Rimligt pris för en service?

Betalade 4400kr för 100 milaservice på Aprilian i juni 2023 och 3300kr för min förra 790 duke 2020. Inte orimligt med 4200kr men det går säkert att få ner något om du letar runt lite.
 
Såg en snubbe i depån på Kemorabanan i Finland för en massa år sen som gjorde precis det som Obsession engineering gjorde på 1290, fast på en Aprilia RS 250. Hela motorn var i bitar på golvet i depåboxen när han renoverade växellådan. Tog någon timme sen var han på banan igen... :D
 
100-mila servicen är ju inte bara filter och oljebyte. Den är egentligen rätt viktig. Kontroller av spel i handtag, koppling, att muttrar är åtdragna osv osv.

Jag har sett en demohoj där framhjulet var inte åtskruvad varken mutter(handskruven några gängor) eller spännbulten på andra sidan. Det jäkliga var att den hade varit redan ute på tur.

Timdebiteringen har också dragit iväg i o m att hojjarna har blivit så avancerade idag mer alla hjälpmedel och inställningar. Mer instrument och mer utbildning.
Märkt att, många skiter helt enkelt i garantierna och servar själv(ofta då japshojjar)
 
100-mila servicen är ju inte bara filter och oljebyte. Den är egentligen rätt viktig. Kontroller av spel i handtag, koppling, att muttrar är åtdragna osv osv.
Tänkte just säga det, kolla upp exakt vad som faktiskt ingår i servicen, det är mycket mer än olja och filter.
Nu har jag inte jobbat med större MC, men däremot MC- och mopedscootrar. Då hade vi listor där alla punkter bockades av, har för med det handlade om ungefär 1½ A4-ark för en normal förstaservice med fyrtaktsmotor. Mycket var givetvis bara simpla saker som att kolla att all belysning fungerar, men ändå många moment som ska genomföras så det tar en del tid att gå igenom allt.
Och för en genomsnittssvensson kan det absolut vara bra att någon med lite mer hoj/mekvana ger hojen en översyn då och då - skrämmande många bara kör så länge det går, trots att skrapljud, glapp, läckage o.s.v. mycket tydligt visar att hojen inte är frisk.
 
När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
 
När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
Sant. Skulle timdebitering ske på samtal om pris, saldo på plats och leveranstid (som syns på hemsidan) från mina kunder vore de gamla goda 071-numren billiga i jämförelse.
 
Betalade 4400kr för 100 milaservice på Aprilian i juni 2023 och 3300kr för min förra 790 duke 2020. Inte orimligt med 4200kr men det går säkert att få ner något om du letar runt lite.
Betalade liknade för 100-milaservice på min Ducce, på auktoriserad service. Hoj med kåpor som ska bort för att kunna byta olja och filter. Såvitt jag vet baserar sig priset på en standarddebitering där Ducati specat tidsåtgång för arbete, som nämnts tidigare i tråden.

@Shah Of Iran du blir alltså inte scammad högst troligt, bara den bistra verkligheten när man servar ny hoj på verkstad.
 
När såna här trådar kommer upp så undrar jag oftast vad får du för 1000kr idag, knappt någonting, en vanlig veckohandling på willys 1500 spänn. En verkstad behöver minst 1500kr/tim för att gå runt och det är då debiterad tid, resten av tiden är oftast gratis så oftast drar en meck in kanske 4-5 timmar om dagen debiterad tid, resten går åt till att tjöta i telefon med kunder som har tusen frågor, pumpa däck, kolla och höra på något ljud som någon tycker sig höra mm. Det jag alltid undrar när kunder gnäller om priset och skall pruta, ja det förekommer ganska ofta, vad jobbar du med själv och hur mycket lön vill du ha ?. Kan man inte fixa det själv så får man betala så är det bara. När du köper ny hoj med garanti så ta med i beräkningen vad servicen kostar för att bibehålla garantin, busenkelt.. Annars köp en äldre hoj utan garanti, precis samma som med bilar och all annan bröte. Over and out !!
Jag tror att dom flesta av oss här är överens om att timdebiteringen är ganska okej.
Det är antalet timmar som man ibland kan fundera över.
Två timmar för en 100-milaservice till exempel? :va
När jag gjorde allting själv gick det galant under en timme (följde samma schema som verkstaden).
Det är sådant som väcker funderingar.
 
Jag tror att dom flesta av oss här är överens om att timdebiteringen är ganska okej.
Det är antalet timmar som man ibland kan fundera över.
Två timmar för en 100-milaservice till exempel? :va
När jag gjorde allting själv gick det galant under en timme (följde samma schema som verkstaden).
Det är sådant som väcker funderingar.

Tidsåtgång kan kanske räknas med att från mekanikern får arbetsodern så ska han gå och hämta hojen på parkeringen/lagret rulla in den till arbetsplatsen plocka fram materialet. Sen samma procedur när är färdig och sen fylla i arbetsodern och dokumentation. Bara en tanke från min sida.

När jag jobbade med vvs service så är det mycket tid som gick till annat än rena jobbet.
 
Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
 
Man måste ju även ha täckning för lunch, fikapaus och den tid man inte har beläggning.
Mc-verkstäder brukar inte vara några guldgruvor direkt.
 
Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
Du glömde att ekerspänningen skall kollas.
 
Service på Royal Enfield var flera tusen vad jag kommer ihåg. För att byta filter och olja. Tar max, och då menar jag max, en halvtimme. Så jag gjorde det själv. Tar man med ventilkoll så tar det kanske en timme. Men inte mer. För en som aldrig gjort det innan.
Inga kåpor att lossa och varmkörd hoj verkar vara receptet för en snabb service.
 
Tidsåtgång kan kanske räknas med att från mekanikern får arbetsodern så ska han gå och hämta hojen på parkeringen/lagret rulla in den till arbetsplatsen plocka fram materialet. Sen samma procedur när är färdig och sen fylla i arbetsodern och dokumentation. Bara en tanke från min sida.

När jag jobbade med vvs service så är det mycket tid som gick till annat än rena jobbet.
Exakt detta.

Klart att alla jobb går fort om man inte behöver räkna in all ställtid som krävs för att göra jobbet ifråga. Vad gäller tillverkarnas schabloner så kan de säkert vara ganska generöst tilltagna men de är väl också satta så att meken inte ska behöva hetsa igenom jobbet med risk för tex kosmetiska skador och därmed dåligr rykte för märket i förlängningen.
 
Exakt detta.

Klart att alla jobb går fort om man inte behöver räkna in all ställtid som krävs för att göra jobbet ifråga. Vad gäller tillverkarnas schabloner så kan de säkert vara ganska generöst tilltagna men de är väl också satta så att meken inte ska behöva hetsa igenom jobbet med risk för tex kosmetiska skador och därmed dåligr rykte för märket i förlängningen.
Vad jag hört från folk i branchen, både på bil- och MC så är tiderna satta av fabrikerna ibland rena fantasitider, speciellt på större jobb där man ska plocka isär en motor. Då får man helt enkelt lägga mer tid på enklare jobb för att firman ska gå runt.

Vi har som redan skrivit här ovan ett val. Det är ingen som tvingar oss att köpa nytt, vi måste inte ha garanti, vi måste inte lämna hojen på en verkstad. Vill vi göra allt ovanstående så är det ju bara att betala och se glad ut. Tycker vi att verkstan är för dyr så väljer vi en annan, enkelt :)
 
Knappt 3000kr för 100 mila-service på en Street triple R på Northbike i Umeå. Rimligt i mina ögon och inget att klaga på.
 
Man kan räkna bakvägen......

Vad tjänar du själv per timma/månad (och vad är rimligt för en mc-mek?)
Lägg på att meken skall dra in hyra, telefontid, tid för administration/bokföring (eller betala någon för att göra det) skatter, egenavgifter, pensionsinbetalningar osv.
Då inser man snabbt att timdebiteringen inte är orimlig

Är servicen totalt sett för dyr?
De flesta ser bara att det är bytt olja o filter - men snegla på ett fullständigt schema - där finns många små (men enkla) punkter som skall prickas av. Dessutom skall hojen in och ut - kanske flera gånger om den lämnas dagen innan o hämtas dagen efter - de flesta mc-firmor måste rulla ut alla hojar ur verkstaden för att få plats att jobba. Skulle de kräva att du kom på minuten när servicen började o hämtade på minuten när servicen var klar så skulle en hel del spilltid kunna reduceras, men inte f-n skulle du vara bekväm med så snäva tidsramar?
Många av oss "behöver" inte kontroll av de "enkla" punkterna, men att döma av mängden frågor på forumet finns många som vare sig har kunskap, plats eller verktyg för att med säkerhet pricka av ens det "enkla".

Storservice kostar skjortan - javisst, men a) hojen skall ner i bitar - det var många år sedan det räckte att lossa ett par bensinslangar o lyfta av tanken för att komma åt allt
b) krävs oftast specialverktyg som få av oss har i lådan

Nu är vi flera som mekar själva, någon kanske inte har råd (men det gör inte att verkstadskostnaden är för hög, bara att just hen inte har råd). Många tycker det är kul o lärorikt att meka själva och då sparar man en slant (men lägger timmar i sin egen verkstad istället - hur värderar man de timmarna?)

Så - sammantaget, vi värderar saker olika. Timkostnaden kan anses rimlig, men det svider alltid i plånboken när man skall betala, framförallt när man inte har "fått en ny pryl" för pengarna
 
Köpte en z900 för ungefär en månad sen och det är nu dags för 100-mils servicen. Blev lite halvt förvånad när jag fick höra att det skulle gå på ca 4200 :- Blir jag scammad eller är det ett rimligt pris?
Sist jag gjorde en förstaservice på en ny hoj kostade det 1500:-, det var 2018.
Yamaha MT09

Kan tillägga att jag efter att ha använt mig av ett flertal verkstäder inte har någon respekt alls för de som skruvar på verkstäderna.

Jag är ärligt talat förvånad om ens hälften av kontrollpunkterna egentligen blir kontrollerade. Har fått två hojar förstörda och flera andra gånger noterat saker som är direkt fel. Har fått tillbaka hojar leriga (efter att de provkört i regn men inte tvättat av efter provkörning) osv.

Om det inte vore för garantin, så hade jag gjort all service själv. Yamaha har 5år om man lämnar in, så om man då köper service för ungefär 10.000:- (2000-/år) så får man 5 år garanti.

Tilläggas bör att priserna på servicematerial ofta är svindurt om man köper som privatperson. Men om man köper olja och filter billigt någonstans så gör man det lika bra själv, förutsatt att man inte har tummen mitt i handen.

Jag tror att för många så går det snabbare att serva hemma än att baxa hojen till en verkstad, få den servad och sedan hämta den igen. Det tar en jävla tid. Beställer man hem materialet så går det relativt fort, plus att man kan göra det utanför kontorstid, så man behöver inte ta ledigt från jobbet osv.
 
Samma verkstad som hojen såldes ifrån, o ingen annan har rört den. Har förlängd garanti för en service per år. Har betalt ca 20" allt som allt och gjort 2000 mila service.
Packbox ( hette inte så, men ni vet) haveri på utgående axel. Inget snack, garanti och utbytt utan kostnad.
Det är den tryggheten jag betalat för. Samma kille på samma verkstad har gjort alla service sen ny.
Om priset är rimligt? Allting är för dyrt, eller så är mina inkomster alltid för små.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top