Rimlig provision

Kul dock att se folks åsikter och erfarenheter, som i vissa fall går isär ganska brett.
Det påvisar ännu tydligare hur svårt det är att sätta ett pricksäkert svar.

Beroende på...

Om...

Om inte...

Jag tolkar...

Med tanke på...

Ni är ju fanimig värre än en bunt kärringar på en syjunta.

Sluta spekulera och ge mig en procentsats eller summa som är relevant i sammanhanget. Dvs. Hur mycket kan det vara värt att få en affär värd X kronor i vinst.

Vill du ha ett proffssvar så kan du inte fråga som en tjurskallig kärring. :död

Det krävs en speciell form av idioti att applådera sin egen okunnighet :)

Kan bero på att du ställde frågan som om affären var redan avslutad och X ville ha en del av kakan som den inte trodde att skulle bringa någon nämnvärd vinst!

Hade frågan varit om procentsatsen på en blivande affär så hade det varit annorlunda!

För att svara på din fråga så så har mina representanter mellan 10 och 30 % på försäljningen, dom med 10 förmedlar bara kontakten medan dom med 30 har sådana kontakter att jag aldrig i min vildaste fantasi hade fått jobbet utan dom!

Tack! Äntligen någon med lite insikt i ämnet.

Det finns inget svar på frågan.

Har ni inte avtalat något innan är det enda rätta svaret att du inte ska ha något alls.

Man gör inte affärer utan att skriva kontrakt.

Se ovan...

Gav dig info innan, men för att förtydliga ... Man räknar aldrig på någons vinst. Däremot kan TB vara intressant, beroende på bransch/ affärsupplägg

Precis. Vanligast är man beräknar på omsättning men jag har varit med om att det gjorts på vinsten också. Problemet med det är ju att vinsten går att "trolla bort". Tack för både originalsvaret och förtydligandet.

Det finns två sidor av provisionsmyntet (och gråskala därimellan):

Den där X varit en avgörande faktor för affärens genomförande, både genom kontakter, kompetens och arbetsinsats.

Och den där X varit en avgörande faktor för affären, men egentligen inte bidragit med mer än sin närvaro i situationen.

I det första fallet skulle jag tänka mig (om X alltså agerat säljare rätt igenom) ca 25% av nettovinsten de första 4-5 åren. Eller 100% av 1 års kalkylerad vinst plus sina egna kostnader för genomförandet av affären.

I det andra fallet skulle jag värdera det till kanske 10% av det första årets vinst. Även om X varit en avgörande faktor så är jag ganska säker på att det inte var den enda avgörande faktorn. Dessutom står X i det fallet helt utan risk, ansvar eller arbetsinsats. Så där handlar det mer om en symbolisk ersättning om 20-30 kSEK för en sån affär.

Ytterligare tänkvärda åsikter i ämnet. Tackar.

Vill du ha ett proffssvar så kan du inte fråga som en tjurskallig kärring. :död

Jodå. Det fungerade aldeles utmärkt.

Jag har fått flera, mer eller mindre, bra svar.

Last edited:
Kan man då inte göra som så att man räknar ut vad företaget skulle gå för vid en eventuell försäljning vid dagens datum? Beroende på marknad och bransch så är det ju förvisso jävligt olika värderingar man gör men det kan ju fungera då försäljningspriset antagligen är styrd av vinsten *beroende på bransch återigen*.
Gör en snabb kalkylering av det hela, dela upp priset i 3 och du får en av dessa tre delar. Under förutsättning att du har varit helt avgörande för affären.

Jag misstänker att du har blivit lovad kompensation men att de vill att du kommer med ett bud så att säga?

Kan man då inte göra som så att man räknar ut vad företaget skulle gå för vid en eventuell försäljning vid dagens datum? Beroende på marknad och bransch så är det ju förvisso jävligt olika värderingar man gör men det kan ju fungera då försäljningspriset antagligen är styrd av vinsten *beroende på bransch återigen*.
Gör en snabb kalkylering av det hela, dela upp priset i 3 och du får en av dessa tre delar. Under förutsättning att du har varit helt avgörande för affären.

Jag misstänker att du har blivit lovad kompensation men att de vill att du kommer med ett bud så att säga?

Att göra en korrekt bolagsvärdering, 2 gånger dessutom, kostar nog mer än vad den aktuella provisionen skulle bli. Så :gnissla till det

Jo. Det skulle man kunna göra.

Vanligen ger man en finders fee vilket ju är ganska lätt att räkna på.

Men jag funderar på om att det är bättre, för alla parter, om man istället för en stor Finders fee delar upp det på en slant i månaden under kontraktets gång. Det är vad en sådan peng skulle vara värd, jag är ute efter.

Det är inte många vettiga svar du får i den hör tråden.

Runt 50 - 35% av vinsten är ett ganska normalt TB i många sammanhang. Men kan skilja som fan mellan olika branscher.
Det är svårt att räkna det mot omsättningen då det även är väldigt olika vinst/omsättning i alla branscher

Men kan titta på vilken anställd säljare som helst.
Kostar han/hon 500.000kr i lön, skatt och omkostnader och säljer för 4.000.000/år genererar 1.000.000 miljon i TB3. Så är företagets vinst 500.000kr, och säljarens kostnad/lön är 500.000kr/år dvs 50% av vinsten.
En bättre säljare säljer för 8.000.000 och genererar 2.000.000 i TB1. Minus lön och säljarens kostnader på 500.000kr. Då är säljarens kostnad/lön/bonus 25% av vinsten. Men skulle säkert fått en högre bonus och landar runt 35% i alla fall.

Om du inte är anställd som säljare och företaget inte står med någon risk att ha dig anställd med lön oavsett om du säljer eller inte. Så är du igentligen värd mera än den sntällde säljaren. Men nu blir det oftast inte så.

Siffrorna kan diffa som fan mellan olika branscher.
Men själv gör jag inte affärer i arbetslivet om jag inte har minst 30% i vinst.

Sen kan det som många säger, vara svårt att komma i efterhand och vilja ha deg. Men är båda parter medvetna om att du kan generera flera affärer åt dom i framtiden som dom kan tjäna pengar på, så brukar det inte vara något problem.

Bäst brukar vara att styra upp alla affärer själv och inte bara knyta ihop folk.

Som svar till någon i tråden som villa räkna arbetstiden och timmar.
Affärer görs inte på arbetade timmar. Det gör på kontakter och kunskaper. Och det går inte att mäta i tid.

Runt 50 - 35% av vinsten är ett ganska normalt TB i många sammanhang. Men kan skilja som fan mellan olika branscher.
Det är svårt att räkna det mot omsättningen då det även är väldigt olika vinst/omsättning i alla branscher

Kostar han/hon 500.000kr i lön, skatt och omkostnader och säljer för 4.000.000/år genererar 1.000.000 miljon i TB3. Så är företagets vinst 500.000kr, och säljarens kostnad/lön är 500.000kr/år dvs 50% av vinsten.
En bättre säljare säljer för 8.000.000 och genererar 2.000.000 i TB1. Minus lön och säljarens kostnader på 500.000kr. Då är säljarens kostnad/lön/bonus 25% av vinsten. Men skulle säkert fått en högre bonus och landar runt 35% i alla fall.

Om du inte är anställd som säljare och företaget inte står med någon risk att ha dig anställd med lön oavsett om du säljer eller inte. Så är du igentligen värd mera än den sntällde säljaren. Men nu blir det oftast inte så.

Sen kan det som många säger, vara svårt att komma i efterhand och vilja ha deg. Men är båda parter medvetna om att du kan generera flera affärer åt dom i framtiden som dom kan tjäna pengar på, så brukar det inte vara något problem.

Bäst brukar vara att styra upp alla affärer själv och inte bara knyta ihop folk.

Affärer görs inte på arbetade timmar. Det gör på kontakter och kunskaper. Och det går inte att mäta i tid.

Tack för både siffror och synpunkter.

Kontakt och kunskap må så vara en viktig komponent och en förutsättning i detta fall. Att man inte fakturerar sin arbetstid för att förmedla en kontakt eller tjänst är skitsnack. Jag har ju själv gjort det och sett andra arbeta så. Sedan att det inte eventuellt är det mest vedertagna eller så intressant är en annan sak. Men om Y påstår att denne inte vill dela med sig vinst och X lagt ner flertalet arbetstimmar så hade jag. Om jag var X och inte fick igenom något annat i vart fall fakturerat Y dessa timmar.

Kontakt och kunskap må så vara en viktig komponent och en förutsättning i detta fall. Att man inte fakturerar sin arbetstid för att förmedla en kontakt eller tjänst är skitsnack. Jag har ju själv gjort det och sett andra arbeta så. Sedan att det inte eventuellt är det mest vedertagna eller så intressant är en annan sak. Men om Y påstår att denne inte vill dela med sig vinst och X lagt ner flertalet arbetstimmar så hade jag. Om jag var X och inte fick igenom något annat i vart fall fakturerat Y dessa timmar.

Min stora fråga är varför du lägger massa arbetstid på något du inte avtalat ersättning för?

Min stora fråga är varför du lägger massa arbetstid på något du inte avtalat ersättning för?

Precis och följdfrågan, vad gör du om motparten hävdar att ni hade kommit överens om en vesuvio och en lättöl som ersättning?

Nej det är ju åter den stora frågan. Dock verkar TS väldigt irriterad över denna fråga så jag antar att man klämmer på en öm punkt.

Hade jag hjälpt till med något och inte av någon "dum" anledning tagit upp vad ersättningen blir så hade jag i alla fall försökt fakturerat mina timmar. Sedan om motparten accepterar är ju en annan fråga.

Har jag nytta av denna kontakten själv eller att denne har kontakt med en annan kund till mig som är "värd" mycket så blir det ju svårare...

Nej det är ju åter den stora frågan. Dock verkar TS väldigt irriterad över denna fråga så jag antar att man klämmer på en öm punkt.

Hade jag hjälpt till med något och inte av någon "dum" anledning tagit upp vad ersättningen blir så hade jag i alla fall försökt fakturerat mina timmar. Sedan om motparten accepterar är ju en annan fråga.

Har jag nytta av denna kontakten själv eller att denne har kontakt med en annan kund till mig som är "värd" mycket så blir det ju svårare...

Så du har alltså läst dig till, utifrån det jag skrivit, att jag är inte bara är mottagaren av provisionen i exemplet utan även avtalslös både vad gäller ovan nämnd provision samt att jag inte har någon överenskommelse vad gäller fakturerad tid och timkostnaden för förmedlingen av affären och är således nu alltså irriterad över detta.

Inte dåligt... :)

Last edited:
Jösses.

Frågan är: Hur mycket provision kan man begära / godta för en förmedlad affär med de givna förutsättningarna för värdet och vinsten.

Hur svårt ska det vara...

Tack för de två, tre svar som varit relevanta till frågeställningen.

Du ger för lite fakta helt enkelt, helt omöjligt att svar på med bara siffror... gör upp %satsen i förväg nästa gång..

Jag vet inte var i trådskaparens text ni hittar att affären är genomförd?
Jag vet inte ens var ni hittar vem trådskaparen är i dessa X och Y.

Det kanske är så att trådskaparen är Y som har tjänat 100.000kr på en affär som han fått hjälp med, och nu vill ersätta personen X som fixat affären med en rimlig ersättning.

Eller så har personerna X och Y blivigt osams om ersättning och frågar TS vad han tycker vore en rimlig ersättning.

Det kan även vara så att ingen affär någonsin är genomför eller ska genomföras. Ts kanske undrar rent hypotetiskt hur mycket en affär skulle vara värd.

Det kan även vara så att TS kommit på ett bra sätt att generera affärer till den lokala målerifirman, och vill få en hum om hur mycket han ska begära i ersättning för att hjälpa dom med det.

Men det e som vanligt på sporthoj, VM i att missförstå, och det är samma personer som vanligt som vill missförstå och krångla till det.

Last edited:
Jag vet inte var i trådskaparens text ni hittar att affären är genomförd?
Jag vet inte ens var ni hittar vem trådskaparen är i dessa X och Y.

Det kanske är så att trådskaparen är Y som har tjänat 100.000kr på en affär som han fått hjälp med, och nu vill ersätta personen X som fixat affären med en rimlig ersättning.

Eller så har personerna X och Y blivigt osams om ersättning och frågar TS vad han tycker vore en rimlig ersättning.

Det kan även vara så att ingen affär någonsin är genomför eller ska genomföras. Ts kanske undrar rent hypotetiskt hur mycket en affär skulle vara värd.

Det kan även vara så att TS kommit på ett bra sätt att generera affärer till den lokala målerifirman, och vill få en hum om hur mycket han ska begära i ersättning för att hjälpa dom med det.

Men det e som vanligt på sporthoj, VM i att missförstå, och det är samma personer som vanligt som vill missförstå och krångla till det.

Helvete...

Folk, rent generellt, är dumma i huvudet men här har vi någon med skalle! Hör av dig om du, mot förmodan, skulle bli utan arbete någon gång.

Det är skillnad på ifall det är advokathjälp med avtalsskrivning, hjälp med förhandling vid affärsuppgörelsen eller bara ha berättat för X att Y finns via en emailadress. Därav så kan inte TS förvänta sig någon exakt %-sats.

Jag vill inte ha en exakt procentsats utan ett estimat eller kanske tom en rimlig fundering.

Men det alla genast fokucerade på var att jag var blåst på stålars efterssom jag inte hade något avtal :)

Last edited:
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...