Rimligt pris för en service?

Fick prisförslag på service på Tracer 9GT+ från Biketown i Gävle.


Årlig/1000 mils service: 3464kr

2000 mils
(tändstift, luftfilter osv): 5680kr

4000 mils
(ventilkontroll, tändstift, luftfilter osv): 9528kr

I hojvärlden verkar det inte så farligt, men kostar liknande service på min VW Golf-kombi :tummenupp
 
Tycker alltid att det är så billigt att serva hojen. Tror det har att göra med att jag attesterar fakturor på jobbet från Zeppelin (Cat) och Swecon (Volvo), de grabbarna kan fan ta mig ta betalt, ibland för ingenting.
 
Såg en snubbe i depån på Kemorabanan i Finland för en massa år sen som gjorde precis det som Obsession engineering gjorde på 1290, fast på en Aprilia RS 250. Hela motorn var i bitar på golvet i depåboxen när han renoverade växellådan. Tog någon timme sen var han på banan igen... :D
Fast den har väl en Suzuki-motor.
 
Sist jag gjorde en förstaservice på en ny hoj kostade det 1500:-, det var 2018.
Yamaha MT09

Kan tillägga att jag efter att ha använt mig av ett flertal verkstäder inte har någon respekt alls för de som skruvar på verkstäderna.

Jag är ärligt talat förvånad om ens hälften av kontrollpunkterna egentligen blir kontrollerade. Har fått två hojar förstörda och flera andra gånger noterat saker som är direkt fel. Har fått tillbaka hojar leriga (efter att de provkört i regn men inte tvättat av efter provkörning) osv.

Om det inte vore för garantin, så hade jag gjort all service själv. Yamaha har 5år om man lämnar in, så om man då köper service för ungefär 10.000:- (2000-/år) så får man 5 år garanti.

Tilläggas bör att priserna på servicematerial ofta är svindurt om man köper som privatperson. Men om man köper olja och filter billigt någonstans så gör man det lika bra själv, förutsatt att man inte har tummen mitt i handen.

Jag tror att för många så går det snabbare att serva hemma än att baxa hojen till en verkstad, få den servad och sedan hämta den igen. Det tar en jävla tid. Beställer man hem materialet så går det relativt fort, plus att man kan göra det utanför kontorstid, så man behöver inte ta ledigt från jobbet osv.

Ja, har man möjlighet och kunskap att göra det själv så lär det vara det mest ekonomiska för de flesta, iaf enklare saker som byte av olja/filter/bromsbelägg etc. Jag har hittills servat min hoj inköpt -22 på verkstad men kommer troligen byta avgasssystem i år och då gäller inte garantin ändå så nästa gång blir det service på egen hand. Dock störigt att man får ett meddelande i displayen om att service ska göras som inte går att släcka utan att en auktoriserad verkstad kopplar in något specialverktyg mot ECUn (vad jag vet iaf).
 
Back
Top