Ringde från försäkringskassan om våra MINI?!

SSB skrev:
* En arbetar-statsminister som bor på en herrgård, gift med VD'n för ett stort statligt bolag.
- För vi vill hellre ha socfall som bor i en etta med kåkvrå utan dusch som statsministrar?

SSB skrev:
* Minister Bodströms son blir justitieminister utan att ens ha varit med i partiet...the list goes on.
- Ja, tvi vale! Vad fasiken har hänt med den sanna svågerpolitiken och klubben för inbördes beundran! Här kommer en snorvalp som inte ens skolats i SSU-jugend och nästlar sig in.. var är landet påväg?!

SSB skrev:
* Vi har Kung Persson gift med Hertiginnan av Systembolaget som suger ut landets bönder med en skattebörda på 80% för att kunna bo fint i sina slott och bygga LO-Borgens murar ännu högre där Grevinnan Wanja Lundby-Wedin regerar över två miljoner tvångsvärvade bönder.
- Precis! Skattepengarna går raka vägen ner i deras fickor som det ska vara i en bananrepublik.....

Frågan är bara:
- Hur kan man försvara fiffel av den enkla anledningen att man vet att andra fifflar?
- hur kan man argumentera för ett förkastligt beteende istället för att förespråka fler goda exempel?

Silwer skrev:
Som sagt "jag kan förstå att folk väljer att jobba svart eller ta in svarta pengar", sen har du lyft det till löjliga nivåer.

Jag kan också förstå att folks ärlighet sjunker när de ser att ledarna fifflar. Jag undrar bara varför man väljer att försvara det eller förringa det?

korvgubbe skrev:
Jag kan också förstå att folks ärlighet sjunker när de ser att ledarna fifflar. Jag undrar bara varför man väljer att försvara det eller förringa det?
Jag skrev att jag kan FÖRSTÅ det.
Det är långt tills jag försvarar det och förespråkar det.

Och som sagt grader i helvetet.

Var ska man dra gränsen? om jag målar grannens staket o får pengar av honom, bör jag ta upp det i deklarationen då?

Last edited:
korvgubbe skrev:

Ja, det är plättlätt.
Pedagogiskt nu då:

Bertil, eller vaffan han hette, plockar bidrag han inte har rätt till. Bidragen finansieras med skattebetalarnas pengar mestadels.

Sune, eller vad fan han hette, målar om mitt sovrum för 2000 spänn. Han redovisar aldrig vinsten, hans leverne finansieras av mina pengar och det har jag godkänt. Alltså är det en transaktion mellan honom och mig som ingen annan (borde) ha att göra med.

OT igen dårå:
Apropå ämnet, borde korvgubbe betala gåvoskatt för sin veckopeng han förhoppningsvis fått genom åren? Jag antar att varken han eller jag ska göra det, men varför inte? Hur ser regelverket ut? Kan man dela upp en gåva så att den inte blir beskattningsbar?

(Ville bara fråga dig korvo om du inte glömt att redovisa de inkomsterna, men jag väntar till regelverket är synliggjort :tungan )

Silwer skrev:
Jag skrev att jag kan FÖRSTÅ det.
Det är långt tills jag försvarar det och förespråkar det.

...oki oki... ..ska inte tjata mer om just det...

Men är fortfarande nyfiken om vem av Nisse och Bertil som var dummigast!?

Silwer skrev:

Jag tror inte att det finns grader i helvetet. Om det gjorde det skulle man ju kunna gå från en jättevarm punkt i helvetet till en lite mindre varm punkt, och uppleva en sorts lindring av eländet. Och jag tror inte att ett riktigt helvete ger tillfälle till lindring.

Betala skatt, annars hamnar du i helvetet! :hihi

Markus skrev:
...

OT igen dårå:
Apropå ämnet, borde korvgubbe betala gåvoskatt för sin veckopeng han förhoppningsvis fått genom åren? Jag antar att varken han eller jag ska göra det, men varför inte? Hur ser regelverket ut? Kan man dela upp en gåva så att den inte blir beskattningsbar?

...

Historiskt var väl gåvor under 10000/år skattefria? Hyffsad veckopeng!

Edit;
Kurt skrev:
Bidragssnyltare ...

Kungen?

Last edited:
korvgubbe skrev:
...oki oki... ..ska inte tjata mer om just det...

Men är fortfarande nyfiken om vem av Nisse och Bertil som var dummigast!?
Så som du skrev är de exakt lika dumma, men det funkar ju inte så, svartjobb är ju jobb är ju ofta sånt som kanske inte blivit gjorda alls om de inte var just svarta eller affärer som aldrig blivit gjorda om momsen låg uppepå priset.

Med den tanken i bakhuvet så är snubben som stal pengar ur sjukförsäkringssystemet den elakaste, eftersom en annan som var sjuk på riktigt kunde fått pengarna i stället.

Markus skrev:
Ja, det är plättlätt.
Pedagogiskt nu då:

Bertil, eller vaffan han hette, plockar bidrag han inte har rätt till.

Alltså är det en transaktion mellan honom och mig som ingen annan (borde) ha att göra med.

OT igen dårå:
Apropå ämnet, borde korvgubbe betala gåvoskatt för sin veckopeng han förhoppningsvis fått genom åren?

Jag köper din förklaring utan att kasta mig in i hårklyveri-diskussioner.

...och nej, jag ska inte betala någon skatt för min veckopeng då den ej uppfyllde följande:

"Det skattefria beloppet för gåva uppgår årligen till 10000 kr, endast överskjutande belopp beskattas."

http://www.alden.se/Arvsskatt.htm

Silwer skrev:
svartjobb är ju jobb är ju ofta sånt som kanske inte blivit gjorda alls om de inte var just svarta eller affärer som aldrig blivit gjorda om momsen låg uppepå priset.

Med den tanken i bakhuvet så är snubben som stal pengar ur sjukförsäkringssystemet den elakaste, eftersom en annan som var sjuk på riktigt kunde fått pengarna i stället.

Där dök en motivering upp. Tackar och bockar! :tummenupp

- För vi vill hellre ha socfall som bor i en etta med kåkvrå utan dusch som statsministrar?
Vare sig Palme eller "Dojjan" var socfall som bodde i en etta. Men de insåg att man som trovärdig representant för ett "arbetarparti" kanske inte skall köpa en herrgård för 11 millar när man 4 år tidigare förfasat sig över att Bo Lundgren köpt en villa för 2 millar.

- Ja, tvi vale! Vad fasiken har hänt med den sanna svågerpolitiken och klubben för inbördes beundran! Här kommer en snorvalp som inte ens skolats i SSU-jugend och nästlar sig in.. var är landet påväg?!
Du ser inte kopplingen att en fd. ministers son får en ministerpost? Det verkar som vi går från en meritokrati till en statsförvaltning där man håller varandra om ryggen och ser till att sina vänner och sina vänners barn osv får åka snålskjuts på systemet. Ett system som du och jag bekostar. Men du kanske inte tycker att det myglas alls? I så fall är det ju skönt för dig.

- Precis! Skattepengarna går raka vägen ner i deras fickor som det ska vara i en bananrepublik.....
Tyvärr anser ju jag att vi har en statsförvaltning i moraliskt förfall och att detta i sakta mak spiller över på det övriga samhället. Detta leder till minskad solidaritet och att fler och fler känner att de "måste se om sitt hus" (genom att skattefiffla t.ex.) för att de inte litar på att staten gör det, eller för att de tycker att de på toppen fuskar och att därför även "vi på golvet" har rätt att fuska.

Jag vet inte om du ironiserar där ovan för att du inte tycker att vi har ett problem med ökad korruption och maktmissbruk men jag gillar inte vad jag ser och tycker att vi har ett problem.

Själv anser jag att roten till problemet finns i pyramidens topp och att det sipprat neråt. Inte att Bosse 58, byggare, 200Kkr i årsinkomst, fuskat med skatten och därför tyckte Schyman att hon minsann också kunde göra det.

Frågan är bara:
- Hur kan man försvara fiffel av den enkla anledningen att man vet att andra fifflar?
- hur kan man argumentera för ett förkastligt beteende istället för att förespråka fler goda exempel?

Som jag sade. Man kan inte försvara det ur ett moraliskt och etiskt perspektiv. Men att "människor är människor", man vill inte vara den enda som betalar skatt om alla andra fuskar. Där kan man ur ett logiskt perspektiv försvara ett sådant agerande.

Därför når man någonstans en gräns där folk tycker att det är meningslöst att betala in skatt. Någonstans när folk inte längre har förtroende för att systemet fungerar, att alla betalar, så bryter det ihop och man får (nog) efter den brytpunkten en lavinartad ökning i fusk.

Därför är det så viktigt att landets ledare är goda företrädare för en hög skattemoral. Därför är det så viktigt att stämma i bäcken. Därför är det viktigt att förklara varför det är viktigt att folk inte skattefuskar. Det biter alla i ändan i slutänden.

DOCK! Är jag den enda som betalar skatt så att du får bidrag, ja då skiter jag i att betala skatt jag med. Inte för att det är RÄTT, utan för att det är LOGISKT.

Hänger du med på hur jag menar nu?

SSB skrev:
Vare sig Palme eller "Dojjan" var socfall som bodde i en etta.
Jag vet att vissa stör sig på det. Själv har jag svårt att bli upprörd om den med Sveriges mest granskade och "ansvarskrävande" post köper en dyr lya...

SSB skrev:
Du ser inte kopplingen att en fd. ministers son får en ministerpost?
Jag läste lite slarvigt sist... Jo.. det är oerhört upprörande att en framstående advokat får jobb på samma ställe som hans gode far tidigare jobbat.
Vart ska det sluta?
Det är ju nästan som om de i USA skull få för sig att välja en person, utan arbetslivserfarenhet och som aldrig varit utanför USA, till president bara för att hans pappa varit det tidigare... :rolleyes:

SSB skrev:
Tyvärr anser ju jag att vi har en statsförvaltning i moraliskt förfall och att detta i sakta mak spiller över på det övriga samhället.

Jag tror tyvär inte att det börjar eller beror på makthavarna utan r något som snarare vuxit fram i sammhället som stort. Alla ska lyckas. Egoism hyllas och kollektivism sågas vid fotknölarna. Lika viktigt som det tidigare var att dra sitt strå till stacken ska man idag lyckas till varje pris, karriär, självutvecklande upplevelser tror jag kan få många att sko sig på andras bekostnad...

SSB skrev:
Som jag sade. Man kan inte försvara det ur ett moraliskt och etiskt perspektiv. Men att "människor är människor", man vill inte vara den enda som betalar skatt om alla andra fuskar. Där kan man ur ett logiskt perspektiv försvara ett sådant agerande.

Hänger du med på hur jag menar nu?

Jodå, jag tror jag börjar hänga med...
Du beskrev det bra förut:

SSB skrev:
Värre på mygelfronten är en halvtidsanställd här. Numera sjukskriven 50%, och fördelar tiden 50% sjuk som anställd här, och 50% frisk på sitt eget företag. Allt med försäkringskassans goda minne.

Vi betalar sjuklön och hon jobbar vidare med sin firma. F-kassan är glad för de slipper pröjsa något (knappt) och inte får man säga upp heller för gud bevars då syns hon ju i statistiken lagom till valet. Sanktionerat mygel med andra ord. :Spy:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1234279&postcount=24

Last edited:
korvgubbe skrev:
Det är ju nästan som om de i USA skull få för sig att välja en person, utan arbetslivserfarenhet och som aldrig varit utanför USA, till president bara för att hans pappa varit det tidigare... :rolleyes:

Och det är inte ovidkommande i denna diskussion. :hihi

jag kan inte slänga mig med fina ord och dyligt tyvärr.. :rolleyes:

men som jag ser det kommer troligen sveriges regering att gå under..

som sovjet föll kommer även sverige att trilla..

om det händer imorgon elr om 5 år vet jag inte..men på god väg är vi nog fan.

finns många exempel på att landet är på väg åt fel håll..tyvärr startade fallet redan fär 10-15 år sedan..

Obs! IRONI
"men viss för all del..tycker verkligen regeringen ska höja alla skatter..
det är ju så landet är uppbyggt..den fattiga ska fan inte ha ngn chans att ta sig upp i samhällets topp...(inte utan mygel iallafall).
Och dom som redan sitter med guldsked i mun ska ju inte behöva trilla ner i ngn hemsk arbetarklass."

på sätt och vis vill jag behålla den nuvarande statsministern...han vet man var han står iallafall...allt han tycker gör man tvärtom...så blir det bra :tummenupp
men jag ser fram imot nästa val....då röstas det skånskt..
misstolka mig inte som Rasist elr ngt..snarare nationalist

Äh.. Lite fiffel är inget att bry sig om.. Det är ju bara att höja skatten lite för att täcka inkomstbortfallet..

Kurt skrev:
Tjäna pengar svart är inte så farligt...

...så länge man inte göra några anspråk på att använda sig av allmäna skattefinansierade resurser såsom sjukvård, infrastruktur eller skolgång.

Nä inte om man inte haft någon beskattad inkomst kanske, men låt säga att man redan skattat för 300k då är ju denna personen lika berättigad till vår "välfärd" som både du och jag. Iaf som jag då han betalat mer skatt än mig även om han sedan jobbat lite extra och fått svarta pengar.

Mickep66 skrev:
Nä inte om man inte haft någon beskattad inkomst kanske, men låt säga att man redan skattat för 300k då är ju denna personen lika berättigad till vår "välfärd" som både du och jag. Iaf som jag då han betalat mer skatt än mig även om han sedan jobbat lite extra och fått svarta pengar.

Hur mycket skatt måste man betala för att det skall väga upp ALLA kostnader samhällhet har haft, och kommer att ha för en?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg