Rgv 250.

Hittat avgasventiler på ebay för ca 1500 så kallade no failure valves! Någon som har erfarenhet av dessa?:va
 
hej TS, Tazadar, mfl,
Ja, det är akilleshälen på RGV motorn, att avgasporten kan gå sönder och falla ned i avgasporten med totalhaveri som resultat. Det är förhållandevis enkelt att byta giljotinerna, de tredelade avgasportarna som sitter parvis i varje cylinder. Jag har nyligen sålt begagnade avgasportar som är förstärkta med en ipressad stålsprint, med en nöjda kunder.
Ta god tid på dig, ta några bilder för att återmontera lika när du monterar tillbaka. Använd gärna ett värmetåligt fett runt de grejer som ska glida eller vrida sig i spår.Det förekommer att man monterar en liten behållare för överbliven olja, som annars samlas innanför locket till rörelseaxeln. Spänn aldrig vajrarna för hårt, vilket kan dra sönder ventilen/giljotinen. (En tidigare modell av RGV, VJ21, hade endast tvådelade avgasportar vilken håller bättre).
Som nämns ovan är det en eftermarknad på "bulletproof" avgasventiler. Det lönar sig givetvis att satsa på kvalité om det behövs.
Tidigare i denna tråd gav jag en hint om billiga kolvar som säljs parvis genom sökordet; RGV piston, på EBAY. Inom classic racing har jag använt kolvar från det billigaste företaget i en RD 250 utan att det har varit någon synbar skillnad i kvalité på kolvarna. ( i classic racing, se gärna vår hemsida http://www.mchk-racing.org/)
Men varje ägare satsar på det den tycker är bäst.
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar till varandra.
Apropå slagskruvmejsel, så kan en muttertång göra samma jobb, utifall att den redan finns i verktygslådan.

Ett sådant möte skulle jag vilja besöka, det är alltid kul med speciella mål, men får tagga till och planera i kalendern. Nu får jag planera besiktningen så hojen kommer i trafik nästa år. Mvh Toyman

IMG_0197.jpg IMG_0202.jpg :tummenupp
 
Hittat avgasventiler på ebay för ca 1500 så kallade no failure valves! Någon som har erfarenhet av dessa?:va

Se bara upp att det inte är solida ventiler, dvs de är gjorda i ett enda stycke.
Då ger de inte den effekt i låg och mellanregistret som det är tänkt.
 
Toyman: Är det Lars Bosson`s gamla hoj?
 
1991 hade jag en -89:a RGV som jag bytte till mig mot en Golf 1 Gti -82.a...

cirka 500 mil på första motorn innan den värmenöp rejält, & 1 8 0 0 mil på andra innan den "sade upp sig" (med snälla ord) lite plötsligt på motorvägen mitt i natten o mobiltelefonen var inte ens uppfunnen typ.
Körde inte snällt över huvudtaget med den, förutom att jag var noga med varmkörningarna, vart några klubbrace på Knutan samt 1 banträff på Anderstorp under samma sommar.
 
hej TS, Tazadar, mfl,
Ja, det är akilleshälen på RGV motorn, att avgasporten kan gå sönder och falla ned i avgasporten med totalhaveri som resultat. Det är förhållandevis enkelt att byta giljotinerna, de tredelade avgasportarna som sitter parvis i varje cylinder. Jag har nyligen sålt begagnade avgasportar som är förstärkta med en ipressad stålsprint, med en nöjda kunder.
Ta god tid på dig, ta några bilder för att återmontera lika när du monterar tillbaka. Använd gärna ett värmetåligt fett runt de grejer som ska glida eller vrida sig i spår.Det förekommer att man monterar en liten behållare för överbliven olja, som annars samlas innanför locket till rörelseaxeln. Spänn aldrig vajrarna för hårt, vilket kan dra sönder ventilen/giljotinen. (En tidigare modell av RGV, VJ21, hade endast tvådelade avgasportar vilken håller bättre).
Som nämns ovan är det en eftermarknad på "bulletproof" avgasventiler. Det lönar sig givetvis att satsa på kvalité om det behövs.
Tidigare i denna tråd gav jag en hint om billiga kolvar som säljs parvis genom sökordet; RGV piston, på EBAY. Inom classic racing har jag använt kolvar från det billigaste företaget i en RD 250 utan att det har varit någon synbar skillnad i kvalité på kolvarna. ( i classic racing, se gärna vår hemsida http://www.mchk-racing.org/)
Men varje ägare satsar på det den tycker är bäst.
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar till varandra.
Apropå slagskruvmejsel, så kan en muttertång göra samma jobb, utifall att den redan finns i verktygslådan.

Tvåtakts träff!! = Jag kommer med min 500 racer.:) Var? När??
 

Snygg snygg! Alla originalkåpor finnes till i nyskick, avplockade omgående. Men det saknas, original kabelhärva, hastighetsmätare, tändningslås, bakskärm, blinkers. Behöver även en originaltank att lacka upp till originalkåporna.....
 
Snygg snygg! Alla originalkåpor finnes till i nyskick, avplockade omgående. Men det saknas, original kabelhärva, hastighetsmätare, tändningslås, bakskärm, blinkers. Behöver även en originaltank att lacka upp till originalkåporna.....

Riktig fin ! Och vad jag hört så var Bosson aldrig ens ikull med hojen,det lär det inte finnas många av !!
 
Snygg snygg! Alla originalkåpor finnes till i nyskick, avplockade omgående. Men det saknas, original kabelhärva, hastighetsmätare, tändningslås, bakskärm, blinkers. Behöver även en originaltank att lacka upp till originalkåporna.....
Jaha fattas lite grejor:)Visst om någon fixar en träff för 2T så självklart så dyker jag upp
om det går.
 
Och jag kommer med min 500...l:yoparty

Citat Ursprungligen postat av Tommy36 Visa inlägg
Tvåtakts träff!! = Jag kommer med min 500 racer. Var? När??

Detta blir ju kalasbra , jag har nog möjlighet att få med ett antal gubbar både vanliga gathojar och racers,
ev även några fina racerhojar från förr.

Det kommer finnas några fina bandagar i Portimao i höst, men det är nog läge att få till en tvåtaktsdag här
hemma i Sverige till att börja med :)

Det gäller att hitta ett datum som passar de flesta och det gäller att vara ute i god tid.
Jag kan forska lite och återkomma med vad jag tror att som går att få till.

Jag skulle gärna se enkelt upplägg med möjlighet för alla typer av blårykare att få köra bana
utan att känna ngn stress.

Kan detta vara ngt för er ?
 
Perfekt!! Kan nog lova att minst tre blårykare härifrån dyker upp.. Vi anpassar kalendern!! Detta kan inte missas..:banana
 
Klart man skulle komma. Vet inte om min RD350 är klar när om de blir... Men vore kul att komma och kolla ändå. :)
 
1991 hade jag en -89:a RGV som jag bytte till mig mot en Golf 1 Gti -82.a...

cirka 500 mil på första motorn innan den värmenöp rejält, & 1 8 0 0 mil på andra innan den "sade upp sig" (med snälla ord) lite plötsligt på motorvägen mitt i natten o mobiltelefonen var inte ens uppfunnen typ.
Körde inte snällt över huvudtaget med den, förutom att jag var noga med varmkörningarna, vart några klubbrace på Knutan samt 1 banträff på Anderstorp under samma sommar.

Jag vill minnas att det gick några bakdäck också.. :rock
 
Citat Ursprungligen postat av Tommy36 Visa inlägg
Tvåtakts träff!! = Jag kommer med min 500 racer. Var? När??

Detta blir ju kalasbra , jag har nog möjlighet att få med ett antal gubbar både vanliga gathojar och racers,
ev även några fina racerhojar från förr.

Det kommer finnas några fina bandagar i Portimao i höst, men det är nog läge att få till en tvåtaktsdag här
hemma i Sverige till att börja med :)

Det gäller att hitta ett datum som passar de flesta och det gäller att vara ute i god tid.
Jag kan forska lite och återkomma med vad jag tror att som går att få till.

Jag skulle gärna se enkelt upplägg med möjlighet för alla typer av blårykare att få köra bana
utan att känna ngn stress.

Kan detta vara ngt för er ?

Låter väldigt intressant. Men vi måste nog skaffa en egen tråd om detta.

//Tommy
 
Tjena!

Tänkte höra med er som verkar kunna en hel del om denna motorcykel.
Köpte mig en vj22 i somras och hade tänkt att byta kolvar i den. Är de som på crossar att de finns olika storlekar tex a,b eller c kolv?
 
hej
De kolvar jag köpt har varit STD storlek. Jag hittade detta:
Found a set of Wossner pistons for my vj21 in ebay

I will put vj22 cylinders so i will need vj22 pistons too

Here is the hard part

The ad on ebay says that they are 4 sizes on pistons

55,95mm

55,96mm

56,45mm

56,95mm

My mechanic said to take the larger size without even seeing my cylinders,he claims that because they are used we are going to need as bigger rgv piston as possible...

I dont think thats quite good :head_hurts_kr: ;)

I will measure the cylinders and tell u the dimensions,they dont look so worn out... used but not THAT used

kan det hjälpa dig vidare?
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top