Revenge of the two stroke?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
:yoparty

MCN_2-STROKES-STRIKE-BACK-1.jpg
 
"It's a Honda business plan!"
Fan, man borde egentligen lägga alla pengar man har på en Aprilia 125 racer istället och supporta dem som tänker racing och inte volymförsäljning av tourers och glidare... Och kanske placera sig lite bättre på racen på köpet, he he.

Antar att KTM är inblandade och att vi kanske får se något banbrytande i sporthojssegmentet redan nästa år! Jag håller tummar och tår!
 
Ja, kommer det inte något intressant av detta så köper jag en hoj från TSS. Dagens utsmetade skräp är bara tråkigt hur "bra" de än är. Jag är mer sugen på en RD500 än en R1.
 
Ja, kommer det inte något intressant av detta så köper jag en hoj från TSS. Dagens utsmetade skräp är bara tråkigt hur "bra" de än är. Jag är mer sugen på en RD500 än en R1.



he he.

jag är för rädd om mina rd500:or för att vara å lägga dom på bana för tillfälet.
så där duger faktiskt en R1:a....ju
 
he he.

jag är för rädd om mina rd500:or för att vara å lägga dom på bana för tillfälet.
så där duger faktiskt en R1:a....ju

Har du två?! :Bugar Vet du om man kan klämma in en RD500 motor i en Aprilia RS250 eller Suzuki RGV250? Hört talas om några sådana projekt? Finns ju en del med RD350 motorer.
 
Har du två?! :Bugar Vet du om man kan klämma in en RD500 motor i en Aprilia RS250 eller Suzuki RGV250? Hört talas om några sådana projekt? Finns ju en del med RD350 motorer.

Rg500 har det tryckts in i rs250-ramar med viss modifikation. rd500 har jag inte sett.
 
med risk för att få ta på dumstruten...

.. i deras diagram 450cc 2takt vs 450 4takt ligger 2-taktaren på "ungefär" samma effekt per givet varvtal. Men brukar inte 2-taktarna ha "upp emot" nästan dubbla vridet i sitt (tidigare relativt smala) användbara område då de tänder dubbelt så många gånger?

Ja jag vet att det inte blir riktigt dubbla vridet av diverse skäl men i diagrammet ser det ut att vara max 10 procent mer för 2-taktaren vid dess maxvridområde och det kan väl ändå inte stämma? :confused:
 
Rd500......

Har du två?! :Bugar Vet du om man kan klämma in en RD500 motor i en Aprilia RS250 eller Suzuki RGV250? Hört talas om några sådana projekt? Finns ju en del med RD350 motorer.


...har på nätet sett flera olika Cagiva Mito 125ór med RD500 motorer - dock bara bilder...alltså ingen info om vilka problem man får lösa på vägen......men det ser mumma ut.......

Det är bara att ägna en stund åt Google....
 
Har du två?! :Bugar Vet du om man kan klämma in en RD500 motor i en Aprilia RS250 eller Suzuki RGV250? Hört talas om några sådana projekt? Finns ju en del med RD350 motorer.


även i TZR250 är det dom som haft rd500 motorer

fanns en till salu på blocket med motorn i en nsr250 ram

även i R6:or är det dom som mekkat dit motonr
 
med risk för att få ta på dumstruten...

.. i deras diagram 450cc 2takt vs 450 4takt ligger 2-taktaren på "ungefär" samma effekt per givet varvtal. Men brukar inte 2-taktarna ha "upp emot" nästan dubbla vridet i sitt (tidigare relativt smala) användbara område då de tänder dubbelt så många gånger?

Ja jag vet att det inte blir riktigt dubbla vridet av diverse skäl men i diagrammet ser det ut att vara max 10 procent mer för 2-taktaren vid dess maxvridområde och det kan väl ändå inte stämma? :confused:

Fast det har aldrig funnits 2t som har varit lika rena och bränslesnåla som 4t. Om du kan få det och en del mer effekt och mycket mer vrid i en mycket mindre och lättare motor är det inte helt fel. ;)
 
Fast det har aldrig funnits 2t som har varit lika rena och bränslesnåla som 4t. Om du kan få det och en del mer effekt och mycket mer vrid i en mycket mindre och lättare motor är det inte helt fel. ;)

Dessutom står det ju att 2t-snurran som jämförs är (relativt) outvecklad... :)
 
trevligt, bara att hålla tummarna.
 
Kul att riktig info äntligen får sippra igenom mediabruset och kanske kan ta sig hela vägen fram till allmänhetens uppfattning. Och ju mer man tänker på det så framstår Bartol och KTM's avvisande hållning gentemot MotoGP som korrekt, att inte byta ut sina ideal och övertygelse mot pengar och berömmelse. Ju mer man tänker på det så framstår Moto2 bara som så jävla tokigt, som om någon fått en fet bonuscheck av Honda som i utbyte fått en hel enhetsklass genom vilken man marknadsför sina 600 4T-motorer. Och allt detta inom ramen för VM i prototypracing! Helt sjukt...
 
...tvåtakt, MotoGp, Moto2 och hönsfarmen...eh..honda...

Kul att riktig info äntligen får sippra igenom mediabruset och kanske kan ta sig hela vägen fram till allmänhetens uppfattning. Och ju mer man tänker på det så framstår Bartol och KTM's avvisande hållning gentemot MotoGP som korrekt, att inte byta ut sina ideal och övertygelse mot pengar och berömmelse. Ju mer man tänker på det så framstår Moto2 bara som så jävla tokigt, som om någon fått en fet bonuscheck av Honda som i utbyte fått en hel enhetsklass genom vilken man marknadsför sina 600 4T-motorer. Och allt detta inom ramen för VM i prototypracing! Helt sjukt...

..måste bara säga att jag håller med helt och fullt.......

...själv har jag aldrig haft en honda - och kommer aldrig heller att skaffa en.....så de´så !
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top