Rik och smal, fattig och tjock

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Efter att ha hamnat i en lång diskussion på lunchen med två kollegor om hälsa och framförallt pratat problem med övervikt samt hjärt/kärlsjukdommar påstod jag att det många gånger var en "klassfråga".. Jag blev ifrågasatt och sökte därefter lite på nätet.. följande var vad jag skickade till mina kollegor för att styrka mitt lilla påstående..

....nu vill jag iofs inte snöa in debatten på just klassfrågan utan tänkte mer se vad ni anser är orsaken till att folk är så feta som de är och vad som borde göras. Själv är jag kluven och kan inte sätta fingret på vad som borde göras.. finns ju så många åtgärder som man kan tänka sig..

* Mer gymnastik för skolelever
* Mer utbildning i kost för skolbarn
* Fettskatt på färdigmat så de sunda alternativen blir billigare än de onyttiga
* Krav på s´nabbmatsrestauranger att ha minst 20% "nyttiga" menyalternativ..
* Folkbildningssattsningar så föräldrar slutar mata barnen med socker å fett
* Fetstora närinsginnehållsdeklarationer på alla livsmedel där öven sockervarianter deklareras..

Hur ser du på det hela?

Google skrev:
"-Övervikt bland nioåringar är sex gånger vanligare i Rinkeby än Djursholm."
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,356260,00.html

Google skrev:
-"I de mest resursstarka bostadsområdena i Stockholms län var andelen feta och överviktiga 5 procent medan andelen ökade successivt för att nå 29 procent för det mest resursfattiga området "
http://www.diabetolognytt.nu/detta_nummer1_2004/20.html

Google skrev:
"- Det här är definitivt en klassfråga. Har man sämre sociala möjligheter har man mindre resurser för att ha en fysiskt aktiv fritid tillsammans med sina barn"
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=45058

Google skrev:
"- Det är klart att hälsa är en klassfråga. Att äta bra kräver mer tid, kunskap och engagemang, säger Anna-Karin Lindroos. "
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=281&a=181070

Google skrev:
"Ärftliga faktorer är viktiga, men anlagen är väldigt utbredda bland befolkningen. Därför avgör livsstilen och sociala faktorer. "
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=24054

Det är sockertjockisar.
Dom kanske bara äter 1 gång om dagen, då blir man en TJOCKIS.
Sen tror jag det handlar om ansvar, av erfarenhet vet jag att fattiga
familjer oftast har sämre diciplin, och kanske tillåter barnen att äta godis till middag.
Tjockisheten är ett faktum, nästan alla är tjockisar. ÄT INTE SOCKER.

/Dr Morens Munk

Utbildning är nog det som det ska satsas främst på. Det gäller att motivera
en barnfamilj med knappa resurser att köpa dyrare och nyttigare mat.
Ett sätt vore förstås att satsa på att göra den nyttiga maten billigare
genom tex fett och sockerskatt.

Men

Det stora folkhälsoproblemet är inte socker eller fett utan överätning av energi och brist på motion. Även om man äter kycklingfile och ris i för stor mängd så blir man fet.

Därför skulle utbildning vara på sin plats i första hand tycker jag.

Bättre möjligheter att träna skulle inte vara fel heller.

Fan ju mer man funderar på detta ju mindre säker blir man på hur det ska tacklas egentligen.

Att se kraftigt överviktiga föräldrar mata sina kraftigt överviktiga barn med hamburgare och pommes på Burger King, gör mig vansinnig. Borde vara straffbart.

valmers skrev:
Att se kraftigt överviktiga föräldrar mata sina kraftigt överviktiga barn med hamburgare och pommes på Burger King, gör mig vansinnig. Borde vara straffbart.

Avlivning utan frågor tycker jag :hej
Man har endast rätt att vara tjock om man är farmor eller mormor.
Alla andra kan gott vara smala.

Kosten är självklart viktig. Tyvärr så tror jag inte det är så enkelt som att utbilda och höja kunskapen hos allmänheten samt att försöka få folk sluta äta socker i överflöd.

När det gäller hjärt- och kärlsjukdomar så är en mkt hög andel rotade i stressrelaterad orsaker. Och stress är inte bara kost. Vi pratar om problemhantering, levnadsvanor, socialt stöd, kost, gener, miljö osv. (Det har hittats sjuåringar med stressrelaterade sjukdomar så som diabetes typ II (åldersdiabetes!)

Kort och gott så handlar det om strukturella faktorer. Vi är inte "gjorda" för att leva sådana liv vi lever idag.

Jag vill inte lägga ngn vidare tyngd på det här med rik vs. fattig / smal vs tjock. Det finns för mkt variabler som kan ha betydelse för vad man "blir" och inte "blir".

valmers skrev:

Det är tyvär lika vanligt att normalviktiga föräldrar matar sina tjocka barn med McD och Burger King...

Min tös jobbar som hälsoutvecklare och de har bl.a. drivit ett projekt som hette "barnet i fokus". De vände sig till kraftigt överviktiga barn... Barnen fick under lekfulla former lära sig om rörelse och om vad som var nyttigt.. de fick äta "spionmat"= morötter = ger bra syn som spioner behöver..

Samtidigt fick föräldrarna vara på föreläsningar om kost och hälsa..
En av de mer skrämmande frågorna som ställdes till Nutritionisten av en av de normalviktiga föräldrarna var just:
- Men är det inte bättre då att gå till Burger King om McD nu är så onyttigt!?

Utbildning är ett extremt viktigt inslag..
Men hur? Var/Vem ska utbilda alla tjockisar som nått den ålder att de knappast lär sätta sig i skolbänken igen?

valmers skrev:

Ähhh, kolla på land of the free, där är det inget snack. Mata på bara!

Acrid skrev:
Jag vill inte lägga ngn vidare tyngd på det här med rik vs. fattig / smal vs tjock.

Hittade nyss en annan artikel:

Journal of Epidemiology skrev:
Hjärt-kärlsjukdom är en klassfråga

Risken att dö i hjärt-kärlsjukdom är dubbelt så stor för lågutbildade arbetare som för högre tjänstemän.
Det visar en studie på 49 323 svenska män som har följts från början av 1960-talet och fram till nutid.
http://w1.sydsvenskan.se/Article.jsp?article=10109690

McB skrev:
Skitsnack. Varför skulle mindre bemedlade barn vara hindrade från att gå ut i skogen och bygga kojor? Förbannad lögn.

Vad är det som är lögn? Kan du inte utveckla din argumentation? Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar eller vill ha sagt!?

I afrika har dom inte mycket pengar men där är dom ju ofta inte så tjocka..... :rolleyes:

Manne skrev:
I afrika har dom inte mycket pengar men där är dom ju ofta inte så tjocka..... :rolleyes:

Precis!
Och där går alla barn i skolan och alla har max 5 minuter till närmaste McD! Dessutom har de läskmaskiner i varenda hydda och korvmoj på varenda savann!

Har haft exakt samma diskussion med min jobbarkompisar, och vi kom efter många fikaraster fram till att det är en klassfråga.

An3Azz skrev:
Har haft exakt samma diskussion med min jobbarkompisar, och vi kom efter många fikaraster fram till att det är en klassfråga.

Men vaddå? Fattiga ungar kan väl ge sig ut å springa de med? :rolleyes:

korvgubbe skrev:
Vad är det som är lögn? Kan du inte utveckla din argumentation? Jag förstår uppriktigt sagt inte vad du menar eller vill ha sagt!?

Att det försöker påskinnas att barn till fattigare föräldrar är mer överviktiga för att deras föräldrar är just fattiga.

korvgubbe skrev:
Precis!
Och där går alla barn i skolan och alla har max 5 minuter till närmaste McD! Dessutom har de läskmaskiner i varenda hydda och korvmoj på varenda savann!

Glöm inte alla dataspelskonsoler som sitter överallt.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla