Rik på racing?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Undrar om någon kan prissummorna i exempelvis prosuperbike i Sverige?

I Macaus gatrace som är nära nog livsfarligt får man ganska precis 10´000kr. för vinst, vilket känns väldigt lite, hur är det i Sverige??

jag brukar få100kkr för varje tävling jag ställer upp i, mina bling bling dojjor med tillhörande bling bling klocka o kepa sitter fint.
Sen har jag ett stall med 3 meckar, teamchiefs gridgirls and stuff, trailer med fet dubbelsäng, bastu & jacuzzzi:yoparty:yoparty:yoparty

OBS IRONI

10 000:- på vinst i Macau GP låter ju helt sjukt konstigt, Jag hade för mig att dem hade närmare en halv miljon i prispengar i macau. Men gud så fel man kan ha. Känns ju inte ens värt att flyga till kina för det där.

Last edited:
sen när blir man rik på racing? de har ju alltid vart rika som pysslat med racing just för att de har råd.

Prispengar för segern i sig är väl ute i många sporter ändå? Man blir, i bästa fall, rik på sponsorer och personligt varumärkesbyggande.
Var skulle prispengarna tas ifrån? Antingen genom att arrangören måste jaga fler sponsorer (i vilket fall pengarna säkert bättre går till annat) eller genom högre anmälningsavgifter.

Prispengar för segern i sig är väl ute i många sporter ändå? Man blir, i bästa fall, rik på sponsorer och personligt varumärkesbyggande.
Var skulle prispengarna tas ifrån? Antingen genom att arrangören måste jaga fler sponsorer (i vilket fall pengarna säkert bättre går till annat) eller genom högre anmälningsavgifter.

I friidrott har det gått från i princip ingenting till riktigt stora pengar vid vinster. Men det handlar förmodligen om exponeringen i TV.

I friidrott har det gått från i princip ingenting till riktigt stora pengar vid vinster. Men det handlar förmodligen om exponeringen i TV.
Det finns så klart galor där det finns rejäla prissummor som t.ex. Golden League. För att fylla startfälten med stora namn så finns det även "startpengar" i andra galor t.ex. DN-galan. I det senare fallet så är det inte alltid ett brett startfält, det gäller enbart att ha ett stort namn och 2-3 utmanare.

Men det blir ju som att jämföra äpplen och päron. I friidrotts-SM finns det inga pengar, och Pro Superbike är just ett SM.
T.ex. Carolina Klüft har nog tjänat sina pengar på sponsorer, inte prispengar. Tror detsamma gäller Rossi.

120 000 i Pro Superbike är rätt OK tycker jag. Jörgen Brink fick 75 000 för sin seger i Vasaloppet, en rätt stor tävling både sett till antalet deltagare, exponering i media och med internationell klass.

Last edited:
"Bara" att se till så att man kan börja spela (betta) på racing och få det till något av en "Trav deluxe" upplevelse så ska det nog gå att köra om prispengar. Eller varför inte tigga lite pengar av Riksidrottsförbundet:)

Det är nog väldigt få människor som tjänar pengar som tävlar. Otroligt få i Sverige iallafall.

"Bara" att se till så att man kan börja spela (betta) på racing och få det till något av en "Trav deluxe" upplevelse så ska det nog gå att köra om prispengar. Eller varför inte tigga lite pengar av Riksidrottsförbundet:)

Det är nog väldigt få människor som tjänar pengar som tävlar. Otroligt få i Sverige iallafall.

Racing är ju en ovanligt dyr sport/hobby, med allt från material/ tid man lägger ned och åker utomlands och tränar osv..

De flesta av våra friidrottsstjärnor/skidor/fotboll/golf/tennis osv....är ju mångmiljonärer, medan den breda massan jobbar/tävlar mer eller mindre ideellt. Men våra "storheter" i racing" säg Freddy P och Filip B är ju knappast det. För att ta England som exempel, så har ju flera killar i toppen med fabriksstyrning tjänat stora pengar, medan deras medelklass är som våran, Stuart Easton Honda(kör helt vanlig HRC-kitad hoj 205hkr)) som vann sist nu i BSB och vann i Macau och ligger i toppskiktet i BSB, han har vanligt jobb. Guy Martin är också bra, med bla suveräna körningar på gatlopp typ IOMTT(vilket ger stor exponering) och BSB, han jobbar heltid som lastbilsmekaniker,

HM-Plant killarna är ju anställda, kanske pga fabriksstyrning, men vilken nivå de ligger på vet jag inte. John Reynolds är mångmiljonär, trots han i princip bara kört på hemmaplan.
Så åtminstone toppskiktet tjänar pengar, vilket kan tjäna som en morot för de andra.
Jobbar Freddy P eller Filip B?? Andreas Lund? Någon som vet?

Det finns så klart galor där det finns rejäla prissummor som t.ex. Golden League. För att fylla startfälten med stora namn så finns det även "startpengar" i andra galor t.ex. DN-galan. I det senare fallet så är det inte alltid ett brett startfält, det gäller enbart att ha ett stort namn och 2-3 utmanare.

Men det blir ju som att jämföra äpplen och päron. I friidrotts-SM finns det inga pengar, och Pro Superbike är just ett SM.
T.ex. Carolina Klüft har nog tjänat sina pengar på sponsorer, inte prispengar. Tror detsamma gäller Rossi.

120 000 i Pro Superbike är rätt OK tycker jag. Jörgen Brink fick 75 000 för sin seger i Vasaloppet, en rätt stor tävling både sett till antalet deltagare, exponering i media och med internationell klass.

Tycker inte prosuperbike är ett SM, med tanke på annan sponsring exponering, tv stcc och vad det innebär i publik, man åker ju lite snålskjuts på stcc konceptet med direkt sänd tv osv.

Vi har ju ett SM, att ha flera SM känns konstigt. Jag anser att prosuperbike är en mer "proffsinriktad" serie, en tanke för att få fram stjärnor som kan komma ut i världen och tampas med de stora grabbarna, som tex Lund gjort.

Tycker inte prosuperbike är ett SM, med tanke på annan sponsring exponering, tv stcc och vad det innebär i publik, man åker ju lite snålskjuts på stcc konceptet med direkt sänd tv osv.

Vi har ju ett SM, att ha flera SM känns konstigt. Jag anser att prosuperbike är en mer "proffsinriktad" serie, en tanke för att få fram stjärnor som kan komma ut i världen och tampas med de stora grabbarna, som tex Lund gjort.

SM eller inte, det jag menade är att det är en nationell serie. Det är ingen VM-serie och förarna där är inte MotoGP eller Superbike-VM stjärnor. De svenska friidrottare, simmare, skidåkare, golfare, orienterare, kanotister osv. som vill ha prispengar måste vara internationella stjärnor. I de sporterna måste man vinna, eller iaf. komma på pallen eller möjligen sätta världsrekord när det är applicerbart för att tjäna prispengar. Och då måste det vara i "main act", inte i en supporterklass som i Lundhs fall.

Personligen ser jag inte problemet, stjärnor ska fram för att de brinner för sporten och utmaningen att bli bäst - inte för att göra sig en hacka.
Problemet är inte prispengar, utan att få fram resurserna till konkurrenskraftiga styrningar.

John Reynolds är mångmiljonär, trots han i princip bara kört på hemmaplan.
Tror inte han blivit mångmiljonär på prispengar. Jämför honom hellre med en affärsman eller varför inte en artist. Där har vi svenskar också nationella mångmiljonärer.

Last edited:

Jo, Prosuperbike är ett SM. Att du inte tycker det förminskar inte att det är ett SM. Vi har SM i 4 klasser.

Oftast är det idrottsklubbarna som får spons av de lokala näringslivet. plus stöd av kommun å stat. sällan individen, förrän de nått väldigt hög nivå förstås. för att det har ett reklamvärde lokalt på orten. för att många är angagerade. för att det är fler utövare å syns mer helt enkelt. racing i sverige är litet, bullrigt å syns lite. räkna proc, på invånare, BNP, utövare, publik(gatåkarwannabees) marknad etc, mellan ex sverige-England-spanien-Italien-Frankrike. så säger det sig själv. typ ca på ett ungefär iaf.

De flesta av våra friidrottsstjärnor/skidor/fotboll/golf/tennis osv....är ju mångmiljonärer...Freddy P och Filip B är ju knappast det.
Jag undrar vad du själv tycker och varför du tror att det finns en skillnad i inkomster mellan Carolina Klüft och Filip Backlund.

Jag förstår inte hur du kan se relevanta likheter mellan de två:

Carolina Klüft
1 st OS-guld
6 st VM-guld

Filip Backlund
1 st SM-guld

Carolina Klüft tävlade i toppen på internationell nivå i en sport med hög medial exponering, Filip Backlund i svensk roadracing...

Last edited:
Jag läste för skojs skull lite officiella dokument om Isle of Man TT, och där nämndes det summor närmare 500.000 (har jag för mig) för seger i superbike-klassen eller vad dom nu kallar den, bara som jämförelse. :)

Jag läste för skojs skull lite officiella dokument om Isle of Man TT, och där nämndes det summor närmare 500.000 (har jag för mig) för seger i superbike-klassen eller vad dom nu kallar den, bara som jämförelse. :)

Min fråga kom efter ha läst en intervju med Michael Rutter från England.
Han har ju haft fabriksstyrningar i många märken(i BSB) och älskar köra gatrace. Han är 37år och har inte möjlighet att ställa upp i IOMTT pga att det fattas C:a 100´ svenska kronor och just IOMTT är hans favorittävling, så förmodligen har varken han eller teamet några pengar.

Citat intervju: " Of course I race to earn money but a lot of us could earn much more money doing something different. Macau is a classic example:you win a race there and people think you are a millionaire, but you only get something like 900 english pounds"

Därav min fråga hur det är i Sverige.

Jag undrar vad du själv tycker och varför du tror att det finns en skillnad i inkomster mellan Carolina Klüft och Filip Backlund.

Jag förstår inte hur du kan se relevanta likheter mellan de två:

Carolina Klüft
1 st OS-guld
6 st VM-guld

Filip Backlund
1 st SM-guld

Carolina Klüft tävlade i toppen på internationell nivå i en sport med hög medial exponering, Filip Backlund i svensk roadracing...

Backlund och Freddy verkar för mig de enda som med riktig "fabriksstyrning alt sponsring" verkar vara heltidsanställda av teamet, tjänar de bra? Är det så eller har de vanliga jobb. I Sveriges(nordens) lilla värld tillhör de ju toppskiktet, vilket borde kunna erbjudas möjligheter att tjäna en slant. Men vet inte??

Last edited:
I Sveriges (nordens) lilla värld tillhör de [Backlund och Papunen] ju toppskiktet, vilket borde kunna erbjudas möjligheter att tjäna en slant. Men vet inte??
Ja, en ”en slant” tjänar de säkert redan. Men varför skulle de tjäna som internationella stjärnor som Klüft, Pärson och Ohlsson?

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien