Rimlig provision

Är du med och delar på eventuella bakslag/förluster? Om inte så är väl en engångssumma om säg kanske 50-100k rimligt, någon årsbaserad utbetalning känns ju inte aktuell om inget har diskuterats innan affärsuppgörelsen ingicks.
Har du ingått med någon form av kapital av något slag så är det ju en helt annan femma och enklare att ta ställning till men du har egentligen bara agerat "rådgivare/bundsförvant"? Inte så bara förvisso, och om det är affärsmän som vill fortsätta göra affärer med dig så antar jag att ett högre krav på utbetalning kan vara aktuellt.

Presix som Deee_Cati är inne på, risken får avgöra.
Om det bara var upp till dig ska du väl ha hela vinsten?
Kort och gott, det går inte att säga ett knyst om detta utan att man får se hela affärsupplägget.

Allt mellan 2% en gång till 50% av vinsten årligen. Det hela beror på.

Ibland är det bara självklart att man delar på vinsten. Ibland är det inte i närheten..

Med tanke på de knapphändiga uppgifterna från TS kan man knappast svara annat än "-Det beror på..."

Men utan ett avtal skulle jag tyvärr säga att du har rätt till: Ingenting :(

Tycker Badger & GuW sammanfattar det rätt bra annars :tummenupp
Och tack för gott skratt GuW :D

Som jag förstått: Snubben SKA ju få provision!
Men eftersom han ska ha möte om hur mycket, så vill han ha reda på ett ungefärligt antal procent på ett ungefärligt antal år! Han vill helt enkelt kunna argumentera!

Ännu enklare förklaring: X ska söka jobb som mattant. X får får jobbet, men får göra löneanspråk. X vänder sig till Spurt-mc.com för att ta reda på vad en mattant bör tjäna.

:tummenupp :hihi

Jösses.

Frågan är: Hur mycket provision kan man begära / godta för en förmedlad affär med de givna förutsättningarna för värdet och vinsten.

Hur svårt ska det vara...

Tack för de två, tre svar som varit relevanta till frågeställningen.

Det här Är en skittråd!

Det Går inte att yttra sig på de fåtaliga fakta du lämnat,vilken risk tog den som ska ha provision tex.?

Utan mer fakta kan jag säga(trots att ingen är socialdemokrat)att provision är något som Y bestämmer,både om den ska finnas och vilken storlek den isf. ska ha.

Henrik

Det här Är en skittråd!

Det Går inte att yttra sig på de fåtaliga fakta du lämnat,vilken risk tog den som ska ha provision tex.?

Utan mer fakta kan jag säga(trots att ingen är socialdemokrat)att provision är något som Y bestämmer,både om den ska finnas och vilken storlek den isf. ska ha.

Henrik

Det går alldeles utmärk att helt enkelt bara svara på frågan istället för att spekulera i huruvida avtal, könsumgänge och andra oviktiga faktorer som man hittar på spelar in.

Om man är två parter är det knappast den enas, oavsett vilken sida, som bestämmer detta.

Jösses.

Frågan är: Hur mycket provision kan man begära / godta för en förmedlad affär med de givna förutsättningarna för värdet och vinsten.

Jösses.

Du skriver förmedlad affär som i att, om jag tolkar det rätt, affären är redan klar och nu vill du i efterhand begära provision.

Och då är i alla fall mitt svar, om du inte har ett avtal (som du uppenbarligen inte har): Du kan begära precis vad du vill, men du har ingen rätt att begära någonting.

I den affärsvärld jag lever i är det dessutom klart oetiskt att i efterhand begära provision på något ej tidigare avtalat! :mad:

Hur svårt ska det va...

Det går alldeles utmärk att helt enkelt bara svara på frågan istället för att spekulera i huruvida avtal, könsumgänge och andra oviktiga faktorer som man hittar på spelar in.

Om man är två parter är det knappast den enas, oavsett vilken sida, som bestämmer detta.

OK,om jag sitter med en möjlighet men inte tror riktigt på den själv och lämnar ut den till en i samma branch och han lyckas,ska jag kräva att få provision efteråt för att han lyckades?

Om jag inte har möjlighet att fixa ett jobb och lämnar det vidare,ska jag kräva att få del i vinsten då?

Hur det har gått till är väsentligt för vad man ska svara och ingen fakta är lämnad.

Enligt mig,det är upp till mottagaren av infon,den som gav infon ska bara vara glad att det gick bra om det inte finns ett avtal innan,muntligt såsom skriftligt.

För lite fakta,för att kunna svara på detta måste mer info fram men troligtsvis ska du dra detta med en advokat specialicerad i företagsrätt istället.

Henrik

Jösses.

Som så många andra har påpekat går det inte svara på frågan med så knapphändiga uppgifter.

Beroende på vilket jobb som förmedlaren har gjort så behöver inte värdet eller vinsten betyda någonting alls i bedömningen.

Beroende på...

Om...

Om inte...

Jag tolkar...

Med tanke på...

Ni är ju fanimig värre än en bunt kärringar på en syjunta.

Sluta spekulera och ge mig en procentsats eller summa som är relevant i sammanhanget. Dvs. Hur mycket kan det vara värt att få en affär värd X kronor i vinst.

Beroende på...

Om...

Om inte...

Jag tolkar...

Med tanke på...

Ni är ju fanimig värre än en bunt kärringar på en syjunta.

Sluta spekulera och ge mig en procentsats eller summa som är relevant i sammanhanget. Dvs. Hur mycket kan det vara värt att få en affär värd X kronor i vinst.

Med det resonemanget du driver så är det inte så konstigt att du har den här frågan, en affärsman förstår att det ligger så otroligt mycket mer bakom en affär än bara vinsten och att kontrakt skall vara skrivna.

Men om det är en polare till dig som vill vara sjysst och dela med sig av kosingen så är det bara sätta sig ned och diskutera det hela. Men jag skulle inte påstå att det är värt några dubbelsiffriga procentsatser.

Du verkar ju känna Y så då är det väl lättare att försöka komma fram till vad som är rimligt tillsammans med Y.

Ok då.

Jag inser att jag inte kommer få något bra svar på frågan här.

Tack iaf till er som tog er tid att försöka svara på frågan istället för att spekulera i allt annat.

Ok då.

Tack iaf till er som tog er tid att försöka svara på frågan istället för att spekulera i allt annat.

Kan bero på att du ställde frågan som om affären var redan avslutad och X ville ha en del av kakan som den inte trodde att skulle bringa någon nämnvärd vinst!

Hade frågan varit om procentsatsen på en blivande affär så hade det varit annorlunda!

För att svara på din fråga så så har mina representanter mellan 10 och 30 % på försäljningen, dom med 10 förmedlar bara kontakten medan dom med 30 har sådana kontakter att jag aldrig i min vildaste fantasi hade fått jobbet utan dom!

Ok då.

Det finns inget svar på frågan.

Har ni inte avtalat något innan är det enda rätta svaret att du inte ska ha något alls.

Man gör inte affärer utan att skriva kontrakt.

Gav dig info innan, men för att förtydliga ... Man räknar aldrig på någons vinst. Däremot kan TB vara intressant, beroende på bransch/ affärsupplägg

Frågan är alltså inte huruvida X skall ha provision eller inte utan hur mycket provision X skall ha.

Eller snarare vad som är rimligt för X att begära.

Det finns två sidor av provisionsmyntet (och gråskala därimellan):

Den där X varit en avgörande faktor för affärens genomförande, både genom kontakter, kompetens och arbetsinsats.

Och den där X varit en avgörande faktor för affären, men egentligen inte bidragit med mer än sin närvaro i situationen.

I det första fallet skulle jag tänka mig (om X alltså agerat säljare rätt igenom) ca 25% av nettovinsten de första 4-5 åren. Eller 100% av 1 års kalkylerad vinst plus sina egna kostnader för genomförandet av affären.

I det andra fallet skulle jag värdera det till kanske 10% av det första årets vinst. Även om X varit en avgörande faktor så är jag ganska säker på att det inte var den enda avgörande faktorn. Dessutom står X i det fallet helt utan risk, ansvar eller arbetsinsats. Så där handlar det mer om en symbolisk ersättning om 20-30 kSEK för en sån affär.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna