Robert Collin - han har faktiskt rätt i detta...

Tragiskt när folk dör på hojen först och främst!

Med det sagt fattar jag inte riktigt vad han vill få fram med texten? Att motorcyklar är svåra att se samt bedöma hastigheten på? Inga nyheter direkt...

Tragiskt när folk dör på hojen först och främst!

Med det sagt fattar jag inte riktigt vad han vill få fram med texten? Att motorcyklar är svåra att se samt bedöma hastigheten på? Inga nyheter direkt...

Som jag läser texten så försöker han faktiskt uppmana de andra bilisterna att vi motorcyklister faktiskt finns där.

Det är ju ganska tydligt. Han säger att motorcykeln syns och det är bilisternas ansvar att vara uppmärksam i trafiken på alla trafikanter. Det måste till en förbättring från bilisternas sida samtidigt som vi måste anpassa oss. De funkar inte att köra +30 där bilisten kan göra en vänstersväng.

Finns en snabblösning som väcker mycket agg men är en billig livförsäkring, kör ALLTID med helljus på!

Finns ju en tråd om detta där det diskuteras om Xenon-konv gör att du får mer uppmärksamhet från billister i synnerhet, verkar vara som att fallet är sådant.

Jag kör gärna med helljus och tar lite skit för det så länge jag inte behöver krama en bildörr.

Bullet LED-ljus kanske kan va nått för att synas bättre.
http://www.bikevis.com/motorcycle-led-running-lights.html

Lägger man sen till en "PodMod" (modulator) så man får ett konstant flimmer på ljusen så borde man synas klart bättre utan att behöva använda helljuset.
http://www.bikevis.com/motorcycle-led-running-light-modulators.html

På sidan finns även andra LED-ljus och Xenon konverteringssatser t.o.m. för H4-insatser.

Till skillnad mot bil så får ju MC ha varselljus på tillsammans med halvljuset så man behöver inte vara olaglig för att synas bättre. Varselljusen ska vara riktade 2 grader nedåt så blir det lagligt o bra.

Som jag läser texten så försöker han faktiskt uppmana de andra bilisterna att vi motorcyklister faktiskt finns där.

Som jag läser det så läser jag: Kör du motorcykel, tro aldrig att en bilist ser dig! Tänk alltid åt alla andra trafikanter, inte bara åt dig själv.

Uppenbart samma fuzz som vanligt att folk och framförallt bilister inte kan se skillnad på olika trafikanter på två hjul.Sanningen är som vanligt bristande respekt för andra trafikanter och dålig uppmärksamhet med en jag hinner säkert över attityd.Har haft diverse mötande och vänstersvängande bilar rakt mot mig där jag haft ögonkontakt med bil föraren i bla storstadstrafik som trots detta fortsatt korsa min körbana som hjärntvättade zombies. :va

Jag brukar som plan A blinka med ljustutan när jag möter misstänkta bilister. Har hittills fått dem sysselsatta med att fundera vad fanken är det där.
plan B är normalt vänstersväng av mig också om det är åker liknande till vänster har gått bra förr för mig att köra av
plan C är hoppa över bilen. Gick bra för en kompis. Landade långt bort efter passerat bilen. Inga personskador.
Hjälm och skinnställ gjorde sitt jobb.

Jag tyckte länge att Collin var Sveriges sämsta motorskribent.
Verkade ha fått jobbet eftersom ingen av de andra vänsterveganerna ville skriva om om naturvidriga statussymboler.
En jannejosefssonwannabe utan erfarenhet eller analysförmåga.

Min uppfattning ändrades för ett par år sedan, när han började skriva balanserat och genomtänkt om viktiga ämnen.

Min uppfattning ändrades igen när jag märkte att man kunde läsa "hans" alster i andra tidningar några dagar tidigare, med annan författare...

Tycker egentligen inte att det är fel - Han är förmodligen den mest spridda skribenten.
Då är det bättre att han publicerar vettiga artiklar.
Men källhänvisning skulle inte skada.

Det är lätt att gnälla över bilister "som bara svänger ut", men hur många motorcyklister håller lagstadgad hastighet?

Jag ser dagligen motorcyklar som kör 80 km/h inne i stan, inte sällan med en körriktningsvisare påslagen sedan förra svängen. Högerregeln ignoreras, bromsberedskap verkar inte existera och så vidare.

Snacket om att plåga medtrafikanterna med helljus på dagen är bara löjligt. Skaffa en reflexväst på Biltema för en spottstyver så syns man. Fast det går väl inte för sig när man ska vara någon sorts häftig outlaw.

A - logiskt och gör själv så
B - Va:va
C - Är det möjligt?Låter lite som att i sista stund hoppa ur en störtande hiss

B Bättre än köra på nått. Jag kommer i en uppförsbacke med bil. På backkrönet dyker två bussar upp. Den ena håller på att köra om den andra. Jag väljer köra av åt höger (grusslätt i Turkiet 1978) och kan längre fram köra upp på vägen igen.
Vi håller på och fotar slutet på 60-talet i en kurva nära Staffanstorp. Min kusin Christoffer tror farten är för hög och beslutar sig att helt enkelt köra av.
Flyger över diket och ner på åkern. Lyckas undvika en harv med piggarna uppåt. Lyckas få in hojen mellan två träd i en allé och upp på en liten väg ca 1/2m över åkern. Hojen gör ju ett jättehopp när den flyger upp på vägen så han har bara kontakt med hojen med händerna i styret.
Benen högt över hojen men han kommer ner på hojen och grejar det. Tyvärr slog ena knäskålen i nått baktill vid landningen så det blev Lunds lasarett med gipsning när benet började svullna upp på kvällen. Vilket var surt för under helgen skulle han tävla i nått som med dagens regler skulle vara "Rookie 350".

C Tekniken övades vad jag hört i MC utbildningen i försvaret ( i varje fall när det fanns MC-ordonanser) I princip genom att köra rakt in i en plogvall (snö). Upp med fötterna på sadeln. Håll i styret med raka armar. När hojen tar stopp flyger man över plogvallen. En kompis Werner körde in i en bil som bara körde ut. Han grejade det. Landade enligt vad som sades 30meter efter bilen. Utan personskador. Bilen och hojen skrotade.
Har också nyligen (på 2000-talet) hört samma av en förare som kommer över ett backkrön med en Ducce när han får se en van med släp göra vänstersväng ut på skogsväg. Har bromsar till stoppie och går in mellan vanen och släpet och träffar draget med helt ihoptryckt gaffel. Och flyger vidare. Och klarar sig utan allvarliga skador. När han går fram mot vanen hör han en grabb som skriker: Farsan nu har du förstört min favorithoj. Det enda som var helt på hojen var gaffeln. Båda gaffelkronorna slets sönder.

Last edited:
Det är lätt att gnälla över bilister "som bara svänger ut", men hur många motorcyklister håller lagstadgad hastighet?

Jag ser dagligen motorcyklar som kör 80 km/h inne i stan, inte sällan med en körriktningsvisare påslagen sedan förra svängen. Högerregeln ignoreras, bromsberedskap verkar inte existera och så vidare.

Snacket om att plåga medtrafikanterna med helljus på dagen är bara löjligt. Skaffa en reflexväst på Biltema för en spottstyver så syns man. Fast det går väl inte för sig när man ska vara någon sorts häftig outlaw.

Håller med i del ett och del två :-)

Mao håller jag inte med i del tre,
under mina många långkörningar i landet har jag försökt se hur reflexväst egentligen syns. Resultatet av detta är att reflexväst hjälper i princip bara för synlighet bakifrån och ju många blir ihjälkörda bakifrån?

Bara när mc var en motard/Cross i kombination med dåligt lyse syns man tidigare med reflexväst.

Man ser lyset från motorcykeln låååångt innan man ser att föraren har reflexväst på sig.

Vit hjälm allvädersställ i svart och gult samt vit hoj med blågula reflexer på backspeglarna = inte en enda kommer missa att se dig eftersom du tas för en mc-polis...

Not sent from an iProduct...

Jag tyckte länge att Collin var Sveriges sämsta motorskribent.
Verkade ha fått jobbet eftersom ingen av de andra vänsterveganerna ville skriva om om naturvidriga statussymboler.
En jannejosefssonwannabe utan erfarenhet eller analysförmåga.

Är inte han fjanten som tror att han fick Mercedes att rita om A-klasse på grund av hans artiklar...? Som senare menade att han blev "utfryst" av Mercedes...?
Jag kan bara hålla med. Jag har verkligen ingen respekt för dåligt pålästa sensationsjournalister.

Glöm reflexväst. Syns ju inte alls om en sporthojsförare kör sin sporthoj som den är avsedd att köras. Redigt framlyse och hjälm med tydliga färger syns betydligt bättre. Och att betrakta sig själv som fullständigt osynlig och alla bilister som blinda idioter är verkligen att rekommendera...

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...