som kostar 49kr.

Men på köpet får du en lärdom inga pengar kan köpa dig.:)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Tack, gamle grävling. Det garvet var precis vad jag behövde efter en kväll som denna.

Vill bara kolla. Du var väl inte allvarlig?

Nej, inte riktigt allvarligt men det mesta blir alltid roligare med en gnutta sanning. :)
Alla människor är inte dåliga eller bra beroende om man är företagare eller inte...
Mest sorgligt med somligas människosyn oavsett vilken sida man står på... :(

Men tillbaks till trådämnet, jag handschuntar och trivs med det! :tummenupp

Retar det någon så gör det inget men det är inte anledningen att jag gör det... :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En tjej jag dejtade under en period brukade knäcka av den yttersta decimetern av de gröna bladen på purjolöken för hon ville inte betala för "de där torra träiga bladen man ändå inte använder"... :dummer :D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En tjej jag dejtade under en period brukade knäcka av den yttersta decimetern av de gröna bladen på purjolöken för hon ville inte betala för "de där torra träiga bladen man ändå inte använder"... :dummer :D

Och en purjolök kostar, 3kr? :va

En polares förfader byggde nytt garage för att få plats med reservdelar han köpt till bilar han ägde på '80-talet...
20år senare...
Ifall han skulle behöva ett bättre begagnat blinkljus till en mitsubishi från 1978 någon gång under de kommande åren...
:banana
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Till alla vedhatare... Vedeldare är inte sparsamma....:rodnar Bygger hus för tillfället och kommer enbart att köra med vedeldning:D MEn systemet går löst på en 12 000- 15 000€ så sparsamt är det inte:crash
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top