Ringde från försäkringskassan om våra MINI?!

Markus skrev:
Jag vet vad det handlar om, men jag vet inte om det är samma person.

Det här är ju vad du tjatat om så länge! Äntligen börjar de ta bidragsfuskandet på allvar och försöka sätta ditt myglarna! :tummenupp

Tror tråden är en bluff av något slag, hur skulle f-kassan fått tag på någons privata kundregister? Det är ju inte direkt Skatteverket m hjälp av Eko som gjort husrannsakan. Låter riktigt konstigt hela historien.
Luktar lite 45 hojar i en container om detta...

Om man väljer att leva på andras skattade pengar är man en tjuv!!! Det är en sak om man är sjukskriven och verkligen e sjuk. Samma sak gäller om du får a-kassa. Då ska du fan inte driva en firma vid sidan om svart.

Och vad tycker vi här på forumet om tjuvar??

/T

Jag vet fler de har ringt. De kontrollerar som sagt personerna som har hand om försäljningen och inte er som har köpt.

Twin skrev:
Om man väljer att leva på andras skattade pengar är man en tjuv!!! Det är en sak om man är sjukskriven och verkligen e sjuk. Samma sak gäller om du får a-kassa. Då ska du fan inte driva en firma vid sidan om svart.

Och vad tycker vi här på forumet om tjuvar??

/T
Jag vet inte om jag vill likställa det med tjuveri.

Så som pamparna fuskar med sånt här har jag mer och mer tappat intresset för att bli arg på folk som jobbar svart eller som drar in stålar svart.

De kan ju rensa upp där på försäkringskassan först där det ju visade sig att många av de anställda gav sig själva eller släktingar bidragspengar, det är väl tjuveri om något.

Silwer skrev:
Jag vet inte om jag vill likställa det med tjuveri.

Så som pamparna fuskar med sånt här har jag mer och mer tappat intresset för att bli arg på folk som jobbar svart eller som drar in stålar svart.

De kan ju rensa upp där på försäkringskassan först där det ju visade sig att många av de anställda gav sig själva eller släktingar bidragspengar, det är väl tjuveri om något.

Intressant att du säger så... :hihi Kan du inte förklara ordet "konsekvent" för mig!
Silwer skrev:
Nej, men jag tycker nog att det börjar bli dax med mer kontroll av detta, de får gärna kolla upp mig om jag är hemma i sängen och är sjuk när jag anmält detta, jag har inget att dölja.

Eftersom folk beter sig som om pengar växte på träd så är det fasen dax att göra om de gamla tröga byråkratsystemen och i stället ta lite kontroller här och där på folks ärlighet.

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1455060&postcount=56

:rofl

korvgubbe skrev:
Intressant att du säger så... :hihi Kan du inte förklara ordet "konsekvent" för mig!

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1455060&postcount=56

:rofl

Nja jag ser det inte som samma sak tyvärr.

Uteblivna skattepengar är inte samma sak som att staten ger mig pengar jag inte ska ha.
Jag får ju inte direkt lust att betala skatt när de används på det sätt det gör.

Nu betalar jag iofs skatt, men jag kan förstå folk som blir förbannade på skatterna och tar en del vid sidan av.

Last edited:
Silwer skrev:
Uteblivna skattepengar är inte samma sak som att staten ger mig pengar jag inte ska ha.

Men att få sjukersättning fast man har en inkomst innebär ju att man får pengar som man inte ska ha? :va

korvgubbe skrev:
Men att få sjukersättning fast man har en inkomst innebär ju att man får pengar som man inte ska ha? :va
Jo men det är i fallet i denna tråden det.

Där håller jag med dig, men det är inte samma sak som att jag kränger några minimotos till dig och skiter i att ta upp det i deklarationen som inkomst.

Silwer skrev:
Jo men det är i fallet i denna tråden det.

Där håller jag med dig, men det är inte samma sak som att jag kränger några minimotos till dig och skiter i att ta upp det i deklarationen som inkomst.

Vari ligger skillnaden?
Är det vad man tjänar pengar på som avgör om man kan få bidrag samtidigt?

"Sjukersättning utgår till dig som p.g.a. sjukdom är oförmögen att arbeta och därför saknar inkomst. Detsamma gäller dig som "bara" tjänar lite extra på försäljning av Minimotos. Övrig inkomstbringande verksamhet är ej tillåten under den tid då sjukersättning utbetalas"

korvgubbe skrev:
Vari ligger skillnaden?
Är det vad man tjänar pengar på som avgör om man kan få bidrag samtidigt?

"Sjukersättning utgår till dig som p.g.a. sjukdom är oförmögen att arbeta och därför saknar inkomst. Detsamma gäller dig som "bara" tjänar lite extra på försäljning av Minimotos. Övrig inkomstbringande verksamhet är ej tillåten under den tid då sjukersättning utbetalas"
Alltså, inga bidrag bara svarta pengar.

Om jag kränger ett parti minimotos till dig svart, hajar du?

Jag menar att jag kan förstå en som gör så.

Jag har dock svarare att förstå någon som är heltidssjukskriven (på falska grunder då) och bedriver verksamhet vid sidan av, det är ju isf att lura staten 2ggr, håller du inte med?

Jag är inet arg på folk som är sjuka på riktigt, de är ju de som ska ha pengarna, men de ska ju då inte kunna arbeta heller.

Last edited:
Silwer skrev:
Alltså, inga bidrag bara svarta pengar.

Om jag kränger ett parti minimotos till dig svart, hajar du?

Så då ska försäkringskassan alltså ignorera saken när de upptäcker att någon får bidrag de inte har rätt till bara för att det finns andra som BÅDE får felaktiga bidrag och dessutom struntar i att skatta? :confused:

....tycker polisen borde göra likadant.
- "Fan, den där liraren kör fett fort.. 130 på 70:väg"
- "Äh, låt honom löpa, det finns ju folk som kör för fort med bilar med körförbud!"
- "Det har du rätt i, vi nöjer oss med att bara vinka till honom... såja, hej hej! vinka vinka!"

korvgubbe skrev:
Så då ska försäkringskassan alltså ignorera saken när de upptäcker att någon får bidrag de inte har rätt till bara för att det finns andra som BÅDE får felaktiga bidrag och dessutom struntar i att skatta? :confused:

....tycker polisen borde göra likadant.
- "Fan, den där liraren kör fett fort.. 130 på 70:väg"
- "Äh, låt honom löpa, det finns ju folk som kör för fort med bilar med körförbud!"
- "Det har du rätt i, vi nöjer oss med att bara vinka till honom... såja, hej hej! vinka vinka!"
Jag vet inte vad de ska göra, jag föreslår att de gör sitt jobb, var ser du mitt inlägg om det här i tråden att de ska ge fan i att kolla upp sådant här?

Det är skillnad på att jag kan förstå folk som vil tjäna pengar svart och att jag menar att de inet ska kolla upp honom.

Du läser in för mycket i det hela, och jag anser fortfarande att de kan rensa upp i sina egna led.

Silwer skrev:
Du läser in för mycket i det hela, och jag anser fortfarande att de kan rensa upp i sina egna led.

Fast du sa ju förut att man skulle rensa upp bland fuskandet hos folk? Hur ska de göra egentligen?

Silwer skrev:
Eftersom folk beter sig som om pengar växte på träd så är det fasen dax att göra om de gamla tröga byråkratsystemen och i stället ta lite kontroller här och där på folks ärlighet.

Vänta nu, nu står det 1-1.
Naturligtvis är det inte samma sak att köra svarta stålar som att göra det samtidigt som man får bidrag.
Skillnaden ligger i att om jag genererar en svart vinst så finns det inget enligt min filosofi som säger att någon annan har rätt till den, om jag däremot gör en vit vinst så finns det en hel del i min filosofi som säger att de pengarna inte ska ges till någon som inte behöver dem bättre än mig.
Solklart.

Men... det är ju en politisk fråga, eller hur korvo;)?

Tjäna pengar svart är inte så farligt...

...så länge man inte göra några anspråk på att använda sig av allmäna skattefinansierade resurser såsom sjukvård, infrastruktur eller skolgång.

Så det så!

:tomten

Kurt skrev:
Tjäna pengar svart är inte så farligt...

...så länge man inte göra några anspråk på att använda sig av allmäna skattefinansierade resurser såsom sjukvård, infrastruktur eller skolgång.

Så det så!

:tomten

Helt riktigt.
:tummenupp

korvgubbe skrev:
Fast du sa ju förut att man skulle rensa upp bland fuskandet hos folk? Hur ska de göra egentligen?
Jag anser det fortfarande, och om det verkligen görs så får man ju åter förtroende så att säga.

Men jag vill ju som ett exempel inte höra att jag betalade skatt så de anställda på sjukkassan kunde ta pengarna själva

Jag tror dessutom att svartarbete minskar om folk ser att kedjan renar sig högre upp så att säga.

Silwer skrev:
Jag anser det fortfarande, och om det verkligen görs så får man ju åter förtroende så att säga.

Men jag vill ju som ett exempel inte höra att jag betalade skatt så de anställda på sjukkassan kunde ta pengarna själva

Ah.... Nu börjar jag förstå!
...Så för att undvika att någon fifflar bort pengar ska vi se till att fiffla så de inte har några pengar att fiffla bort?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg