Rimlig provision

Som så många andra har påpekat går det inte svara på frågan med så knapphändiga uppgifter.

Beroende på vilket jobb som förmedlaren har gjort så behöver inte värdet eller vinsten betyda någonting alls i bedömningen.

Vill du ha ett proffssvar så kan du inte fråga som en tjurskallig kärring. :död

Det är skillnad på ifall det är advokathjälp med avtalsskrivning, hjälp med förhandling vid affärsuppgörelsen eller bara ha berättat för X att Y finns via en emailadress. Därav så kan inte TS förvänta sig någon exakt %-sats.

Jag förkortade ned det för att öka tydligheten. F.ö. har jag tappat lusten till att försöka hjälpa till i den här tråden. :död

Med tanke på ditt bidrag hittills så känns det som det inte är någon större förlust...

Läst inlägg #1.

Provision som 3.e partsförmedlare av leads eller som anställd säljare?

Men höftat från ingenstans... 10% av vinsten kanske? Å andra sidan kan vinsten bero på väldigt många faktorer utanför din kontroll och som 3.e part är då ett upplägg baserat på omsättningen kanske mer intressant.

1-2% på omsättningen som förmedlare? Det beror givetvis lite på vilka kostnader som finns inblandade i att förmedla/generera affären. Räknar man schablonmässigt på att mottagaren kan göra en förtjänst på cirka 10% av omsättningen så är det av den delen din vinst skall komma.

Är parten som gör vinsten helt beroende av att du först förmedlar affären innan det trillar in 1 mkr/år i vinst kan man säkert pressa upp priset till 40-50% av vinsten...det beror lite på hur beroendeförhållandet ser ut mellan X och Y, vem sitter i starkaste förhandlingssitsen? Kan X ta affären till någon annan kan Y vara sugen på att förhandla. Är X helt beroende på Y för att få igenom affären så kanske 5-10% av vinsten är tillräckligt för att acceptera budet.

Svår fråga som beror på många parametrar men nu har jag svamlat lite i alla fall. Lycka till!

Eftersom det är så knapphändig information som TS gett får man börja spekulera i senarion. Blir lätt att man tar det troligaste senariot.

Eftersom senariot och/eller branch styr väldigt mycket i det här fallet så borde det vara lämpligt att TS ger en snutt mer info.

Det är även så på sporthoj att det är vm i knäppa TS och BW's.

Jag är övertygad att svaren hade blivit bättre om TS frågeställning varit bättre. PuGNT! eller så kör jag ihjäl mig direCkt. Eller så kan ni ju prova att :borra

Jag vet inte var i trådskaparens text ni hittar att affären är genomförd?
Jag vet inte ens var ni hittar vem trådskaparen är i dessa X och Y.

Det kanske är så att trådskaparen är Y som har tjänat 100.000kr på en affär som han fått hjälp med, och nu vill ersätta personen X som fixat affären med en rimlig ersättning.

Eller så har personerna X och Y blivigt osams om ersättning och frågar TS vad han tycker vore en rimlig ersättning.

Det kan även vara så att ingen affär någonsin är genomför eller ska genomföras. Ts kanske undrar rent hypotetiskt hur mycket en affär skulle vara värd.

Det kan även vara så att TS kommit på ett bra sätt att generera affärer till den lokala målerifirman, och vill få en hum om hur mycket han ska begära i ersättning för att hjälpa dom med det.

Men det e som vanligt på sporthoj, VM i att missförstå, och det är samma personer som vanligt som vill missförstå och krångla till det.

Japp jag har även listat ut att du har skonummer 42. Trots det liten kuk och låg IQ. Tänkt vad lite text kan avslöja :arsele :tuttar :krama

Så du har alltså läst dig till, utifrån det jag skrivit, att jag är inte bara är mottagaren av provisionen i exemplet utan även avtalslös både vad gäller ovan nämnd provision samt att jag inte har någon överenskommelse vad gäller fakturerad tid och timkostnaden för förmedlingen av affären och är således nu alltså irriterad över detta.

Inte dåligt... :)

Last edited:
X har förmedlat en affär som är helt avhängd just X, som person, och det arbete som X lagt ner.

Äffären är, idag, värd ca 6 miljoner per år varav 1 miljon är vinst.

Vad vore en rimlig provision för X på en månatlig / årlig basis?

Shoot!

Om vi backar bandet lite nu, och betänker TS första inlägg, se ovan, är det kanske inte helt orimligt att anta att detta faktiskt ÄR en rent hypotetisk fråga, och att TS faktiskt skickat den från sin Iphone från tentasalan, Juridik A, grundkurs, samtidigt som han sliter sitt hår i förtvivlan över den STORA frågan: Vad faan är en "Äffär"?????

Eftersom det är så knapphändig information som TS gett får man börja spekulera i senarion. Blir lätt att man tar det troligaste senariot.

Eftersom senariot och/eller branch styr väldigt mycket i det här fallet så borde det vara lämpligt att TS ger en snutt mer info.

Det är även så på sporthoj att det är vm i knäppa TS och BW's.

Jag är övertygad att svaren hade blivit bättre om TS frågeställning varit bättre. PuGNT! eller så kör jag ihjäl mig direCkt. Eller så kan ni ju prova att :borra

Japp jag har även listat ut att du har skonummer 42. Trots det liten kuk och låg IQ. Tänkt vad lite text kan avslöja :arsele :tuttar :krama

Varför får man inte sätta minus på sådant här skitinlägg längre :mad:

Ni saknar uppenbart kompetens i frågeställningen. Men det är jag inte arg över. Utan istället var det frustation mot avsaknaden av det bortagna betygsystemet. Så, min kommentar var dock allmänn kritik mot swedies nya betygsystem ... Peta du vidare....

Jösses.

Frågan är: Hur mycket provision kan man begära / godta för en förmedlad affär med de givna förutsättningarna för värdet och vinsten.

Hur svårt ska det vara...

Tack för de två, tre svar som varit relevanta till frågeställningen.
Sluta gnälla!

Vill du ha ett relevant svar måste du - som flera redan sagt - redovisa förutsättningarna bättre. Din fråga är fortfarande i klass med "hur långt är ett snöre".

Läst inlägg #1.

Tack för dina funderingar!

Två av tre var inte så dåligt.

Tyvärr finns det litet incitament för mig att utvärdera dig då du är en ickeperson i min värld. Men jag håller med om ditt "Vad lite text kan avslöja"

Sluta gnälla!

Vill du ha ett relevant svar måste du - som flera redan sagt - redovisa förutsättningarna bättre. Din fråga är fortfarande i klass med "hur långt är ett snöre".

Här gnälls inget.

Frågan är medvetet luddigt och generellt ställd och jag tycker jag, trots det, fått många bra svar.

Sent skall syndaren vakna :) Inget rakt svar finns att ge ifrån min sida, men min erfarenhet av liknande scenarion är 5-50% av vinst där man oftast tidsbestämmer, eller har en sluttande trappa på %-satsen över tid.

Rent generellt sett så är det ett par saker som spelar in, bortsett ifrån det enkla med siffror:
Hur stor var risken för x eller y med denna affär (investeringar / risk för förstörda relationer osv).
Beroendeställningen/relation mellan x och y?
Finns det möjlighet till att utveckla affären / skapa nya affärer? Hur skall dessa hanteras?

Rent krasst sett så kan man väl säga att du kan alltid begära så mycket så att du är på gränsen till att skämmas. Pruta får andra parten göra. Så i procentsats säger jag 25% :näsblod

Tack för dina funderingar!
Två av tre var inte så dåligt.
Tyvärr finns det litet incitament för mig att utvärdera dig då du är en ickeperson i min värld. Men jag håller med om ditt "Vad lite text kan avslöja"

Här gnälls inget.

Frågan är medvetet luddigt och generellt ställd och jag tycker jag, trots det, fått många bra svar.

Trevligt att du tackar denne ickeperson... Att du ändå bemödar dig att tacka denne, gör mig lite tveksam om denne verkligen är en ickeperson. Men det kanske inte är så viktigt i det stora hela.

Till din senare kommentar i citat tycker jag att du vänder kappan efter vinden. Förövrigt tycker jag att du skall tänka mer ondulerat.

Trevligt att du tackar denne ickeperson... Att du ändå bemödar dig att tacka denne, gör mig lite tveksam om denne verkligen är en ickeperson. Men det kanske inte är så viktigt i det stora hela.

Till din senare kommentar i citat tycker jag att du vänder kappan efter vinden. Förövrigt tycker jag att du skall tänka mer ondulerat.

Om du bemödar dig att läsa det jag skrivit så ser du snart att det inte är dig jag tackar. Om du menar att jag svarar dig så är jag uppfostrad att svara på tilltal.

Hur jag vänder kappan efter vinden med det jag skrev sist är jag oförmögen att se men det är inte viktigt.

Kul, men även det oviktigt, att se att du kan leta fram nya spännande ord iaf! Grattis.

Om du har något mer helt oviktigt att säga så kan du PM:a mig så slipper vi ditt dravel i tråden.

Om du bemödar dig att läsa det jag skrivit så ser du snart att det inte är dig jag tackar. Om du menar att jag svarar dig så är jag uppfostrad att svara på tilltal.

Hur jag vänder kappan efter vinden med det jag skrev sist är jag oförmögen att se men det är inte viktigt.

Kul, men även det oviktigt, att se att du kan leta fram nya spännande ord iaf! Grattis.

Om du har något mer helt oviktigt att säga så kan du PM:a mig så slipper vi ditt dravel i tråden.

Nya ord? :O Även om nu betydelsen av ordet ändrats något ;)
dravel och oviktigt får stå för dig. "OT" kan väl...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna