Rgv 250.

det har legat nya original kolvar från suzuki på tradera 300 st kostade dom,, det var någon suzuki handlare som sålde ut gamla hyllvärmare..
 
håll koll på vilken årsmodell av kolv som man behöver, nedanstående annons säger 1997, vilket är den nyaste RGV, VJ23 som har 54mm borrning,
http://www.tradera.com/item/302242/190137755/suzuki-rgv250-1997-kolv-nos-rgv250v
och enligt Jarmo Haapamäkis utomordentliga hemsida:
http://www.suzukicycles.org/photos/RGV/RGV250-Gamma/1998-99_RGV250_It-specs_L.jpg
så har 1997 års modell 54 mm.
Pär frågar efter kolv till en Aprilia RS 250, och den har VJ22 motor, med 56 mm borrning.
Tack Jarmo för all info du samlat på dig och förmedlat på din sida!
 
håll koll på vilken årsmodell av kolv som man behöver, nedanstående annons säger 1997, vilket är den nyaste RGV, VJ23 som har 54mm borrning,
http://www.tradera.com/item/302242/190137755/suzuki-rgv250-1997-kolv-nos-rgv250v
och enligt Jarmo Haapamäkis utomordentliga hemsida:
http://www.suzukicycles.org/photos/RGV/RGV250-Gamma/1998-99_RGV250_It-specs_L.jpg
så har 1997 års modell 54 mm.
Pär frågar efter kolv till en Aprilia RS 250, och den har VJ22 motor, med 56 mm borrning.
Tack Jarmo för all info du samlat på dig och förmedlat på din sida!

Du verkar ha koll på RGV Tobbe, "powervalvsen" på en RGV är tydligen lite ömtåliga, är det lätt att byta själv?
Samt vilka ska man köra på egentligen, finns några olika alternativ att välja på, jag kör aldrig bana, utan smiskar mest små kurviga vägar på landet ^^
 
Du verkar ha koll på RGV Tobbe, "powervalvsen" på en RGV är tydligen lite ömtåliga, är det lätt att byta själv?
Samt vilka ska man köra på egentligen, finns några olika alternativ att välja på, jag kör aldrig bana, utan smiskar mest små kurviga vägar på landet ^^

Det enda svåra är att de är monterade med stjärnskruv original. Köp en slagmejsel om inte nån tidigare ägare bytt skruvarna. För övrigt är det inga konstigheter. Fischer KFZ och The tuning works har fina avgasportventiler.
 
hej TS, Tazadar, mfl,
Ja, det är akilleshälen på RGV motorn, att avgasporten kan gå sönder och falla ned i avgasporten med totalhaveri som resultat. Det är förhållandevis enkelt att byta giljotinerna, de tredelade avgasportarna som sitter parvis i varje cylinder. Jag har nyligen sålt begagnade avgasportar som är förstärkta med en ipressad stålsprint, med en nöjda kunder.
Ta god tid på dig, ta några bilder för att återmontera lika när du monterar tillbaka. Använd gärna ett värmetåligt fett runt de grejer som ska glida eller vrida sig i spår.Det förekommer att man monterar en liten behållare för överbliven olja, som annars samlas innanför locket till rörelseaxeln. Spänn aldrig vajrarna för hårt, vilket kan dra sönder ventilen/giljotinen. (En tidigare modell av RGV, VJ21, hade endast tvådelade avgasportar vilken håller bättre).
Som nämns ovan är det en eftermarknad på "bulletproof" avgasventiler. Det lönar sig givetvis att satsa på kvalité om det behövs.
Tidigare i denna tråd gav jag en hint om billiga kolvar som säljs parvis genom sökordet; RGV piston, på EBAY. Inom classic racing har jag använt kolvar från det billigaste företaget i en RD 250 utan att det har varit någon synbar skillnad i kvalité på kolvarna. ( i classic racing, se gärna vår hemsida http://www.mchk-racing.org/)
Men varje ägare satsar på det den tycker är bäst.
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar till varandra.
Apropå slagskruvmejsel, så kan en muttertång göra samma jobb, utifall att den redan finns i verktygslådan.
 
Mina cylindrar är märkta med 22do och är på jakt efter både kolvar och avgasventiler.
någon som vet vad det skiljer på olika märkningar på cylindrarna?:va
 
Härligt drag i den här tråden! Blir nog en helg i garaget nu. Blir alldeles sugen att få fart på vrålåket igen.
Jag har ju redan nya kolvar, avgasportar, packningar och annat, ska ju bara till lite garagedisciplin....
 
på sidan
http://www.rgv250.co.uk/forums/index.php?/topic/41598-barrel/page-2
förklarar Vincent Crabtree att VJ22 har märkningen 22DO, han säger; If it helps, Opposite 249cc is a mark - 12C1 is VJ21 L, 22d0 is VJ22, 22d5 is Apillia. (ursäkta feltstavningen på aprilia i citatet)
Det är möjligt att åka med olika cylindrar, tex VJ21 och VJ22 samtidigt, de har olka spolkanaler, är inte lika, och ska ge något olika effekt. Självklart är det möjligt att åka med dem, men helst två lika. Om du finner olika cylindrar i din maskin, kontrollera squissbandet för säkerhetsskull, justera om det inte är samma. Någon av cylindrarna, eller topplocken, kan vara av olika ursprung!
 
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar.


Jag är lätt med på detta! :thumbup: man blir så glad..... Får nog gå ut och inventera bland race kåporna.
 
Det glädjer mig att fler och fler vill hålla liv i tvåtaktare, så varför inte försöka samla ihop ett gäng på en eller flera bandagar, så vi kan träffas och åka bana, snacka, ev sälja några överblivna delar till varandra.
Hänger gärna på med denna!!
HPIM2294.jpg
 
Då har man äntligen fått tag på en RGV 250 1993 från tyskarna :D
Helt underbart att köra tvåtakt igen, nostalgitrip here i come!

Måste bara lossa lite till styrlagret då den "svajar" lite i låga hastigheter, men annars är det prima.
Fick till och med orginal servicebok ^^

Här kommer två bilder på den!

20131108_162447.jpg

20131108_162454.jpg

Ser ruggit läcker ut!
 
Ser ruggit läcker ut!

Jodå utsidan är smäcker, men lite problem med koppling och styrlager, dock inga dyra saker, men får bli att köpa nya fin färska super powervalves, så inte motorn packarihopa totalt ^^
Hoppas jag får en RGV manual nu till jul då jag inte är så hemskt bra på att mecka XD
 
Jodå utsidan är smäcker, men lite problem med koppling och styrlager, dock inga dyra saker, men får bli att köpa nya fin färska super powervalves, så inte motorn packarihopa totalt ^^
Hoppas jag får en RGV manual nu till jul då jag inte är så hemskt bra på att mecka XD
Hej Jag köpte en modifiering av mina avgasventiler, från Fischer KFZ i Tyskland. I mittstyckena pressade han i en bussning som han sedan pressade ned dubbelstiftet i. Jag tror att hela iden är att bussningen har en längdutvdgningskoefficient som är nånstans mellan ståls och aluminiums. Detta skall då göra att stiftet inte lossnar så fort. Snyggt jobb var det i.a.f. Jag köper annars det mesta från The Tuning Works i England. Bra prylar och bra service! Jag fick dock en skräckupplevelse när jag efter ca 200 mil kollade de specialmittstyckena till avgasventilerna, som jag köpt därifrån. Frettingskador och ca
1-2 tiondelar av pinnen avverkad på åtminstone 3 av 4 mittstycken. Det kan kanske vara så att min motor vibrerar mer än vanligt men ändå. Kanske har någon annan andra erfarenheter? Jag skulle inte våga inte sätta i dem igen.
 
JA blir ett måste att byta ventlierna, men är det någon som har koll på hur långt man kan köra (cirka) innan man måste kolla dom igen? Om man nu sätter dit Fishers eller TTW ventiler?
 
Har läste både på RGV och RS 250 forum om folk som fått problem med mittstiften som lossat på Fischer modifierade avgasventiler.Cougar Red som The Tuning Works säljer och Biagio´s 2-delade har jag aldrig läst att någon haft problem med ! Jag själv köpte och monterade Biagio´s sent i höstas till min RS 250 och märker ingen skillnad mot 3 stegs modellen men känslan att köra och veta att det funkar e grym :tummenupp
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?207652-Powervalves-for-sell
http://www.thetuningworks.co.uk/store/index.php?manufacturers_id=53




Hej Jag köpte en modifiering av mina avgasventiler, från Fischer KFZ i Tyskland. I mittstyckena pressade han i en bussning som han sedan pressade ned dubbelstiftet i. Jag tror att hela iden är att bussningen har en längdutvdgningskoefficient som är nånstans mellan ståls och aluminiums. Detta skall då göra att stiftet inte lossnar så fort. Snyggt jobb var det i.a.f. Jag köper annars det mesta från The Tuning Works i England. Bra prylar och bra service! Jag fick dock en skräckupplevelse när jag efter ca 200 mil kollade de specialmittstyckena till avgasventilerna, som jag köpt därifrån. Frettingskador och ca
1-2 tiondelar av pinnen avverkad på åtminstone 3 av 4 mittstycken. Det kan kanske vara så att min motor vibrerar mer än vanligt men ändå. Kanske har någon annan andra erfarenheter? Jag skulle inte våga inte sätta i dem igen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top