RIP i egen forumdel?

Bör RIP-trådar och olycksdiskussioner finnas i en egen separat forumdel?

• Antal röstningar
    0

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Kanske ute i ogjort väder, vill inte föregripa något men vad tycker ni?

Last edited:
För det första passar det här bättre i förslag-forumet, sen är det fortfarande ingen demokrati.

Klart det inte är någon demokrati men det kan väl inte vara fel att framföra åsikter till forumägaren?

Ja, lägg dem i en separat forumdel tillsammans med "Bästa fylleminet".

Mattias skrev:
För det första passar det här bättre i förslag-forumet, sen är det fortfarande ingen demokrati.

Håller med om att det passar bättre bland Förslag, har du möjlighet och lust att flytta det eller är det bättre att jag raderar och gör om på rätt plats?

Jag vet - och har full förståelse för - att detta inte är en demokrati, och det skulle förmodligen inte fungera bra som sådan heller. Däremot ser jag inget konstigt i att inhämta åsikter, som kanske så småningom kan ligga till grund för ett ödmjukt, och underbyggt, förslag som Swedie (och du?) kan ta ställning till.

Hade varit bättre om alternativen hetat "ja" och "nej". De andra orden tillför ingen ny information, men de kan däremot färga resultatet.

Problemet med 'Förslag' är väl att det är ungefär en tusendel så många som läser det jämfört med detta forum.

Jag tycker att det vore lämpligt med ett särskilt forum för denna typ av trådar. Dels kan det vara värdigare att inte beblanda en RIP-tråd med mindre seriösa diskussioner i detta forum, dels väljer folk själva om de vill läsa om död och tragik varje gång de vill läsa om sin hobby.

mb skrev:
Hade varit bättre om alternativen hetat "ja" och "nej". De andra orden tillför ingen ny information, men de kan däremot färga resultatet.

Det där får du gärna utveckla. Det enda jag kan tänka mig är att den som eventuellt inte vill se RIP-trådar någonstans alls låter bli att rösta, eftersom han/hon inte *gärna* ser dem bland andra trådar heller. Men det, hypotetiska, fallet är detsamma även med strikt JA/NEJ.

Nacka skrev:
Jag tycker att det vore lämpligt med ett särskilt forum för denna typ av trådar. Dels kan det vara värdigare att inte beblanda en RIP-tråd med mindre seriösa diskussioner i detta forum, dels väljer folk själva om de vill läsa om död och tragik varje gång de vill läsa om sin hobby.

Håller med. Med en egen forumdel, slipper man tjafset om olyckstrådarnas existensberättigande hela tiden. De kommer nog alltid att postas och varför då inte på ett eget, ställe så att alla som inte vill läsa, slipper dem...

exiteme skrev:
Håller med. Med en egen forumdel, slipper man tjafset om olyckstrådarnas existensberättigande hela tiden. De kommer nog alltid att postas och varför då inte på ett eget, ställe så att alla som inte vill läsa, slipper dem...

Håller med här... och om jag inte har helt fel så va det Sensei som föreslog det från början i en annan just nu aktiv tråd!

exiteme skrev:

Bättre att få dom som startar dessa trådar att fatta att det kanske inte lämpar sig med inlägg om trafikskadade. :kocko
Är man intresserad och vill gotta sig i andras olycka kan man läsa nyheterna istället . Och hålla dom för sig själv.

/En som tar rätt på skiten

SM 570 RR skrev:
Bättre att få dom som startar dessa trådar att fatta att det kanske inte lämpar sig med inlägg om trafikskadade. :kocko
Är man intresserad och vill gotta sig i andras olycka kan man läsa nyheterna istället . Och hålla dom för sig själv.

/En som tar rätt på skiten

Den här tråden var inte menad som upprepning av alla tidigare argument för och emot olyckstrådar... men here we go.

I de flesta andra högrisksysslesättningar är det fullkomligt självklart att diskutera olyckor och tillbud, och främst deras anledningar. Jämför med exempelvis dykning, fallskärmshoppning eller privatflyg, det handlar inte för ett ögonblick om att gotta sig i andras olycka. Strutsattityden som många hojåkare har "jag *vet* att det är jättefarligt, håll klaffen nu" sticker då ut som ganska insiktslös och primitiv. Är du "med och tar rätt på skiten" har du rimligtvis valt att göra det av helt fri vilja, och kan knappast använda det som argument för att slippa läsa om olyckor.
Vad jag däremot håller med om är att långa RIP-trådar utan närmare substans knappast tillför något.

Nu lämnar jag walk over för ytterligare diskussioner... :)

Last edited:
Låt inte det här bli en ny diskussion om trådarnas vara eller inte vara nu, det har diskuterats tidigare.

Genom att lägga dem i ett separat forum slipper vi det problemet och alla torde bli nöjda.

Ja ett separat forum som ligger på en annan server.
Det skulle vara utmärkt. :tummenupp

69:an skrev:
Det där får du gärna utveckla. Det enda jag kan tänka mig är att den som eventuellt inte vill se RIP-trådar någonstans alls låter bli att rösta, eftersom han/hon inte *gärna* ser dem bland andra trådar heller. Men det, hypotetiska, fallet är detsamma även med strikt JA/NEJ.
JA, egen forumdel: Ger en positiv klang även för de som egentligen är negativt inställda till VIF-trådar. "Bort med dom till en annan forumdel".

NEJ, de får gärna finnas bland alla andra trådar: De som är negativt inställda kan undvika det här alternativet pga. värdeladdade formuleringen "får gärna finnas".

Och som sagt, ingen ny information tillförs. Dock finns alltid risken att resultatet färgas när man stämplar JA/NEJ-alternativ med värdeladdade formuleringar.

Last edited:
Samtidigt är det liiiiite olustigt att ha en sån forum-del ?
Om man nu måste tala om att folk dött / visa sin medkänsla så kan man väl lika gärna göra det i en tråd här i allmänt.
Sporthoj.com ska väl vara ett kul ställe ? ...visst, folk dör när dom kör hoj, men folk dör hela tiden och det gör ju inte att t.ex orienteringsforum har forum som heter "till minne av er som strök med bland tvarbakterier".

fattar ni poängen ?

Alla kommer att dö, många kommer att bli ledsna över att andra dör. Det här är ett forum för sporthojsåkare, visa sin sorg och medkänsla kan man göra till anhöriga genom träffa dom och prata eller ringa till dom, det är bättre än att skriva i ett forum på internet.

EDIT, stavfel.

Så det som egentligen efterlystes var en haverikommision? Det kommer vi nog ingenvart med, då spekulationerna skulle skena vilt. Trafikolyckor med motorcykel utreds sällan, och i de fall jag har fått ta del av en sån utredning så har de känts ytterst lekmannamässiga. Det blir ingen egen forumdel med dödsannonser, hursomhelst.

:corn :corn Tänk på barnen i Afrika istället. :rolleyes:

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...